Opetatko pojallesi kotitöitä? Kuinka yleistä on, ettei opeteta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oooiooi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oooiooi

Vieras
Kun tapasin mieheni (hän oli 26v), niin hän ei ollut koskaan laittanut ruokaa, pessyt pyykkiä, siivonnut vessaa... Äiti oli kotiäitinä/emäntänä ja teki kaiken kotona ja jopa kävi miehen kämpillä opiskeluaikana siivoamassa. Miehen siskoille taas opetettiin tarkkaan kaikki kotityöt. Mieheni ei tiennyt, että jos esim. käy isolla asialla ja koko pönttö menee "kuraan", niin on kohteliasta esim. käsisuihkulla suihkutella pahimmat pois. Mutta kuulemma kukaan ei ole mitään sanonut, vaan hänen äitinsä on ne pessyt pois kaikessa hiljaisuudessa. Opiskelijana oli raahannut vaatteensa 100km päähän äidin pestäväksi.

Mulla on poika ja tyttö, ja aion kyllä pojallekin perustaitoja opettaa.... Miten teillä? Onko kuinka yleistä, että poikia passataan ja hyysätään?

mie on saanu jotakuinki sukupuolineutraallin kasvatuksen ja pojille ja tytöille on opetettu kaikki jutut yhtä lailla ja kaikki on tehny kaikkia kotitöitäni.
miestäni sen sijaan olen yrittänyt nyt noin kymmenen vuoden ajan opettaa pesämään pyykkiä ja ei saatana se ei opi. olen luovuttanut ja pesen sitten meillä pyykit. siivoamaan se on jotenkuten oppinut ja ruokaa osaa laittaa, mutta kotonansa tehnyt vaan pihahommia, jos niitäkään.

Mulla vanhin poika on 11v ja osallistuu kotitöihin kiitettävästi. Vahtii myös neljää pikkuveljeään tarvittaessa hetkisen ja pärjää tässä hommassa paremmin kuin oma isänsä. (joka myös on äitinsä passaama)

Ja on tiennyt jo alle 10v vilkaista pönttöön ja tarvittaessa pyöräyttää harjaa siellä ;)

Nämä kaikki ehkä siksi, että asuu mun kanssa ja mä olen lapsille sanonut, että meitä on niin monta, että jokaisen on osallistuttava. Pienimmätkin yrittävät isoveljen mallin mukaan, mutta heillä kärsivällisyys ei vielä riitä.

Minulla on kaikki lapset tyttöjä, joten poikia en pääse kotitöihin opettamaan. Sen kyllä tekisin, jos poikia olisi. Mieheni on juuri tälläisen "teen kaikki kotityöt poikani puolesta"-äidin lapsi ja valitettavasti en ole saanut/jaksanut patistaa miestäni kotitöihin. En edes siivoamaan omia jälkiään. Raskasta se välillä on, mutta miehessä on niin paljon muita hyviä puolia, että annan olla. Lapsille olen kyllä paasannut asiasta, etteivät ottaisi minusta mallia, vaan tasapuolisemmin jakaisivat töitä puolisonsa kanssa. Niin, ja ennenkuin joku jaksaa muistuttaa niistä miesten töistä, teen itse myös sellaisia. Esim. maalasin kaikki meidän talon sisäseinät ja kodinhoitohuoneen sekä keittiön katon yms. pikkuremppaa.

Olisi oikeastaan mielenkiintoisempaa kuulla niiden äitien kommentteja, jotka eivät opeta poikiaan huolehtimaan itsestään. Onko kyseessä tietoinen valinta, vai tuleeko se jotenkin tiedostamatta, kun kuvitellaan, ettei ole miehekästä tehdä "naisten töitä"?

Minusta kyse on nimenomaan siitä, että lapselle opetetaan kuinka elämässä pärjää. Kyllä se on iso haitta pariutumismarkkinoilla (ainkain minun mielestä) jos ei edes perusasiat ole hallussa. En ikinä voisi kuvitella yhteistä kotia miehen kanssa, joka on aina ollut äidin passattavana. On sitä passattavaa ja huollettavaa lapsissakin siiihen saakka että oppivat huolehtimaan itsestään. Olen kyllä huono siivoamaan itsekin, ennemmin teen pihatöitä...

Kyllä nuo tuosta aikanaan saavat siivota. Toistaiseksi riittää omien huoneiden ja omien tavaroiden raivaus yleisistä tiloista sekä omien jälkien siistiminen esim. aamupalan jälkeen.

En laita noita vielä ala- asteella kuuraamaan vessan pyttyjä :xmas:

Tääkin on kyllä jännä homma..
Mulla ei itsellä ole poikaa, mutta seitsemän veljeä löytyy.
Kaikki heidät kasvatettu samalla tavalla tekemään kotitöitä,
mutta silti joukossa on yksi täyslusmu joka jättää kaikki elintarvikkeetkin aina pöydälle lojumaan jne.

Että vaikka kuinka yrittäisi opettaa vastuulliseksi myös kotona,
laiskajaakko voi silti olla laiskajaakko.
Mun mielestä tuollainen tekemättömyys kertoo myös ihmisen itsekkyydestä paljon.

Mä olen opettanut pojalle ne perusasiat millä kämppä pidetään siistinä mutta ne tulee monille pojille yllätyksenä armeijassa kun siihen asti äiti on hoitanut kaikki ne hommat. Itse kuulun tähän samaan kategoriaan joille äiti teki kaiken ennenkuin mentiin armeijaan ja sitten se oli iso shokki kuinka vittumaista on pitää kämppä ihan itse siistinä. Iso mies osaa itse siivota jälkensä, se on mun periaate ollut siitä lähtien.

En ole panostanut kovin paljon siihen, että kukaan lapsistani tekisi säännöllisesti kotitöitä. Kun saivat omat huoneet, alkoivat siivota omaan tahtiinsa niitä ja poika huolellisimmin. Pyykkejä pesee enemmän kuin tytöt, mikä johtuu siitä, että hän on vanhin. Poika on myös siivonnut töissä vessanpönttöjäkin. Veikkaan että ei halua tulevalle tyttöystävälleen ulosteitaan esitellä, vaikka en ole mitenkään neuvonut asiassa. Luulen että alkaa olla jo sen verran naisten olemuksesta perillä, että tajuaa itsekin mikä miellyttää heitä ja mikä ei.

Ehkä se kasvatusmalli on sillon aikanaan ollut erilainen. EI munkaan mies tehnyt aluksi mitään kun äiti oli passannut kaikessa. No osasi sitten tehdä remppaa ja sellasia "miesten" töitä joita mä en taas osannut joten aluksi sit siinä oli se meidän jako. Nykyisin kyl tekee paljonkin kotitöitä ja oma poika tuntuu tykkäävän kanssa niiden teosta joten ihan kivaa :)

Ehkä se kasvatusmalli on sillon aikanaan ollut erilainen. EI munkaan mies tehnyt aluksi mitään kun äiti oli passannut kaikessa. No osasi sitten tehdä remppaa ja sellasia "miesten" töitä joita mä en taas osannut joten aluksi sit siinä oli se meidän jako. Nykyisin kyl tekee paljonkin kotitöitä ja oma poika tuntuu tykkäävän kanssa niiden teosta joten ihan kivaa :)

Sama täällä.
Jos haluaa tietynlaisen miehen itselleen, kannattaa itse ohjata häntä siihen suuntaan mihin haluaa. On se tehokkaampaa kuin vanhat äidin opastukset.

Kyllä kumpikin pojista osallistuu kotitöihin siinä missä tyttökin..

Ja näin meidän kesken: 12 v poika imuroi tarkemmin kuin minä.... ja mie oon kuitenkin suht tarkka siisteydestä...

Aion kyllä opettaa poikani kotitöihin (tyttöjä ei olekaan ;) ). Omassa lapsuudessani äitini teki ihan kaiken, lapset siivosi omat huoneet, mutta oli tosiaan karua muuttaa kotoa pois kun en osannut vessan pesua, ruuan laittoa, pyykin pesua jne. Ei niitä kukaan koskaan opettanut kotona eikä edes siinä vaiheessa kun muutin pois kysytty että osaanko tai pärjäänkö vaan oletus oli että tottakai osaan. Tämän aion muuttaa omien lasten kohdalla eli siinä vaiheessa kun he kotoa muuttavat pois niin heidän on osattava ihan perusasiat ja se on minun (tai miehen) tehtäväni katsoa että he oppivat. Toki on niitä laiskoja ihmisiä jotka eivät vaan viitsi tehdä asioita, mutta on eri asia jos oikeasti ei ole koskaan opetettu eikä tiedä miten jotkut asiat tehdään.

Miehestä on pakko sanoa, että niilläkin kotona oli äiti hoitanut kaikki mutta onneksi miehen exä oli kouluttanut mieheni todella hyvin kokkaamaan ja siivoamaan ;)

No meillä on poika 4 v ja tyttö 1 v. kyllä toi poika oma-aloitteisesti haluaa esim. pyyhkiä pölyjä ja likaa rätillä. Ajattelin kasvattaasiten, että kaikki tekee tasapuolisesti kotihommia. Itse olen perheestä, jossa oli vain tyttäriä. joten en tiedä, miten olisi poika kasvatettu

on kaksi poikaa ja yksi tyttö, ja kaikki aioin opettaa kotitöihin ihan tasapuolisesti, oma mies on myös äitinsä passaama ja aikalailla kädenvääntöä saa käydä, että osallistuisi kunnolla ja mikä hauskinta, kun joskus tekee jotain, odottaa kiitosta siitä, siis tyyliin laitoin astiat koneeseen, olenpa hyvä. En ole siihen lähtenyt, toki kun näen että on ilahduttamistarkoituksessa siivonnut koko kämpän, niin totean että kiitos tuli hyvä mieli, samoin kun mieheni noteeraa usein kun minä olen siivonnut viimeisen päälle, mutta että yhdet astiat koneeseen, en siitä joka kerta jaksa kiittää erikseen. Meillä esikoinen on 10v poika ja tekee suht paljon kotitöitä. Itse joudun kuitenkin painiskelemaan sen kanssa, että missä menee passaamisen raja, välillä tykkään tehdä aamiaisen/iltapalan lapsille, mutta silloin tällöin huomaan, että lapset suurinpiirtein komentavat minua pöydästä ja totean näinä kertoina, että nostapa se pylly ja hae itse. Eli olisko meillä kauhun tasapaino, joskus passataan, joskus tehdään itse.

Eli itsellä poika ja toinen lapsi tulossa. Ja kyllä lapsia tullaan opettamaan kotitöihin tasapuolisesti ja oman ikänsä mukaan hommia joutuu tekemään. Onneksi oma miehenikin on "hyvin koulutettu" anopin puolelta eli siellä oli tiukka kuri sen suhteen, että lastenkin tulee tehdä kotitöitä. Onpahan anoppinikin tehnyt joskus niin, kun mieheni on tullut noin 16-v. aamuyöllä juhlimasta kotiin, että seuraavana aamuna on 8 aikaan herättänyt ja laittanut mopin käteen rangaistukseksi. Todennut vaan, minä tuossa eilen illalla imuroin, sinä varmaan moppaat lattiat.

Opetan, ihan samalla lailla meillä poika siivoaa, kokkaa, yms missä tyttökin.

Omassa lapsuudenkodissa oli sama juttu, veljelläni ja mulla oli samat velvollisuudet kotitöiden suhteen.

Miehen lapsuudenkodissa kotityöt on varmaan olleet aika lailla äidin ja tyttöjen juttu (kaakkois-Turkissa), mutta hyvin mieheltäkin on aina ruuanlaitto ja siivous sujunut, ei ollut avuton kun kohtasimme, eli ehkä hän kotoaan niitä oppi tai sitten kyse ei ole ydinfysiikasta vaan asiasta jonka oppii nopsaan kun omilleen muuttaa...

Meillä on lasten suhteen sukupuolineutraali kasvatus siivousten ja kotitöiden suhteen, mutta!
Olen niin laiska passittaa lapsia siivoamaan, koska nopeammin saan hommat tehtyä itse!

Huoneet joutuvat, useimmiten ainakin, siivoaan itse, ja joskus kun haluavat saavat esim. tyhjentää tiskikoneen tai osallistua ruoan laittoon ja leipomiseen.

Yhteistyössä