Opetetaanko päiväkodissa nykyään aakkoset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lyylikki harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lyylikki harmaana

Vieras
Kun vähän hämmästyin kun esikoinen alkoi tänään autossa luetella aakkosia. Alusta loppuun meni ihan oikein. Poika on 6-vuotias ja menee syksyllä eskariin. Hän on ollut aina kyllä kiinnostunut kirjaimista ja oppi "itsestään" lukemaan viime syksynä. Itse olen jo tietty ikivanha dinosaurus, mutta muistelin, että itse opettelin aakkoset vasta koulussa (vaikka osasinkin lukea ennen koulua).

Alkuperäinen kirjoittaja Lyylikki harmaana:
Kun vähän hämmästyin kun esikoinen alkoi tänään autossa luetella aakkosia. Alusta loppuun meni ihan oikein. Poika on 6-vuotias ja menee syksyllä eskariin. Hän on ollut aina kyllä kiinnostunut kirjaimista ja oppi "itsestään" lukemaan viime syksynä. Itse olen jo tietty ikivanha dinosaurus, mutta muistelin, että itse opettelin aakkoset vasta koulussa (vaikka osasinkin lukea ennen koulua).

Miten osasit lukea ennen kuin osasit akkoset??? En ymmärrä?

Meillä poika oppi aakkoset luettelemaan jo alle kolmevuotiaana laulamalla. Oppi ne ulkonäöltään jo ennen neljää ja nyt 4,5 v kirjoittaa tekstiä kun luettelee kirjaimet mitä sanaan tulee,muttei osaa vielä lukea kuin lyhyitä sanoja,jotka tosin ehkä muistaa ulkoa.
En tiedä opetetaanko niitä pk.ssa,mutta itse kirjoitetun kortin sieltä äitienpäiväksi toi.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:

Meillä poika oppi aakkoset luettelemaan jo alle kolmevuotiaana laulamalla. Oppi ne ulkonäöltään jo ennen neljää ja nyt 4,5 v kirjoittaa tekstiä kun luettelee kirjaimet mitä sanaan tulee,muttei osaa vielä lukea kuin lyhyitä sanoja,jotka tosin ehkä muistaa ulkoa.
En tiedä opetetaanko niitä pk.ssa,mutta itse kirjoitetun kortin sieltä äitienpäiväksi toi.

no vittu jätä sä saatanan idiootti kommentoimatta ja painu takasin sinne puutteesees.

Kirjoitin varmasti epäselvästi. Tarkoitin vain, etten muista osanneeni luetella aakkosia alusta loppuun. Kirjaimet nyt toki tunsin.

Toisaalta, ehkä tuo on itse ne jostain lukenut ja opetellut ulkoa. Hän on siis pienestä pitäen ollut kiinnostunut kirjaimista ja tunnisti niitä tosi aikaisin. Sitten menetti mielenkiintonsa tähän täysin ja luvut ja laskutoimitukset kiinnostivat enemmän. On hänkin osannut alle kolmivuotiaasta nimensä kirjoittaa ;). Pari viikkoa sen jälkeen kun oppi lukemaan, ryhtyi myös kirjoittamaan. Nykyään tykkää kirjoitella itse pikku tarinoita, en ole sanoja laskenut mutta suuresta kirjainkoosta johtuen tarinat vievät useamman aanelosen :D.

Alkuperäinen kirjoittaja häh? täh?:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:

no vittu jätä sä saatanan idiootti kommentoimatta ja painu takasin sinne puutteesees.

Mitä mahtaa "häh? täh?" tarkoittaa???

Taitaa ne opetella. Niin oon päätelly kolmivuotiaan kotiintuomista töistä ja lauleluista. Kotona on laulettu aakkoslaulua ja osaa siinä aakkoset liki oikein. Muuten ei vielä osaa. selvästi kuitenkin on oppinut esim. oman etunimen kirjaimen päiväkodissa ja harjotuttaa ne siellä kirjottamaan omaa nimeä.