Ootteko ikinä kokeilleet, kuinka vähällä oikeasti tulisitte toimeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Siis ihan käytännössä, ei paperille laskemalla.

Mä mietin että teoriassa me ollaan ainakin monesti puhuttu, että jos ei sitä ja tätä niin meillehän jäis rahaa säästöön asti tai johonkin tiettyyn tarkotukseen, mutt ei olla kyllä kertaakaan käytännössä sitt kuitenkaan karsittu ihan minimiin. Ajattelin tässä (kyllä, mulla on liikaa aikaa tänään kaiketi ) että voishan sitä kerran kokeilla, millasella rahalla eläisi vaikka viikon, jos ei oikeasti ostaisi mitään ylimäärästä: tekis ruokalistan, jota noudattaisi tarkasti ja jättäisi kalliit juustot, ylimääräset patongit, piirakat jne kauppaan ja sitä rataa. Oiskohan mussa tarpeeksi sisua? :ashamed:

Olen pakostakin joutunut kokeilemaan ja aiika vähällä sitä tarvittaesa tule toimeen kun on hamstraaja luonteeltaan.

ja me ei olla ostettu juustoa enää pitkkään aikaan, voihan leiväle laittaa keittokinkkua ja kurkua esim. Kalsiumia saa muustakn kuin justosta.

Olen pakostakin joutunut kokeilemaan ja aiika vähällä sitä tarvittaesa tule toimeen kun on hamstraaja luonteeltaan.

ja me ei olla ostettu juustoa enää pitkkään aikaan, voihan leiväle laittaa keittokinkkua ja kurkua esim. Kalsiumia saa muustakn kuin justosta.

Eipä ole tullut kokeiltua, vaikka puhetta on ollut. Aika paljon saisi kyllä kuluja karsittua esim. leikkeleissä ja viikonloppuherkuissa. Ja koiriin menee mulla kyllä paljon rahaa, ehkä niidenkin ruoassa pystyisi säästämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
20?/vko riittää yhden aikuisen ja vauvan ruokiin minimissään, siten ettei nälkää nähdä. Kokeiltu on yh:na. =)

Samaa joutunu kokeilee. Tyttö oli kyllä silloin reilu 1v ja noista meni vielä vaipat.

Opiskeluaikana tuli kokeiltua pidemmänkin aikaa. Joten ei kiitos, en kokeile toista kertaa ennen kuin on pakko.

Kokemuksesta voin sanoa viikon ja kuukaudenkin selviää helposti tosi vähällä, mutta kun tilanne jatkuu kuukausia tai vuosia, niin sitten alkaa tekemään tiukempaa. Kun tulee satunnaisia menoja, niitä ei voi ikuisesti lykätä ja ne keikauttavat hyvin pientä budjettia rajusti. Vaikka pyörän hajoaminen, uudet silmälasit, vaatteet, lääkkeet jne.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Me ostettiin kahdelle aikuiselle 32 eurolla 2 viikon ruoat. Tosin enää en halua edes kokeilla...

Okei: ihan mielenkiinnosta kysyn, ett mitä te söitte? :D

Apua, oisko musta... Ajatuksena tosi ylevä, mutta... :D

Mä en oikeasti enää tarkalleen muista koska tuosta on aikaa viitisen vuotta. Summan kyllä muistan, liekö sitten traumoja jäänyt :D
Mutta ainakin peruskeittoja, puuroa, kalapuikkoja jne..Tarkemmin en valitettavasti osaa sanoa. Ei se kyllä oikeasti kovin kivaa ole, varsinkin nyt on tottunut jo paremmalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Eipä ole tullut kokeiltua, vaikka puhetta on ollut. Aika paljon saisi kyllä kuluja karsittua esim. leikkeleissä ja viikonloppuherkuissa. Ja koiriin menee mulla kyllä paljon rahaa, ehkä niidenkin ruoassa pystyisi säästämään.

Joo, niin pystyis. Tosin ton pennun kanssa mä en oo vielä valmis vaihtamaan laatupöperöitä halvempiin, mutt toi spanieli menis kyllä niilläkin. Ja aikuisena toi mastiffikin, ainakin osittain.

Mutt jsut viikonloppu (tai meillä vapaapäivä )herkut, sitt leikkeleet, ja kyll mä sorrun aina juustohyllyllä erilaisiin juustoihin, ja patongit on keittojen ja salaattien kanssa oltava jajaja... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Me ostettiin kahdelle aikuiselle 32 eurolla 2 viikon ruoat. Tosin enää en halua edes kokeilla...

ja olen joutunut ostamaan samalla määrällä 6 ruuat. Tosin puurohiutaleita leipää jne e oel tarvinnut ostaa.

2 viikoksi? Muistatko sinä mitä söitte? Ja söittekö kaikki ruoat kotona?

Markka-aikaan tulimme toimeen 100mk:lla viikon, mutta kaksi viikkoa 200 mk:lla oli vähän vaikeaa tulla toimeen. Nykyisin en voisi mitenkään kuvitella, että samalla rahalla (n. 16,80?) pärjäisimme. Varmaan joku 40?/vko on aika minimi.

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:

ja olen joutunut ostamaan samalla määrällä 6 ruuat. Tosin puurohiutaleita leipää jne e oel tarvinnut ostaa.

2 viikoksi? Muistatko sinä mitä söitte? Ja söittekö kaikki ruoat kotona?

keittoja, laatikoita. välipalalal oli leipää , leikkeleitäkin osteettiin, mutta ne laitettiin puolikkaiksi ja riittää aivan mainiosti leivälle se puolikas. ( edellekin puolitetaan, ei leikkelettä tarvitse olla paljon)
ihan perusruokaa. Sillloin ostettin aina halvinta mitä kaupasta löydetiin esim sika.-nautajauhelihaa ( nykyään tätä ei voi osstaa)

Kastikkeisiin vihannekai tai sieniä lisukkeeksiniin lihamäärää voi vähentää. Leivoin aika paljon itse sämpylöitä esim aamulla jääneestä puuroata tai kastikkeiden jämistä.

Mies otti eväät töihin ja mä söin puuron lounaaks töissä. (koska sitä puuroa päiväkodilla keittelin) Kaikki lapset söivät yhden aterian koulussa ti päiväkodissa, ja välipala-aikaan oli pienemmät jo kotona

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Markka-aikaan tulimme toimeen 100mk:lla viikon, mutta kaksi viikkoa 200 mk:lla oli vähän vaikeaa tulla toimeen. Nykyisin en voisi mitenkään kuvitella, että samalla rahalla (n. 16,80?) pärjäisimme. Varmaan joku 40?/vko on aika minimi.

Mä mietin kanssa, että jos kokeilisin alkuun vaikka puolittaa meidän viikkoruokien rahamäärän: siis vaikka 50 euroon? Voihan sitä kokeilla. Ilmotan ens la, oonko selvinnyt... :D

Itse olen huomannut että perusruoissa pärjää edullisesti mutta ne herkut ja muut heräteostokset. Niihin menee varmaan sama summa mitä menee ihan ruoka-aineisiin!

No niin menee, ihan tärkeät määrät rahaa. Ja sitt täytyy sanoa kyllä, että mä käytän aika paljon tuorekalaa ja kaikkea sellasta: pakastealtaasta saattaisi saada paljon halvemmalla ja riittävämmästi samalla rahalla, kun ostaisi lohen kuutioina keittoon jne.. :ashamed:

Pärjättiin pari vuotta sitten minä, mies ja poika n.1000?:lla kuussa (työttömyyspvraha,opintotuki,lapsilisä ja asumislisä). Tuosta siis maksettiin asumiskulut, autonpito, vaatteet, ruuat ym ym.kaikki siis. Tiukkaa oli, mutta ei liian.

Kokeiltu on, pakon edessä, ja aika vähällä tässä nytkin pitää sinnitellä. Kaikista köyhintä tais olla kun ootin esikoista, ja 50 markkaa jäi kuussa ruokarahaa. Onneksi meitä ei ollu sillon ku kaks aikuista, kyllähän me pärjättiin riisillä ja kraanavedellä monta päivää.

Voishan sitä JOSKUS kokeilla, mutta meillä on aika huonosti tuota itsekuria...

Olen ennen lapsia elänyt opiskelija-elämää, jolloin ei todellakaan ole ollut mihin vaan varaa...

Yhteistyössä