Open eka VANHEMPAINILTA. Mitä asioita te vanhemmat haluaisitte vanhempainillassa käsiteltävän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TipsisTapsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TipsisTapsis

Vieras
Minulla on ihan pian ensimmäinen alakoulun vanhempainilta pidettävänä:) Jännittää kovasti ja mietin, mitä minä siellä puhuisin ja mistä kaikesta kertoisin. Kyseessä on 1. luokka. Mitä näissä syksyn ensiimäisissä vanhempainilloissa yleensä käsitellään ja mitkä on niitä asioita, joista vanhemmat haluavat kuulla/jutella?

[QUOTE="vieras";24511122]Koulun säännöistä ja vaatimuksista yms. Läksyjen teosta tuleeko joka päivä läksyjä ja miten läksyt tulisi tehdä?[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta! Hyviä ideoita:) Jotain tuon suuntaista olenkin jo vähän miettinytkin:)

[QUOTE="vieras";24511135]Vanhempainillat oli ihan turhia. Haluaisin (tai olisin halunnut), että ne tiedot olis lähetetty kotiin. Aivan turhaa istumista siellä oli.[/QUOTE]

Kaikilla on mielipiteensä:) Huono juttu siinä tietojen lähettämisessä vaan on se, että pelkät paperitiedot voivat johtaa väärinymmärryksiin ja niissä ei varmasti tule opettajanakaan mietittyä aivan kaikkea, mitä vanhemmat haluaisivat tietää. Vanhempainilloissa on mahdollisuus vanhemmilla kysyä ja yhdessä keskustella asioista. Toinen juttu on se, että varmasti on hyvä, että opettaja ja vanhemmat kohtaavat mahdollisimman useaan otteeseen ihan kasvotusten, eikä tehdä tätä opetus-/kasvatustyötä ihan tuntemattomina toisilleen.

Yleisistä pelisäännöistä; ei leluja mukaan kouluun (joo, itsestäänselvyys mutta aina löytyy niitä joiden muksuilla on leluja mukana :D ), läksypolitiikka, yms. Oppiaineista; mitä ekalla luokalla opiskellaan, miten monta tuntia viikossa. Mitä ekaluokkalaiselta ylipäätään odotetaan, ja mitä koulu odottaa vanhemmilta.

Vanhemmilta voisi kerätä lasten ja/tai vanhempien puhelinnumerot, se helpottaa yhteydenpitoa, kun lapset varmaan alkaa koulun jälkeenkin viettämään yhdessä aikaa. Ja se lista siis jaettaisiin joka kotiin.

Kännykkä- ja synttärisäännöt myös; saako kännykkä olla koulussa mukana, ja saako synttäreillä tarjota karkkia :D

Toivoisin itse jonkinlaista vanhempien verkostoitumista. En tarkoita, että vanhempien pitäisi kaikkien olla ylimpiä ystävyksiä keskenään, vaan sitä, että kynnys ottaa toiseen vanhempaan yhteyttä olisi mahdollisimman matala. Olisi myös hienoa, jos kaikki vanhemmat sitoutuisivat kiusaamisen vastaiseen rintamaan eli nollatoleranssi kaikelle tönimiselle, nälvimiselle ja syrjimiselle. Opettaja voisi myös muistuttaa vanhempia siitä, että kenen tahansa lapsi voi kiusata, vaikkei siitä kotona tiedettäisikään. Sen vuoksi olisi hyvä, ettei vanhemmat olisi heti torjuntakannalla, jos omasta lapsesta kerrotaan negatiivista.

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja Istafra
Yleisistä pelisäännöistä; ei leluja mukaan kouluun (joo, itsestäänselvyys mutta aina löytyy niitä joiden muksuilla on leluja mukana :D ), läksypolitiikka, yms. Oppiaineista; mitä ekalla luokalla opiskellaan, miten monta tuntia viikossa. Mitä ekaluokkalaiselta ylipäätään odotetaan, ja mitä koulu odottaa vanhemmilta.

Vanhemmilta voisi kerätä lasten ja/tai vanhempien puhelinnumerot, se helpottaa yhteydenpitoa, kun lapset varmaan alkaa koulun jälkeenkin viettämään yhdessä aikaa. Ja se lista siis jaettaisiin joka kotiin.

Kännykkä- ja synttärisäännöt myös; saako kännykkä olla koulussa mukana, ja saako synttäreillä tarjota karkkia :D

Kiitos! Tässä tuli paljon hyviä juttuja! Jotenkin tällaisena vastavalmistuneena opena ei osaa kaikkea tärkeää ajatellakaan (eikä omat lapset ole vielä kouluikäisiä) :)

Ja saako synttärikutsut jakaa koulussa jos ei kutsu koko luokkaa? :D Liikuntatuntien varustus, koulu-uinnit, terveyshoito, hammaslääkärikäynnit (jos on koulun kautta), tukiopetusmahdollisuus, "rangaistus"-käytännöt

Edellä onkin jo paljon annettu vihjeitä mistä vanhempainillassa kantsii keskustella vanhempien kanssa. Meillä myös kerättiin listaan vanhempien puhelinnumerot ja lista jaettiin sitten kaikille vanhemmille.

Toivoisin itse jonkinlaista vanhempien verkostoitumista. En tarkoita, että vanhempien pitäisi kaikkien olla ylimpiä ystävyksiä keskenään, vaan sitä, että kynnys ottaa toiseen vanhempaan yhteyttä olisi mahdollisimman matala. Olisi myös hienoa, jos kaikki vanhemmat sitoutuisivat kiusaamisen vastaiseen rintamaan eli nollatoleranssi kaikelle tönimiselle, nälvimiselle ja syrjimiselle. Opettaja voisi myös muistuttaa vanhempia siitä, että kenen tahansa lapsi voi kiusata, vaikkei siitä kotona tiedettäisikään. Sen vuoksi olisi hyvä, ettei vanhemmat olisi heti torjuntakannalla, jos omasta lapsesta kerrotaan negatiivista.

Tosi tärkeitä juttuja nämä! Kiitos! Tuosta kiusaamisasiasta aion takuulla puhua:)

[QUOTE="Gemma";24511230]Ja saako synttärikutsut jakaa koulussa jos ei kutsu koko luokkaa? :D Liikuntatuntien varustus, koulu-uinnit, terveyshoito, hammaslääkärikäynnit (jos on koulun kautta), tukiopetusmahdollisuus, "rangaistus"-käytännöt[/QUOTE]

Kiitos! Tärkeitä kaikki!

Kiitos! Tässä tuli paljon hyviä juttuja! Jotenkin tällaisena vastavalmistuneena opena ei osaa kaikkea tärkeää ajatellakaan (eikä omat lapset ole vielä kouluikäisiä) :)

Mulla on kakkosluokkalainen, ekan luokan vanhempainillat ja se mitä minä & muut vanhemmat halusimme tietää on vielä hyvässä muistissa :)

Lisäisin vielä erikoisruokavaliot; jos ja kun luokassa on sellaista noudattavia lapsia, niin vanhemmat ehkä haluavat tietää pitääkö lapsen itse tajuta että tässä ruuassa on häneltä kiellettyä ruoka-ainetta, vai onko ope tai luokka-avustaja apuna näissä asioissa.

Ja vaatetuksesta; vaikka se(kin) aika hassulta kuulostaa, niin joitakin vanhempia piti muistuttaa viime vuonna siitä, että ekaluokkalainen on vielä lapsi joka remuaa pihalla, eli sadesäällä vedenpitävää vaatetta ja talvella lämmintä vaatetta päälle, tai muuten lapsi on litimärissä farkuissaan tms koko koulupäivän ajan ja se ei ole mukavaa.

[QUOTE="vieras";24511234]Edellä onkin jo paljon annettu vihjeitä mistä vanhempainillassa kantsii keskustella vanhempien kanssa. Meillä myös kerättiin listaan vanhempien puhelinnumerot ja lista jaettiin sitten kaikille vanhemmille.[/QUOTE]

Tätä voisi kyllä miettiä! Varmasti helpottaisi asioiden hoitoa (ja esim. kaverijuttuja), jos kaikilla olisi toistensa numerot:) Voisikohan tämän tehdä niin, että kaikki halukkaat voisivat kirjoittaa numeronsa (eli ne jotka eivät halua omaa numeroansa muiden tietoon, voisivat olla antamatta sitä) :)

Mulla on kakkosluokkalainen, ekan luokan vanhempainillat ja se mitä minä & muut vanhemmat halusimme tietää on vielä hyvässä muistissa :)

Lisäisin vielä erikoisruokavaliot; jos ja kun luokassa on sellaista noudattavia lapsia, niin vanhemmat ehkä haluavat tietää pitääkö lapsen itse tajuta että tässä ruuassa on häneltä kiellettyä ruoka-ainetta, vai onko ope tai luokka-avustaja apuna näissä asioissa.

Ja vaatetuksesta; vaikka se(kin) aika hassulta kuulostaa, niin joitakin vanhempia piti muistuttaa viime vuonna siitä, että ekaluokkalainen on vielä lapsi joka remuaa pihalla, eli sadesäällä vedenpitävää vaatetta ja talvella lämmintä vaatetta päälle, tai muuten lapsi on litimärissä farkuissaan tms koko koulupäivän ajan ja se ei ole mukavaa.

Hyviä juttuja! Ja tuo vaatetusasia onkin jo ollut omassa mielessänikin jo aiemminkin. Luokaltani löytyy oppilaita, jotka mm. viileällä sadesäällä ulkoilivat crockseissa ja t-paidoissa.

Luokan+vanhempien ryhmäyttämisilta. Erilaisia leikkejä joissa tavoitteena tiimiyttää koko porukka. Leikkejä ja muuta mukavaa.
Ja lisäks vielä nuo asiat mitä yllä jo tuli.

[QUOTE="Gemma";24511308]Ehkä alkuun voisit myös kertoa vähän jotain itsestäsi, niin vanhemmatkin sitten tietäisivät, millaisen ihmisen ohjauksessa heidän lapsensa oppinsa saavat :)[/QUOTE]

Kyllä, näin aion tehdä:)

Luokan+vanhempien ryhmäyttämisilta. Erilaisia leikkejä joissa tavoitteena tiimiyttää koko porukka. Leikkejä ja muuta mukavaa.
Ja lisäks vielä nuo asiat mitä yllä jo tuli.

Jotain ryhmäyttämisjuttuja varmasti otan seuraavissa vanhempainilloissa:) Luulen, että tämä eka vanhempainilta menee ihan vaan näissä ns. yleisten asioiden kertomisessa/jutustelussa. :)

Mua kiinnostaisi seuraavat jutut:
- Saako lapsen läksyt tarkistusvaiheessa kotona korjata vai onko opelle tärkeää nähdä millaisissa tehtävissä lapsi tekee virheitä?
- Onko mahdollista saafa tukiopetusta ja miten?

Ja pyyntö, ettet näyttäisi vanhemmille piirtoheittimellä kalvolta juttuja ja sit paljasta asioita yksi kerrallaan paperin alta... Siinä tulee aikuiselle tosi tyhmä olo kun opetetaan kuin alakoululaista :)

Jotain ryhmäyttämisjuttuja varmasti otan seuraavissa vanhempainilloissa:) Luulen, että tämä eka vanhempainilta menee ihan vaan näissä ns. yleisten asioiden kertomisessa/jutustelussa. :)

Mulla on lapset kakkos ja nelosluokalla ja ajattelin ehdottaa opettajille että voinko vapaaehtoisesti järjestää tuollasen illan ( koulutuksen puolesta leikkejä aimo kasa ) . Mukaan tulee sitte ne ketkä tulee. Olis mukava tuntea myös luokkakavereiden vanhempia.

Yhteistyössä