Opel Zafira 7-paikkainen, kokemuksia? Suosittele tila-autoasi :) Kiitos.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auto-apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auto-apuja

Vieras
Eli harkinnassa joko kahdella autolla kulku, tai tila-auton hankinta toiseksi autoksi jolloin koko perhe mahtuu kyytiin.

Perheeseen syntyy kaksoset keväällä, kaksi isompaa lasta entuudestaan.

Katseltu nyt noita tila-autoja sillä silmällä, hakusessa olisi suht pienikulutuksinen, sen myötä suht vähäpäästöinen auto missä seitsemän penkkiä, penkit ainakin takana irroitettavat jotta saataisi tuplarattaat mukaan kyytiin. Mitään Voyageria tai Grand Voyageria emme tahtois ostaa, mutta mitens noihin pienempiin "tila-autoihin" mahtaa mahtua? Tuplarattaiden käyttöikä luultavasti suht lyhyt, että eiköhän vaihdeta kaksiin matkarattaisiin tai rattaat/kantoliina yhdistelmään aika nopeaan.

Opel Zafiroita näyttäisi saavan suht pienillä kilometreillä alta 10 000?. Onkos kellään kokemuksia? Mies jostain syystä tosi paljon Opelia vastaan, mutta ei hänelläkään ole henk.kohtaista kokemusta niistä. Sanoi että 150k km:n jälkeen moottori jo ihan lopussa??

Kehuisitko omaasi ja kertoisitko mahtuuko tuplarattaat/rattaat ylipäätään kyytiin. Zafirassa minua miellyttää pieni kulutus, vähäpäästöisyys ja että takapenkeistä saisi toisen irroitettua, eli autosta saisi muunneltua kuusipaikkaisen ja penkin tilalle luulisi tavaraa mahtuvan.

Kiitos jos osaat/ jaksat auttaa.
Nyt käytössä miehen työauto ja minulla vanha Volvo sedan, mikä menee jokatapauksessa vaihtoon, mutta hankimmeko farmarin ja kuljemme kahdella autolla reissut, vai tila-auton mihin mahdumme kaikki..?

Meillä opel zafira ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Ainoa miinus on että kun takapenkit ottaa käyttöön, niin tavaratilaa ei jää juurikaan. Ollaan itse kanssa oltu pitkään opeleita vastaan ja huonoja kokemuksia ollut, mut tuo on yllättänyt kaiken. Kone toimii loistavasti vielä yli 200 tkm jälkeenkin. Varaosat on edullisia ja pieni ruokainen auto.
Meillä ollut myös voyager, mihin oltiin tosi pettyneitä. Siis suoraan sanottuna se tuntui erämaan laivalta, se kulutti polttoainetta tosi paljon ja osat oli hirveän kalliita. Eipähän sillä autolla raaskinut ajaa kun pakolliset menot. Ja voyagerissa kun haluaa enemmän tavara tilaa, niin joutuu penkin/penkit ottaa kokonaan pois autosta, toisin taas zafirassa ne menee kätevästi piiloon.

Itellä ja veljillä on ollut ooppeleita ja niiden moottorit on kestäneet helposti yli 200 tkm. Ooppeli ei ehkä ole maailman kestävin auto mutta ei se moottorista lopu.

Meillä on Opel Zafira. Tosin ostettiin se noin kuukausi sitten vasta joten pidempää kokemusta ei ko. autosta ole.
Tavara-tila takana on ihastuttavan iso. Joulu lahjat, vaihtovaatteet moneksi päiväksi ym. ym. mahtui heittämällä kyytiin.
Olen ihan myyty! :) No, meillä tosin oli ennen tuota vanha paha auto johon ei paremmin voinut luottaa...
Mutta suosittelen kyllä, tällä vähällä kokemuksellani.
MIes oli myös ensin Opelia vastaan ("sellasta ei meille ikinä tule") , tiedä sitten mistä johtuu.
Ja kuulemma tuollaisella pelillä on menty yli 400thkm.

Zafira ei ole kuudelle hengelle. Ainakaan kun sun mukulat kasvaa. Se takaosa on nimittäin todella pieni... Olen itse kerran istunut koemielessä siellä. Ne istuimet ovat vain hätätilakäyttöä varten mielestäni. Tavaratilaa on muovikassin verran, sen jälkeen, kun istuimet ovat käytössä.

Muuten Zafira on mukavan tilava auto (viidelle max).Silloin takakonttiin mahtuu vaikka mitä. Erityisesti kattolasitus tekee siitä kivan valoisan (lisävaruste). Ihan hyvä talviajettava. Sähköistys pakkasella on ainoa miinus. Meinaan kallis pysäköintitutka ei toimi kunnolla.

Tuo kokojuttu koskee ihan varmasti kaikkia näitä "pieniä" tila-autoja. Samaa kokoluokkaa on Mazda 5, Rellu, jne.

meillä Zafira ja itse tykkään tosi paljon.136t ajettu eikä kyllä ole mitään vikaa ollut, normaalit kilometrihuollot tehty tunnollisesti. Ja jos liikumme pienemmällä porukalla niin penkit saa tosiaan käännettyä näppärästi lattian sisään (ei tarvitse siis irrioitella vaan menevät lattian sisään), mutta todella paljon epäilen että saisit mitään kaksostenrattaita mahtumaan siihen puolikkaaseen takakonttiin joka jää kun laitat auton 6-paikkaiseksi. täi se täytyy ainakin testata. Minä jouduin vaihtamaan rattaat jo ihan aluksi kun olin ostanut liian isot, emman shopperit mahtuu näppärästi jos joskus meinaat yksien rattaiden taktiikalla selvitä (just vien myyntiin kirppikselle ).
Jos päädyt Zafiraan niin muista katsoa että keskipenkin keskipaikalla on 3-pistevyö ( meillä 2-piste, vaihtelee) koska muuten joudut käytännössä pitämään kaikkia penkkejä pystyssä eikä tavaratilaa ole ollenkaan.

Meitä ei ole kuin 5, mutta mä rakastan meidän Zafiraa :) Ite tykkään ajaa sillä. En kyllä osaa sanoa miten kaksostenrattaat mahtuu, jos yks takapenkkikin on pystyssä. Varmaan ainakin pystyyn. Mutta ei ole siis tosta kokemusta. Jos molemmat takatuolit on alhaalla, niin mahtumaan saa vaikka mitä. Meillä on 7-paikkaisena vain jos kuskataan enemmän porukkaa. Mutta kannattaa testata. Jos teillä ei ole vielä niitä kaksostenrattaita, saisitteko jostain lainaksi?

7 paikkaisena, ainut haitta että ihan takana on aika pieni jalkatila, mutta kyllä sinne mahtuu :)
Ja jos kaikki paikat on täytetty, niin tavaratilaa ei todellakaan jää, meillä se ratkaistiin isolla suksiboksilla.
Kaksostenrattaat mahtuu hyvin kyytiin kun käytössä on vain 5 paikkaa.
Opel Zafira on edullinen ja hyvä vaihtoehto.

meillä oli englannin reissulla vuokra-autona sellanen 4 pvän ajan kesällä ja musta ne ylimääräiset takapenkit oli onnettomat jatkuvaan käyttöön. sinne oli hankala kulkea, piti tosi korkealta hypätä.. ja kun kaikki 7 paikkaa käytössä ei tavaratilaa käytännössä ollenkaan.

meillä oli englannin reissulla vuokra-autona sellanen 4 pvän ajan kesällä ja musta ne ylimääräiset takapenkit oli onnettomat jatkuvaan käyttöön. sinne oli hankala kulkea, piti tosi korkealta hypätä.. ja kun kaikki 7 paikkaa käytössä ei tavaratilaa käytännössä ollenkaan.

niin ja sit jos ajattelee että teillä kaksoset turvaistuimissa niin jotta kaksi vanhempaa pääsee taakse taakse istumaan pitää turvaistuimet irrottaa kokonaan. ei tule toimimaan.

Meillä on ollut Zafira nyt kolmatta vuotta, ja toimii kuin unelma. :) Mitään vaikeuksia ei auton kanssa ole ollut, vaikka kilometrejä takana jo 235t!! Dieselkoneella tosin, nehän yleensä kestävät bensaversioita enemmän kilometrejä.

Meilläkin kaksoset, ja rattaat mahtuivat ihan nätisti taakse pystyyn, kun toinen penkki oli kaadettuna. Eikä se taaimmainen penkki NIIN kauhea ole, siellä mä istuin muutaman sata kilometriä niitä tuplia odottaessani.. :) Enkä ole pieni ihminen edes ilman sitä raskausmahaa!!

Miinusta tulee meidän ooppelille siitä, että keskipenkillä on keskellä vain lantiovyö. Rajoittaa lasten sijoittelua, mikä on harmi sinänsä koska ainakin meillä kaksi kaukaloa ja turvavyöistuin olisivat muuten siihen mahtuneet.

Mutta kaiken kaikkiaan voin kyllä lämpimästi suositella! :)

Alkuperäinen kirjoittaja anu:
niin ja sit jos ajattelee että teillä kaksoset turvaistuimissa niin jotta kaksi vanhempaa pääsee taakse taakse istumaan pitää turvaistuimet irrottaa kokonaan. ei tule toimimaan.

Pääseehän sinne tietty takakontin kautta. Ei kai muuten sinne taakse kuljeta?

Mutta on se varmaan niin, että yksi istuin 3.ssa rivissä ylhäällä ja kulku takakontista :| Turvaistuimet/kaukalot pienille 2.rivissä ja toiselle isolle koroke niihden välissä. Ei takeita että turvaistuin mahtuu siihen. Tai ainakaan silloin kun kaukalot reunoilla muuttuu istuimiksi.

Meillä kyllä 2. rivin keskipaikalla on normaali turvavyö. 2006 vuoden malli.

Alkuperäinen kirjoittaja Niskavuoren nuori emäntä:
Eikä se taaimmainen penkki NIIN kauhea ole, siellä mä istuin muutaman sata kilometriä niitä tuplia odottaessani.. :) Enkä ole pieni ihminen edes ilman sitä raskausmahaa!!

Sä oot varmaan tosi pieni ihminen. Mun piti ottaa kengät pois ja polvet oli nenässä. Keskirivi oli taka-asennossa turvaistuimen (selkä menosuuntaan) takia. 5 kilsaa oli melkein liikaa.

Kiva kuulla että ihmisillä on positiivia kokemuksia :)
Niin, meillä kyllä menisi istuimiset niin että kaukalot on tokalla rivillä yhden turvavyöistuimen kanssa, ja joko nelivuotias tai eskarilainen olisi kolmannessa rivissä turvavyöistuimella, eli varmasti siellä mahtuisi olemaan sen mitä ajellaan. Lähinnä tuollaisia 100km pätkiä mummolaan ehkä kerran pari kuussa ja sitten lyhyempää ajoa, eskarilainen ei kyydissä niin usein olisikaan. Luulen että tuplat mahtuisi kyljeltään tuonne taakse, jos ei, niin sitten jotain matkis-sattariviritelmiä tai kantoliinaa, usein isompiein ollessa pieniä kuljettiin pelkällä liinallakin. Ei viitsisi tuplarattaiden takia ostaa mitään Grand Voyageria. Itselle kova paikka kahden auton talossa olo muutenkin, mutta maalla kun asutaan niin minkäs teet. Ekologista omatuntoa voisi tuolllainen Zafira hieman lievittää, ja voisi ilman huonoa omatuntoa ajellakin :) Jollain Voyagerilla sitä varmaan tuntisi huonoa omatuntoa joka reissusta, ja tuleehan siinä maitolitralle hintaakin..

Kiitos vastauksistanne, loistavaa että saa täältä käytännön vinkkejä ja kokemuksia kuulla.
Ap

Mulla on ollut kokemusta Zafirasta 3 vuotta ja Renaultin Grand Scenicistä 1 vuosi. Autot painivat samassa sarjassa kokonsa puolesta.

Molemmissa lisäpenkkien toimintaperiaate on sama eli penkkejä ei irroiteta vaan ne taittuu lattian sisään jättäen täysin tasaisen tavaratilan. Penkit ylhäällä molemmissa on tavaratilaa olemattoman vähän. Olen tosin tuohon relluun saanut vielä Emmaljungan Scooterit mahtumaan kaikki penkit ylhäällä.
Rellussa tavaratilaa taitaa olla hitusen enemmän.
Jos auton haluaa valjastaa pelkkään tavarankuljetukseen niin Opeliin saa keskipenkkien erittäin helpolla siirtelyllä reilusti suuremman tavaratilan. Rellussa samaan päästäkseen pitää keskipenkit poistaa kokonaan.

Opelissa se "normaali" takapenkki (keskipenkki) on sohvapenkki eli yhtenäinen pötkylä mutta rellussa kaikki penkit ovat erilisiä ja jokaista voi siirtää ja säätää erikseen tai yksittäisen penkin voi vaikka poistaa kokonaan muutamassa sekunnissa.

Lisäpenkkien jalkatilat ovat molemmissa onnettomat mutta sanotaan että 120 cm lapsi mahtuu vielä kohtuullisesti. Zafirassa joutuu keskipenkkejä siirtämään hieman eteenpäin että lisäpenkit saa nostettua joska lisäpenkkien niskatuet ovat vähän sen keskipenkin alla. Keskipenkin liikuttelumekanismit ovat tosin loistavat ja penkkiä saakin liikuteltua monella eri tavalla.

Rellussa on paljon tilavampi matkustamo. Varsinkin takapenkkiläisillä on todella hyvät jalkatilat. Rellussa istuimet ovat myös korkeammat ja korkeammalla joten varsinkin aikuisen on mukavampi nousta autoon/autosta. Minä olen 183cm pitkä ja voin vyöttää lapsen turvaistuimeen täysin suorana seisten.

Opelin kulutusta en muista mutta "reiskalla" olen ajanut maantieajoa (80 km/h) kuuteen litraan koko perheen kuormalla (5 hlö ). Päivittäinen seka-ajoni kuluttaa keskimäärin hieman alle 8 litraa satasella. Renault on mielestäni mukavampi ajaa ja Opelin muistan erityisesti siitä että takaikkunat olivat aina huurussa. Opelin ehkä suurimpana ongelmana pidän erittäin huonoa näkyvyyttä etuviistoon. Se pieni kolmioikkuna valtavan paksuine pilareineen peittää erittäin suuren alan ja tavallinen henkilöauto jää sopivissa olosuhteissa täysin niiden pilarien taakse piiloon. Vasemmalle kääntyminen ja jalankulkijoiden vahtaaminen pilarien molemmin puolin on melkoista jumppaa.
Rellu on hieman paskamaisempi peruuttaa eli näkyvyys taakse on rellussa huonompi. Niinpä minä asensin omaani peruutuskameran.

Minun valintani on siis Grand Scenic. Oma autoni on 1.6-litrainen ja kyllähän sillä pärjää mutta kyllä 2-litrainen olisi paljon parempi. Mitään vikoja ei rellussa ole vuoden aikana ollut jonka se minulla on ollut. Auto on vuosimallia 2005. Opel oli mulla 3 vuotta ja sen aikana siitä hajoisi laturi. Muuta vikaa ei siinäkään ollut. Opel tuli minulle uutena vuonna 2000 joten jotkin mainitsemistani ongelmista/ominaisuuksista on voinut uudemmissa malleissa korjaantua.

Meillä tämmöinen. Ollut jo vuodesta 2000. Nyt tämä uusi malli. Ihana auto ja kaikista turvallisin tila-auto. http://www.renault.fi/fi/Henkiloautot/Grand-Espace/Varusteet.aspx

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Niskavuoren nuori emäntä:
Eikä se taaimmainen penkki NIIN kauhea ole, siellä mä istuin muutaman sata kilometriä niitä tuplia odottaessani.. :) Enkä ole pieni ihminen edes ilman sitä raskausmahaa!!

Sä oot varmaan tosi pieni ihminen. Mun piti ottaa kengät pois ja polvet oli nenässä. Keskirivi oli taka-asennossa turvaistuimen (selkä menosuuntaan) takia. 5 kilsaa oli melkein liikaa.

tai sitten sä olet liian mukavuuden haluinen,hih!kyllä siellä takana pystyy istumaan normaalikokoinen ihminen,2m jättiläisille ei ole tarkoitettu :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tai sitten sä olet liian mukavuuden haluinen,hih!kyllä siellä takana pystyy istumaan normaalikokoinen ihminen,2m jättiläisille ei ole tarkoitettu :D
Mikä sitten on "normaali" koko? Itse olen 183cm enkä pidä itseäni mitenkään epänormaalina mutta ei mulla ole mitään saumoja mahtua niihin lisäistuimiin vaikka en järin ylipainoinen olekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Mulla on ollut kokemusta Zafirasta 3 vuotta ja Renaultin Grand Scenicistä 1 vuosi. Autot painivat samassa sarjassa kokonsa puolesta.

Molemmissa lisäpenkkien toimintaperiaate on sama eli penkkejä ei irroiteta vaan ne taittuu lattian sisään jättäen täysin tasaisen tavaratilan. Penkit ylhäällä molemmissa on tavaratilaa olemattoman vähän. Olen tosin tuohon relluun saanut vielä Emmaljungan Scooterit mahtumaan kaikki penkit ylhäällä.
Rellussa tavaratilaa taitaa olla hitusen enemmän.
Jos auton haluaa valjastaa pelkkään tavarankuljetukseen niin Opeliin saa keskipenkkien erittäin helpolla siirtelyllä reilusti suuremman tavaratilan. Rellussa samaan päästäkseen pitää keskipenkit poistaa kokonaan.

Opelissa se "normaali" takapenkki (keskipenkki) on sohvapenkki eli yhtenäinen pötkylä mutta rellussa kaikki penkit ovat erilisiä ja jokaista voi siirtää ja säätää erikseen tai yksittäisen penkin voi vaikka poistaa kokonaan muutamassa sekunnissa.

Lisäpenkkien jalkatilat ovat molemmissa onnettomat mutta sanotaan että 120 cm lapsi mahtuu vielä kohtuullisesti. Zafirassa joutuu keskipenkkejä siirtämään hieman eteenpäin että lisäpenkit saa nostettua joska lisäpenkkien niskatuet ovat vähän sen keskipenkin alla. Keskipenkin liikuttelumekanismit ovat tosin loistavat ja penkkiä saakin liikuteltua monella eri tavalla.

Rellussa on paljon tilavampi matkustamo. Varsinkin takapenkkiläisillä on todella hyvät jalkatilat. Rellussa istuimet ovat myös korkeammat ja korkeammalla joten varsinkin aikuisen on mukavampi nousta autoon/autosta. Minä olen 183cm pitkä ja voin vyöttää lapsen turvaistuimeen täysin suorana seisten.

Opelin kulutusta en muista mutta "reiskalla" olen ajanut maantieajoa (80 km/h) kuuteen litraan koko perheen kuormalla (5 hlö ). Päivittäinen seka-ajoni kuluttaa keskimäärin hieman alle 8 litraa satasella. Renault on mielestäni mukavampi ajaa ja Opelin muistan erityisesti siitä että takaikkunat olivat aina huurussa. Opelin ehkä suurimpana ongelmana pidän erittäin huonoa näkyvyyttä etuviistoon. Se pieni kolmioikkuna valtavan paksuine pilareineen peittää erittäin suuren alan ja tavallinen henkilöauto jää sopivissa olosuhteissa täysin niiden pilarien taakse piiloon. Vasemmalle kääntyminen ja jalankulkijoiden vahtaaminen pilarien molemmin puolin on melkoista jumppaa.
Rellu on hieman paskamaisempi peruuttaa eli näkyvyys taakse on rellussa huonompi. Niinpä minä asensin omaani peruutuskameran.

Minun valintani on siis Grand Scenic. Oma autoni on 1.6-litrainen ja kyllähän sillä pärjää mutta kyllä 2-litrainen olisi paljon parempi. Mitään vikoja ei rellussa ole vuoden aikana ollut jonka se minulla on ollut. Auto on vuosimallia 2005. Opel oli mulla 3 vuotta ja sen aikana siitä hajoisi laturi. Muuta vikaa ei siinäkään ollut. Opel tuli minulle uutena vuonna 2000 joten jotkin mainitsemistani ongelmista/ominaisuuksista on voinut uudemmissa malleissa korjaantua.

meidän zafirassa se keskipenkki ei oo pötkö vaan 2+1...