Opettajat huom tai kaikki ketkä tietää :) Olikos olemassa jokin sääntö kuinka paljon numeroa voi alentaa todistukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mites se menikään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mites se menikään

Vieras
Peruskoululaisen toditukseen? Itse joskus kuulin että maksimissaan kaksi numeroa voi alentaa,mutta onko tällaista olemassakaan vai jo joki vanha tieto. Jos on ja numeroa on alennettu enemmän niin olisiko vaatinut jotain toimenpiteitä opettajan puolesta ennen sitä numeron antoa?

Mäkin oon kuullut, että max 2 numeroa voisi aleentaa numeroa. Tosin en tiedä paikkansa pitävyydestä ja lasketaanko se 2 numeroa siitä joulun toikkarista? En osaa auttaa.

[QUOTE="vieras";26103706]Mäkin oon kuullut, että max 2 numeroa voisi aleentaa numeroa. Tosin en tiedä paikkansa pitävyydestä ja lasketaanko se 2 numeroa siitä joulun toikkarista? En osaa auttaa.[/QUOTE]

meinaatko että joulun todistuksessa numerot ovat vaikka 8-9 ja sitten koko kevään vetää rantttaliski, saa kokeista viitosta ja sittten numero alenee vain vaikka seiskaan..?

Periaatteessa mitään sääntöä ei ole. JOs lapsi päättää lyödä aivan lekkeriksi, joskus on paikallaan näpäyttää reilusti alemmalla numerolla, jotta heräisi tilanteeseen/ herättäisiin kotonakin (ei kumminkaan päättötodistukseen).
Ja numerohan ei määräydy vain kokeista. Esim. monessa aineessa on ratkaisevaa myös tuntiesiintyminen...
Nimimerkki opettaja, jonka korvat savuaa vanhemmista, jotka piipittävät jo annetuista arvosanoista - olisiko kannattanut kiinnittää huomiota jo aiemmin...

Esim. monessa aineessa on ratkaisevaa myös tuntiesiintyminen...
Nimimerkki opettaja, jonka korvat savuaa vanhemmista, jotka piipittävät jo annetuista arvosanoista - olisiko kannattanut kiinnittää huomiota jo aiemmin...

Tuntiesiintyminenkin on vähän kiinni siitä kenestä ope tykkää..Joillakin opeilla on selkeät suosikit joiden viittaukset huomioidaan "aina" joten myös tuntiesiintyminen on aktiivisempaa kuin muilla?

Mä olen soittanut opelle "piiipityspuhelun" ihan vain siksi koska halusin tietää miksi 9-10 kokeista saavalla lapsella ei ollut ainoatakaan kymppiä todistuksessa. Ja sekin vain kysyäkseni onko lapsella ollut koulunkäynnissä jotain mitä ei olla huomattu/ koululta ei olla kerrottu/ huomattu. Ja olihan siellä..

Enpäs tiedä onko juuri tuosta mitään sääntöä.
Mutta tokihan opettajan kuuluu olla vanhempiin yhteydessä ja selvitellä tilannetta, järjestää tukitoimia jne. jos yhtäkkiä tapahtuu tuollainen muutos oppilaassa.

Periaatteessa mitään sääntöä ei ole. JOs lapsi päättää lyödä aivan lekkeriksi, joskus on paikallaan näpäyttää reilusti alemmalla numerolla, jotta heräisi tilanteeseen/ herättäisiin kotonakin (ei kumminkaan päättötodistukseen).
Ja numerohan ei määräydy vain kokeista. Esim. monessa aineessa on ratkaisevaa myös tuntiesiintyminen...

Mun mielestä on huolestuttavaa, jos "näpäytetään" alentamalla numeroita. Kyllä numeroiden pitää määräytyä loogisesti, perustuen koenumeroihin, pistareihin ja tuntiaktiivisuuteen. Mielestäni pääasiallisesti koenumeroihin. Minuakin näpäytettiin sairaspoissaoloista, vaikka sain kokeista ysejä ja kymppejä. Menin sitten tosi huonolla tokarilla kesken vuoden toiseen kouluun, jossa numerot tokareihin nousivat huimasti, vaikka edelleen sairastelin.

Tuntiesiintyminenkin on vähän kiinni siitä kenestä ope tykkää..Joillakin opeilla on selkeät suosikit joiden viittaukset huomioidaan "aina" joten myös tuntiesiintyminen on aktiivisempaa kuin muilla?

Mä olen soittanut opelle "piiipityspuhelun" ihan vain siksi koska halusin tietää miksi 9-10 kokeista saavalla lapsella ei ollut ainoatakaan kymppiä todistuksessa. Ja sekin vain kysyäkseni onko lapsella ollut koulunkäynnissä jotain mitä ei olla huomattu/ koululta ei olla kerrottu/ huomattu. Ja olihan siellä..

Sanoisin kyllä, että pääsääntöisesti ammattilainen osaa kyllä tulkita omia tunteitaan oppilaita kohtaan - totta on, että jotkut nuoret herättävät negatiivisia tunteita enemmän - mutta tällöin aikuisena on aina paikallaan kysellä itseltään miksi.

Ja tuntiaktiivisuus ei ole sama asia, kuin kuinka monta kerta vastaat. Siihen vaikuttaa tehtävien ottaminen vakavasti (niin kuin nuorelta voi edellyttää), kyky ryhmätöihin ja muiden huomioimiseen, peruskäyttäytyminen, jos hoet vittua ja aina saa huomauttaa jostain viestii se jotain asenteesta. Kyky hoitaa omat asiasi - tehtävät on pääsääntöisesti tehty. Kyky omaan ajatteluun - tehtävät ei ole sanan mittaisia, eikä kopioitu vieruskaverilta. Kyky ikäryhmältä odotettavaan ulosantiin - yläkoulussa kykenet muodostamaan lauseita jne jne
Toki aina saa ja pitääkin kysyä, miksi. Toinen asia on ne vanhemmat, jotka soittavat/ usein viestittävät uhkaavaan sävyyn, jossa kyseenalaistetaan näkökykyni/ammattitaitoni ensimmäiseksi, kun asiasta voisi asiallisesti puhua.

Mun mielestä on huolestuttavaa, jos "näpäytetään" alentamalla numeroita. Kyllä numeroiden pitää määräytyä loogisesti, perustuen koenumeroihin, pistareihin ja tuntiaktiivisuuteen. Mielestäni pääasiallisesti koenumeroihin. Minuakin näpäytettiin sairaspoissaoloista, vaikka sain kokeista ysejä ja kymppejä. Menin sitten tosi huonolla tokarilla kesken vuoden toiseen kouluun, jossa numerot tokareihin nousivat huimasti, vaikka edelleen sairastelin.

Näpäyttämisella tarkoitan, että annetaan suoraan se numero, jonka oppilas ansaitsee viime aikaisilla toimillaan, eikä huomioida, että vuosi sitten meni kivasti mutta nyt "Penaa" ei ole huvittanut tehdä MITÄÄN vuoteen ja ainoa käytetty sana ollut vittu.
Yritetään nk. poikkasta kierre, josko itse heräisi tilanteeseen, johon ollaan menossa. Esim kasilla tämä "näpäytys", jospa heräsisi ysillä työskentelemään tajutessaan oman tilanteensa.

Yhteistyössä