Opet huom!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymyksiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymyksiä

Vieras
Hei kaikki opet, muutama kysymys kollegalta, koskee varmaan enemmän ala-asteen puolta.

Ensinnäkin, missä vaiheessa kerroitte oppilaille raskaudesta? Mulla on kutosluokka ja kovasti kyselevät, että mikä mulla on, kun pitää käydä lääkärissä ym. :) Osa on tainnut jo arvatakin. Nyt on rv 19 menossa ja maha alkaa näkyä aika hyvin. Ajattelin, että kertoisin ehkä ensi viikolla, kun syyslomilta palaillaan. Oletteko laittaneet samalla vanhemmille tiedotetta asiasta vai luottaneet siihen, että viesti menee perille oppilaiden kauttakin? Toki laittaisin sitten lähempänä äitiyslomaa tiedotetta, mutta mietin, pitäisikö ruveta nytkin sellaista vääntämään.

Toinen kysymys: miten olette selvinneet ruokailusta? Kun käytännössä joutuu esim. syömään lohta (lienee sitä Itämeren versiota, jota saisi syödä vain kerran kuussa) aika jatkuvasti, maksapihvejäkin on välillä jne. Minä olen toistaiseksi syönyt silloin, kun vaihtoehtoa ei ole, ottanut vain vähemmän. Kun en ole halunnut vielä raskaudesta huudella muille kuin rehtorille. Mutta nyt jos siitä kertoo, niin voisi tietty pyytää erityisruokiakin... oletteko pyytäneet vai syöneet sitä mitä oppilaatkin?

En teidä, löytyykö täältä pahemmin muita saman ammatin harjoittajia, mutta kokeillaan nyt. Kiitoksia jo etukäteen vastauksista.

Kerroin oppilaille jossain viikolla 18-19, en enää tarkkaan muista, kun siitä on jo puolitoista vuotta aikaa :) Silloin tosiaan alkoi maha jo näkymään ja jotkut olivat ihmetelleet, kun ""ope on lihonut"" jeejee..

Tiedotteen laitoin koteihin menemään sitten samalla kerralla. Ja aika pian tuon jälkeen pidimme seuraajani kanssa yhteisen tiedotustilaisuuden vanhemmille. Minulla oli se tilanne, että jäin kesäloman jälkeen sitten äitiyslomalle, joten oppilaille tuo opettajanvaihdos oli aika luonnollinen.

Ja ruokailuista selvisin ihan hengissä normaalisti syömällä :) Kalaa ei meidän kaupungissa ole kuin maksimissaan kerran viikossa ja laatu vaihtelee. En oikeastaan edes sen kummemmin ajatellut tuota ruokailua mitenkään erityisesti.

Tsemppiä sinulle raskauteen ja opetusyöhön! Koita huilata välitunneilla, vaikka se ei aina niin helppoa olekaan.

Mulla eka luokka ja taisin kertoa ""pikkuhiljaa"" kyselijöille siinä rv 20 tienoilla kun alkoi näkyä. Kellekään en asiasta ns tiedottanut, kerroin jos kysyttiin (nyt rv 26). Välillä tosi rankkaa pikkusten kanssa ja olinkin tässä jo parinviikon huililla, kun täällä pk-seudulla mullakin 27 ekaluokkalaista, oista 12 maahanmuuttajaa. Ei aina pysy perässä. Vanhempainillan pidin ja tuli kyllä negatiivista kritiikkiä melkein kaikkeen, esim. kuinka jaksan muka selviytyä jouluun, kärsiikö nyt lapset jne...huh-huh. Ainiin, lohtuna et palaan ""töihin"" kesäksi eli kesältä saa palkan sekä vanhempainrahan.

Voi jaksamista sinulle! Mieletön porukka on sinulla ""raahattavana"". Minullakin oli yli kolmenkymmenen lapsen roikka silloin ja liikuntaa pilvin pimein. Kyllä oli juhlaa jäädä kesälomalle ja huilata loppuraskaus. Miinuspuolena siinä oli se, että aika meinasi käydä pitkäksi.

Mutta onpa sinulla kyllä ollut sitten ikäviä vanhempia.
Tärkeintähän on se, että oma lapsesi kasvaa ja voi hyvin. Ekaluokkalaiset eivät siitä kyllä kärsi, jos ope on raskaana. Saikkua vaan tarpeen mukaan.

Hei!

Kertokaahan kokeneemmat opet miten tuo äitiysloma / päiväraha-asiat opettajilla menee? Eli pitääkö kelalle jotenkin erityisesti ilmoittaa olevansa opettaja tms?

Vastaan nyt tähän vielä.. Keskiraskaudessa (en muista tarkkoja viikkoja) saa neuvolasta todistuksen raskaudesta. Se sitten toimitetaan työnantajalle, joka toimittaa paperit eteenpäin Kelaan. Tai näin siis ainakin meillä toimittiin.

Tässä kaupungissa sai täyden palkan äitiysloman ajalta eli n. kahden kuukauden ajan. Kaupunki velkoi Kelalta sen ajan päivärahat.

En halua pelotella, mutta itselleni kävi näin. Kerroin oppilaille (isompia jo) raskaudesta raskaustodistuksen saatuani (vko 22). Vatsakin oli jo kivasti pyöristynyt. Viikko tämän jälkeen sikiö todettiin kuolleeksi. Sain äitiysloman, joten olin pitkään poissa töistä ja sain vielä sairaslomaa kesälomaan saakka. Syksyllä vasta takaisin kouluun. Luokkakin onneksi toiveestani (rehtori ymmärsi) vaihtui, joten oppilaiden vauvakyselyihin en juuri joutunut vastaamaan. Tuskin näin kenellekään käy, mutta jos ja toivottavasti vielä tulen raskaaksi, niin en ilmoita asiasta kenellekään. Kukin tehköön johtopäätökset havaintojensa pohjalta.
Mutta onnellista raskautta kaikille!

Meillä on koulussa sellainen käytäntö, että luokalle kerrotaan vasta sitten kun tuleva sijainen on selvillä. Näin siis rehtori lähettää samalla koteihin tiedon, että oma opettaja jää silloin ja silloin äitiyslomalle ja sijaisena toimii se ja se.

Näin kuulemma selviää vähemmällä kritiikillä ja kyselyllä vamhempien taholta...

Osaavat jotkut vanhemmat kyllä olla ajattelemattomia! Opettajathan eivät varmasti saisi saada lapsia ollenkaan...

Yleensä se kirjolohi on kasvatettua, jonka syöntiä ei tarvitse rajoittaa lainkaan (ei ole tarkoitus kerryttää pikkulapsiinkaan myrkkyjä). ""Villiä"" Itämeren lohtakin suositellaan Elintarvikevirasto sivulla syötäväksi 1-2 kertaa kuussa.

Kalaa SUOSITELLAAN syötäväksi VÄHINTÄÄN kaksi ateriaa viikossa, joten syö ihmeessä aina kun sitä on tarjolla!

Mä olen kyllä syönyt maksaruokiakin ihan hyvällä omatunnolla silloin tällöin, esim. meidän koulussa on kuuden viikon välein maksapihvejä. Liiallisen A-vitamiinin aiheuttamat kehityshäiriöt syntyvät raskauden alkuvaiheissa, viikolla 10 alkio on jo rakenteellisesti ""valmis"".

Yhteistyössä