Opettajan irtisanominen oli ainoa oikea päätös!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riia_t
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28309969]Hyvänen aika, kai tuon 8-vuotiaan vanhemmat ovat haastaneet kaikki opettajat oikeuteen, nehän rajoittivat lapsen pyöräilyä ja OTTIVAT KIINNI lapsesta!!! Ei siis mikään laki kiellä koulun pihalla pyöräilyä, saahan lapsi silloin mäiskiä noita "opettajia". Vai mitä?[/QUOTE]

On laissa kielletty.

Ei saa mäiskiä. Tämänpä takia tapahtuneesta on oltu yhteydessä huoltajaan ja sosiaaliviranomaisiin.

[QUOTE="Sari";28309975]Normaalit lapset eivät auo päätänsä ja vittuile auktoriteeteille tai vieraille ihmisille. Jos sinun kultamussukkasi tekee niin, niin jotain on pahasti vialla.[/QUOTE]

Eli saan tulla eiväkivaltaisesti tönimään lapsiasi, vaikkapa kaupassa? Pikku vittuilun takia? Muuttuisi ääni kellossa.

[QUOTE="vieras";28309977]15-vuotias ei ole lapsi, vaan nuori. Odotan, että 15-vuotias on jo oppinut yhteiskunnan käyttäytymissäännöt. Oletan, että 15-vuotiaana pitäisi osata kunnioittaa muita ja osata käyttäytyä koulussa.

Jos minun lapseni käyttäytyisivät epäkunnioittavasti, häiritsevästi tai ns. vittuilisivat aikuisille, saisit minun puolestani tönäistä jos se olisi tarpeen. Tai vaikka tukistaa (kauhistus!). Saisit jopa puolestani tehdä kansalaispidätyksen ja käskeä soittamaan vanhempi paikalle jos käytös olisi todella sopimatonta. Kyllä kakaroilla pitää rajat ja käytöstavat olla. Aikuisten silmille ei hypitä.[/QUOTE]

Onko päähineen käyttäminen aikuisten silmille hyppimistä?

[QUOTE="anlin";28309978]En, vaan tarkoitan sitä, että maailma on menossa aivan naurettavaksi, jos normaalin kanssakäymisen ja kohteliaan käyttäytymisen tapoja täytyy lain pykälistä etsiä.

Esim. nuori menee yökylään kaverinsa perheen luokse. Perheen vanhemmat sanoo, että meillä on tapana sulkea televisio jo kahdeksalta ja rauhoittaa ilta. Hyvin kasvatettu nuori sulkee television ja touhuaa kaverinsa kanssa jotain muuta perheen tapojen mukaan. EI kiroile päin naama ja sano että "Te ette mua määrää! Minähän katson telkkuu, niin kauan kun minua huvittaa, koska laissa ei ole kielletty telkun kattomista kaheksan jälkeen!"

Get the point?[/QUOTE]

Kotirauha on laissa määritelty. Päähinekieltoa ei.

Toi video näytti kyllä siltä, että opettajalla vaan meni hermot ja tönäisi hankalan oppilaan pois. Ei toi ollut mitään kasvatusmielessä ruokalasta taluttamista, vaan väkivaltainen tönäisy. Ei nyt potkuja tarvitse saada, mutta ei tuolla tavalla voi hermojaankaan menettää.
Yleisesti olen kyllä sitä mieltä, että voimakeinoja voi käyttää pakon edessä tai kasvatusmielessäkin, mutta videolla nähty ei kyllä silti mennyt nappiin.

Helvetin ärsyttävä kakara toki.

[QUOTE="vieras";28309986]Jos järjestyksenvalvoja poistaa ravintolan tiloista huonosti käyttäytyvän asiakkaan, onko se väkivaltaa? Jos asiakas tekee saman järjestyksenvalvojalle, onko se väkivaltaa?[/QUOTE]

Opettajalla, ja järjestyksenvalvojalla on laissa eri oikeudet.

[QUOTE="vieras";28310016]Ei koulu voi keksiä laissa olemattomia sääntöjä, kuten päähineen käyttökielto.

Valitat mistä?[/QUOTE]

Tietysti voi. Yritä nyt keskittyä, ettei kaikkea tarvitse toistaa moneen kertaan.

Montako kertaa olen sanonut, että tuossa videon pätkässä ei varmasti suinkaan näy kaikki se, mitä todellisuudessa tapahtui. Kuten kerroin, jotkut pikku nilkit osaavat todellakin tehdä ilkeyksiä.

Miksi luulet, että niin monet opettajat nykyään uupuvat ja vaihtavat ammattia? Veikkaan, että yksi syy on se, että heiltä on viety auktoriteetti. Onneksi lakiin ollaan nyt tekemässä muutoksia, kuten uutisissakin sanottiin. Miksi luulet, että OAJ ei paina villaisella tätä asiaa?

Miksi luulet, että olen monta kertaa kirjoittanut, että uskon että opettajien tilanne on raskas ja että sympatiani ovat heidän puolellaan? Miksi luulet, että kirjoitin että tässä tilanteessa Korhonen käyttää vallitsevaa tilannetta keppihevosena ja että OAJ ja "huolestuneet kansalaiset" reagoivat enemmän vallitsevaan kokonaistilanteeseen kuin tähän yksittäiseen tilanteeseen? Ehkä ei oikein nähdä metsää puilta...

[QUOTE="vieras";28310009]Ehdottomasti olen. Muutenhan joka koulu ja opettaja voi keksiä mitä ihmeellisempiä sääntöjä.[/QUOTE]

Voi luoja :) Todella sydämestäni toivon, että sinulla ei ole lapsia. Tai oikeastaan vielä enemmän toivon (ja jopa uskon), että et oikeasti ajattele noin, vaan haluat provota.

[QUOTE="vieras";28310039]On laissa kielletty.

Ei saa mäiskiä. Tämänpä takia tapahtuneesta on oltu yhteydessä huoltajaan ja sosiaaliviranomaisiin.[/QUOTE]

Näytätkö lainkohdan vaikka linkillä?

Perusopetuslaki antaa opettajalle oikeuden poistaa oppilas käyttämällä voimakeinoja. Perusopetuslaki ei anna oppilaalle oikeutta käydä opettajan kimppuun.

36 b § (13.6.2003/477)
Häiritsevän ja turvallisuutta vaarantavan oppilaan poistaminen

Rehtorilla ja opettajalla on oikeus poistaa luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta taikka koulun tilaisuudesta oppilas, joka ei noudata 36 §:n 2 momentissa tarkoitettua poistumismääräystä. Rehtorilla ja opettajalla on myös oikeus poistaa koulun alueelta oppilas, joka ei poistu saatuaan tiedon 36 §:n 3 momentissa tarkoitetusta opetuksen epäämisestä.

Jos poistettava oppilas koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, rehtorilla ja opettajalla on oikeus käyttää sellaisia oppilaan poistamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen.

vastarinnan vakavuus

Missä kohdin oppilas vastusteli, ja väkivaltaan oikeutta tavalla vakavasti?

[QUOTE="vieras";28310041]Eli saan tulla eiväkivaltaisesti tönimään lapsiasi, vaikkapa kaupassa? Pikku vittuilun takia? Muuttuisi ääni kellossa.[/QUOTE]

Meidän lapset eivät vittuile. Jos joskus teininä rupeavat vittuilemaan opettajalleen, niin annan täydet valtuudet tönäistä pois luokasta tai ruokalasta.

[QUOTE="vieras";28310024]Tottakai koulu voi laatia omat sääntönsä. Niin kuin päiväkodit, kerhot, yhdistykset, työpaikat ja keskustleupalstatkin.

Jäikö sulta peruskoulu väliin?[/QUOTE]

Ei voi lainvastaisia. Mikä peruste on kieltää päähine?

[QUOTE="vieras";28310026]Tottakai kaikki, mitä laissa ei ole kielletty on sallittua. Oletko ihan vajaa. Eikai laissa voi luetella kaikkia sallittuja asioita. Huhhuh!

Koulupukupakko on Britanniassa laissa. Tietääkseni.

Voisi olla meno erilaista. Tiedä häntä?[/QUOTE]

Opettele lukemaan. En sanonut, etteikö kaikki, mikä laissa ei ole kiellettyä, olisi sallittua. Sanoin, että kaikki, mikä ei ole laissa erikseen kiellettyä, ei silti ole OK.

Esim. lapseni päiväkodissa on sääntö (jota ei siis ole kirjattu Suomen lakiin) että jokainen korjaa käyttämänsä lelut pois leikin jälkeen.

Kerran, kun tulin hakemaan lastani, hän ei halunnut viedä käyttämiään leluja pihavarastoon. Aikansa maaniteltuaan päiväkodin tädit ottivat lapseni toiseen kainaloon ja lelut toiseen kainaloon ja kantoivat huutavan lapseni varastolle.

Rikkoivatko päikyn tädit nyt tässä lakia, kun eihän Suomen laissa sanota että lelut pitää siivota pois leikin jälkeen?

Ja koulupukupakko saattaa olla Britanniassa laissa, en tiedä enkä jaksa googlata, mutta ei sielläkään varmasti luetella lakitekstissä, minkälaisia univormuja kouluilla on oikeus vaatia oppilailtaan, kyllä koulut laativat pukeutumissääntönsä ihan itse. Ja oppilaiden on noudatettava niitä, jos haluavat siinä koulussa opiskella.

[QUOTE="vieras";28310067]Ei voi lainvastaisia. Mikä peruste on kieltää päähine?[/QUOTE]

Päähinekielto ei ole lainvastainen :D.

Näyttäisitkö linkin tähänkin lainkohtaan?

[QUOTE="vieras";28310067]Ei voi lainvastaisia. Mikä peruste on kieltää päähine?[/QUOTE]

Hyvät käytöstavat kuuluvat koulun opetussuunnitelmaan. Päähineen käyttö sisällä ei kuulu hyviin käytöstapoihin. Opetussuunnitelma on normatiivinen eli opettaja kuuluu vaatia oppilailta osaamista sinne kirjatuista asioista.

Jollakin on tainnut nyt jäädä jankkausvaihe päälle. Niinhän se on, kun ei löydy asiallista asiaa, tartutaan lillukanvarteen (lue: päähineasiaan) ja aletaan jankata.

Tosi hyviä ja asiallisia kommentteja muuten ketjusta löytyy.

• Tykkää
Reactions: moniqui
[QUOTE="vieras";28310061]Onko se sinun ongelmasi?[/QUOTE]

Se on minun ongelmani siinä vaiheessa kun yhteiskunta alkaa täyttyä nuorista, jotka eivät ole saaneet oppivelvollisuuttaan suoritettua joko siksi, että ovat ärsyttäviä teinipellejä jotka on erotettu koulusta "hankkimaan itse oma opetuksensa" (you wish) tai siksi, että opettajien aika menee noiden teinipellejen kanssa flaidaamiseen, jolloin muut oppilaat jäävät ilman opetusta.

En halua elää sellaisessa yhteiskunnassa.

Miksi luulet, että olen monta kertaa kirjoittanut, että uskon että opettajien tilanne on raskas ja että sympatiani ovat heidän puolellaan? Miksi luulet, että kirjoitin että tässä tilanteessa Korhonen käyttää vallitsevaa tilannetta keppihevosena ja että OAJ ja "huolestuneet kansalaiset" reagoivat enemmän vallitsevaan kokonaistilanteeseen kuin tähän yksittäiseen tilanteeseen? Ehkä ei oikein nähdä metsää puilta...

No totta hemmetissä tämän yksittäisen tilanteen takana on paljon muuta. Koko ajanhan saamme lukea siitä, miten opettajat ovat uupuneita ja miten vanhemmat uhkaavat juristeilla, kun oma lapsi ei olekaan vaikkapa saanut vanhempaa tyydyttävää numeroa jostakin aineesta tms.

Toistan: tuo videonpätkä EI kerro koko totuutta, ja totta hemmetissä saan olla "huolestunut kansalainen". Olen asunut parissa maassa, joissa kuri on koulussa aivan toisenlainen kuin Suomessa nykyään. Opettajia teititellään ja puhutellaan sukunimellä. Olen huolestunut siitä, että meno alkaa olla kuin villissä lännessä ja lapset, niin lapset, ja nuoret hyppivät silmille. Mä pidän lapsista ja nuorista, heissä on paljon fiksuja tyyppejä, mutta jokin on todella pahasti pielessä, jos ja kun käyttäydytään kuin nyt tässä tapauksessa. Ei siinä päänsilittelyjä tarvita.

Kysyin, tiedätkö, minkälaista meno nykyisin kouluissa voi pahimmillaan olla? Oletko jutellut jonkun opettajan kanssa, joka on kertoisi nykymenosta? Minä olen, kun sukulainen on toiminut erityisopettajana.

Kyllä, olen huolestunut, ja syytä olisi sinunkin olla.

[QUOTE="vieras";28310056]vastarinnan vakavuus

Missä kohdin oppilas vastusteli, ja väkivaltaan oikeutta tavalla vakavasti?[/QUOTE]

Haloo, yritä sinäkin nyt jo ymmärtää, että tuolla videolla ei ole koko episodia!

Yhteistyössä