Opettajat: laskennallinen vuosiloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi ope
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksi ope

Vieras

Hei!
Olisin kysynyt onko teillä muilla opettajilla laskettu tämä ns laskennellinen vuosilomaraha mukaan, kun olette hakeneet äitiysloma/vanhempainrahaa?Meillä palkanlaskija on aina laittanut sen mukaan laskettaessa palkkaa äitiysrahaa varten ja nyt Kelasta tullut pyyntö laskea palkka uudelleen ilman tätä, koska opettajilla ei ole mitään oikeutta saada vuosilomarahaa.En oikein ymmärtänyt tätä juttua. Jos siis tähän saakka palkanlaskijan mukaan on aina tehty näin eikä kukaan ole ennen tästä valittanut, niin miten lakia voi tulkita näin eri lailla riippuen Kelan toimipisteestä/käsittelijästä?
Tietääkö siis kukaan miten asia menee vai ovatko aikaisemmat käsittelijät sitten olleet liian lepsuja?

Mä olen tällä hetkelläkin työtön, joten en oikeestaan tossa tapauksessa tiiä. Mutta ainakin mun viimesimmässä palkkakuitissa lukee eriteltynä vuosilomaraha! En sit tiiä johtuuko siitä, kun en kokoaikasena ollut...

se vuosilomaraha riippuu siitä, milloin sulla on laskettu aika. Mulla oli heinäkuun 23. ja se oli rahojen kannalta meidän palkanlaskijan mukaan tosi hyvä... En tiedä itse muuta kuin, että tuli hirmuiset tilit silloin kesällä.... :)

Tiedän, ettei meillä mitään vuosilomaa ole vaan kyse on nimenomaan tästä laskennallisesta vuosilomasta, joka lasketaan työehtosopimuksen mukaisesti alkaen 16.6. ja siitä 36 päivää eteenpäin. Kyse on nyt siitä, että minulle lasketaan äitiyspäiväraha 6 kk työtulojen mukaan eikä edellisvuoden verotuksen mukaan.Palakanlaskijani laski siis tämän viime kesäisen laskennallisen vuosiloman mukaan siihen laskelmaan ja se tuli takaisin, koska sitä ei kuulemma saisi laskea mukaan.

Termit sekaisin... Opettajilla on joo laskennallinen vuosiloma ja sitten lomaraha, kuten muillakin palkansaajilla. Sulle lasketaan äitiyslomalle jäämisen päivästä taaksepäin 6kk palkka ja siihen lappuun merkitää erikseen lomaraha, jotta lomarahaa ei tulisi laskettua kahdesti. Eli äitiyspäivärahan perusteena on 6kk palkkasi kerrottuna kahdella + lomaraha. Auttoko?

Alkuperäinen kirjoittaja toinen ope:
se vuosilomaraha riippuu siitä, milloin sulla on laskettu aika. Mulla oli heinäkuun 23. ja se oli rahojen kannalta meidän palkanlaskijan mukaan tosi hyvä... En tiedä itse muuta kuin, että tuli hirmuiset tilit silloin kesällä.... :)

Niin joo, tässäkin on termit ja asiat sekasin. Kesältä tulee isot rahat, koska sulle maksettiin kesän ajalta palkka (72 arkipäivää palkallista äitiyslomaa) ja samaan aikaan osui laskennallinen kesäloma, jonka ajalta sait äitiyspäivärahan itsellesi (eikä työnantajalle, kuten yleensä palkallisen äitiysloman ajalta). Sait siis kesälomasi rahana. Lisäksi sinulle maksettiin lomaraha.