Opetatteko poikalapsille kotitöitä yms?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Anneli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Anneli"

Vieras
Ihmetyttää, kun tuntuu että nykyään ei lapsille opeteta kotitöitä ja muita askareita ollenkaan. Vai olenko ihan väärässä?
Itse opin pienestä pitäen siivouksen, kasvimaanhoidon ym. Isänkin apuna olin joskus metsätöissä. Toivon, että omat vanhemmat olisivat opettaneet vielä enemmän esim. ruuanlaittoa. Toki voihan ne opetella myöhemminkin.
Mutta mitä ideaa siinä on jos mitään ei opeteta tekemään?
Olen äitipuolena kolmelle teini-ikäiselle pojalle ja valitettavasti mies ei ole opettanut pojille oikein mitään. Vaikka on yksinhuoltajanakin ollut muutamia vuosia niin kaiken on tehnyt puolesta. Sitä en oikein ymmärrä... Saa nähdä miten käy, kun pojat muuttaa omilleen.

Meillä 3v osaa lajitella lelut oikeisiin laatikoihin ja tykkää imuroida.
Usein sanonkin, että nyt kun kerää lelut reippaasti niin saa imuroida.
Kun pyyhin pölyjä, niin poika haluaa oman rätin.

Olen tosi iloinen näistä piirteistä, mutta epäilen mahtaako ihan näin innolla teini-iässä onnistua :D

Miesten ei todellakaan kuulu tehdä kotitöitä, joten niitä ei myöskään kuulu opettajaa pojille. Niinhän se menee, että mies käy kodin ulkopuolella töissä ja nainen hoitaa lapset ja kotityöt. Meillä ainakin riittää, että mies pitää minut sekä lapset nyrkin ja hellan välissä.

Poika hoitaa kauppa-asioita tarpeen mukaan, siivoaa oman osansa, ja roskien vienti on kokonaan sen vastuulla.
12vuotias. Me jaetaan kotitöitä ihan luontevasti, asutaan kaksin.

Tottakai opetan. Lapsi 5v, osallistuu ruoanlaittoon ja leivontaan pikku askareilla, hakee postia, vie roskia, siivoaa omaa huonetta, yms. Enkä menis sanomaan, että nykyään ei opeteta kotitöitä - mulla on 4 sisarusta ja kellekään meistä, ei vanhemmat opettaneet kotitöitä, jos jossain halus auttaa sanoivat että painu pois jaloista.. Lopputulos, vanhemmat ihmetteli teini-iässä kun oltiin laiskoja eikä mitään tehty :)

Kyllä, sekä pojille että tytöille. Meillä poika tykkää viedä roskia ja imuroida, joten saa niitä tehdä usein. Kun pesen keittiön lattiaa, lapset haluavat auttaa ja konttailevat rättien kanssa tahroja hinkaten. Tyttö oli iskän apuna renkaan vaihdossa muuan viikko takaperin.

Tottakai, 9v imuroi, keittää meille aamukahvit, tekee helppoja ruokia, tyhjentää ja täyttää tiskaria, vie roskia, haravoi ja leikkaa nurmikkoa (kauramoottorileikkuri), tamppaa mattoja (lemppari) viikkaa pyykkiä ja laittaa kuivumaan. Osaa myös pedata sänkynsä ja vaihtaa petivaatteet.
Pienemmät tulee perässä. 6v leipoo ja opettelee kokkaamaan mielellään ja imuroi. Hoitaa omaa pikku kasvimaataan ja siivoaa huoneensa. 4v mukana puutarhan hoidossa ja siivoamisessa. 1,5v kerää lelunsa ja tykkää imuroida ;)

Mökillä 2 vanhinta viime vuonna kovasti mukana uunin lämmityksissä, halkosavotassa ja puuvajan rakentamissa

Ei olla pakotettu kotitöihin paitsi omat leikit korjattava. Kyselty haluatko oppia tai lapsi itse halunnut osallistua touhuihin. Mielellään opettelevat uusia taitoja ja mun mielestä hyvä näin :)

Meillä toi 15 vuotias poika tekee usein ruuan. Osaa myös siivoilla ja semmoista normaalia. Yleensä jos se on kotona ja teen jotain ruokaa, pyydän sen siihen auttamaan ja selistan mitä teen, niin että ensikerralla osaa valmistaa kyseisen ruokalajin itse.

Ehkä miehesi ei oikeasti yksinhuoltajana tehnyt ruokia vaan osti jotain eineksiä.

Ei meillä eroteltu sukupuolia, kaikki on tehneet samoja kotitöitä sitä mukaa kun ovat siihen kyenneet. Niinpä ne nyt omillaan asuessaan osaavat siivota, pyykätä ja pitää ittensä hengissä ruuan puolesta

Meillä näyttää ekaluokkalainen opettavan äidille, miten leivotaan. :D Iltapäiväkerhossa silloin tällöin leipovat jotain, ja koululainen tuo reseptin mukanaan kotiin ja vaatii, että kotonakin tehdään. Mä en pahemmin koskaan ole leiponut, mutta kun on selkeät ohjeet ja koululainen neuvoo vielä :D , niin onpahan kaikenlaista tullut kokeiltua.

Muuten kyllä annan imuroida ja siivota, ja auttaa missä haluaa. Ja toivon, että myöhemmin vielä paremmin apua on.

Itsellä on poika ja tyttö, ja samanlaisesti on kumpaakin otettu mukaan kotitöihin. Poika tuntuu olevan innokkaampi kuin tyttö...

Uusimmat

Yhteistyössä