opiskelemaan- mutta mitä ?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tässä pitäisi nyt sitten päättää, että mitä oikein lähtisin opiskeleman ja aika turhauttavalta tuntuu. Meinaan kun sain tässä tietää, että kaikki ne alat ja ammatit, joista olen kiinnostunut, ovat sellaisia aloja, joissa on kuulemma vaikeaa tai todella vaikeaa löytää töitä.

En ole sitten tippaakaan kiinnostunut sosiaali- tai terveysalan töistä (en ole tarpeeksi ekstrovertti ja ihmisläheinen), ja lääketieteelliseen en edes pääsisi , koska en tullut lukeneeksi pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa. Ja samoin on myös opetusalan kanssa.

farmasiaa olen tässä vielä harkitsemassa, mutta olen saanut aika ristiriitaisia tietoja siitä, että tarvitseeko siinä koulutuksessa myöskin pitkän matematiikan ja/tai fysiikan tietojen hallitsemista, ja jos näin on niin sekin on poissuljettu mahdollisuus. (Ja kieltämättä myös mietityttää, että onko niitä työmahdollisuusksia muualla kuin apteekeissa, joissa työ taitaa pääasiassa olla ylikoulutetun myyjän hommaa)

(Outoa muuten, että missään ei tunnu löytyvän mitään selkeitä tietoja siitä, että missä koulutuksissa edellytetään edellämainittujen pitkien oppimäärien osaamista.)

No, mikä minua sitten kiinnostaa tuon farmasian lisäksi, on luonnontieteet, it sekä kaupallinen ala. Ja näissä juuri tulee se ongelma, että kaikki varoittavat, että esimerkiksi tradenomeille ei ole töitä (no, toisaalta, ei tunnu olevan töitä tarjolla juuri muillekaan). Itsestä vaan tuntuu siltä, että voisin olla ihan hyväkin tuollaisessa kaupallisen puolen työssä. En välttämättä missään myyntihommissa/markkinoinnissa, mutta juurikin tällaisessa kirjanpidossa, taloushallinnossa, palkanlaskennassa yms taustatehtävissä. Ja lisäksi plussapuolena on tietysti myös se, että kaupallisen alan koulutus antaa pohjan aika moneen ammattiin.

Tietysti kauppakorkeakin on mahdollisuus, mutta oletan, että siellä koulutetaan ihmisiä lähinnä johtotehtäviin, ja niistä en ole niin kauhean kiinnostunut. (ja epäilen, että pitkää matematiikkaa pitää osata sielläkin).

Eli mitä tässä nyt tekisi ? Pitäisikö vaan kiltisti hakea alalle, jossa luvataan varmaa työtä, vaikka suuresti epäilee, että olisi huono kyseisessä työssä, eikä ollenkaan sopisi alalle. Vai ottako riski, ja lähteä opiskelemaan alaa, joka kiinnostaa, ja jossa uskoo voivansa olla hyvä, vaikka työmahdollisuudet vaikuttavatkin huonoilta.
 
vierailija
Et välttämättä voi olla varma siitä, soveltuuko joku työ oikeasti sinulle jos et ole käytännössä tutustunut siihen. Esim itse luulin pitkään olevani liian ujo ja hiljainen ihmisläheiseen työhön, mutta niin vaan olen lastenhoitajana töissä tällä hetkellä ja tykkään työstäni kovasti (kahvihuone- ja palaverikeskusteluja tosin vihaan).
 
vierailija
No jos se taloushallinto kiinnostaa, niin kauppakorkeaan. Esimerkiksi tilintarkastajilla on ihan hyvin töitä tarjolla. Niihin suurin firmoihin jotka eniten tilintarkastajia palkkaavat, ei kuitenkaan tradenomin papereilla pötkitä. Tämä johtuu siitä, että suuret tilintarkastusfirmat vaativat KHT-pätevyyden työntekijöiltään pitkässä juoksussa, sillä vain KHT- tarkastaja saa tarkastaa suurempia yhtiöitä. KHT-tutkinto vaatii KTM -tutkinnon pohjalle. Lisäksi ne hyväpalkkaiset controllerin tehtävätkin vaativat melkeinpä KTM-tutkinnon taloushallinnosta. Tradenomille jää jäljelle kirjanpito, reskontranhoito ja muut vastaavat tehtävät, joihin on suurempi tunku, kuin niihin tehtäviin, joita KTM-tutkinnon suorittaneet tekevät. Neljännen vuosikurssin kauppatieteiden opiskelijana sanoisin, että mahdollisuus saada hyvä taloushallinnon homma jo opiskeluaikana on meilläkin ehkä 50%. Puolet meistä ei ole vieläkään tehnyt oman alan töitä vuosikurssillani, ja koulutus on vuoden päästä ohi. Markkinoinnin ja johtamisen opiskelijoilla tilanne on sen sijaan jopa katastrofaalinen. Jos siis jatkuva stressi työllistymisestä kiinnostaa, tervetuloa kauppakorkeaan! Itse teen töitä koulun ohessa tilintarkastusharjoittelijana, ja sain paikan äskettäin haettuani trainee-ohjelmaan suureen tilintarkastustoimistoon. Ensimmäiset kolme kesää olin kaupan kassa tai varastolla töissä. Sama kohtalo vaani vielä kuukausi sitten tulevaksi kesäksi, mutta onni kääntyi onneksi. Voin kertoa, että epävarmuus tulevaisuudesta kaupallisella alalla stressaa! Jos kestät sen, tänne vaan.
 
ap.
Voin kertoa, että epävarmuus tulevaisuudesta kaupallisella alalla stressaa! Jos kestät sen, tänne vaan.
Eipä niitä aloja taida kovin montaa olla, joissa ei ole minkäänlaista epävarmuutta tulevasta työllistymisestä.

Miten muuten, kun nyt kerran kauppakorkeassa opiskelet/olet opiskellut, niin pitääkö tuo paikkansa, että lukion pitkän matematiikan oppimäärä pitää olla hallussa ja kuinka laajaa ja haastavaa (vaikeaa) matematiikkaa tulee vastaan, ja onko eri suuntautumisvaihtoehdoilla paljonkin eroja.
 
vierailija
Yksi kurssi on heti ensimmäisenä syksynä, jossa käydään pitkän matematiikan asiat tiivistetysti läpi. Kurssista pääsee läpi lyhyelläkin matematiikalla, mutta vaatii TODELLA paljon työtä. Sitten on tilastotieteenkurssi, joka on enemmän kaavaan sijoittamista. Mutta asiaa ja välivaiheita on laskuissa paljon. Pientä yhtälön pyöritystä joutuu tekemään.
Laskentatoimessakin joutuu pyörittelemään yhtälöitä. Asiat eivät kuitenkaan ole siellä varsinaisesti matemaattisia, mutta loogista ymmärrystä tarvitaan. Kuitenkin osa laskentatoimen kursseista on muuten niin haastavia, että moni reputtaa tietyt kurssit kahtenakin vuotena peräkkäin ennen kuin pääsevät läpi. Jopa ne Ressun lukiosta tulleet hikipingot saattavat epäonnistua. Nämä vaikeimmat kurssit ovat myös työmäärältään suuria, joten jos ne reputtaa, koko kurssi tehdään seuraavana vuotena uudelleen kaikessa kauneudessaan.
 
vierailija
Yksi kurssi on heti ensimmäisenä syksynä, jossa käydään pitkän matematiikan asiat tiivistetysti läpi. Kurssista pääsee läpi lyhyelläkin matematiikalla, mutta vaatii TODELLA paljon työtä. Sitten on tilastotieteenkurssi, joka on enemmän kaavaan sijoittamista. Mutta asiaa ja välivaiheita on laskuissa paljon. Pientä yhtälön pyöritystä joutuu tekemään.
Laskentatoimessakin joutuu pyörittelemään yhtälöitä. Asiat eivät kuitenkaan ole siellä varsinaisesti matemaattisia, mutta loogista ymmärrystä tarvitaan. Kuitenkin osa laskentatoimen kursseista on muuten niin haastavia, että moni reputtaa tietyt kurssit kahtenakin vuotena peräkkäin ennen kuin pääsevät läpi. Jopa ne Ressun lukiosta tulleet hikipingot saattavat epäonnistua. Nämä vaikeimmat kurssit ovat myös työmäärältään suuria, joten jos ne reputtaa, koko kurssi tehdään seuraavana vuotena uudelleen kaikessa kauneudessaan.
Jatkan vielä, että tuo tilastotiede ja matematiikka ovat kaikille pakolliset pääaineesta riippumatta. Johtamisessa ei ole lainkaan matematiikkaa, mutta kirjareferaatteja ja artikkelianalyysejä joutuu tuottamaan kovaa tahtia, eli työmäärä on muuten melko suuri. Markkinointikaan ei ole matemaattista. Siellä on työläitä kursseja, joissa paljon ryhmätöitä ja oikeiden yritysten kanssa tehtäviä caseja, mutta toisaalta on myös kursseja, joihin riittää, kun selaa kirjan läpi ja käy hakemassa opintopisteet kotiin kun lisäilee vähän maalaisjärkeä ja intuitiota sekaan tenttivastaukseen.
 
vierailija
Onko muidenkin mielestä opinnot noin matemaattisia? Omista opinnoistani on aikaa. En muista ollenkaan, että opinnot olisivat olleet mitenkään matemaattisia. Yksi pieni, hankala taloustieteen matematiikan kurssi oli. Se meni läpi, vaikka en päässyt luennoille. Mietin, johtuuko kokemukseni siitä, että olin lukenut lukiossa pitkän matematikaan ja siksi laskentatoimessa, tilastotieteessä yms olevat laskutoimitukset sujuivat ilman, että niihin kiinnitti sen kummempaa huomiota. Opintojen vauhti oli kyllä kova etenkin alkuvaiheessa. Juuri nuo laskentatoimen perusopintojen kurssit mentiin mielettömällä vauhdilla läpi.
 
vierailija
Miten lakiopinnot? Hyvä työllisyystilanne ja voisit nauttia systemaattisesta työskentelystä.
Tai miten bioanalyytikon opinnot? Suurimmassa osassa maata työllisyystilanne on oikein hyvä, ja tutkinto antaa mahdollisuuden hakeutua moniin eri työtehtäviin.
 
vierailija
Et välttämättä voi olla varma siitä, soveltuuko joku työ oikeasti sinulle jos et ole käytännössä tutustunut siihen. Esim itse luulin pitkään olevani liian ujo ja hiljainen ihmisläheiseen työhön, mutta niin vaan olen lastenhoitajana töissä tällä hetkellä ja tykkään työstäni kovasti (kahvihuone- ja palaverikeskusteluja tosin vihaan).
Toi on totta - siksi mikään ei voi mennä "hukkaan". Matematiikka oikeastaan täytyisi a l o i t t a a luonnosta, vaikkapa tässä hyvä esimerkki. Äsken löysin, joten en tiedä, mikä porukka siellä vaikuttaa;-)
 
vierailija
Miten lakiopinnot? Hyvä työllisyystilanne ja voisit nauttia systemaattisesta työskentelystä.
Tai miten bioanalyytikon opinnot? Suurimmassa osassa maata työllisyystilanne on oikein hyvä, ja tutkinto antaa mahdollisuuden hakeutua moniin eri työtehtäviin.
Huutonaurua. Lakiopinnot on huonoin sijoitus ikinä, juristin ammatti tulee käytännössä katoamaan viimeistään n. 15 vuoden kuluessa ihan kuten rekka- ja taksikuskinkin.

Herätkää nyt jumalauta jo. Bioanalyytikolla sentään on jotain tulevaisuuttakin.
 
vierailija
Farmasian opiskelu vaatii matemaattisia taitoja. Työ on käytännössä asiakaspalvelua apteekissa. Bioanalyytikoille on töitä tarjolla vaikka kuinka paljon. Jos siis näytteiden ottaminen ei ole sinulle kauhistus, niin kannattaa valita se ala. Biologian ja biotieteiden puolelta ei löydy työpaikkoja. Tiedän kokemuksesta. Niihin verrattuna kaupallisen puolen työpaikkoja on avoinna runsaasti.

Itse ajattelin opiskella ensin vaikkapa ihan perusmerkonomiksi, kun nykyinen farmasia-biologia-yhdistelmä ei enää työllistä. Minulle kelpaa hyvin ihan perus reskontra ja muut toimiston yleistehtävät.
 
vierailija
Farmasian opiskelu vaatii matemaattisia taitoja. Työ on käytännössä asiakaspalvelua apteekissa. Bioanalyytikoille on töitä tarjolla vaikka kuinka paljon. Jos siis näytteiden ottaminen ei ole sinulle kauhistus, niin kannattaa valita se ala. Biologian ja biotieteiden puolelta ei löydy työpaikkoja. Tiedän kokemuksesta. Niihin verrattuna kaupallisen puolen työpaikkoja on avoinna runsaasti.

Itse ajattelin opiskella ensin vaikkapa ihan perusmerkonomiksi, kun nykyinen farmasia-biologia-yhdistelmä ei enää työllistä. Minulle kelpaa hyvin ihan perus reskontra ja muut toimiston yleistehtävät.
Nyt hommat tekee robotti mut miksi hakevat harjoittelijoita sen käyttöön?
 
vierailija
Et välttämättä voi olla varma siitä, soveltuuko joku työ oikeasti sinulle jos et ole käytännössä tutustunut siihen. Esim itse luulin pitkään olevani liian ujo ja hiljainen ihmisläheiseen työhön, mutta niin vaan olen lastenhoitajana töissä tällä hetkellä ja tykkään työstäni kovasti (kahvihuone- ja palaverikeskusteluja tosin vihaan).
Smalltalkiako
 

Yhteistyössä