Mulla taas oli oikein tumpelon ensisynnyttäjän esimerkkisynnytys.

Supistukset alkoi harvakseltaan aamulla, ja tihenivät illalla kuuden jälkeen viiteen minuuttiin. Ne oli silloin jo mielestäni tosi kipeitä (vähänpä tiesin

. Yhdentoista aikaan lähdettiin osastolle - jossa ne loppuivat! Se oli ihan uskomatonta. Mua hävetti aivan älyttömästi että menin sinne liian aikaisin. Kätilö sanoi, että näin joskus käy, eikä kukaan oikein tiedä syytä.
Kotiin siis lähdettiin, ja supistukset alkoivat taas harvakseltaan kymmenen minuutin välein. Mulla oli yliaikakontrolli seuraavana päivänä, ja siellä synnytystä päätettiin hoputtaa oksitosiinilla, koska mua supisteli jatkuvasti kuitenkin. Pääsin sit osastolle, jossa supparit tiheni nopsasti viiteen-kolmeen minuuttiin. Siinä meni kuitenkin vielä vuorokausi synnytykseen, ja viimeiset 12 tuntia supistusten välillä ei ollutkaan enää yhtään väliä, yksi suppari ei ehtinyt loppua kun toinen jo alkoi.
Minä siis menin laitokselle ihan liian aikaisin. Mut ensisynnyttäjänä en tiennyt, kuinka hirveä, tajun vievä kipu synnytyskipu on. Ne kipeät supparit, joiden kanssa kotona kärvistelin, oli pelkkää piknikkiä niin "oikeisiin" supistuksiin verrattuna. En siis hirveimmissä mielikuvissakaan ollut voinut kuvitella sitä uupumusta ja kipua, mitä ihminen voi kokea, kun takana on lähes kaksi vuorokautta synnytystä ja puoli vuorokautta tauotonta supistelua, johon ei saanut kivunlievitystä, koska synnytys ei edennyt. (Ne kipu - ja unilääkkeet ja kipupiikit on muuten ihan varmasti jotain lumelääkettä, koska olo ei niistä muutu yhtään mihinkään. Kuulin et joskus niissä piikeissä on ollut vaan suolavettä, enkä yhtään ihmettelis jos näin ois.)
Mut se hyöty laitoksella pyörähtämisestä oli, että sen perusteella sain tuon käynnistyksen, eikä mua laitettu kontrollista takaisin kotiin. Olipahan joku dokkari, että supistuksia oli tullut ja että olin jo yli vuorokauden niiden kanssa saikannut. Jos mut ois pistetty kotiin, supistelemaan vielä ties kuinka pitkäksi aikaa, niin muhun ois ihan rehellistesti sanottuna iskenyt kuolemanpelko viimeistään päivän päästä siinä vaiheessa, kun voimat jo loppui - mut silloinkin olin vasta muutaman sentin auki. Et liian aikaisin olisin joka tapauksessa sinne laitokselle mennyt.