Opiskelevan yksinhuoltajan tuet

  • Viestiketjun aloittaja "Kata"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Opintotuki, asumistuki (voit käydä laskemassa laskurilla, koska lapselliset opiskelijat saa norm. as.tuen), opintolaina. Plus tietty lapsilisät jne. Ei tässä paljoa juhlita =)
 
"Kata"
Mä kävin laskemassa, mut oli vähän hassua kun siinä laskurissa ei kysytty ollenkaan opintorahan määrää.. Laskurin mukaan 520 euron vuokrasta ois saanu 420 euroa.. Voikohan pitää paikkaansa?
 
Mama the strange
Minä saan:

opintotuki 260 euroa
asumistuki n. 400 e (vuokra 505)
lapsilisä yh korotuksella 130 e
elatusmaksu 146 e
toimeentulotuki 260 e (ei oikeutta opintolainaan)
 
Mama the strange
[QUOTE="Kata";22968159]Kiitti konkreettisesta infosta :) meneekö sulla päivähoidosta maksua?[/QUOTE]

Päivähoito ei maksa opiskelijalta mitään. Siis jos on yh tai miehellä ei ole tuloja.
 
ex yh
asumistuki 388e
opintotukea muista mitä oli oliko jotain 220e siihen aikaan
lapsilisä yhkorotuksella jotain 140e
elatusapu 118e oli siihen aikaan

päivähoito oli ilmaista...
 
Mä saan työttömyyskorvausta opinnoista, sehän on joissain opinnoissa nykyään mahdollista. Sen lisäksi saan asumistukea sen verran, että vuokran omavastuuksi jää suunnilleen 140€. Ja toki nuo lapsilisät ja elatusapu.
 
"OnniKeiju"
Mä saan työttömyyskorvausta opinnoista, sehän on joissain opinnoissa nykyään mahdollista. Sen lisäksi saan asumistukea sen verran, että vuokran omavastuuksi jää suunnilleen 140€. Ja toki nuo lapsilisät ja elatusapu.
Yli 25 vuotias voi saada työttömyyskorvausta opiskeluista. Sitä saa tietyn ajan, oliko kaks vuotta vai 2,5 vuotta. Jos muistan oikeen.
 
[QUOTE="OnniKeiju";22968311]Yli 25 vuotias voi saada työttömyyskorvausta opiskeluista. Sitä saa tietyn ajan, oliko kaks vuotta vai 2,5 vuotta. Jos muistan oikeen.[/QUOTE]

Just näin. 2 vuotta ja siitä yli jos on hyvät syyt miksi opiskelu kestää niin kauan. Siinä on paljon muitakin ehtoja, esim. kaveri olisi lähihoitajan opinnoista sitä saanut, mutta ei sh:n opinnoista.
 
yh äiti
Asumistuki on korkeimmillaan 80% asumiskuluista. Saat varmasti tuon 80%. Mutta sossusta et tule saamaan paljon mitään, sillä sinua edellytetään nostamaan ensin opintolaina. Minä sain saman opintorahan kuin yksin asuvat nuoret eli n. 260E, ei siinä katsota oletko perheellinen vai et. Tiukkaa teki.. Mutta kyllä pärjää kuten tekee opiskelun ohessa töitä.
 

Yhteistyössä