Opinnot ja perhe-elämä? :)

Omistusasunnon ostoa en tosiaankaan suosittele. Vaikka vuokra/lyhennyserä olisivat samansuuruiset, opiskelijapariskunnan tulot yleensä eivät päätä huimaa, ja saa asumistukea.

Lisäksi jos vauvaa ei halua laittaa 9kk iässä hoitoon rahatilanteen pakosta, niin iso laina kannattaa jättää muutamaa vuotta myöhemmälle.
 
amk-opiskelija
Olen 29 vuotias ja aloitan ammattikorkeakoulussa uuden tutkinnon opiskelun syksyllä. Mulla on jo ennestään amk-tutkinto toiselta alalta sekä sen alan ammattikoulututkinto myöskin. Mies opiskelee edelleen yliopistossa, tosin saa paperit ulos talvella mutta hänkin aloittaa virallisesti syksyllä myös toisen yliopistotutkinnon opiskelun kun haluaa kahdet paperit ulos (saa luonnollisesti hyväksilukuja aiemmasta) ja hänen alallaan laaja osaaminen aika valtti.

Itse olen aiemmin opiskellut kaupalllista alaa mutta sain paikan jo pari vuotta siiten sairaanhoitajalinjalta ja olen sen aloittamista lykännyt olella poissaolevana nää maksimi 2 v. Eli nyt on pakko syksyllä aloittaa ja mielelläni aloitankin kun tää eka amk-tutkinto on saatu valmiiksi ja nuorin täytti juuri 3v ja menee elokuussa isoveikkansa kanssa päiväkotiin. Mulla lapset 4 ja 3v.

Periaatteessa kai tuolla tradenomin tutkinnolla jotain töitä saisi, keikkaillen olen kassatöitä tehnyt hoitovapaan aikana koska siis miehellä on loppunut tukikuukaudet jo aikoja sitten ja hän ei oo tehnyt koko talvena yhtään töitä vaan paiskinut saadakseen tutkintonsa kasaan ja nyt sitten tehnyt jo muutaman kuukauden ajan dippatyötä josta tule palkkaa onneksi. Se loppuu tuohon elokuun puoleen välii ja sen jälkeen hän jättää sen työnsä arvosteltavaksi yms. Ja aloittaa uutta koulutusta opiskelemaan yliopistolla (nyt siis teknillisellä yliopistolla tällä hetkellä... paperipuolen dippainsseilläkään kun ei ole häävi työtilanne, koko paperipuoli on aika huonossa jamassa).

Mutta siis, minä haluan opiskella sairaanhoitajaksi koska siellä riittää töitä. Se on minun ensisijainen motivaattorini. Olen lueskellut jos ekan vuoden koulukirjoja läpi ja mielenkiintoisilta vaikuttaa joten innolla odotan opintojen alkua. Jossain vaiheessa haluan kolmannen lapsenkin, se on kovassa pohdinnassa mikä on oikea hetki.

Mulla on opintotukioikeutta vielä tammikuun loppuun sen jälkeen en sitä enää saa kun maksimikuukaudet on käytetty. Myöskään miehellä ei oikeutta. Eli tässä on nyt pähkäilty myös tätä tulotasoa. Meillä ei myöskään minkään sortin apua tule sukulaisilta, se nyt vielä tiedoksi eli ihan itse ansaitaan kaikki. Opintolainaa on otettu vähän, mutta sekin vain pakon edessä, muuten pärjätään itse työtä tekemällä. Toimeetulotukeakaan ei olla ikinä saatu eikä edes haettu.

Meillä siis on seuraavalaisia suunnitelmia: saamme asumistuen ja tammikuun loppuun saakka minun opintotuen. Lisäksi jatkan keikkailua kassalla, teen pääasiassa viikonloppua lisien takia, ja nyt olen tehnyt iltojakin, mutta koska lapset menee elokuussa päiväkotiin niin en koulupäivän päätteksi tosiaankaan lähde vielä töihin vaan haluan olla lasten kanssa. Eli syksystä alkaen olisin viikonloppuisin töissä. Olen sen kokoisessa kaupassa töissä että ollaan sunnuntaisin auki läpi vuoden. Su-työt on vaan tosi haluttuja tuplapalkan takia. Ja koska en ole osa-aikainen vaan keikkalainen niin ei ole ihan satavarmaa onko aina niitä vuoroja joita haluan tehdä. Toistaiseksi on hyvin saanut mutta koskaan ei ole varmaa.

Olen myös miettinyt että hakisin aamusiivoustyötä joka olisi arkisin. Ne on käsittääkseni vakkarisopimuksella (mulla ei tosin ole siivousalan koulutusta mutta työkokemusta kylläkin reilusti opiskeluajoilta) joten siitä saisi turvattua tuloa opiskelujen ajaksi.

Ja toki siis saamme lapsilisät kahdesta lapsesta 210e yht. Mutta meillä vuokran omavastuu on asumistuen jälkeen 296e. Asumme keskustassa opiskelijakämpässä johon kuuluu sähkö, vesi ja netti. Palkkatuloja oon saanut nyt nettona kuukaudessa aika tasaiseen pidemmän aikaa n.500e/kk netto. Sellainen linja olis syytä pysyäkin. Huoma kyllä että kun kotihoidontuki loppui niin siinä meni hoitolisät, sisaruslisät ja kuntalisät eli aika lovi tuli lompsaan. Mutta ollaan kyllä säästäväistä ja taloudellista sorttia, ainoa pahe on karkki. Ei autoa, ei edes joukkoliikennettä käytetä kun ei ole tarvis. Kävellään ja pyöräillään matkat kun tässä keskustassa asutaan ja kaikki on lähellä. Kaupoissa pystyy kiertään tarjousten perässä kun ne on kaikki tässä lyhyellä säteellä. Meillä on säästössä reilusti rahaa pahan päivän varalle koska vaikka on ollut pienet tulot niin aina ollaan säästetty edes vähäsen. Joten kyllä tässä vielä yhdet tutkinnot pysytään opiskeleen. luotan myös siihen että ekan vuoden sh-opintojen jälkeen voin tehdä keikkaa perushoitajana ja 2v sh-opintojen jälkeen epäpätevänä saikkuna. Mutta sen varaan en tietystikään voi mitään laittaa koska en tiedä siitä palkkauksesta tarpeeksi.

Kyllä suosittelen tekeen lapset kesken opintojen, pitää olla vaan tarkka rahankäytössä ja itsekuria opiskelussa. Koska iltaisin kun lapset menee nukkuun on itsekin naatti mutta se on kuitenkin se paras aika opiskella.
 

Yhteistyössä