Opiskelevat yh:t! Neuvoja kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä&Muksut 07&08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippä&Muksut 07&08

Vieras
Olen kahden lapsen yksinhuoltaja. Nuoremman vanhempainvapaata on jäljellä reilu kuukausi ja olen päättänyt jäädä vielä hoitovapaalle ainakin siksi aikaa että kuopus on vuoden ikäinen. Kämppä on liian kallis (uusi on kyllä jo hakusessa) syksyvaatteita pitäisi muksuille hankkia ja penniä saa venyttää jo nyt saatikka sitten hoitovapaalla... Mutta sellaistahan se on! Aina on jotain keksitty! ;)

Mulla olisi työ mihin palata, mutta lasten myötä olen ikäänkuin tajunnut ettei toimistotyö ole mua varten ja haluaisinkin lähteä opiskelemaan! Näinä aikoina pitää tietysti pitää kiinni siitä mitä on, mutta haluaisin kysellä näin alustavasti miten opiskelevat yh:t tulevat toimeen? Lasten päivähoito on vissiin opiskelijalle ilmaista, mutta mitä tukia saatte ja kuinka niillä eletään?

jos opiskelet toisen asteen koulutusta jää käteen opintotuesta 220e (ja siihen päälle opintolaina 300e ,) asumistuki, lapsilisät, elarit..ei muuta. vähemmän saa rahaa kun kotona ollessa.

Avoimen AMK:n/yliopiston kautta voisit opiskella kotoa käsin tai iltaluennoilla jo jotain, voisi samalla käydä töissä edes osa-aikaisesti ja olisi vähän enemmän rahaa käytössä. Toimistotyötäkin on niin montaa eri sorttia, ehkä työpaikan vaihtaminenkin jo auttaisi.

asumistuki,opintotuki,elarit,lapsilisät korotuksineen ja loppuosa sosiaalitoimistosta. Sosku laskee tuloiksi myös opintolainan,vaikka sitä ei ota. Se hieman nyt harmittaa,kun itse en ota sitä lainaa ja se ois 300e/kk,ni saa nyt nähä vähentääkö ne tosissaan sen verran siittä toimeentulotuesta sit,ku ei oo mahollisuutta ees saaha sitä. Niillä eletään kun enempää ei saa. Lisätöitä en voi tehdä,koska täytyy ehtiä lastenkin kanssa olla. Hoitopäivä on meidän muksuilla 07.00-16.00.

Sitä hieman pelkäsinkin! Saako sitten Sossusta mitään? Ja mulla olisi kyllä kyseessä Amk-tutkinto (vaikka eipä se taida juurikaan vaikuttaa...).

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä&Muksut (ap):
Sitä hieman pelkäsinkin! Saako sitten Sossusta mitään? Ja mulla olisi kyllä kyseessä Amk-tutkinto (vaikka eipä se taida juurikaan vaikuttaa...).

on sitten muutamia kymppejä korkeampi kuin toisen asteen toi opintotuki.

Itse pystyin opiskelemaan kahden lapsen yh:na AMK-tutkinnon Helsingissä asuen ilman sossukäyntejä. Ei se mahdotonta ole, etenkään jos saat edullisemman asunnon.

Niin eikö ne avoimen kautta käydyt kurssit lueta eduksi sitten kun varsinaisesti hakee kouluun? Siinä voisikin olla ideaa... Voisi olla vielä kotona, mutta saisi ikäänkuin "pyörät pyörimään" tossa opiskeluasiassa... :)

Kyllä on hankalaksi tehty tämä yh:n elämä! :P

Niin eikö ne avoimen kautta käydyt kurssit lueta eduksi sitten kun varsinaisesti hakee kouluun? Siinä voisikin olla ideaa... Voisi olla vielä kotona, mutta saisi ikäänkuin "pyörät pyörimään" tossa opiskeluasiassa... :)

Kyllä on hankalaksi tehty tämä yh:n elämä! :P

Joo, riippuu tietysti, mitä kursseja avoimessa suoritat, mutta voithan varmistaa vielä AMK:n opintotoimistosta, että kaavailemasi kurssi hyväksytään osaksi tutkintoa. Eikä tämä nyt niin hankalaa ole. :hug:

Kysymys aiheeseen liittyen: oletteko tarvinneet miten paljon apua lastenhoitoon opiskeluiden takia? Itselläni on sellainen tilanne edessä, että joutuisin opiskelupaikan takia muuttamaan paikkakunnalle, jossa ei ole ketään sukulaisia eikä tuttuja, jotka auttaisivat lapsen hoidossa. Pärjääköhän sitä miten..

Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Kysymys aiheeseen liittyen: oletteko tarvinneet miten paljon apua lastenhoitoon opiskeluiden takia? Itselläni on sellainen tilanne edessä, että joutuisin opiskelupaikan takia muuttamaan paikkakunnalle, jossa ei ole ketään sukulaisia eikä tuttuja, jotka auttaisivat lapsen hoidossa. Pärjääköhän sitä miten..

Päivähoito? En tiedä lapsesi ikää, mutta millaista hoitoa tarvitsisit? Mä opiskelin ja lapset olivat vuorohoitopäiväkodissa, sillä jotkut luennot olivat viikonloppuisin tai iltaisin. Esikoisen kohdalla esikoulun loputtua hän sai jatkoaikaa päivähoidolle, joten hän sai olla päiväkodissa siihen asti, että eka luokka alkoi.

Ei mun kohdalla ainakaan koulupäivä kestänyt kahdeksaa tuntia, vaan toisinaan oli pari tuntia, sitten saattoi olla kuusi tuntia tms. Joskus oli superpitkiä päiviä, mutta oli myös jaksoja jolloin viikossa oli kaksi arkivapaatakin. Ryhmätöiden osalta sovimme järkevät palautusaikataulut, jaoimme tehtävän kaikille ryhmän jäsenille ja teimme sen suurimmaksi osaksi kotona. Muutama tunti saattoi mennä ryhmänä toimien koululla, sen sovin lyhyen koulupäivän alkuun tai loppuun tai hyppytunnille.

Yhteistyössä