Opiskelevia pienen lapsen äitejä??

Miten jaksatte pienen lapsen tai useamman lapsen äidit opiskella ja hoitaa samalla kodin ja lapsen?

Olen itse 1 v 8 kk tytön opiskeleva äiti, amk-opintoja jäljellä n. reilu vuosi. Jatkoin tytön ollessa reilun vuoden ikäinen näitä kesken jääneitä opintojani. Hoidan lasta kotona päivät ja käyn illat luennoilla, mieheni ja välillä isäni tai äitini hoitavat tyttöä sen aikaa. Tiedän, että minulla on hyvä tukiverkosto ja onneksi mieheni työ on joustavaa, mutta kaikesta tästä huolimatta en meinaa jaksaa. Välillä tuntuu kivalta mennä koululle, saa sitä omaa aikaa jne. mutta näin tenttiviikon alla (miljoonien raporttien palauttamisen jälkeen) takki on aika tyhjä ja itku tulee pienemmästäkin syystä. Lisäksi soimaa huono omatunto, kun oon väsynyt enkä jaksaisi leikkiä ja touhuta. Tyttö on myös mielestäni keskimääräistä temperamenttisempi ja kova uhma on jo päällä. Välillä taas halataan ja pusutellaan ja onhan hän tosi rakas.

Olis kiva saada vertaiskokemuksia aiheesta. En juurikaan tunne muita opiskelevia äitejä, kaveripiirissäkin äipät ovat hoitaneet koulunsa ennen lapsia.


- iiris82
 
Itse kävin aikuiskoulutuksessa kun tyttö oli 1,5 v.. :) mutta kävin vain siellä peruskoulutuksen, joten se oli lyhyt aika mitä siellä olin. Tyttö oli sen aikaa päiväkodissa :) Nyt olen taas tytön kans kotona ja parin - kolmen kk päästä alkaa taas äitiysloma..

Se minun opiskelu oli enemmälti sellasta fyysistä työtä. Olin kone-ja metallialalla joten veihän sekin voimia kun päivät pitkät teki töitä koneiden kans jne. Koin kans joskus että olen tosi väsynyt, ja en jaksais aina koulupäivän jälkeen touhuta kotona enää. Mut jostainhan se vähäinenki energia sinne kotioloihinkin piti repiä. Olen kyllä onnellinen että se on ohi nyt, mutta tiedän kyllä et tulevaisuudessa joudun viel erikoistumaan johonkin, ennen kuin voin edes harkita hyvää työpaikkaa. Eipä oikein muuta voi sanoa kuin tsemppiä sinne ja toivotaan että helpottais edes jossain vaiheessa..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: JanSaa87
AMK- opinnot jäivät hitusen kesken. Tarkoitus olisi heti synnytyksen ja kotiutumisen jälkeen jollain opilla harsia alle 10 rästikurssia läpi ja tehdä oppari. Paljon ei ole jäljellä, mutta kyllähän se vähän mietityttää tuleeko noidenkaan tekemisestä mitään pikkuruisen vauvan kanssa.
 
Hei! Kyllä sitä vain kummasti jaksaa kun on pakko. Itse jatkoin ammattikoulun viimeisen vuoden kun esikoinen oli vajaan 3kk. Valmistuessa menin töihin tietenkin ja toista lasta odottaessani tein töitä sairaalan ovelle saakka ja jatkoin synnytyksen jälkeen jo salissa. Nyt kolmen lapsen yksinhuoltajana (lapset 4.5v, 2.5v ja 1.5v) teen erittäin vaativaa ja väsyttävää toimisto vastaavan työtä ja valmistelen erittäin vaativaa yrittäjän ammattitutkinnon päättötyötä. Väsytttäväähän se on välillä, mutta positiivisella asenteella jaksaa. Väliin ne yöunetkin kestävät sen 4h, kun lapset heräilee ja väliin menee asunnon siivous myöhään. Vapaata aikaa ei tällä hetkellä ole ollenkaan. Lasten isä ei ota lapsia ikinä viikonlopuiksi.
 
Täällä myös opiskeleva mamma, lapset kohta 4v uhmis, 1.5v tuore uhmis ja masukki rv 35. Välillä kyllä tuntuu, että kaikki kaatuu päälle, kun ei ole hoitopaikkaa lapsilla, kouluun pääsen kun pääsen ja kaikki tehtävät painaa päälle.. syksyllä on varmaan pakko hakea hoitopaikkaa kahdelle vanhemmalle ja ottaa vaavi mukaan kouluun, mikä onneksi onkin mahdollista.. saas nähdä miten menee :))
 
Tässä on yksi amk:ssa opiskeleja yh-äiti. Tyttö oli 1.5v kun jatkoin opiskeluja ja nyt hän täytti juuri 3 vuotta. Aika haipakkaa on ollut, mutta se helpottaa hieman, kun tyttö on joka toinen vkl. isällään. Tiukan paikan tullen mun vanhemmat sitten auttaa. Sairastelut pistää arkea ikävästi sekaisin, mutta toistaiseksi niistäkin on selvitty.

Ainut ikävä puoli opiskelussa on kesälomat, uskomatonta, mutta totta. Joudun olemaan töissä kesät, joten tyttö joutuu vaihtelemaan päiväkoteja aika tiuhaan. Tyttö on noin 3-4 päiväkodissa vuoden aikana. Välillä käy sääliksi tyttöä, kun teen tämän hänelle, mutta se on kylmä tosiasia, että tuilla ei pärjää. Pakko olla töissä kesät, jotta voidaan elää hieman leveämmin talvella.

Olen päättänyt, että asetumme aloillemme ennen kuin tyttö menee eskariin. Näin hän saa käydä koulunsa tutussa ympäristössä rauhassa.
Minkälaisena te muut näette tulevaisuutenne?
 
Mä palasin kouluun kun vauva oli 6kk ja mies jäi hoitaa lasta kotiin. Nyt kiistellään jääkö jompi kumpi kotiin vielä vuodeks hoitamaan lasta vai laitetaanko tarhaan ensi syksynä kun on 1 v. En todellakaan tiedä mitä tehdään ja pitäis olla kuviot selvillä viimeistään 9.5. eli kiirus tulee.... Mul on viel puol vuot koulua jäljel nii on tää tilanne vähän tyhmä. Voiko kotihoidon tuelle jäädä vaikka lapsi ois ollu välissä päiväkotihoidossa?
 
Ja välil tosiaan tuntuu et oon hirvee äiti jne ja ettei jaksais mut no ei täs oo paljoo muit vaihtoehtoi... Ois kiva ees joskus saada se ammattitutkinto ja ehkä joskus saada kunnollisen vakituisentyöpaikan...
 

Yhteistyössä