ootteko toimineet näin hääkutsujen lahjatoiveiden suhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja talven morsian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

talven morsian

Vieras
meillä siis häät tulossa talvella ja nyt laitetaan kutsuja. no, mä ajattelin että ois ihan kiva saada kierrätyslahjoja, niin ei kenenkään tarttis ostaa mitään, ois halpaa ja luonto säästyis. niin mitä jiospa mä laittaisin kutsukorttiin, jokaiselle omaansa semmosen oman lahjatoiveen? esim. anopilla on yhet ihanat kahvikupit joita se harvoin kuitenkaan käyttää niin jos laittaisin sen kutsuun että lahjaksi voi tuoda just ne kupit. ja sit siskolla on aina nättejä partyliten kynttiläjuttuja niin sille vois laittaa että lahjaksi se ja se kynttiläjuttu. yhellä kaverilla on ihania pussilakanoita niin voisin toivoa niitä. oletteko muut pyytäneet kierrätyslahjoja?

Tuossa kierrättämisessä on kieltämättä kivaa ideaa. Oletko kuitenkaan ajatellut ideaasi loppuun asti? Oletko aivan varma, että nuo mainitsemasi, "valitsemasi", lahjat eivät ole omistajilleen tärkeitä? Entä jos he eivät haluakaan luopua niistä? Itsestäni tuntuisi myös aika häikäilemättömältä saada kutsu, jossa minua pyydetään tuomaan joku tietty lahja. Kierrätysidean merkitys ropisee siinä pohjalukemiin. Olisiko sittenkin parempi idea laittaa vaan lahjalista ja loppuun toive, että tuotteet olisi käytettyjä?

No omilla tavaroilla on tunnearvoa.Esimerkiks jos joku pyytäis miun "turhaa" haitarilaatikkoa hyllyn päältä häälahjaksi, en varmasti siitä luopuis. Isoukki osti sen sota-aikana mummolleni ja ukki entisöi sen mulle. Kavereista tuskin kukaan tietää latikon historiaa. Joten en ainakaan rupeis määrittelemään, mitä tahdon toisen kotoa. Samoin monet pussilakanat on mulle arvokkaita historiansa takia. Joten kierrätyslahja on hyvä idea, tavaran nimeäminen huono.

Kierrätyslahja on sinänsä ajatuksena todella hyvä, mutta tiettyjen tavaroiden pyytäminen vierailta on minun mielestäni vähän sopimatonta. Siinä on kuitenkin olemassa se riski, että ko. vieras ei haluaisi luopua pyytämästäsi tavarasta ja kokee pyyntösi röyhkeäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ideaa juu:
Tuossa kierrättämisessä on kieltämättä kivaa ideaa. Oletko kuitenkaan ajatellut ideaasi loppuun asti? Oletko aivan varma, että nuo mainitsemasi, "valitsemasi", lahjat eivät ole omistajilleen tärkeitä? Entä jos he eivät haluakaan luopua niistä? Itsestäni tuntuisi myös aika häikäilemättömältä saada kutsu, jossa minua pyydetään tuomaan joku tietty lahja. Kierrätysidean merkitys ropisee siinä pohjalukemiin. Olisiko sittenkin parempi idea laittaa vaan lahjalista ja loppuun toive, että tuotteet olisi käytettyjä?

mutta en mä halua mitä tahansa käytettyä pussilakanaa. eikö ois kuitenkin kauheen helppoa ja kivaa vieraasta kun ei tarttis lähteä kauppaan lahjaa ostamaan vaan se löytyis valmiiksi omasta kaapista?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta en mä halua mitä tahansa käytettyä pussilakanaa. eikö ois kuitenkin kauheen helppoa ja kivaa vieraasta kun ei tarttis lähteä kauppaan lahjaa ostamaan vaan se löytyis valmiiksi omasta kaapista?

No enpä tiedä.

Ei oikeastaan ole kivaa, että haluaisit ne pussilakanat, jotka on itelle joku mummo lahjaksi ostanut. Jos vaikka kyseinen pariskunta on saanut ne itse häälahjaksi? Mieluummin ostaisin uuden tavaran lahjaksi kuin luopuisin jostain minulle tärkeästä tavarasta. Vaikka just ukilta perinnöksi saamistani kahvikupeista, joita ei ikinä käytetä. Mutta ne on mun ukin perintöä.

Toivo sit ennemmin uusia tavaroita. En minä olis valmis luopumaan meidän pussilakanoista, kaupasta ennemmin ostasin uudet hääparille.

en mä kyllä usko että ketään harmittaisi se, ettei tarvitse maksaa häälahjasta euroakaan. törkeämpää kai se nyt ois pyytää vieraita ostamaan marimekon pussilakanat ja maksamaan ittensä kipeeksi niistä.

Anopilta voisi kyllä kysyä että mahtaisiko hän haluta luopua kahvikupeista teille häälahjaksi. Mutta en soveltaisi tuota ideaa kyllä muihin kuin tosi tuttuihin ihmisiin. Esim mä en antaisi kivituikkujani vaikka samanlaisia saa kaupasta, kun ne on jokainen erikseen lahjaksi saatu.

en mä kyllä usko että ketään harmittaisi se, ettei tarvitse maksaa häälahjasta euroakaan. törkeämpää kai se nyt ois pyytää vieraita ostamaan marimekon pussilakanat ja maksamaan ittensä kipeeksi niistä.

No ei se raha harmita mut tunnearvo. Tunnearvoa taas ei voi rahalla mitata.

Käytännössä varmaan on helppoa, mutta entä se henkinen puoli? Sinun toivomasi lahja saattaa olla henkilölle tärkeä ja rakas, vaikka ei sitä juurikaan käyttäisi. Mielestäni on aika tylyä päättää vieraan puolesta mikä lahja hänen pitää tuoda, varsinkin jos lahja valitaan hänen kodistaan, hänen omaisuudestaan.

Juurihan tuossa ylläkin on moni antanut ymmärtää, että heitä harmittaisi saada tuollainen lahjapyyntö.

Ap, oikeastaan ei ole törkeämpää pyytää jotain uutta tavaraa (vierashan voi yleensä valita lahjalistalta minkä hintaisen haluaa ostaa, tuskin se menee niin että sä määrittelet mitä kukakin ostaa). Mutta jos pyydät jotakin tiettyä, mitä ei ole kuin se yksi kappale tällä ihmisellä, ja kaupastakaan ei saa vastaavia enää, pyydät paljon arvokkaampaa tavaraa kuin uusi tavara on. Tunnearvolla on väliä, joillekin ihmisille.

Alkuperäinen kirjoittaja vierasko:

Juurihan tuossa ylläkin on moni antanut ymmärtää, että heitä harmittaisi saada tuollainen lahjapyyntö.

juu, niin on ja mä en sitten yhtään käsitä että miksi? eikö se rahan kinuaminenkin ole aika röyhkeää?

Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Ap, oikeastaan ei ole törkeämpää pyytää jotain uutta tavaraa (vierashan voi yleensä valita lahjalistalta minkä hintaisen haluaa ostaa, tuskin se menee niin että sä määrittelet mitä kukakin ostaa). Mutta jos pyydät jotakin tiettyä, mitä ei ole kuin se yksi kappale tällä ihmisellä, ja kaupastakaan ei saa vastaavia enää, pyydät paljon arvokkaampaa tavaraa kuin uusi tavara on. Tunnearvolla on väliä, joillekin ihmisille.

no mutta entäs jos laittaisin useamman vaihtoehdon sitten? että voit tuoda joko ne pussilakanat tai jos et niistä halua luopua niin sitten jotkut tietyt pyyhkeet?

Lahjalistalla on yleensä hyvin monen hintaisia esineitä, mitä voi ostaa, jotta vieraat voi itse päättää minkä hintaista haluaa ostaa. Sama pätee rahalahjaan, voi harkita minkä verran rahaa haluaa lahjaksi antaa. Mutta jos nimeät kullekin vieraalle jonkin tietyn esineen (oli se sitten uusi tai käytetty) niin minusta silloin menet tietynlaisen rajan yli siinä, että sinä määrittelet mitä ja minkä arvosta lahjaksi pitää tuoda. Se ei sitten enää ole lahja, vaan jonkinlainen maksu hääjuhlaan osallistumisesta.

Pitäisin tuollaista "lahjalistaa" törkeänä ja tungettelevana, saattaisin jopa loukkaantua. Tulisi tunne, että minun on nyt ihan pakko viedä juuri se pyydetty esine, vaikka normaalistihan kaupan lahjalistalta saa vieras valita itse mitä haluaa viedä. Jos minulta kerjättäisiin jotain itselleni tärkeää esinettä, saattaisin jopa jättää häät väliin ja lähettää vain onnittelukortin postitse.

Voi olla että olen outo mutta en haluais viedä lahjaksi mitään mikä on mulla kotona ja käytettyä... Kaikki täällä on joko tarpeellista tai rakasta, ja jos ei ole olen vienyt ne kierrätykseen tai kirpparille.

Ymmärrätkö sä ap meidän muiden pointin,että ne tavarat joita himoitset toisilta saattavat olla omistajilleen rakkaita ja siksi mieluummin ostaisivat jopa ne kalliit marimekon pussilakanat ihan tuoreena kaupasta kuin luopuisivat omistaan?Mun mielestä on hivenen törkeetä käydä nimeämään toisten omista,mitä sinä haluat häälahjaksi.Eri asia sanoa,että toivot juuri samanlaisia kuin heillä jo on,jotta voivat jostain semmoiset käydä ostamassa sitten..

Yhteistyössä