Opiskeleva yh - mahdoton yhtälö?!

  • Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti
työtön
Mulla on nyt tehtävä valintoja, joko yritän etsiä töitä omalta alalta (josta on vaikea löytää töitä) vai hankinko tähän saumaan uuden ammatin, jossa töitä rittää.

Mutta kuinka voi elää opintorahalla? Mulla on vuokra 520 euroa, asumistukea saan 70 e. Elari menee vanhoihin lainoihin, saisinko edes uutta opintolainaa jos vanhaa on jäljellä? Jos kävisin osa-aikaisessa työssä, niin kuinka paljon saan ansaita sen vaikuttamatta opintorahaan?


Auttakaa - kertokaa kokemuksia ja neuvokaa mitä tukia ja mistä voisin hakea. (Ja nyt en sitten tarkoita sossua, koska sitä en harkitse.)

 
yh-opiskelija
Saat sinä uutta lainaa, jos luottotiedot on kunnossa. Ja kyllä pärjää. Laina nousi tuhannella eurolla viime vuodesta, samoin opintotuki nousi vähän. Tulorajatkin ovat nousseet.
 
maisterisnainen
Saat opiskellessa enemmän asumistukea - tosin sun kannattaa harkita muuttoa "kustannustehokkaampaan" asuntoon. Kelalta saa uusiin asuntoihin enemmän tukea kuin vanhoihin. Kannattaa hyödyntää Kelan asumistukilaskuria. Itse pärjäsin ihan ok opiskeluaikana, tosin kävin jonkin verran töissä opintojen ohessa. Opiskelin yh-aikana maisteriksi.
 
Non compos mentis
Kyllä se onnistuu. Mä olen opiskellut pitkään lainoittakin! Nostivat opintorahaa justiinsa ja ne tulorajatkin käsittääkseni nousivat. Kyllä sä saat kaiken sujumaan! Jaksuja!
 
Kuin myös. Pärjäsin rahallisesti ihan ok, mutta ei siinä kauheesti turhuuksia osteltu. Asenne tärkeä, myös opintojen suhteen eli tekee sen mitä pystyy parhaalla mahdollisella tavalla. Mä olen ollut yh:nä yhtäaikaa avoimessa yo:ssa ja iltalukiossa + osittain töissä. Hyvin jaksoi vaikka jälkeenpäin miettiikin, että oliko ihan hullu.....
 

Yhteistyössä