Opettajan mielistelyä, vai...

Siis, onko mielestänne jotenkin opettajan mielistelyä, jos hänelle vie jonkun joululahjan? Tytön kanssa ostimme pienen tuoksukynttiläpaketin, jonka hinta oli pari euroa. Ekaluokkalainen aikoo viedä sen ja kortin ihanalle opelle viimeisenä koulupäivänä. Kun äitini kuuli tästä, hän oli sitä mieltä, että tuommonen näyttää ihan "P:n nuoleskelulta"!!!

Me ollaan aina viety päiväkotiinkin joku konvehtirasia yms. jouluksi eikä mulle oo tullu mieleenkään, että se olis jotenkin mielistelyä.

Mitäs ootte mieltä?
 
Neljän äiti
Minä olen sitä mieltä, että kyllähän lahjonnalla todennäköisesti lapselle parempia numeroita (arvostelua) saa.. mutta näin et tiedä todellisia tuloksia. Siis ei ole tavallaan rehellistä.

En ole koskaan vienyt opettajalle mitään. Joulukortin kylläkin.

Mielestäni äitisi on oikeassa.
 
En ymmärrä tuota näkemystä.
Tyytyväiset potilaat tai potilaiden omaiset lahjovat useinkin sairaanhoitajia tai lääkäreitä ja yleensäkin ihmiset antavat lahjoja sen vuoksi, että joku on tärkeä ja haluaa muistaa tai on kiitoksen velkaa jollekin.

Meillä ei lapsilla ole minkäänlaista tukiverkkoa olemassa, isovanhemmat näkevät ehkä kerran vuodessa, heille tärkeää omat harrastukset jne, opettaja lähes ainoa tuki kasvatuksessa. Olen hänelle kiitollinen, kun lähes ilmaiseksi tekee arvokasta ja raskasta työtä. Haluan että hän tietää, että arvostan kovasti häntä ja sitä, miten hän on jaksanut tehdä työtä ja valmistelee hyvin tunnit ja lapseni on oppinut lukemaan jne.

En tiedä vielä miten muistan, mutta haluaisin kyllä jotenkin muistaa.

Muitakin työntekijöitä muistetaan jouluna, pankit antavat asiakkailleen kortteja, ja pomot muistavat alaisiaan, liike-elämässä asiakkaita muistetaan...

Mielestäni on katkeraa ja kateellista väittää, että oma lapsi saa huonomman numeron, jos ei opettajaa muista. Kyllä arvosanat tulevat kokeissa osoitetun osaamisen mukaan.
 
alabama
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2006 klo 16:10 vieras kirjoitti:
En ymmärrä tuota näkemystä.
Tyytyväiset potilaat tai potilaiden omaiset lahjovat useinkin sairaanhoitajia tai lääkäreitä ja yleensäkin ihmiset antavat lahjoja sen vuoksi, että joku on tärkeä ja haluaa muistaa tai on kiitoksen velkaa jollekin.

Meillä ei lapsilla ole minkäänlaista tukiverkkoa olemassa, isovanhemmat näkevät ehkä kerran vuodessa, heille tärkeää omat harrastukset jne, opettaja lähes ainoa tuki kasvatuksessa. Olen hänelle kiitollinen, kun lähes ilmaiseksi tekee arvokasta ja raskasta työtä. Haluan että hän tietää, että arvostan kovasti häntä ja sitä, miten hän on jaksanut tehdä työtä ja valmistelee hyvin tunnit ja lapseni on oppinut lukemaan jne.

En tiedä vielä miten muistan, mutta haluaisin kyllä jotenkin muistaa.

Muitakin työntekijöitä muistetaan jouluna, pankit antavat asiakkailleen kortteja, ja pomot muistavat alaisiaan, liike-elämässä asiakkaita muistetaan...

Mielestäni on katkeraa ja kateellista väittää, että oma lapsi saa huonomman numeron, jos ei opettajaa muista. Kyllä arvosanat tulevat kokeissa osoitetun osaamisen mukaan.
Sinä kysyit,äskeinen henkilö vastasi.Siinä sinulla hänen näkemyksensä,ei sinun ole syytä hänelle suuttua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2006 klo 15:44 Neljän äiti kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä, että kyllähän lahjonnalla todennäköisesti lapselle parempia numeroita (arvostelua) saa.. mutta näin et tiedä todellisia tuloksia. Siis ei ole tavallaan rehellistä.

En ole koskaan vienyt opettajalle mitään. Joulukortin kylläkin.

Mielestäni äitisi on oikeassa.
no ei toi ny välttämättä mitää lahjontaa ole!!
vaikka meillä ei kyllä poika vie opelle mitää muuta ku kortin,se saa riittää vaikka pojalla onki aivan upea opettaja.
 
Tottakai viedään opelle lahja. Joka joulu ja kevät. Lähes kaikki pojan luokalla tekevät niin. Ei ole mitään lahjontaa, vaan kiitos kuluneesta lukuvuodesta. Näin tein myös eskarissa ja tarhassa. Opettajat tekevät raskasta työtä ja haluan kiittää siitä, että joku maisteritutkinnon omaava viitsii sitä pienellä palkalla tehdä.
 
ope
Vai, että parempia numeroita...Joopa joo... :whistle: Siis ihan oikeasti,voiko joku aikuinen ihminen olla noin suppeakatseinen ajauksissaan? Onko kyse sivistymättömyydestä, katkeruudesta vai korvien välin vähästä kapasiteetista?

Kertokaapa nyt vielä, miten me opet tuon käytännössä junailemme? Jos jouluna tuo lahjan, niin annammeko sitten parempia numeroita keväällä - siis aina puolen vuoden viiveellä?? :headwall: Todistukset kun tulee kirjoitettua ennen kuin yksikään paketti pötkähtää nenän eteen.

Näistä muutamista "myötämielisistä" open arviointiperusteista kirposi tutun joululaulun sanat mieleeni...

"...hyvä, lämmin hellä on mieli jokaisen...Oi, jospa..."

... näiden katkerien kommenttien lähettäjät saisivat hekin kiitosta hyvin tehdystä työstään pienen paketin tai kauniiden sanojen muodossa. Välitän toiveen tontuille.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2006 klo 16:13 alabama kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2006 klo 16:10 vieras kirjoitti:
En ymmärrä tuota näkemystä.
Tyytyväiset potilaat tai potilaiden omaiset lahjovat useinkin sairaanhoitajia tai lääkäreitä ja yleensäkin ihmiset antavat lahjoja sen vuoksi, että joku on tärkeä ja haluaa muistaa tai on kiitoksen velkaa jollekin.

Meillä ei lapsilla ole minkäänlaista tukiverkkoa olemassa, isovanhemmat näkevät ehkä kerran vuodessa, heille tärkeää omat harrastukset jne, opettaja lähes ainoa tuki kasvatuksessa. Olen hänelle kiitollinen, kun lähes ilmaiseksi tekee arvokasta ja raskasta työtä. Haluan että hän tietää, että arvostan kovasti häntä ja sitä, miten hän on jaksanut tehdä työtä ja valmistelee hyvin tunnit ja lapseni on oppinut lukemaan jne.

En tiedä vielä miten muistan, mutta haluaisin kyllä jotenkin muistaa.

Muitakin työntekijöitä muistetaan jouluna, pankit antavat asiakkailleen kortteja, ja pomot muistavat alaisiaan, liike-elämässä asiakkaita muistetaan...

Mielestäni on katkeraa ja kateellista väittää, että oma lapsi saa huonomman numeron, jos ei opettajaa muista. Kyllä arvosanat tulevat kokeissa osoitetun osaamisen mukaan.
Sinä kysyit,äskeinen henkilö vastasi.Siinä sinulla hänen näkemyksensä,ei sinun ole syytä hänelle suuttua.
Anteeksi nyt vain, mutta en ole kysynyt mitään, ja minäkin ilmaisin oman näkemykseni/mielipiteeni tähän aiheeseen, joka minulle sallittaneen. En ole suuttunut kenellekään.
 
en vie
En ole ikinä muistanut tätä päiväkodin tätien "lahjomista". Aina joulujuhlissa muut kantaa pakettia, vuosi sitten katsoin että ahaa, täällä on tällainen tapa, kun ensimmäinen kokemus siis oli.
Tänä vuonna katsoin että ai niin, en tätä muistanut taaskaan..

Jos jokainen vie konvehtirasian, saa tarhan täti 20 namirasiaa. Nam.

Missä olisi se aktiivinen puuhamamma, joka laittaisi vaikka lasten lokerikkoon kirjeen: kerätään kolehti, ja ostetaan jokaiselle tädille jotain isompaa, ehkä hyödyllisempääkin. Voisin sen muuten tehdä, mutta en ole mikään idanikkari lahjojen suhteen.

Emme ole ikinä vieneet opelle tai tarhan tädeille mitään joulun aikaan koska se vain unohtuu..

Sairaalassa tilanne on eri, olen sitä mieltä. Potilas lähtee kotiinsa, hän jäättää kiitokseksi hyvästä hoidosta = osastolla hyvä henki namirasian tai täytekakun tai kukkasen.
He eivät siis jää nauttimaan siitä "paremmasta" kohtelusta enää sen jälkeen, sen saavat muut. Hyvä mieli siis kiertää.

Päiväkodissa ja koulussa lapset eivät lähde mihinään, vaan tulevat takaisin loman jälkeen, ja itse ainakin miettii, vaikuttaako opettajan kohtelu ja suhtautuminen lapseen, onko suopeampi, näkeekö lapsessa enemmän hyvää, kun on saanut sen lahjapakettinsa ??
Voiko olla niin ovjektiivinen, ihminen kun se opettajakin vain on. :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.12.2006 klo 15:44 Neljän äiti kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä, että kyllähän lahjonnalla todennäköisesti lapselle parempia numeroita (arvostelua) saa.. mutta näin et tiedä todellisia tuloksia. Siis ei ole tavallaan rehellistä.

En ole koskaan vienyt opettajalle mitään. Joulukortin kylläkin.

Mielestäni äitisi on oikeassa.
Höpö höpö! Luuletko tosissasi, että joulumuistamiset vaikuttaisivat jotenkin arviointiin? Opettajat ovat ihmisiä siinä, missä muutkin, ja ilahtuvat samalla tavalla pienestä huomioimisesta, kuin muutkin kansalaiset. Saahan Tarja Halonenkin joulukuusen, joulukalan jne. joka vuosi. Mahtaako antaa rahaa juuri ko. tiedekunnille, joiden yo:t näitä lahjuksia hänelle kantavat...
 
Äitskäläinen
Jotain pientä on ollut meillä tapana viedä jo kerhotädeille, viime vuonna eskaritädille ja nyt opettajalle. Jouluna ihan pientä, keväällä vähän isompaa. Meillä ainakin tyttö itse tykkää viedä jotain pientä lahjaa ja itsestäkin se on kiva jotain pientä laittaa.

Tuossa aikaisemmin oli joku sitä meiltä että suhtautuminen lapseen jotenkin muuttuisi näiden "lahjusten" myötä. Omasta kokemuksesta voin kertoa että ei muutu. Itse kun olin tarhassa töissä niin eipä sitä loman jälkeen arjen aherruksessa edes muistanut että kuka oli tuonut lahjan ja kuka ei, vaikka silloin kun lahjan sai niin se oli tosi kiva yllätys.
 
satjuska
No ei ole mielestäni mielistelyä!

Kyllä opettajiakin kuuluu muistaa jouluisin...onhan heillä ollut syyskausi lasten kanssa ;)

Meilläpäin koko luokka ostaa yhteisen lahjan, kukan tms. ja yhteinen kortti jossa lasten nimet....
 
Lahjaton
Kyllä meillä on muistettu aina hoitajia, opettajia, harrastuksenvetäjiä. Keksimistä siinä on, kun on kolme lasta ja kaikilla useampi aikuinen ohjaaja. Mutta hyvä mieli tulee muistamisesta, ja mielestäni opettaa myös lapsille antamisen ja huomioisen tärkeydestä.

Hyvää Joulua kaikille ihanille ihmisille, jotka olette vaikuttaneet lasteni elämään.
 
Mansesta nääs
Olen aina muistanut lapseni tarhan tätejä ja nyt aion muistaa myös opettajaa jollakin pienellä lahjalla. On mielestäni mukava tapa näyttää, että arvostan hänen työtään. Eikä todellakaan mitään mielistelyä... minusta vain moukka voi ajatella niin - anteeksi nyt vaan!
 
Jotain pientä
Ehkä ennen vanhanaan ei ollut tapan viedä lahojoja jouluun ja jos vei niin sai paremman numeron. Tuo ajatus on kyllä muinaisjäänne jostain. Opettajalle voi viedä pienen lahjan tai korttikin riittää.
 
Isäni on opettaja, eikä hänelle varmasti iki maailmassa ole tullut mieleen että antaisi parempia numeroita lapselle joka tuo jonkun muistamisen. Mutta mieltä ovat nämä pienet paketit lämmittäneet. Jokaisen kortin hän on lukenut huolella ja ollut kovin vaikuttunut kun lapset ovat itse kortin tehneet. Mutta eriarvoiseen asemaan ei ikinä lapset ole näiden muistamisten/muistamatta jättämisten takia joutuneet. Se ei ole lapsesta kiinni tuleeko lahja vai ei, vaan se lahja on kiitos vanhemmilta siitä että opettaja on pitänyt hyvää huolta omasta rakkaasta lapsesta.

Meillä on ollut aina joulujuhlapäivän yhtenä ohjelmanumerona kotona ihastella mitä kaikkea kivaa isä on saanut. Kaiken hän on kolmenkymmenen viiden vuoden ajalta säästänyt mitä säästää vain voi. Suklaat, kukat ja kynttilät on tietenkin kulutettu, mutta muu tavara on esillä tai käytössä muistuttamassa siitä että vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä hänen työhönsä. Nämä muistot kannustavat silloinkin kun on vaikeaa vanhempien kanssa, koska näitäkin hetkiä rehtorille väistämättä välillä tulee. Varsinkin tunnolliselle sellaiselle.

Itse olen tyytyväisenä vanhempana aina ostanut jotakin opettajille ja tarhantädeille. Tarhantädeille silloin kun asiat ovat menneet hyvin puolin ja toisin, oli sitten talvi tai kesä. Antanut siis kannustukseksi hyvästä yhteistyöstä.
 
Opettajalla on oltava FAKTAA, näyttöjä, perusteluja joka ikisestä numerosta tai rastista, mitä todistukseen laittaa. Masentaa, kun joku voi todella ajatella suomalaisia opettajia niin ammattitaidottomiksi, että lahjojen perusteella antavat todistukset.
 
Kyllähän sitä mielellään jotain pientä antaa (jos vain muistaa ja ennättää käydä ostamassa) opettajalle ja hoitajalle jotka ovat pitäneet hyvää huolta lapsestamme. Mutta jos olen ollut tyytymätön hoitoon (kuten esikouluvuonna olin), niin silloin on minusta asiatonta muistaa lahjoilla. Lahja on kiitos hyvästä työstä ja yhteistyöstä ja kannustaa jatkamaan samalla linjalla! En usko että lahjat numeroihin vaikuttaa!
 
Lapsellekkin on hyvä opettaa jo pienestä, että opettajia kunnioitetaan. Pienellä muistamisella jouluna ja keväällä ei parempia numeroita saa. Sehän on vain hyvän käytösmallin opettamista pienemmille kun osaa antaa ja arvostaa jotakin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.12.2006 klo 13:00 Mansesta nääs kirjoitti:
Olen aina muistanut lapseni tarhan tätejä ja nyt aion muistaa myös opettajaa jollakin pienellä lahjalla. On mielestäni mukava tapa näyttää, että arvostan hänen työtään. Eikä todellakaan mitään mielistelyä... minusta vain moukka voi ajatella niin - anteeksi nyt vaan!
Hesassa ajattelen ihan samoin ja opekin olen.
 
Ihminen äiti ope
Opettajatkin ovat VAIN ihmisiä. Ja ihminen ajattelee niin että mukaville ihmisille olla vähän kiltimpiä kuin vähemmän miellyttäville.

Olen sitä mieltä, että varmasti opettaja ajattelee myös lapsen vanhempia, kun lapsesta arvostelua tekee. Siis jos oppilas muuten olisi saamassa 6 -7, niin varmasti tulee ajateltua, että tuon vanhemmat ovat aina niin mukavia ja ystävällisiä, että annanpa 7. Ja päin vastoin, tuon lapsen vanhemmat ovat minusta outoja ym. annanpa 6.
 
alkuperäinen vieras
Kiitos keskustelusta. Ehdottomasti siis kannattaa kiikuttaa se parin euron kynttilä koululle. Opelle tulee hyvä mieli ja mahdollisesti lapsen koulumenestys on taattu! :LOL:
 

Yhteistyössä