Opettajan loma 2016

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ala-asteen ope
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ala-asteen ope

Vieras
Jahas, taas se alkoi. Loman "virallinen" ensimmäinen päivä on tänään. En edes muista milloin työt taas jatkuu, sinne elokuun jonnekin... sinne on pitkä matka :D Tänään on tultu tosin siivoiltua, että eipä tämä vielä niin lomalta tunnu. Mutta pitää se siivota kesää varten. Toki viiniä olen muistanut maistella tässä päivän aikana sillai sopivasti, että rätti jaksaa heilua. (3 lasia). No huomenna klo 6.50 lähteekin sitten jo kone Frankfurtiin. Sieltä vaihdon kautta päämääränä on Italian viinitilat ja sieltä päästyä Malaga. Tarkoitus on tavata siellä asuva serkku ja vaihtaa kuulumiset. Takaisin Suomessa olen 21.6 ja mökin juhannus kutsuukin heti seuraavana päivänä. Siellä menee viikko kivasti mökkiaskareiden parissa ja paluu on sitten jossain siinä kuun vaihteen tienoilla. Tarkkaa päivää en tiedä, koska ei ole pakko. Loma ei lopu kesken :) Sitten lasten kanssa Linnanmäelle joku päivä ja sitten tämä konkkaronkka suuntaakin 4.7 Lontooseen pariksi päiväksi. Sitten loppu loma kuukausi ja rapiat on vielä suunnittelematta. Mökkeilyä ehkä, tai sitten ollaan päiviä stadikalla uimassa ja aurinkoa ottamassa. Purjehtimaan on kutsu käynyt, eli ehkäpä sinne :)

Miten teillä muilla? Joko se on lomille lomps? :)

Mulla alkoi loma tänään.Pidän pari viikkoa nyt kesäkuussa ja kolme viikkoa sitten heinäkuussa, kun miehelläkin on lomaa. Olen sen verran työsuuntautunut, että pidempään en edes kestäisi olla pois töistä. Tässä yritin houkutella 13-v teinipoikaa lähtemään äkkilähdöllä kanssani kahden kesken Rodokselle, mutta ei innostunut. Sille ei koskaan onnistu mitään ex tempore.

Mulla on lomaa 6 viikkoa tänä kesänä. Viikko viime vuodelta ja viime talven talviloma päälle. Saa meillä lomarahatkin vaihtaa vapaaseen, mutta sitä en viitsi tehdä kun rahaa taas toisaalta lomalla tarvitsee. Kuusi viikkoa alkaa 20.6 ja paluu töihin elokuun alussa. Enää siis 2 viikkoa töitä. Reissu on varattu juhannuksen jälkeen Kreikkaan, mutta muuten on suunnitelmat auki. Mökkeilyä ja ehkä sitä vois lähteä lapissa käymään, kun sukulaisia siellä asuu.

Pakko myöntää: olen kyllä niiiiin kateellinen opejen lomille.

Sama! Vaikka palkka on mukamas "pieni", niin onhan tuo loma nyt rehellisesti törkeen siisti. Siis koko hiton kesä, ihan ku lapsena. Mä tekisin niin että opettajana säästäisin pitkin vuotta ja nauttisin niiiiiiiin paljon ton pitkän loman aikana. Matkustaisin ja eläisin mökillä kaiket ajat.

Tolla törpöttelyllä voisi sen elokuun varata sitten nenänvalkaisuun aa-kerhossa.

En ole ap, mutta vastaan silti. Ei viinitilalla vierailu tarkoita sitä että vedetään viikko viiniä aamusta iltaan. Siellä vierailleena voi sanoa että vesilasi tulee hyvin hätäsesti nenän alle jos huomataan että askel vaappuu ja silmät seisoo. Dokaaminen tapahtuu kyllä ihan muualla.

Painu helvettin...jos mä saisin päättää niin opettajilla olis 4 viikkoa lomaa ja oikeestaan vähemmän koska päivät on niin lyhyitä. Opettajat vois korvata kokonaan netillä ja niin se tulee tapahtuun. Oikeestaan kukaan ei opi sen takia että on opettaja. Mä en koe hyötyneeni opettajista yhtään.

Mua ei sinänsä harmita että jollain on koko kesä lomaa, tai 6 viikkoa tms. Mutta se mikä harmittaa on, että opettajilla on se joka faking ikinen kesä!! Siis jos teet urasi opettajana, niin sun koko elämäsi kesäkaudet olet lomalla. Se jotenkin ajatuksena kadehdittaa niin paljon, että alkaa vituttaan. Monilla pätkätyöläisillä tai työpaikkaansa useammin vaihtavalla lomaa ehtii kertyä per kesä ehkä viikko tai kaksi. Kaiken muun ajan sitten painat duunia. Ei vaan tunnu reilulta.

Mua ei sinänsä harmita että jollain on koko kesä lomaa, tai 6 viikkoa tms. Mutta se mikä harmittaa on, että opettajilla on se joka faking ikinen kesä!! Siis jos teet urasi opettajana, niin sun koko elämäsi kesäkaudet olet lomalla. Se jotenkin ajatuksena kadehdittaa niin paljon, että alkaa vituttaan. Monilla pätkätyöläisillä tai työpaikkaansa useammin vaihtavalla lomaa ehtii kertyä per kesä ehkä viikko tai kaksi. Kaiken muun ajan sitten painat duunia. Ei vaan tunnu reilulta.

Miksi et opiskellut opettajaksi?

Ja viinitilakommentaattorille: Ap siis ryysti jo siivotessaan melkein pullollisen.

Kieliopillisesti on kyllä aika heikkolaatuinen kirjoitus tällä "opettajalla". Onneksi omien lasteni opettajat ovat pätevämpiä :)

Joo ei tässä nyt yritetykään mitään ainekirjoitusta :) Mutta noista vihaisista kommenteista puheen ollen, niin toki oli tarkoituskin "provosoida" pikkuisen. Tottakai mä tiedän olevani erityisessä asemassa kesäloman suhteen. Siihenpä se kerskailu sitten jääkin jos totta puhutaan. Ei meillä ole lounasseteleitä, liikunta- ja kulttuurietua tai leasing-autoa alla. Ei meillä lähdetä asiakkaiden kanssa lappiin laskettelemaan tai virkistyspäivälle Vierumäelle golffaamaan. Meillä ei ole edes työsuhdekännykkää, mikä lienee perusjuttuja yksityisellä sektorilla. Loma meillä on. Piiiitkä ja kuuma toivottavasti. Siitä pitää nauttia ja kevyesti muille "kettuilla". Siis hyvällä :)

Joo ei tässä nyt yritetykään mitään ainekirjoitusta :) Mutta noista vihaisista kommenteista puheen ollen, niin toki oli tarkoituskin "provosoida" pikkuisen. Tottakai mä tiedän olevani erityisessä asemassa kesäloman suhteen. Siihenpä se kerskailu sitten jääkin jos totta puhutaan. Ei meillä ole lounasseteleitä, liikunta- ja kulttuurietua tai leasing-autoa alla. Ei meillä lähdetä asiakkaiden kanssa lappiin laskettelemaan tai virkistyspäivälle Vierumäelle golffaamaan. Meillä ei ole edes työsuhdekännykkää, mikä lienee perusjuttuja yksityisellä sektorilla. Loma meillä on. Piiiitkä ja kuuma toivottavasti. Siitä pitää nauttia ja kevyesti muille "kettuilla". Siis hyvällä :)

Pitää opettajaa vähän oikaista. Ensinnäkin opettajilla ON lounasetu. Te ette maksa normaalia hintaa ruoasta, vaan saatte sen alennuksella, koska vahditte luokkaa samaan aikaan. Eli se katsotaan työajaksi ja alennus on korvaus siitä. Samoin toimii lounarit. Työnantaja maksaa pienen osan ja suurin osa maksetaan itse. Eli se on oikeastaan alennus työpaikkaruokailusta. Liikunta- ja kulttuurietu on samanlainen. Se on alennus, ei suoranainen etu. Moni jättääkin sen käyttämättä, jos ei tule kuntosaleiltua tai käytyä leffassa. Leasing-auto tarkoittaa että työssä pitää useimmiten ajaa paljon. Se ei ole herkkua se. Liisarista maksat joka kuukausi verotusarvon, eli useita satoja euroja kuussa. Mutta niistä satasista ei mitään mene omaan pussiin, toisin kuin että ostaisi auton ja lyhentäisi sen velkaa. Liisaria maksetaan, mutta sitten kun aika on täynnä, niin autofirma ottaa sen itselleen. Ja sama alkaa alusta. Asiakkaidenkaan vieminen lappiin laskettelemaan ei ole kivaa. Ei se ole lomaa, vaikka ulkopuolisesta voi siltä kuulostaa. Siellä pitää pönöttää ja edustaa. Mieluummin olisin kotona, mutta kun asiakkaita pitää käyttää aina jossain. Työsuhdekännykkä on ehkä ainoa ”aito” etu. Mutta kun katsoo nykyisiä puheluhintoja, niin vaikka puhuisi itsensä hengiltä, ei se maksa kuin kymppejä kuussa. Eli hurraa. Työsuhdekännykkä maksaa verotusarvon, eli jotain 4e kuussa. Toisaalta jos työpuhelut jättää pois, ei mulla laskuakaan tulisi juuri kymppiä enempää. Eli kuuden euron etu. Kyyyyyllä se kuusi euroa on rinnastettavissa koko kesän mittaiseen lomaan. Haluatko vaihtaa? :D

Kyllähän opettajan työ on monelle valinta. Koulutukseen nähden palkka ei ole kova, mutta ihan kiva kuitenkin. Oma vaimoni on lukion opettaja ja en mä vielä ole hänen palkoilleen päässyt. Bruttona tienaa yli 4000 kun mulla se palkka alkaa tuskaisesti kolmosella.

Se, että opettajat voisi korvata... no kenties sekin tapahtuu joskus, ainakin osittain, mutta kyllä silloin on korvattu melkein kaikki muutkin ammatit.

Tässäkin yks ope. Provo mi provo, myös pisnesmiäs. Opettajallahan ei virkaehtosopimuksen mukaan ole varsinaista lomaoikeutta, poikkeus suomalaisessa sopimusjärjestelmässä. Opettajalla ei myöskään ole varsinaista työaikaa, on vain opetusvelvollisuus + yhteissuunnitteluaika + velvollisuus osallistua koulun toimintapäivien ulkopuolella työnantajan järjestämään koulutukseen(jonka määrä lisääntynee kiky-sopparissa). Laskennallista lomaoikeutta kertyy 2pv/kk. Laskennallisen loman työnantaja sijoittaa koulun kesäseisokin ajalle, mihin haluaa. Muu aika kesästä on opettajalle vapaata, koska opettaja tekee opetusvelvollisuutensa toteuttamiseen vaadittavan suunnittelun, valmistelun, jälkityön ja vaikkapa koululla omien työtilojensa ja välineidensä sekä materiaalien järjestelyn ihan omalla ajallaan. On monet kerrat laskettu kuinka paljon aikaa kuluu esim. 6 oppitunnin/ päivä, toteuttamiseen. Ei sitä aikaa ehdi olla vapaalla kesäseisokin aikana laskennallisen loman ulkopuolella edes 40 vuoden työssäoloaikana.
Kaksi aihetta keskustelupaltoilla toistuu joka vuosi: lumien sulettua koirankakat ja koulun loputtua opettajien lomat.
Tekipä hyvää purkaa tämä, ennen laskennallisen loman alkua.

Tässäkin yks ope. Provo mi provo, myös pisnesmiäs. Opettajallahan ei virkaehtosopimuksen mukaan ole varsinaista lomaoikeutta, poikkeus suomalaisessa sopimusjärjestelmässä. Opettajalla ei myöskään ole varsinaista työaikaa, on vain opetusvelvollisuus + yhteissuunnitteluaika + velvollisuus osallistua koulun toimintapäivien ulkopuolella työnantajan järjestämään koulutukseen(jonka määrä lisääntynee kiky-sopparissa). Laskennallista lomaoikeutta kertyy 2pv/kk. Laskennallisen loman työnantaja sijoittaa koulun kesäseisokin ajalle, mihin haluaa. Muu aika kesästä on opettajalle vapaata, koska opettaja tekee opetusvelvollisuutensa toteuttamiseen vaadittavan suunnittelun, valmistelun, jälkityön ja vaikkapa koululla omien työtilojensa ja välineidensä sekä materiaalien järjestelyn ihan omalla ajallaan. On monet kerrat laskettu kuinka paljon aikaa kuluu esim. 6 oppitunnin/ päivä, toteuttamiseen. Ei sitä aikaa ehdi olla vapaalla kesäseisokin aikana laskennallisen loman ulkopuolella edes 40 vuoden työssäoloaikana.
Kaksi aihetta keskustelupaltoilla toistuu joka vuosi: lumien sulettua koirankakat ja koulun loputtua opettajien lomat.
Tekipä hyvää purkaa tämä, ennen laskennallisen loman alkua.

OAJ:n suulla puhut. Sama kun sillä samalla suulla jaksetaan toistella sitä, että kyllä opettaja on 8h/pv töissä, kun pitää suunnitella, valmistella jne. Kyllä se kannattaa niin puhuakin, jos tarkoituksena on puolustella lomaa tai lyhyempiä päiviä. Mutta ollaksemme rehellisiä (jos molemmat oikeasti olemme opettajia), niin kyllä se on poliittista puhetta. Kukaan opettaja ei käytä tuntia tai tunteja joka päivä suunnitteluun. Ei ainakaan ala-asteilla, joissa olen työskennellyt. Toki minäkin väittäisin niin tekeväni, jos joku uhkaisi leikata palkkaa tms. Mutta tällä palstalla nyt tuskin on tarve puhua viekkailla kielillä, vaan uskaltaa sanoa miten asia oikeasti on. Me molemmat tiedämme että se on bullshittiä. Opettaja suunnittelee kesän aikana vain suunnittelupäivän verran. Tiedät sen hyvin, jos oikeasti opettaja olet. Muu aika on ihan oikeaa lomaa. Toki mikään ei estä työn tekemistä kesällä, mutta en ole ikinä kuullut että kukaan kollegani olisi niin oikeasti tehnyt. Jos opettajanhuoneessa kuulee että joku kollega on tehnyt kesällä edes päivän tai kaksi töitä tulevaa lukuvuotta varten, sitä ihmetellään ja viekkaammat kielet haukkuu virkaintoiseksi.

Opettajilla on myös kova tarve aina selittää työtä joka tehdään oppituntien ulkopuolella, kuten nyt vaikka korjata kokeita illalla. Mutta jos puolisosi (kuten itsellä) työskentelee yksityisellä sektorilla, niin se on siellä ihan normaalia. Ei siitä tehdä edes numeroa. Sähköpostit luetaan illallakin ja ties mitä exceleitä ja taulukoita väännetään monta kertaa iltamyöhään. Ei se siellä ole "juttu". Se kuuluu toimenkuvaan. Opettajat jaksaa jostain syystä hirveästi mainostaa sitä, että työtä on myös tuntien ulkopuolella. Mutta niin sitä on muuallakin. Ei myyntipäällikkö edes tunne työaikoja, mitä tuota kumppania katsoo. Ja ne menevät kesken kesälomaakin käymään asiakkaalla. Siihen riittää asiakkaan soitto.

Edelleenkin olen sitä mieltä että loma on opettajan työn kruunu. Tottakai kirjoitukseni oli tahallaan hyvällä tavalla kettuileva. Siis hyvään henkeen edelleenkin! Opettajan työssä on pieni palkka ja olemattomat edut, mutta pitkä kesäloma antaa paljon anteeksi. Enkä ole mielestäni mielipiteeni kanssa yksin. Myös kollegani sanovat samaa.

Ala-asteen opelle. Ei kalahda tähän nilkkaan. Ihan omalla suulla puhun. Kesällä en palkkatöitä tee, mutta sitäkin enemmän kouluaikana. Siis sesokit vapaana minäkin, mutta koulupäivinä työpäivä on pitkä. Lomaakaan ei voi siirtää eikä koskaan ole saanut niitä entisiä loman pidennyksiä loma-ajan ulkopuolella pidetyistä lomista. Eikä ole sitä kahvitaukoa tai joutuisaa ruokailutaukoa. Näin kun itsekin laskeskelet oman tekemäsi työn määrän, huomaat, että aivan tavallisen, hurkastelemattoman ala-/ ylä-/ yhtenäiskoulun opettajan suulla puhun. Lisäksi työmatkat ovat pitkiä, helposti 20000km/190pv ja energiavero ja autovero nousemassa, verovähennykset laskemassa.
Nyt saa vetää lonkkaa! Hyvää kesää ja lomaa kaikille!

Ala-asteen opelle. Ei kalahda tähän nilkkaan. Ihan omalla suulla puhun. Kesällä en palkkatöitä tee, mutta sitäkin enemmän kouluaikana. Siis sesokit vapaana minäkin, mutta koulupäivinä työpäivä on pitkä. Lomaakaan ei voi siirtää eikä koskaan ole saanut niitä entisiä loman pidennyksiä loma-ajan ulkopuolella pidetyistä lomista. Eikä ole sitä kahvitaukoa tai joutuisaa ruokailutaukoa. Näin kun itsekin laskeskelet oman tekemäsi työn määrän, huomaat, että aivan tavallisen, hurkastelemattoman ala-/ ylä-/ yhtenäiskoulun opettajan suulla puhun. Lisäksi työmatkat ovat pitkiä, helposti 20000km/190pv ja energiavero ja autovero nousemassa, verovähennykset laskemassa.
Nyt saa vetää lonkkaa! Hyvää kesää ja lomaa kaikille!

Niin siis opettajan tunti on 45min. Kahvitaukoa on enemmän kuin laki sallii. Vai missä muussa työssä neljäsosa jokaisesta työtunnista on pelkkää kahvitaukoa? Ei sellaista työtä toista ole olemassakaan.

Niin siis opettajan tunti on 45min. Kahvitaukoa on enemmän kuin laki sallii. Vai missä muussa työssä neljäsosa jokaisesta työtunnista on pelkkää kahvitaukoa? Ei sellaista työtä toista ole olemassakaan.

Hahahhaa! Tää on just niin hyvä! t. eräs fysiikan ope, joka valmistelee (lähes) kaikki välitunnit oppilastöitä (tai raivaa edellisen tunnin välineitä takaisin välinevarastoon) ja loput välkät valvoo, ettei pikkukullanmurut ole nurkan takana tupakalla.

Mielestäni on turha puhua että opettajat tekevät töitä yhtä paljon kuin muut. Muutama tunti päivässä laulua ja leikkiä ja lomaa puolet vuodesta. Taukoja lähes puolet lyhyestä työpäivästä. Töitä tekevät ehkä 25% siitä mitä muut. Saisi tämän valtavan voimavaran laittaa kesällä töihin, vaikka kunnan virastoihin tai päiväkoteihin. Neljä viikkoa lomaa riittää heillekin. Opettajat töihin ja Suomi nousuun. Kaikki mukaan KiKy-loikkaan.

Miksi kaikkien pitäisi tehdä tuntimääräisesti yhtä paljon töitä? Aika duunarijunttia ajatella että työn tulos olisi riippuvainen siihen käytetystä ajasta. Ja tuloksestahan sä maksat, noin niin kuin vertauskuvallisesti?

Näin opettajan tyttärenä ja puolisona tiedän että ihan paskapuhettahan ne "raskaat" koulupäivät on Opettajilla on vaan sellainen sisäänrakennettu tarve vinkua joka asiasta (sanoo opettajapuolisoni) vaikka asiat on paremmin kuin hyvin. Mullahan ei ole hätäpäivää olla kesällä töissä, toinen hoitaa muksut ja keksii niille tekemistä, huolehtii siivoukset, ruuat ym. Mä olen melkein lomalla vaikka töissä olenkin. Parhaassa tapauksessa ovat viikon verran anoppilassa ja mä saan koko vapaa-ajan ihan vaan itselleni.

No, itselläni on toki kunnon palkka, joten jos alkaa työpaikka kyllästytää niin eikun vaikka palkatonta jos lomapäivät on käytetty. Tai aina voi vaihtaa työpaikkaa, niitä on tarjolla enemmän kuin opettajilla -ja palkan saa kesältäkin, mikään "palataan virkaan kesäksi" kikkailu ei onnistu.

Oi voi, mitenköhän opettajat nyt jaksavat jos Marinin ehdotus kuuden tunnin työpäivästä toteutuu? Onhan heillä jo neljä tuntiakin tuntunut äärettömän raskaalta. Opettajat voisi kesällä mennä kunnalle avustamaan muita töitä ja pitää kuukauden loman.

Yhteistyössä