Opeilta+vanhemmilta ym kommenttia; nykyarvostelusta kritiikkiä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tuon omaksi ketjukseen. Olisi mielenkiintoista tietää miksi ja millä logiikalla arvostelua on pienilläkin koululaisilla tiukennettu, onko opettajat kaikki muutoksen kannalla ja miten se on vaikuttanut oppilaiden tuloksiin+motivaatioon..

Mä en olisi ikinä saanut kiitettävää käytöksestä nykysysteemillä. Ysin sai silloin kun noudatti sääntöjä, ei paljoa häirinnyt, oli kohtelias jne. Nyt poika sai kasin ja häntä KEHUTTIIN että on harvinaisen hyväkäytöksinen pojaksi, aika villiä porukkaa tuolla luokalla missä on. 3lk siis.

Sama juttu nämä muut numerot. Opettaja oli oikein alleviivannut mikä kaikki MUU vaikuttaa kuin itse osaaminen. Tuntiaktiivisuus oli kissankokoisilla kirjaimilla, sitten läksyjen teko (eikö ole enemmän huolellisuuden juttu tämä kuin ainekohtainen, musta ainakin?). Eli se, osaako asiat hyvin vai ei, ei niinkään vaikuta. Kokeista ja pistareista tuli numeroita vaihteluvälillä 8-10-, numerot todistuksessa AI ja MA kuitenkin seiskat. Syynä varmaankin se, että kovin aktiivinen poika ei ole tunneilla kun on uusi luokka eikä vielä paljoa kavereita, paljon häiriköitä luokalla, eikä muutenkaan ole suupaltti luonteeltaan. Poikamaiseen tyyliin (opettajan sanoin) läksyjä välillä vähän hutiloidaan vaikka taidot olisi kasin luokkaa ainakin, matikassa 9.

Mun mielestäni tämä systeemi ei kannusta ketään, ei ainakaan pieniä alakouluikäisiä. Yläkoulussa hyvät numerot on tiukassa ja lukiossa varsinkin, mutta sen tietää kaikki. Se, että asiat osaamalla ja parhaansa yrittämällä irtoaa ns. huono numero toissijaisista syistä, on mun mielestäni ihan syvältä. Sanokoot opettajat siihen sitten syyksi mitä vain.

Mutta jos arvostelu meni siihen, että kaikki saivat vain kymppejä ja ysejä, ja nyt niitä ssaa harva, niin sanot lapselle, että todistus on hieno.
ja ei lapsi tiedä, että se on huonompi kuin samalla osaamisella olisi saanut vielä 10 vuotta sitten.

Läksyjen kanssa hutilointia ja vähäistä tuntiaktiivisuutta ei musta voi kyllä pitää parhaansa yrittämisenä.

Yläkouluikäiselle alkaa olla jo aika mahdotonta opettaa sitä, että ne läksyt on hoidettava säntillisesti ja siinä vaiheessa jos rutiinia ei ole niiden tekemiseen huolella, alkaakin olla pulassa kun opittavan määrä vaan kasvaa. Samoin yläasteella ei ole yhtään helpompaa ainakaan opetella sitä tuntiaktiivisuutta, jos aiemmin ei ole uskaltanut viitata koskaan. Kokemusta on. Siinä asiassa on siis oltava erityisen tiukka nimenomaan ala-asteella.

Oli se ennenkin. Itse muistan, että olin maalaiskoulussa ja kaikki ala-asteen numerot Paitsi käytös oli 10 ) oli jotain 6-7 luokkaa. Sitten siirryin ylä-asteelle niin numerot nousivat 9-10 kaikki. Samoin oli käynyt miehelleni joka oli ala-asteella 7 oppilas ja ylä-asteella 10 oppilas :) Nuo alakoulun numerot nyt ei paljon merkkaa. ottaen huomioon, että ylä-asteella ja lukiossa se koulu vasta alkaa kiinnostamaan. Ainakin minua ja miestäni. :)

[QUOTE="vieras";22872063] Tuntiaktiivisuus oli kissankokoisilla kirjaimilla, sitten läksyjen teko (eikö ole enemmän huolellisuuden juttu tämä kuin ainekohtainen, musta ainakin?).[/QUOTE]

Läksyjen teko on nimenomaan aineeseen liittyvä asia. Jos ei tee läksyjä, ei opi yhtä hyvin, kuin jos ne tekisi. Se osoittaa myös kiinnostusta oppiainetta kohtaan ja on osa tuntiaktiivisuutta. Ala-asteella opitaan työskentelytapoja, siellä lukiossa sitten saa kyllä ysin jos kokeesta on ysi, vaikka läksyt olisi joka kerta tekemättä (tämäkin riippuu kyllä opettajasta). Ja tiukempia saavat ala-asteen opet olla, kotona ei nykyään ilmeisesti kannusteta läksyjen tekoon, koska monet lukiolaiset eivät niitä tee. Sitten ahdistutaan huonoista numeroista, kun pelkkä kuuntelu tunneilla ei enää riitäkään hyvän numeron saamiseen vaan asiat pitää opiskella myös kirjoista ja tehtävät tehdä. Eli siis liian monet ovat kahlanneet yläasteen läpi joutumatta tekemään yhtään mitään!

Yhteistyössä