Opamox ja raskaus..? Kokemuksia! Älkää tuomitko!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surupuserossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surupuserossa

Vieras
Olen kärsinyt jo 5 vaikeasta uniongelmasta johon ei ole löytynyt apua lääkeistä yms. Olen siis uneton en masentunut. Olen käynyt ihan uniklinikallakin tutkimuksissa.

Olen nyt viikolla 6+5 raskaana ja ollut koko raskauden ilman unilääkkeitä yms. Tilanne on mennyt nyt niin pahaksi että 2vk sitten alkoi totaalivalvominen. Ensin valvoin 4vrk putkeen ja tämän jälkeen olen nukkunut joka toinen yö 2h ja joka toisen yön valvonut kokonaan. Mukana on myös raskaus pahoinvointia mitä ei aiemmissa raskauksissa ole ollut. Olen aivan loppu.

Soitin teratologiseen ja sanoivat että opamox on turvallinen. Myös äitipolilla sanoivat että sitä voi syödä. Silti pelottaa... Miten paljon ja kuinka usein tuota voin ottaa? unettomuus on nyt joka tapauksessa pakko saada katkaistua

Yritin kysellä annoksista mutta en saanut selvää vastausta lääkäriltäni enkä mistään muualtakaan. Käytitko MS säännöllisesti? Käytitko myös alkuraskaudessa? Kiva kuulla ettei lapseen vaikuttanut =)

Mene lääkärin kanssa juttelemaan. Itse olen käyttänyt uniongelmiin sitä. Mutta unettomuuden perimmäinen syy tulee selvittää ja purkaa pikaisesti! Tässä taannoin, ei raskaana ollessa, päästin unettomuuden niin pitkälle, että tuli pitkä tauko töistä ja normaalista elämästä.

Olen joutunut käyttämään opamoxia kahdessa viimeisessä raskaudessa paniikkihäiriöön, mut käytin todella epäsäännöllisesti. Eli pahimpaan ahdistukseen... mut lapset terveitä ja raskaudet meni hyvin! Tuotahan annetaan sairaalan osastollaki unilääkkeenä, vaikka vähän ennen synnytystä.. eli saa syödä raskausaikana! Ei sekää oo hyvä sikiölle, jos äidillä on jatkuva ahdistus tai unettomuus.. Annostuksesta kannattaa tosiaan kysellä ammattilaisilta..

Olen käynyt psykoterapiassa ja uniklinikalla uniongelmasta. Apua ei ole löytynyt eikä selkeää syytä =( Olen alistunut kohtaaloni =( Kaikkeni olen jo yrittänyt. Pelottaa vauva aika että miten silloin käy?

Tuo neuvo "kysy annostuksesta lääkäriltäsi" on vähän huono siinä mielessä, että kaikki terv.huollon asiantuntijat tuntuvat haluavat pestä kätensä lääkitysten suhteen ellei kyseessä ole joku panadol. Itse olen ensin kysynyt neuvolasta (ajatuksella, että neuvolalääkärin asiantuntemusta voisi hyödyntää), mutta käskevät kysyä terveyskeskuksen puolelta, jossa omalääkärini on vastavalmistunut tai ei en tiedä onko valmistunutkaan kandi ja hänen neuvoillaan sitten hoidetaan raskauden aikaiset lääkitykset, onpa luotettavaa... Minulla ovat olleet käytössä allergialääkkeet ja haponsalpaajat raskauden aikana.

Tuntui tosi hölmöltä esim. sellainen, kun kysyin yksityiseltä allergialääkäriltäni allergialääkityksestä ja hän sanoi, että minun kannattaisi kysyä neuvolasta tai omalta terveyskeskuslääkäriltäni, mutta jos se ei onnistu, niin sitten voisin soittaa hänelle ja hän ottaisi asioista selvää. Minusta tuollainen asia kuuluisi juuri erikoislääkärin tietää tai ainakin selvittää ilman mutinoita. Tuossakin kävi sitten taas niin, että lääkitys säädettiin sen vastavalmistuneen tk-lääkärin neuvojen mukaan:o

Teratologisessa tietopalvelussa on paras tietämys lääkitysten suhteen. Pyytäkää lääkäriänne konsultoimaan sieltä, jos eivät itse tiedä. Samoin lääkäreillä pitäisi olla tänä päivänä pääsy Lactbase ja Gravbase tietokantoihin Terveysportin kautta ja sieltä näkee, mitä lääkettä mihinkin vaivaan voi raskaana olevalle/ imättävälle määrätä.

Soitin juuri neuvolan lääkärille niin siellä oli joku todella huonosti Suomea puhuva lääkäri... Jouduin tavaamaan opamoxin nimen kun ei tiennyt mikä se on, katsoi koneelta... Hohhhoi... Pitänee varata aika yksityiselle!

Alkuperäinen kirjoittaja MS:
Täällä yks joka käytti raskauden aikana Opamoxia, terve 2-vuotias tyttö tuossa käppäilee! Mutta kannattaa psykiatrin kanssa jutella annostuksesta yms

Onko ihan erikseen testattu ettei mitään neurologisia poikkeavuuksia ole? Kun tuonikäisestä ei todellakaan voi vielä varmaksi sanoa etteikö jotakin olisi lääke aiheuttanut.

Bentsodiatsepiinit voivat aiheuttaa tutkitusti lapselle huuli-ja suulaki halkioita alkuraskaudessa syötynä. vieroitusoireita synnytyksen jälkeen. Itkuisuutta,ärtyisyyttä, velttoutta.
Mitenkään ongelmiasi väheksymättä. Mikä tuon ongelmasi perimmäinen syy on?
Kamala tilanne.Raskaana ja bentsoja syötävä.

Eihän opamox ole ratkaisu pitkäaikaiseen unettomuuteen, vaikket olisi raskaanakaan. Eikö hoitava lääkärisi ole ehdottanut esim. Sedatiivisiä antidepressantteja kuten remeron/mirtazapin.
On mahdoton yhtälö, jos olet raskaana ja bentsodiatsepiineihin kaiken lisäksi koukussa. Kuinka selviät väsymyksen kanssa kun vauva syntyy ja bentosojen annosten kun on tavallista nousta ja nousta niiden käyttäjillä.

Opamox ja muut bentsot auttavat säännöllisesti käytettyinä ja normaalia terapeuttista annosta käyttämällä muutamia viikkkoja. Sen jälkeen toleranssi kohoaa ja annosta on nostettava. Olen hoitanut potilaita, jotka käyttävät kyseisiä lääkkeitä toistakymmentä tablettia kerralla saadakseen vaikutuksen. Hirveitä lääkkeitä ja olet raskaana.
Tarvitset kipeästi ja nopeasti apua!!!!!!

Käytin lääkärin ohjeesta raskausaikana Opamoxia vaikeaan levottomat jalat-oireyhtymään. Lapsi nelivuotias, terve ja hyvin kehittynyt. Soitin itse teratologiseen tietopalveluun ja keskustelin lääkärin kanssa. Kehotti käyttämään turvallisin mielin. Mutta aina varmistaisin lääkitysasiat itse - etenkin raskausaikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Psyk. sair.hoit.:
Bentsodiatsepiinit voivat aiheuttaa tutkitusti lapselle huuli-ja suulaki halkioita alkuraskaudessa syötynä. vieroitusoireita synnytyksen jälkeen. Itkuisuutta,ärtyisyyttä, velttoutta.
Mitenkään ongelmiasi väheksymättä. Mikä tuon ongelmasi perimmäinen syy on?
Kamala tilanne.Raskaana ja bentsoja syötävä.

Tämä on tutkittua tietoa. Ei tietenkään tarkoita, että tulee joka lapselle!!! Mutta voi tulla. Jokaisen äidin on tehtävä oma päätös, mitkä riskit haluaa ottaa. Lisäksi vaikutukset lapsien keskushermostolliseen kehitykseen myöhemmässä elämässä tutkimuksen alla. (esim. ADHD ym)

No joo, periaatteessa voit luottaa teratologiseen palveluun eli käyttää pieninä annoksina (jos lääkäri on samaa mieltä) Mutta suhtautuisin ajatukseen kuitenkin varauksella. Mahdollisia haittavaikutuksia ei välttämättä tule, mutta kannattaa miettiä riskiä. Itse kärsin paniikkihäiriöstä siihen aikaan kun raskauduin, mutta lopetin välittömästi opamoxin siihen, vaikken sitä päivittäin tarvinnutkaan. Mietihän muitakin vaihtoehtoja unettomuuteen kuin lääkitys? Itse olen sitä mieltä että tuon 9kk pitää lääkkeittä pärjätä, eikä opamox ole tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön!

Alkuperäinen kirjoittaja Surupuserossa:
Yritin kysellä annoksista mutta en saanut selvää vastausta lääkäriltäni enkä mistään muualtakaan. Käytitko MS säännöllisesti? Käytitko myös alkuraskaudessa? Kiva kuulla ettei lapseen vaikuttanut =)

Joo syö vaan tabuja. TOOSi luotettava, kun jollekin on syntynyt terve lapsi niin turvallisia on.... Pitäisi miettiä vähän asioita siellä....

Itse koittaisin ainakin ekan kolmanneksen välttää lääkkeitä.Silloinhan ne suurimmat kehityshäiriöt voi tulla.
Uskoisin että voisin raskauden puolenvälin jälkeen ottaakin, sitä ennen en varmaan uskaltaisi.

Jos lapsella olisi joku niin miettisin aina, miten se oli mun vika kun en vaan voinut olla ottamatta lääkettä.

Opamox on paha kun se aiheuttaa riippuvuuden.Musta sun kannattais kysyä jotain muuta, esim Remeron?
Tai Triptyl? Ne auttavat myös uneen muttei tee riippuvuutta siinä määrin kuin bentsot.

En tiedä yhtään noiden kahden raskaudenaikaista mahista syödä ees, mutta kysele lääkäriltä muitakin kuin bentsot.

Hei! Ihan ensiksi; ei kannata kysellä tällaisilta palstoilta neuvoja. Et niitä saa, mutta saat vain pahan mielen turhaan. Ihmiset helposti tuomitsee kun ei tiedä asiasta mitään ja eivät tunne ihmistä tai hänen elämäntilannettaan. On kiva huudella ilman nimimerkkiä tuomioita ja ap:ta tuomiolle. Jotkut vaan valitettavasti saavat sellaisesta jotain sairasta tyydytystä. kysy näistä lääkeasioista lääkäriltä ja neuvolasta, auttavat sinua varmasti! :)

Itse olen kärsinyt unettomuudesta koko aikuisikäni mutta pahan työuupumuksen takia se meni aivan mahdottomaksi ja tarvitsin nukahtamiseen juurikin opamoxia. Kun tulin raskaaksi, olin tosi huolissani miten saan nukuttua ja kysyin tuosta opamoxin käytöstä usealta erikoislääkäriltä sekä vielä useamman kerran teratolgisesta, koska olin tosi huolissani kuten sinäkin. Kaikki tahot vakuuttivat että lääke on ihan turvallinen käyttää, mutta kuinkas kävikään.. olinkin raskaudesta niin väsynyt, että opamoxit jäivät purkkiin ja olen nukkunut koko raskausajan paremmin kuin koskaan. Olin myös huolissani noista yöheräämisistä, saanko koskaan nukuttua enää, mutta kummasti on vaan niin väsynyt että uni tulee aina. Minulla oli myös paha unettomuus ihan alussa mutta kuten sanoi, se katosi kummasti. luulen että sinulla käy myös näin. Kannattaa ihan ekana lakata pelkäämästä sitä nukahtamista(tiedän, helpommin sanottu kuin tehty) ja koska olet raskaana, saat helposti sairaslomaa niin vaikka valvoisit yöt, voit siten nukkua vaikka päivällä tai koska sitten ikinä se uni tulee. Ja kannattaa ottaa se aika esim yksityiselle erik.lääkärille, jonka kanssa hoidat lääkeasiat raskauden aikana, on parempi että sama lääkäri hoitaa sinua kuin aina eri. Tsemppiä, varmasti selviät ja uni tulee kunhan pääset ihan tuon alkuvaiheen yli! :)

Jouduin eilen poistumaan keksken kaiken koneelta

Olen kokeillut antihistamiinit ja väsyttävät masennuslääkkeet. Eivät sovi, aiheuttvat ääretöntä levottomuutta ja ylikierroksia vaikka pitäisi väsyttää. Minulla toimii toisinpäin.

Ja tuosta opamox koukusta. olen tässä vuosien mittaan monta kertää jäänyt unilääkekoukkuun ja tiedän mitä se on =( =( =( Enkä todellakaan aio hankkia sitä... Aion viikossa pitää vähintään 3 petrkkäistä päivää etten ota mitään ja minimoida muutenkin annokset.

Soittelin lääkärille tästä unettomuudesta ja olisin jokatapauksessa joutunut sairaalaan jos tätä ei oltaisi saatu katkaistua. ja ainoa keino olisi sielläkin ollut Opamox. Olen nyt kahtena yönä ottanut kotona 15mg opamoxia ja nukuin edellisyönä ekaa kertaa viikkoihin 6h putkeen. Viime yönä hieman vähemmän mutta nukuin kumminkin. Aion nyt muutamana yönä vielä ottaa ja sitten pitää taukoa. Kyllä ihmisen pitää saada nukkua...

Sain opamoxia sairaalassa ihan ilman että itse pyysin rv 26 kun jouduin sairaalaan ennenaikaisten supistelujen tuhoaman kohdunkaulan takia. Kyseessä KYS. Eivät varmaan huvikseen sieltäkään niitä antaisi.

Tosin vain muutamana päivänä otin, mutta jokatapauksessa sain, eli tuskin se lääke sikiölle sinänsä mitään aiheuttaa. Jos siis olet lääkäriltä reseptin saanut ja hän tiesi että olet raskaana.

Yhteistyössä