Opiskelevat äidit hei!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nina K.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nina K.

Vieras
Olen 27v, lähihoitaja, 4v lapsen äiti, toinen lapsi olisi haaveissa. Nyt on alkanut nakertaa jostain syystä kouluttautuminen sosionomiksi. Kävin vähän Diakin opintojen ohjaalta kyselemässä minkälainen tutkinto on ym.

Onko ihan hullua opiskella tässä vaiheessa? Omasta mielestä jo aika vanha opiskelemaan, lähihoitajana olen työskennellyt kehitysvammaisten päivätoiminnassa ja tykkään hirmuisesti työstä. Onko järkevää keskeyttää sit opinnot jos toinen lapsi maailmaan haluais tupsahtaa?

Mitäköhän sitä miettis.

Onko täällä muita kolmekymppisiä opiskelijoita, miten teillä menee? :)

Ei ole hullua opiskella, jos haluat uuden ammatin. Itse lähdin opiskelemaan 27 vuotiaana. Lapsia oli kolme. Valmistuin sh:ksi 30 -vuotiaana eli viime jouluna. Mieheni aloitti amk -opinnot 32 vuotiaana vuotta minua myöhemmin ja valmistuu nyt jouluna.

Aika moni sai sh-ryhmästäni vauvan opintojen aikana ja jatkoivat opintoja. Minuakin vanhempia opiskelijoita oli. Tsemppiä vain, jos kiinnostaa.

Minä opiskelen AMK:ssa, opintoja on takana pian kaksi vuotta. (Olen 29v) Lapsi oli 1v, kun aloitin opiskelut ja sillä mielellä opiskelen, että opinnot ensin hyvään malliin ja sitten toinen saa tulla jos on tullakseen. En osaa sanoa, mikä tilanteessasi olisi järkevää. Riippuu siitäkin, onko alallasi monta vuotta opinto-oikeutta. Minulla ei ole kuin 4½ vuotta ja jos saa esim. lapsen välillä, se ei vaikuta pidentävästi opinto-oikeuteen. Mutta jos tuollaista rajoitetta ei ole, niin eihän se haittaa, jos vuodeksi- kahdeksi keskeytät opintosi.

...ettei tartte myöhemmin katua.
Mä alotin sh-opinnot 35-vuotiaana, yh olen.
Nyt on toinen vuosi menossa ja ihan ok on mennyt kun tukiverkko on kunnossa.
Asunnon siisteydestä välillä vähän joustan jos on esim. paljon tenttejä ja lapsenkin kanssa haluan tietty viettää aikaa enkä vain kirjojen...

Mä sain nyt syksyllä paikan AMK:uun terveydenhoitajaksi opiskelemaan, mutta lykkäsin aloitusta vuodella koska en vielä halunnut laittaa muksua hoitoon. Aloitan siis ensi syksynä opinnot, olen silloin 22 ja lapsi 2,5-vuotias. Uskon, että kun motivaatio on kohdallaan, sujuvat myös opiskelut vaikka olisikin lapsia. Mä kirjoitin ylioppilaaksi kun muksu oli 8kk, hyvin paperein jopa :D

Ei todellakaan ole vanha opiskelemaan, opiskelee sitä vanhemmatkin. Itsekin olen 26v ja jään kohta kolmannen kanssa äitiyslomalle ja hoitovapaan loputtua sitten tarkoitus hakea sosionomiksi opiskelemaan. Sen jälkeen vielä suunnitelmissa lisäkouluttautua yliopistossa.

Opiskele ihmeessä jos siltä tuntuu.

Itse aloitin AMK:ssa 2007 syksyllä, lukuvuoden 08-09 olin poissaolevana äitiyslomalla ja jatkoin viime syksynä siitä mihin jäin. Nyt on tilanne melko hyvällä mallilla, la maaliskuun puolessa välissä ja siihen mennessä pitäisi saada kaikki lähiopinnot pois alta. Tulevalla äitiyslomalla ajattelin opinnäytetyön sitten kirjoitella.

Kyllähän tuo välillä vähän joustamiskykyä vaatii, kun yrittää kotona hommia tehdä ja taapero pyörii jaloissa (tulee siis 2v). Mutta kyllä sitä jaksaa kun vaan tarpeeksi haluaa...

[QUOTE="vieras";22135090]Minä opiskelen AMK:ssa, opintoja on takana pian kaksi vuotta. (Olen 29v) Lapsi oli 1v, kun aloitin opiskelut ja sillä mielellä opiskelen, että opinnot ensin hyvään malliin ja sitten toinen saa tulla jos on tullakseen. En osaa sanoa, mikä tilanteessasi olisi järkevää. Riippuu siitäkin, onko alallasi monta vuotta opinto-oikeutta. Minulla ei ole kuin 4½ vuotta ja jos saa esim. lapsen välillä, se ei vaikuta pidentävästi opinto-oikeuteen. Mutta jos tuollaista rajoitetta ei ole, niin eihän se haittaa, jos vuodeksi- kahdeksi keskeytät opintosi.[/QUOTE]

Meidän AMK:ssa ainakin sanottiin, että äitiysloma on riittävän hyvä syy saada lisäaikaa opinnoille, mut se pitää erikseen hakea. Itsellä vähän eri tilanne kun olin poissaolevana yhden vuoden vauvan takia.

Ihanan iloisia ja kannustavia viestejä! Kiitos :)

Ehkä tosiaan opiskelut maittaa muutaman työvuoden jälkeen. Motivaatiota ainakin riittää, ehkä eniten mietityttää tuo lapsen mahdollinen saaminen. Kuitenkin parempi kesken opintojen olla äitiyslomalla kun sitten vastavalmistuneena kun pitäisi suunnistaa uusille työmaille.

Mukavaa syksyn jatkoa ja onnea opiskeluihin itse kullekin :o)

Ihanan iloisia ja kannustavia viestejä! Kiitos :)

Ehkä tosiaan opiskelut maittaa muutaman työvuoden jälkeen. Motivaatiota ainakin riittää, ehkä eniten mietityttää tuo lapsen mahdollinen saaminen. Kuitenkin parempi kesken opintojen olla äitiyslomalla kun sitten vastavalmistuneena kun pitäisi suunnistaa uusille työmaille.

Mukavaa syksyn jatkoa ja onnea opiskeluihin itse kullekin :o)

Meillä luokalla tällä hetkellä odottava äiti joka jää äitiyslomalle tammikuussa. Ja me aloitettiin opiskelu vasta nyt syksyllä.

Mä aloitin amk:n, kun vauva oli 4kk. Olen luokkani nuorin 21v. vanhimmat on mun isän ikäsiä :)
Kivastihan se koulu on mennyt. Valmistun vähän ennakkoon (kunhan saan opinnäytetyön valmiiksi, on vähän ongelmia ohjaavan opettajan kanssa) nyt jouluna, toinen lapsi syntyi elokuun alussa.

*muoks* niin siis olin 21v. koulun alkaessa, nyt 23v.

Viimeksi muokattu:
Mä olen neljän lapsen äiti ja opiskelen aikuislukiossa asuttuani monta vuotta ulkomailla. Ei kannata jäädä jossittelemaan ja ihmettelemään. Jos haluat opiskella niin opiskele ja jos sitten pitää välillä keskeyttää opinnot äippäloman takia niin se tuskin se mitään haittaa. Jos saat vähän alottaa opintoja jo ennen seuraavaa vauvaa niin sitten on vähemmän suoritettavana enää äippäloman jälkeen.

Uusimmat

Yhteistyössä