Opintotuki ja vanhemien tulot, mitäh?

Lukiolaisellemme tuli opintotukipäätös. Hänen opintotukeaan oli korotettu (sitten kun nyt alkaa sitä saada...) vanhemman tulojen takia. Määrä näkyy olevan 200 e/kk, asuu opiskelupaikkakunnallaan viikot.

Mutta, mutta. Kun minä olen naimisissa noiden nuorempien isän kanssa, niin eikö silloin katsota molempien tulot eikä vaan minun? Itte olin vuonna 2006 äitiyslomalla ja kotihoidontuella, joten ei ne mun tulot niin kovin suuret tietty oo. Yhteiset tulot antaisivat normaalin opintotuen.

*muoks* Ihan vissisti oon ilmoittanut myös aviopuolisoni tiedot, joten siitä ei kyllä ole kyse.
 
v
eikös ne verotiedot tule suoraan verottajalta. Joten kun viimeisin valmistunut verotus on vuodelta 2006, lapsesi saa opintotuke näiden tulojen perusteella. Näin mä asian käsitän.
 
Keittiönoita
En kyllä mene päätäni vadille laittamaan, mutta musta opintotukeen ei vaikuta isä- eikä äitipuolien tulot, jos opiskeolija ei asu enää vanhempansa luona. Ainoastaan siis sun tulot tuohon vaikuttaa. Mutta kannattaa myös muistaa, että tuo on vaan arvio. Tässä just mietin, kannattaako junnun sitä 15,60 euroa miinus verot ruveta hakemaan vuoden alusta, jos mä satunkin ensi vuonna tienaamaan niin paljon, että junnu makselee sitten kaiken takaisin. Vai meneeköhän se niin, että vanhempien tulot lasketaan vaan sieltä parin vuoden tajkaa ja opintotukea saatavalta ajalta saa olla vaikka miljardööri. En tiedä, mutta joka tapauksessa me ei aleta sen reilun 10 euron takia virittelemään mitään tulotositesotaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
eikös ne verotiedot tule suoraan verottajalta. Joten kun viimeisin valmistunut verotus on vuodelta 2006, lapsesi saa opintotuke näiden tulojen perusteella. Näin mä asian käsitän.
Joo, mutta miksi ne on huomioineet vain mun verotiedot, miksei aviomiehen - onko tuossa joku kaamea virhe vai olenko minä ymmärtänyt asiat näin suloisesti väärin?
 
Keittis! olen antanut itseni ymmärtää, että vanhempien kohdalta vain ne verotiedot vaikuttaa. Paitsi jos tulot on tippuneet yli 20 %, niin silloin voi hakea muutosta. Mutta kannattaakohan minua uskoa :saint:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
eikös ne verotiedot tule suoraan verottajalta. Joten kun viimeisin valmistunut verotus on vuodelta 2006, lapsesi saa opintotuke näiden tulojen perusteella. Näin mä asian käsitän.
Joo, mutta miksi ne on huomioineet vain mun verotiedot, miksei aviomiehen - onko tuossa joku kaamea virhe vai olenko minä ymmärtänyt asiat näin suloisesti väärin?
Minä ilmoitin vain omat tuloni , koska mieheni ei ole lapsen isä. Meillä olivat ottaneet huomioon mieheni tulot vaikka en niitä ilmoittanutkaan. Poikani asuu vielä kotona, niin voi olla ei juttu.

 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En kyllä mene päätäni vadille laittamaan, mutta musta opintotukeen ei vaikuta isä- eikä äitipuolien tulot, jos opiskeolija ei asu enää vanhempansa luona. Ainoastaan siis sun tulot tuohon vaikuttaa. Mutta kannattaa myös muistaa, että tuo on vaan arvio. Tässä just mietin, kannattaako junnun sitä 15,60 euroa miinus verot ruveta hakemaan vuoden alusta, jos mä satunkin ensi vuonna tienaamaan niin paljon, että junnu makselee sitten kaiken takaisin. Vai meneeköhän se niin, että vanhempien tulot lasketaan vaan sieltä parin vuoden tajkaa ja opintotukea saatavalta ajalta saa olla vaikka miljardööri. En tiedä, mutta joka tapauksessa me ei aleta sen reilun 10 euron takia virittelemään mitään tulotositesotaa.
Tämän mukaan olet oikeassa.Kelan sivuilta:
Vanhemmat
Vanhempina pidetään hakijan omia tai ottovanhempia. Jos vanhemmat ovat eronneet tai asuvat pysyvästi välien rikkoutumisen vuoksi erillään, huomioon otetaan sen vanhemman tulot, jonka luona hakija asuu tai viimeksi asui. Jos opiskelija on viimeksi asunut molempien vanhempien luona, kummankin vanhemman tulot otetaan huomioon.

Kun opiskelija asuu toisen vanhemman luona, myös tämän vanhemman uuden aviopuolison tulot lasketaan mukaan, jos hakija on alle 18-vuotias.

Eli näinollen ap:n tulot lasketaan, ei uuden aviomiehen.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:
Keittis! olen antanut itseni ymmärtää, että vanhempien kohdalta vain ne verotiedot vaikuttaa. Paitsi jos tulot on tippuneet yli 20 %, niin silloin voi hakea muutosta. Mutta kannattaakohan minua uskoa :saint:
No mä - mitä nyt olen noita opintotukijuttuja seurannut - ymmärtänyt asian niin,että jos mä ottaisin uuden ukon ja junnu muuttaisi omaan opiskelijakämpäänsä, niin sen uuden ukon tuloja ei laskettaisi mukaan siihen junnun opintotukeen. Eli pois kotoa asuvan opintotukeen vaikuttaa mun käsittääkseni vain sen opiskelijan omat sekä hänen vanhempiensa tulot, ei siä- eikä äitipuolen tulot. Kotona asuvan tilanne taas on toinen.

 
Solina83
Miten mä aina tunnistan sun jutut täältä vaikken vielä nimimerkkiä lukenutkaan ;) =) =)

Mutta hyvähän tuo on vain.


Me tässä jo suunniteltiin että kun noi meidän mukulat menee silloin maanantaina hoitoon tytöllesi niin ne voisi käydä jätskillä niin ei ainakaan meidän poitsu saa hepuli.
Niin käsketään lasten kutsua tyttöäsi äidiksi niin voi herättää kylillä paheksuntaa =)=)

Eiks olis loistava suunnitelma =)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Tämän mukaan olet oikeassa.Kelan sivuilta:
Vanhemmat
Vanhempina pidetään hakijan omia tai ottovanhempia. Jos vanhemmat ovat eronneet tai asuvat pysyvästi välien rikkoutumisen vuoksi erillään, huomioon otetaan sen vanhemman tulot, jonka luona hakija asuu tai viimeksi asui. Jos opiskelija on viimeksi asunut molempien vanhempien luona, kummankin vanhemman tulot otetaan huomioon.

Kun opiskelija asuu toisen vanhemman luona, myös tämän vanhemman uuden aviopuolison tulot lasketaan mukaan, jos hakija on alle 18-vuotias.

Eli näinollen ap:n tulot lasketaan, ei uuden aviomiehen.
No juuri tuon olen itsekin lukenut ja sen perusteella kirjoitin =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Solina83:
Miten mä aina tunnistan sun jutut täältä vaikken vielä nimimerkkiä lukenutkaan ;) =) =)

Mutta hyvähän tuo on vain.


Me tässä jo suunniteltiin että kun noi meidän mukulat menee silloin maanantaina hoitoon tytöllesi niin ne voisi käydä jätskillä niin ei ainakaan meidän poitsu saa hepuli.
Niin käsketään lasten kutsua tyttöäsi äidiksi niin voi herättää kylillä paheksuntaa =)=)

Eiks olis loistava suunnitelma =)
Loistavaa! Tyttärenkin mielestä, tossa se mässyää omenaa. Enkä mäkään tippunu katolta, vaikka kerran maalipönttö katosi ja lopussa puhelin päätti risteillä pitkin vastamaalattua peltikattoa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Kelan sivuilta:
...Kun opiskelija asuu toisen vanhemman luona, myös tämän vanhemman uuden aviopuolison tulot lasketaan mukaan, jos hakija on alle 18-vuotias.
Ahaa... Tuossa mä menin metsään! Tytär ei asu meillä, koska asuu opiskelupaikkakunnalla viikot. Mä ajattelin että se asuu kotona, kun sen kirjat on täällä, mutta se ei siis sitten asu?!

 

Yhteistyössä