Opiskelevat yh:t! Miten ehditte?

Mä oon aatellu parantaa tapani, ja alkaa ulkoilemaan lasten kanssa tarhapäivän jälkeenkin. Mutta, miten ihmeessä hdin tehdä kaiken? Arkipäivät menis suurinpiirtein näin:
aamulla lapset hoitoon, ite kouluun. Koulusta lapsia hakemaan noin klo 16, kotona 16.30 ja ruuanlaitto. Sit syödään, lastenohjelmat, ulos. Sisään klo 19, iltapala ja sadun lukeminen/yhdessä telkkarin ääressä, lapset petiin klo 20. Sit pitäis opiskella sen mitä jaksaa. Lastenohjelmien aikaan ehtii hetken siivota, laittaa seuraavan päivän vaatteet jnejne.
Viikonloppuisin koitan pestä pyykit, ulkoilla, leikkiä lasten kanssa, käydä kaupassa, siivota... Jotenkin nuo ulkoilut vaan sekottaa koko pakan, kun ei voi esim pyykkikonetta jättää yksin kähisemään, ja pitäähän ne vaatteet kuivatakin. Kuinka paljon viikonloppuna pitäis olla ulkona?
Meille siis viralliselta taholta sanottiin että mun pitäis jaksaa ulkoilla lasten kanssa. Oikeesti mä en haluaisi, mä inhoon ulkoilua. Mutta pakko yrittää jaksaa...
 
"äippä"
ulkona könöttäminen on kyllä super tylsää,ite könöttänyt siellä tunteja lähes joka päivä jo 5v ajan, aika tylsää.

minkäikäiset lapset sulla on? ja mikä virallinen taho voi ulkoilemaan pakottaa? ihme juttu,eihän siitä mitään lakia ole.
 
Lapset 6v, 5v ja 3v.
Ei virallinen taho tietenkään pakota, mutta antoivat ymmärtää että se ois tosi tärkeetä, ja siis kyllähän mä itekkin sen ymmärrän että ulkoilu on lapsille tärkeää.
Sen lisäks että ulkona könöttäminen on tylsää, niin musta tuntuu että menee aikaa hukkaan kun ei voi samalla siivota, opiskella jne. Muutenkin aika on kortilla ja sit tarvii hillua pihalla tekemättä mitään tuottavaa...
 
"elli"
Mun mielestä arkipäivisin ulkoilun voi suosiolla jättää väliin. Lapset on kuitenkin ulkoilleet päivähoidossa jo 2 kertaa.

Mä pidän kiinni myös siitä, että Pikku Kakkosen aikana en tee koulutehtäviä tai kotihommia. Olen joko koneella, luen hömppälehteä tai otan pikku torkut. Koulutehtävät teen sitten kun lapsi nukkuu, eli illalla yhdeksän jälkeen.

Viikonloppuisin pyrin ulkoilemaan kertaalleen molempina päivinä. Tästä en ota kuitenkaan mitään älyttömiä paineita. Viime aikoina olen pyrkinyt tekemään niin että toisena päivänä tehdään jotain mistä lapsi oikeasti tykkää, esim käydään uimahallissa, kirjastossa tai kyläillään. Toisenä päivänä sitten pyykätään ja siivotaan, niin paljon kuin jaksetaan.
 
No mä en oo yh, mut vastaanpa kuitenkin, ku muuten kuulostaa niin tutulle.
Eli meillä lapset myös tarhassa päivät ja en me läheskään aina iltaisin niiden kanssa enää ulkoilla. Nehän on tarhassa ulkona ja tuntuu, että haluavat ottaa ihan iisisti itekin tarhapäivän jälkeen. Hommaillaan arkihommia yhdessä sisällä tai lapset piirtelee ja touhuaa omiaan. Joskus kun huvittaa, mennään pihalle vähäks aikaa. Viikonloppuisin sitten tietty ulkoillaan.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="elli";22248160]Mun mielestä arkipäivisin ulkoilun voi suosiolla jättää väliin. Lapset on kuitenkin ulkoilleet päivähoidossa jo 2 kertaa.

Mä pidän kiinni myös siitä, että Pikku Kakkosen aikana en tee koulutehtäviä tai kotihommia. Olen joko koneella, luen hömppälehteä tai otan pikku torkut. Koulutehtävät teen sitten kun lapsi nukkuu, eli illalla yhdeksän jälkeen.

Viikonloppuisin pyrin ulkoilemaan kertaalleen molempina päivinä. Tästä en ota kuitenkaan mitään älyttömiä paineita. Viime aikoina olen pyrkinyt tekemään niin että toisena päivänä tehdään jotain mistä lapsi oikeasti tykkää, esim käydään uimahallissa, kirjastossa tai kyläillään. Toisenä päivänä sitten pyykätään ja siivotaan, niin paljon kuin jaksetaan.[/QUOTE]

Mä pyrin opiskelemaan aina pikkukakkosen aikaan, koska silloin lapset on hiljaa, mä oon samassa huoneessa niiden kanssa ja jaksan vielä keskittyä. Iltasin en enää jaksa, ja silloin mielellään tuijotan telkkaria.
Mun mielestäkin nuo ulkoilee ihan tarpeeks päivähoidossa, mutta niin vaan mulle sanottiin että ois hyvä vielä pyörähtää pihalla illallakin...
 
Lapsille riittää hoitopaikan ulkoilut, yleensä sen 2krt/pvä.., haen lapsen myös 16 aikaan..siinä vauheessa eivät varmaan kauan ole ehtineet olla ulkona aina mutta happihyppelyä saanut ja kotia kun mennään nii ollaan joskus pikku hetki (15min) omalla pihalla ennen sisään menoa..silloin ei tarvii ees takas pukea vaatteita.
Turhaan ruoskit itseäsi, en ole YH mutta aika ei meinaa kuitenkaan riittää opiskeluun..
Tsemppiä sulle kovasti!!! :hug:
 
Me saatetaan jäädä ulkoilemaan hetkeks kotipihalle suoraan sen jälkeen, kun tullaan hoidosta. Eli jos haen klo 16, ulkoillaan esim. klo 16.45 saakka ja mennään sitten syömään ja muuta. Johan tohon pukemisrumbaan muuten menee niin kauan ja illat venyy niin pitkäksi, ettei ehdi rauhoittamaan sitä ennen nukkumaanmenoa.
 
Lapsille riittää hoitopaikan ulkoilut, yleensä sen 2krt/pvä.., haen lapsen myös 16 aikaan..siinä vauheessa eivät varmaan kauan ole ehtineet olla ulkona aina mutta happihyppelyä saanut ja kotia kun mennään nii ollaan joskus pikku hetki (15min) omalla pihalla ennen sisään menoa..silloin ei tarvii ees takas pukea vaatteita.
Turhaan ruoskit itseäsi, en ole YH mutta aika ei meinaa kuitenkaan riittää opiskeluun..
Tsemppiä sulle kovasti!!! :hug:
Noi menee tarhassa ulos klo 15 jos on hyvä keli, eli ehtivät siellä tunnin olla. Tai jos ovat menneet myöhemmin niin sit voidaan olla tossa omalla pihalla hetki. Ja jos mulla on ruoka lämmitystä vaille valmiina kotona niin silloin voidaan olla pidempääkin :) Yleensä syödään viimeistään klo 17, koska kaikki on siihen aikaan jo tosi nälkäsiä, pikkulikka ei melkein koskaan syö tarhassa välipalaa kun se on yleensä jotain kiisseliä, eikä tuo pidä makeasta... Ja itteäkin hiukoo jo siihen aikaan.
Kiitos tsempeistä, niitä tarvitaan :)
 
ptpt
No voi kai sen pyykkikoneen vähäksi aikaa yksin jättää? Välillä ulkoa käyt katsomassa onko kaikki kunnossa. Meillä ei pestäis pyykkiä ikinä jos aina oltais kotona kun kone pesee. Varsinkin kun käytetään energiansäästöohjelmaa tavallisesti. Kestää yli 3 tuntia.
 
E
Meilla tyttö syö päivällistä klo 17, eikä haittaa, jos tuosta menee pikkuisen myöhemmäksikin joskus. Jos haluan ulkoilla tytön kanssa vielä itsekin hoidosta hakemisen jälkeen, niin menen hakemaan sen verran ajoissa, että ulkoillaan sitten heti ennen sitä päivällistä. Tämä tosin onnistuu vain sellaisissa tilanteissa, että ruoka on valmiina ja pelkästään lämmitetään kotiin tullessa tai sitten mies tulee kotiin vähän meitä aikaisemmin laittamaan ruokaa.

Onnistuisiko tämä teiltä? Siis olisitte puoli tuntia vielä hoidosta hakemisen jälkee ulkona ja olisit laittanut edellisenä iltana ruuan valmiiksi niin, että sitten vain lämmittäisit sitä ruokaa mikrossa heti, kun tulette sisälle?
 
Mä en ole yh, mutta mun mies on matkailualan hommissa, eli sen joka toinen 10 päivää putkeen pyöritän huushollia yksin.

Ei meilläkään välttämättä jakseta, lapsetkaan, enää illalla lähteä erikseen ulos, mutta tärkeää kuitenkin pyhittää lapsille se jakamaton huomio edes osan illasta, siis ettei todellakaan keskity samaan aikaan imurin varressa roikkumiseen.

Itse olen ratkaissut ongelman niin, että opiskelen vain virka-aikana, eli siis tehokäytän sen ajan, mitä olen poissa lasteni luota. Syy: olen silloin virkeimmilläni, iltaisin ei mitään kuitenkaan jäisi päähän. Ja kun kuitenkin niitä tyhjiä ja toimettomia aukkoja tulee lukujärjestykseen, niin ennemmin tekee niiden aikana jotain hyödyllistä. Sitten taas jos päivä on kertakaikkiaan niin täysi, ettei ehdi kuin istua luennolla luennon perään 8-16, niin voi miettiä, josko veisi lapset aamulla tunnin aiemmin ja hakisi tunnin myöhempään. Itselläni onneksi onnistuu.

Sitten kun vihdoin ja viimein pääsee lasten kanssa kotiin asti, voi ottaa rennosti, eikä ole koko ajan sellainen tunne, että tälläkin hetkellä pitäisi olla tekemässä jotain muuta, kuin olla lasten kanssa.
 

Yhteistyössä