opinnäytetyön esittäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alottaja

Vieras
Opiskelen lähihoitajaksi ja tässä rupee olemaan pikkuhiljaa edessä opinnäytetyön esittäminen, mutta ongelmana on se että mä en todellakaan pysty siihen, että mä seison yksin luokan edessä ja pidän jotain esitelmää. Onko se mitenkään mahdollista että sitä ei tarvitsisikaan esittää? Eikä kannata laittaa mitään tsemppi viestejä että "kyllä sä pystyt siihen" kun mä tunnen itseni ja tiedän etten mä pysty siihen. Joka kerta kun meillä oli joku esitelmä koulussakin, niin mun oli pakko olla pois koska en tiedä mitään kamalampaa kun esitelmien pitäminen :/

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25484361:
Opon juttusille ja/tai luokan ohjaavan opettajan juttusille.....

Ettekö ole harjoitelleet?
Meilä ei tehdä opinnäytetyötä, mutta tämän tästä on joku esitelmä pidettävänä.

Siis harjoteltu opinnäytetyön esittämistä? ei olla kyllä harjoteltu.. Ja onhan siellä joitakin esitelmiä täytyny pitää, mutta niin kun sanoin niin en oo vaan menny niille tunneille millon on esitelmiä pidetty..

Vain luokan edessä?

Me esitetään omalle luokalle, muille ryhmille, ja isolle kasalle alan ammattilaisia (osa paikan päällä, osaan videoyhteys).

Hoitajanakin joudut ns. esiintymään monen monta kertaa, eli sun pitää vaan rohkaistua ja tehdä se.

Siis harjoteltu opinnäytetyön esittämistä? ei olla kyllä harjoteltu.. Ja onhan siellä joitakin esitelmiä täytyny pitää, mutta niin kun sanoin niin en oo vaan menny niille tunneille millon on esitelmiä pidetty..

Tutkinto jonka suoritin paljon aikaisemmin, vuonna nakki ja lihapulla, piti sisällään paljon opinnäytetyön suullisen esityksen harjoittelua.
Ja siihen pohjaa kaikki esitelmät ja ryhmätyötkin joita esitetään luokan edessä.

En voi olla sanomatta, että olet toiminut hölmösti :hug:
Mutta mene puhumaan opettajalla vaikeudestasi, olen valmis lyömään vetoa että esittää se silti pitää.....

Eikä kannata laittaa mitään tsemppi viestejä että "kyllä sä pystyt siihen" kun mä tunnen itseni ja tiedän etten mä pysty siihen. Joka kerta kun meillä oli joku esitelmä koulussakin, niin mun oli pakko olla pois koska en tiedä mitään kamalampaa kun esitelmien pitäminen :/

Mitä sulle sitten tapahtuu? Et osaa puhua? Pyörryt? Muuta, mitä?

Esiintyminen jännittää, se on ihan normaalia, mutta ei siitä selviä työntämällä päätään puskaan ja lintsaamalla kaikesta asiaan liittyvästä.

Vain luokan edessä?

Me esitetään omalle luokalle, muille ryhmille, ja isolle kasalle alan ammattilaisia (osa paikan päällä, osaan videoyhteys).

Hoitajanakin joudut ns. esiintymään monen monta kertaa, eli sun pitää vaan rohkaistua ja tehdä se.

Oman luokan edessä juu ja olen menossa päiväkotiin töihin, niin ei siellä kyllä paljoa yksin esiinnytä. Siinä mulla ei ookkaan mitään ongelmaa olla lasten mukana joulu- ja kevätnäytöksissä esiintymässä, mut luokan edessä pidettävät esitelmät, ei ikinä.

[QUOTE="mä";25484436]Miten sä pärjäät töissä asiakastyössä jos et yhtä esitelmää pysty pitämään?
päiväkodissa pitää esim. "esiintyä" vanhempainilloissa.[/QUOTE]

Ei mulla oo mitään ongelmaa olla päiväkodissa töissä tai "esiintyä" vanhempainilloissa, mut se että joutuu esiintymään tuntemattomille ihmisille on hemmetin ahdistavaa

Oman luokan edessä juu ja olen menossa päiväkotiin töihin, niin ei siellä kyllä paljoa yksin esiinnytä. Siinä mulla ei ookkaan mitään ongelmaa olla lasten mukana joulu- ja kevätnäytöksissä esiintymässä, mut luokan edessä pidettävät esitelmät, ei ikinä.

Jos sun esiintymisjännitys perustuu siihen, et sä pelkäät jännityksesi oireiden näkyvän muille, niin silloin asia on hoidettavissa lääkkeillä. Aika lääkärille, 5min ja sulla on resepti kourassa. Ja toimii takuuvarmasti. Ei tärise kädet eikä vapise ääni.

[QUOTE="vieras";25484439]Mitä sulle sitten tapahtuu? Et osaa puhua? Pyörryt? Muuta, mitä?

Esiintyminen jännittää, se on ihan normaalia, mutta ei siitä selviä työntämällä päätään puskaan ja lintsaamalla kaikesta asiaan liittyvästä.[/QUOTE]

Sanat menee sekasin, puhe menee änkytykseks, koko kroppa tärisee ja tuntuu että kuolee siihen paikkaan :/

Ei mulla oo mitään ongelmaa olla päiväkodissa töissä tai "esiintyä" vanhempainilloissa, mut se että joutuu esiintymään tuntemattomille ihmisille on hemmetin ahdistavaa

Siis miten paljon sä olet ollut pois koulusta jos luokkakaverit on tuntemattomia? :D

Mä esitin omani (joka kesti 1,5 tuntia) puhuen yhdelle luokkatoverilleni.
Hän sijoitti persoonansa kutakuinkin keskelle eturiviin ihan strategisesti ja keskityin hänen tuttuihin ja tsemppaaviin kasvoihinsa.
Vartissa melkein unohdin kaikki muut.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25484490:
Siis miten paljon sä olet ollut pois koulusta jos luokkakaverit on tuntemattomia? :D

Mä esitin omani (joka kesti 1,5 tuntia) puhuen yhdelle luokkatoverilleni.
Hän sijoitti persoonansa kutakuinkin keskelle eturiviin ihan strategisesti ja keskityin hänen tuttuihin ja tsemppaaviin kasvoihinsa.
Vartissa melkein unohdin kaikki muut.

Alotin koulutusohjelma opiskelun verkossa ja sen takia mulla ei ookkaan oikeen hajua että ketä mun luokalla edes on :) Äänethän mä nyt tietenkin oon kuullu, mutta siihen se sitten jääkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25484496:
Se menee ohi. Se kuuluu asiaan. Sen ymmärtävät kaikki.

No yleensä joo, mut jos on paha esiintymisjännitys, niin ei mene. Jännitys voi lähteä ruokkimaan itseään eli kun koet, että nyt jännittää ja se näkyy, niin siitä syntyy lisää jännitystä, vaikka itse esitelmään olisikin jo päässyt sisään ja sen puolesta ei tarvitsisi jännittää.

Alkuperäinen kirjoittaja öjeg;25484519:
No yleensä joo, mut jos on paha esiintymisjännitys, niin ei mene. Jännitys voi lähteä ruokkimaan itseään eli kun koet, että nyt jännittää ja se näkyy, niin siitä syntyy lisää jännitystä, vaikka itse esitelmään olisikin jo päässyt sisään ja sen puolesta ei tarvitsisi jännittää.

No mulla on tuokin vähän paha tapa, että mä oikeen ruokin sitä jännitystä ajattelemalla että mä oikeesti kuolen sinne eteen ja sehän nyt tietenki pahentaa koko asiaa :/

Sanat menee sekasin, puhe menee änkytykseks, koko kroppa tärisee ja tuntuu että kuolee siihen paikkaan :/

Hei! Mä tiedän miltä susta tuntuu, meidän piti esittää opinnäytetyö koko koululle! Ja kun oikeasti jännittää niin paljon ettei se ole enään normaalia, niin ei se jännitys mene ohi ja itse esim. olen alkanut itkemään luokan edessä. Onneksi tajusin että mun jännitys ei ole normaalia eikä siihen riitä tsemppaukset ja väkisin esittämiset. Varasin ajan lääkärille ja sain beetasalpaajia. Ne pitää pulssin matalana ja ehkäisee muita oireita. Yleensä kun pulssi alkaa hakkaamaan niin päälle iskee pakenemisvaistot, ihminen on rakennettu niin. Propal vie kaikki fyysiset oireet pois ja esiintymistilaisuudessa olin kuin mikäkin viilipytty! :) jopa toivoin että olisin edes vähän enempi jännittänyt, nyt varmaan kaikki arvas että olen vetänyt jotain troppia :D vaikeinta on soitto lääkärille, mutta sitten sulla on apu loppuelämäksi eikä tartte ainiaan murehtia näitä esiintymisiä.

[QUOTE="vieras";25484543]Hei! Mä tiedän miltä susta tuntuu, meidän piti esittää opinnäytetyö koko koululle! Ja kun oikeasti jännittää niin paljon ettei se ole enään normaalia, niin ei se jännitys mene ohi ja itse esim. olen alkanut itkemään luokan edessä. Onneksi tajusin että mun jännitys ei ole normaalia eikä siihen riitä tsemppaukset ja väkisin esittämiset. Varasin ajan lääkärille ja sain beetasalpaajia. Ne pitää pulssin matalana ja ehkäisee muita oireita. Yleensä kun pulssi alkaa hakkaamaan niin päälle iskee pakenemisvaistot, ihminen on rakennettu niin. Propal vie kaikki fyysiset oireet pois ja esiintymistilaisuudessa olin kuin mikäkin viilipytty! :) jopa toivoin että olisin edes vähän enempi jännittänyt, nyt varmaan kaikki arvas että olen vetänyt jotain troppia :D vaikeinta on soitto lääkärille, mutta sitten sulla on apu loppuelämäksi eikä tartte ainiaan murehtia näitä esiintymisiä.[/QUOTE]

Ei mulle oo mikään ongelma soittaa lekurille kert näin "kylmiltään" mä en todellakaan pysty mennä pitämään mitään esityksiä ja sit mä oon jopa ajatellu, että mun on pakko lopettaa toi koulu kerta mä en vaan oikeesti pysty siihen. Eikä tämmöstä överiksi menevää jännitystä pysty tajuamaan ellei oikeesti toinen tiedä mistä puhuu ja sä vissiinkin tiedät mistä mä puhun :)

Kaikenmoisiin verkko-opintoihin taitaa hakeutua sosiaalisesti "vammaiset". Huono juttu tosiaan. Miten olet voinut laistaa kaikki esitelmät? Eikö kukaan ole ihmetellyt. Itse olen käynyt sairaanhoitajakoulutuksen ja lähes joka kurssissa esitys. Kursseja ei päässyt läpi, jos ei omaa työtään esittänyt. Jos oli viimeiset tunnit poissa niin sitten opettaja järjesti esityksen jollekin toiselle tunnille ja tuli kuunteleen ja arvioimaan eli ei voinut laistaa esityksiä mitenkään.

Hyvä konsti lieventää jännitystä on se, että miettii mikä on kamalinta mitä oikeesti voi tapahtua --> onko se sellaista, ettei kenellekkään tässä maailmassa ole niin aikaisemmin käynyt? Tuskin. Ihan varmasti joku on jo aikaisemmin pyörtynyt, oksentanut, pissannut housuun, tehnyt ripulit pöksyyn, änkyttänyt, saanut hikan, ruvennut puhumaan sekoja jne. ja elämä ei siihen lopu. Lisä pisteitä siitä ei heru, mutta menee eteen ja ensimmäisenä sanoo, että jännitän tätä esitystä aivan älyttömästi ja jos satun pyörtymään niin nostakaa jalat ylös ja että et ole varma, että pystyt esitystä pitämään, mutta yrität. Minusta kamalinta on ollut esiintyä "leikisti" eli harjoitella jotain esiintymistä ja esitelmät luokan edessä. Tosi tilanteissa ei niin hirveetä ole, vaikkei siitä nautikkaan.

Jos sun esiintymisjännitys perustuu siihen, et sä pelkäät jännityksesi oireiden näkyvän muille, niin silloin asia on hoidettavissa lääkkeillä. Aika lääkärille, 5min ja sulla on resepti kourassa. Ja toimii takuuvarmasti. Ei tärise kädet eikä vapise ääni.

Pakko vastata tähän vaikka kyseessä ikivanha ketju, mutta alkoi vaan ärsyttämään niin suunnattomasti jonkun pätijän "tiedot".
Kun FAKTAA on että:
1. Lääkäri ei todellakaan määrää viidessä minuutissa rauhoittavia kenellekään
2. Edes rauhoittavat eivät auta kaikkia jännittäjiä

Joku mainitsi täällä betasalpaajat ja ne auttavat niitä joiden esiintymisjännitys on Hyvin Lievää. Itsellä esim. eivät juuri ollenkaan...

Yhteistyössä