Oonko mä ihan vastuuton äiti kun mun kohta 4v ulkoilee yksin meidän pihassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "12345"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

"12345"

Vieras
Lapsella on 7v isoveli joka saa ulkoilla omin päin ja nyt tänä keväänä tämä nuorempi on alkanu haluta olla kans pihalla kun isompikin saa. Meillä on vauva myös enkä vauvan takia voi mitenkää olla koko ajan pihalla lasten kanssa. Oon sitte antanu tuon vajaa 4vuotiaan olla ulkona veljensä ja naapurin tytön kanssa (meidän pihassa). Mietin vaan oonko mä nyt ihan vastuuton kun tuon ikäinen on pihalla ilman mua? Meidän pihassa ei kyllä oo mitään vaaranpaikkoja eikä lähellä oo isoja teitä, vesistöjä eikä ees ojia ja pystyn ikkunasta kattella vähä missä menee ja mitä tekee. Mutta silti. Kivitättekö mut?

Niin se ulkoilee meidänkin just 4 täyttänyt isoveljen ja naapurin lasten kanssa, on ulkoillut jo pitkään. Alkuun olin itse pihalla ja seurailin touhuja, kun näytti sujuvan hienosti sai enemmän vapauksia. Mutta riippuu toki ympäristöstä, lapsesta ja niistä kavereista.

musta se on niin kiinni lapsen luonteesta. Jos luottaa siihen, että lapsi leikkii siellä nätisti eikä lähde mihinkään omalta pihalta ja tulee sanomaan jos jokin huolettaa ym. niin miksi ei. Itse olen niin vainoharhainen, et uskaltaisin omani 4v:n antaa ulkoilla pihalla ilman minua jos näkisin hänet aivan koko ajan....

7-vuotias ei ole kyllä mikään pihavahti. Suosittelisin, että menet samaan aikaan ulos vauvan kanssa, kuin lapsesi. Aika monta tapausta on lehdistä saanut lukea, jossa skidit ulkoilee itsekseen ja karkaa turvalliselta pihapiiriltä.

[QUOTE="vieras";23722027]Miksi muka ei vauvan kanssa voi ulkoilla??

Voi pyhä yksinkertaisuus..[/QUOTE]

No tottakai ulkoilen vauvan kanssa mutta en mä sen kanssa voi tuntikaupalla olla pihalla. Kun meidän 7v saattaa olla useita tunteja ulkona leikkimässä ja pienempi sisaruksensa haluais myös. Mutta en mä voi jotain 3-4 tuntia olla tuolla pihalla yhteen soittoon, eihän ees imettäminen onnistu sielä vielä kun on liian kylmä, eikä vauva viihtyisi niin kauaa vaunuissa. Vai pitääkö mun sitte rajoittaa 4vuotiaan ulkoilut siihen kun vauvan kanssa ulkoilen kahteen otteeseen tunnin verran, ja muulloin 4v on kylmästi sisällä vaikka isompi on ulkona?

Tässä meiän kerrostalon pihassa ulkoilee itsekseen parikin 4-vuotiasta,taitavat olla kyllä 4½ tai enemmänkin...Omakotitalon piha parempi vaihtoehto tietysti jos sellainen on.Lapsen luonne vaikuttaa myös paljon.

[QUOTE="stadin friidu";23722055]7-vuotias ei ole kyllä mikään pihavahti. Suosittelisin, että menet samaan aikaan ulos vauvan kanssa, kuin lapsesi. Aika monta tapausta on lehdistä saanut lukea, jossa skidit ulkoilee itsekseen ja karkaa turvalliselta pihapiiriltä.[/QUOTE]

Joo no en mä tuon 7vuotiaan harteille oo pikkusisarusta laittanutkaa, eihän siltä voi oottaa että ottaa sellasta vastuuta.

[QUOTE="aapee";23722105]Joo no en mä tuon 7vuotiaan harteille oo pikkusisarusta laittanutkaa, eihän siltä voi oottaa että ottaa sellasta vastuuta.[/QUOTE]

no kenen vastuulla se pian 4v on,kun ei ole aikuista paikalla?ei kenenkään?

musta se on niin kiinni lapsen luonteesta. Jos luottaa siihen, että lapsi leikkii siellä nätisti eikä lähde mihinkään omalta pihalta ja tulee sanomaan jos jokin huolettaa ym. niin miksi ei. Itse olen niin vainoharhainen, et uskaltaisin omani 4v:n antaa ulkoilla pihalla ilman minua jos näkisin hänet aivan koko ajan....

Meillä tää 4v on sellanen rauhallinen ja vähä arka, useimmiten istuu hiekkalaatikolla/on keinussa koko ajan. Meillä esikoinen on toisen luonteinen ja hänet oon päästäny ilman valvontaa ulos vasta viime syksystä alkaen. 4vuotiaana en ois voinu kuvitellakaan että sitä vois päästää ulos yksin. Mutta tää pienempi on ihan toista maata. Ja kuten kerroin, näen ikkunasta mitä touhuavat.

riippuu todellakin lapsen luonteesta. meidän 4v ulkoilee 7 ja 6vuotiaiden sisarusten kanssa, jotka ovat luonteeltaan ollut aina todella tunnollisia ja olen heihin voinut luottaa aina. siinä samalla on nuorinkin oppinut ulkoilun säännöt ja rajat. koskaan ei ole pihasta karattu mihinkään. asiaan on tieten vaikuttanut sekin että asutaan vähän syrjemmässä kaikesta hälinästä ja vaaroista.
tuli mieleen se tällä viikolla julkaistu video sieltä päiväkodin pihalta, johon eräs asiantuntija kommentoi että lapsia ylisuojellaan nykyään ihan liikaa. olen osittain kyllä ihan samaa mieltä. tietenkin se terve maalaisjärki mukaan, eli ei mitään kyllä ne kyläläiset kasvattaa tyyliä

[QUOTE="aapee";23722096]No tottakai ulkoilen vauvan kanssa mutta en mä sen kanssa voi tuntikaupalla olla pihalla. Kun meidän 7v saattaa olla useita tunteja ulkona leikkimässä ja pienempi sisaruksensa haluais myös. Mutta en mä voi jotain 3-4 tuntia olla tuolla pihalla yhteen soittoon, eihän ees imettäminen onnistu sielä vielä kun on liian kylmä, eikä vauva viihtyisi niin kauaa vaunuissa. Vai pitääkö mun sitte rajoittaa 4vuotiaan ulkoilut siihen kun vauvan kanssa ulkoilen kahteen otteeseen tunnin verran, ja muulloin 4v on kylmästi sisällä vaikka isompi on ulkona?[/QUOTE]

Mun tutut imettää kyllä vaikka puistoissa,imettivät jo viime kuussa.Ite en kyllä tykänny julkisesti imettää.

En osaa sanoa, riippuu niin lapsesta. Meillä ulkoilee tällä hetkellä vajaa 6v ja 2v9kk kahdestaan omalla aidatulla pihalla. Aita on niin korkea etteivät pääse yli eivätkä varmasti saa portteja auki. Ovat ulkoilleet jo pitkän aikaa. Meillä on isot ikkunat pihalle ja periaatteessa näen heidät kokoajan. Käytännössä en kuitenkaan herkeämättä sinne tuijota. Savat myös hyppiä trampoliinilla yksi kerrallan ja verkko kiinni ja näitä sääntöjä hyvin noudattavat.

Mulla on myös vauva ja ymmärrän hyvin ettei aina voi ottaa vauvaa ja mennä mukaan ulos kun isommat haluaa. Etupihalle en heidä todellakaan uskaltaisi päästää koska siellä liikkuu autoja ja pääsisivät karkuun.

Mitään vahinkoa ei ole koskaan sattunut, välillä tappelevat mutta se on ihan normaalia.

[QUOTE="aapee";23722096] Mutta en mä voi jotain 3-4 tuntia olla tuolla pihalla yhteen soittoon, eihän ees imettäminen onnistu sielä vielä kun on liian kylmä, eikä vauva viihtyisi niin kauaa vaunuissa. [/QUOTE]

Oletko kokeillut? Meillä vauva viihtyy ulkona vaunuissa (nukkuu) helposti 3-4 tuntia. Mä en todellakaan antaisi 4-vuotiaan olla yksin pihalla enkä kahdestaan 7-vuotiaan kanssa.

[QUOTE="vieras";23722144]Mun tutut imettää kyllä vaikka puistoissa,imettivät jo viime kuussa.[/QUOTE]

Jotkut on herkempiä tulehduksille kuin toiset, varsinkin jos vauva on vielä ihan pieni.

[QUOTE="vieras";23722129]riippuu todellakin lapsen luonteesta. meidän 4v ulkoilee 7 ja 6vuotiaiden sisarusten kanssa, jotka ovat luonteeltaan ollut aina todella tunnollisia ja olen heihin voinut luottaa aina. siinä samalla on nuorinkin oppinut ulkoilun säännöt ja rajat. koskaan ei ole pihasta karattu mihinkään. asiaan on tieten vaikuttanut sekin että asutaan vähän syrjemmässä kaikesta hälinästä ja vaaroista.
tuli mieleen se tällä viikolla julkaistu video sieltä päiväkodin pihalta, johon eräs asiantuntija kommentoi että lapsia ylisuojellaan nykyään ihan liikaa. olen osittain kyllä ihan samaa mieltä. tietenkin se terve maalaisjärki mukaan, eli ei mitään kyllä ne kyläläiset kasvattaa tyyliä[/QUOTE]

lisään äkkiä ettei kukaan ehdi väliin, eli meillä ei siis pidetä isompia lapsia pihavahteina, vaan lapislla on yhteiset leikit ja touhut aina ulkona. minä olen se joka seuraa ja otan asiasta vastuun..

Tämän palstan mukaan olet vastuuton, jos päästät alle 18-vuotiaan ulos ilman äitiä. :xmas:

Riippuu TÄYSIN pihasta.
Jos kerrostalossa asutte, mielestäni 7-vuotiaskin on pieni sellaiselle pihalle palloilemaan.
Jos rivarissa/luhtitalossa, niissä monesti on sellanen sisäpiha ja jos ikkunasta näkee sinne, vois olla ok.
Jos ok-talossa, eikä pihalla ole mitään vesialtaita ja muita selkeästi vaarallisia juttuja, mielestäni aivan hyvin voi olla.

Meillä ulkoilee 2-vuotiaskin muiden mukana tällä pihalla. (ok-talo, metsän reunassa) Toki kurkin väliin perään.

Mitä vastuutonta tuossa nyt on? Jos piha on noin turvallinen ja isompia seurana, mikä on ongelma? On meilläkin saaneet ulkoilla jo kauan kahdestaan. Joo, jotkut päästää vasta kouluikäisen ulos yksinään. Aika vankilaa. Paljon on kiinni luonteista ja ympäristöstä, mutta ap:n kuvauksen mukaan ei ole mitään estettä.

Perse ylös vaan tuolilta ja lapsen seuraksi ulos!!!
Ei ole ihmekään että äidit lihoo suomessa valaiksi kun ei viitsitä edes ulkoilla ja pienet lapset saa pärjätä yksin miten sattuu:(

[QUOTE="vieras";23722206]Perse ylös vaan tuolilta ja lapsen seuraksi ulos!!!
Ei ole ihmekään että äidit lihoo suomessa valaiksi kun ei viitsitä edes ulkoilla ja pienet lapset saa pärjätä yksin miten sattuu:([/QUOTE]

Nih. :xmas:

Yhteistyössä