Oon pulassa tuon lapsen kanssa kun se ei ota lääkkeitä!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Josko vaan viet heti aamulla sen piikin ottamaan ja kerrot lapselle, että näin toimitaan jatkossa joka kerta kun lääke ei alas mene. Ei se puoli milliä kuitenkaan auta mihinkään ja tuo on varmasti psyykkistäkin... Sopiva pelko sitä toista vaihtoehtoa kohtaan on ehkä täysin terveellinen parannuskeino tuohon oksenteluun.
 
[QUOTE="A.p";23189222]Pitää huomenna soittaa tk.hon ja kysyä mitä tehdä.
Ja en siis tietenkään ole kertonut lapselle että lääke on sekoitettu mihinkään. :) Mutta maistaa sen silti.[/QUOTE]

Kumma miten ne huomaakin! Meillä sama ongelma kalkkitabletin kanssa, kun lapsi ei suostu juomaan maitoa tms. niin pitää ottaa tabletti päivässä. Nyt sitä mautonta olen sekoittanut aamupuuroon, mutta se pitää tehdä salassa ja murskata ihan hienoksi, ja silti se joskus vaan aistii että se on siellä!
 
[QUOTE="vieras";23189249]Kumma miten ne huomaakin! Meillä sama ongelma kalkkitabletin kanssa, kun lapsi ei suostu juomaan maitoa tms. niin pitää ottaa tabletti päivässä. Nyt sitä mautonta olen sekoittanut aamupuuroon, mutta se pitää tehdä salassa ja murskata ihan hienoksi, ja silti se joskus vaan aistii että se on siellä![/QUOTE]

Meillä sama homma maitohappobakteerijauheen kanssa. Huomasi sen puurostakin vaikka luulisi senkin olevan aika mautonta ja salaa sen sinne jemmasin :/
Nyt ostin maitohappobakteeritkin tippoina ja sen 5 tippaa saan menemään lusikalla jos on vesilasi lähellä. Antibioottikin siis menis jos sitä ei tarvis sitä viittä tippaa enempää ottaa :D
 
Oletko yrittäyt antaa tabletin kokonaisena, onnistuisiko se silloin??

Siis sun lapsella täytyy olla ihan mielettömät makunystyrät, jos muka löytää minimaaliset muruset isosta annoksesta=)!! Siis oikeasti, ihan nyt ilkeilemättä, sun lapsesi kirjoittamasi perusteella ei vain halua ottaa lääkettä, jos kerran kaikki keinot on kokeiltu ja kieltäytyy syömästä lääkkeen edes herkkujen seassa. Jos lääkettä on vähän ja se on hyvin sekotettu johonkin esim. mehukeittoon, sitä ei kyllä maista, piste (tyyliin 2ml lääkettä + 2dl mehukeittoa). Eli se on ajatustasolla se ongelma; ajatus lääkkeen otosta saa tyttösi yökkimään. Silloin ainoa hyvä keino on, että viet sen sinne tk:hon ja pyydät ne lääkkeet piikkinä. Luulis, että jatkossa syö lääkkeet mieluummin suun kautta, eikö? Kun kuitenkin lääkkeet on pakko saada menemään, jos meinaa parantua, vaikkei se aina mieluisaa olisikaan...
 
[QUOTE="A.p";23188916]Se ½ ml minkä sain menemään meni niin että tiputin 2-5 tippaa ruiskusta lääkettä lusikkaan ja otti sen siitä ja sitte joi vettä hörpyn päälle. Mutta silti oksensi sen ½ml jälkeen. Kerroin kyllä että sitten se on laitettava suoraan suoneen. Nyt sitten itki nukkumaan mennessään että "enkö parane ollenkaan kun en saa otettua lääkettä" :( Eli kyse ei ole siitä etteikö tahtoisi ottaa lääkettä ja ymmärtää kyllä että se on tärkeää mutta kun se oksennus vaan tulee silti. :(

Mihinhän ottaisin yhteyttä huomenna? Voisiko tk.sta kysyä tuota injektiota? En ole tiennyt sellaista olevankaan vaan luulin että kanyylin kautta sitten annetaan mutta ajattelin että on aika pitkä aika pitää kanyylia 10 päivän kuurin ajan :/[/QUOTE]

psykiatriin!
 
Sanoit että ottaa reippaasti ja silti oksentaa, ei ole lapsen vika.
Soita aamulla tk:een ja selitä ongelma, luulisi saavan antibiootin pistoksena. Emlaa pakara jos puudutusvoidetta löytyy.Äläkä " uhkaile" lasta pistoksella, kuten jotkut älykkäät tääll'ä neuvovat, vaan lohduta että kyllä korvat saadaan hoidettua vaikka lääke ei sisällä reippaasta yrityksestä huolimatta pysynyt.
 
että ruuttaat lääkkeen lapsen poskeen (lapsi sylissä lukko-otteella) ja sen jälkeen pidät nenästä ja/tai suusta kiinni kunnes nielee.

Ei tuo sen traumatisoivampaa nimittäin voi olla kuin tuo teidän tämänhetkinen hysteerinen pyöriminen ja voivottelu.
 
Mä tipuin nyt kärryiltä.

Ekana luulin että ongelma on siinä, että lapsi oksentaa lääkkeet: ottaa ne kyllä, mutta oksentaa.

Sitten selvisi (?) ettei lapsi saa lääkkeitä alas, ja esim. jäätelöä ei syönyt enää kun bongasi sieltä Panadolia. Eli lapsi ei ota lääkkeitä.

Eli miten se nyt on?
 
Sanoit että ottaa reippaasti ja silti oksentaa, ei ole lapsen vika.
Soita aamulla tk:een ja selitä ongelma, luulisi saavan antibiootin pistoksena. Emlaa pakara jos puudutusvoidetta löytyy.Äläkä " uhkaile" lasta pistoksella, kuten jotkut älykkäät tääll'ä neuvovat, vaan lohduta että kyllä korvat saadaan hoidettua vaikka lääke ei sisällä reippaasta yrityksestä huolimatta pysynyt.

Se lapsi kuule oksentaa tuon hysterian ja tenavan ympärillä pyörimisen takia. Tuolla oksentelulla saa roppakaupalla huomiota, eikö? Edellinen vieras esitti hyvän ehdotuksen..
 
Mä tipuin nyt kärryiltä.

Ekana luulin että ongelma on siinä, että lapsi oksentaa lääkkeet: ottaa ne kyllä, mutta oksentaa.

Sitten selvisi (?) ettei lapsi saa lääkkeitä alas, ja esim. jäätelöä ei syönyt enää kun bongasi sieltä Panadolia. Eli lapsi ei ota lääkkeitä.

Eli miten se nyt on?

Tätä mäkin yritin kysellä tuossa muutama viesti sitten, mutten saanut vastausta...
 
Mä en sinänsä yhtään ihmettele, jos lapsi ei saa alas/ei halua ottaa nestemäistä antibioottia tms, tai häntä ällöttää ne niin että oksennus tulee. Nehän on aika kaamean makuisia ja noin isolla lapsella lääkkeen määrä on jo huomattavasti suurempi kuin esim. yksivuotiaalla antibiootin ottajalla.

Eli kokeilisin tabletteja/kapseleita. Kokonaisena, ei murskattuna sillä murskattunahan ne maistuu ihan saastalle. Nopsaan nieltynä ne ei maistu miltään.
 
Tabletteja suosittelen minäkin. EIKÄ murennettuna. Joko kokonaisena tai nätisti leikattuna puoliksi. Jos on iso tabletti niin voi saada jopa neljäänkin osaan leikattua muttei missään nimessä murennettuna, se maisuu pahalle! Jogurttia lusikkaan ja lusikan ihan kärkeen upotetaan se tabletti. Vettä varalle jos ei mene alas pelkästään sen jogurtin avulla. Näin meidän vanhin otti lääkkeensä jo 2-vuotiaana kun nestemäiset tuli oksennuksena AINA ylös (ja hänellä oli ongelmana se, että nielas kyllä lääkkeet mutta oksensi ne pois). Samoin toiseks nuorin, 3-vuotias saa nieltynä tabletin.
 
Mä en sinänsä yhtään ihmettele, jos lapsi ei saa alas/ei halua ottaa nestemäistä antibioottia tms, tai häntä ällöttää ne niin että oksennus tulee. Nehän on aika kaamean makuisia ja noin isolla lapsella lääkkeen määrä on jo huomattavasti suurempi kuin esim. yksivuotiaalla antibiootin ottajalla.

Eli kokeilisin tabletteja/kapseleita. Kokonaisena, ei murskattuna sillä murskattunahan ne maistuu ihan saastalle. Nopsaan nieltynä ne ei maistu miltään.

Näin meilläkin.Helposti oksenteleva tyttönen meillä ja harvoin lääkekuurilla.
Edellinen lääkekuuri onnistui puolittamalla tabletti ja puolikas lasillinen JÄÄÄÄÄÄKYLMÄÄÄ,,vettä päälle.Nuo lääkkeenotto-ohjeet on aina lapsien kanssa kuunneltu ja keskusteltu lääkärin kanssa tarkkaan...kotona toimittu sitten ohjeiden mukaan.Joskus täytyyy lekureita vähän johdatella sopiviin ohjeisiin : )
 
Eilen en enää ennättänyt koneelle mutta koetan nyt selventää asiaa kun näyttää jääneen joillekin epäselväksi. :)

Lapsen kanssa on siis koetettu niin antibiootit kuin kuumelääkkeetkin ottaa monenmoisessa muodossa mutta ne ei vaan mene alas vaan lapsi oksentaa. Ei kokonaiset, puolikkaat tai murennetutkaan tabletit. Ei jemmattuna herkkuihin, ei limsan, mehun tai veden avulla. Nyt tuota antibioottia en esim. voi sekoittaa mihinkään 2dl määrään mehukeittoa kun lapsen ruokahalu on olematon joten suuri määrä lääkkeestä menisi niinkin hukkaan. Jos taas sekoitan sen esim. lusikalliseen niin lapsi maistaa sen ja oksentaa.

Enkä tosiaan tiedä mistä tämä johtuu. 2 muuta lasta ottaa lääkkeet hyvin. Toinen jopa liian innokkaasti.
Soitin aamulla sairaanhoitajalle ja se oli sitä mieltä ettei muuta keinoa ole. Pistoksen mainitsi ohimennen jossain sivulauseessa mutta sain käsityksen ettei se kuitenkaan tule kysymykseen. Koetan tabletteja nyt sitte ja katsotaan kuinka käy.
 
[QUOTE="A.p";23191429]Eilen en enää ennättänyt koneelle mutta koetan nyt selventää asiaa kun näyttää jääneen joillekin epäselväksi. :)

Lapsen kanssa on siis koetettu niin antibiootit kuin kuumelääkkeetkin ottaa monenmoisessa muodossa mutta ne ei vaan mene alas vaan lapsi oksentaa. Ei kokonaiset, puolikkaat tai murennetutkaan tabletit. Ei jemmattuna herkkuihin, ei limsan, mehun tai veden avulla. Nyt tuota antibioottia en esim. voi sekoittaa mihinkään 2dl määrään mehukeittoa kun lapsen ruokahalu on olematon joten suuri määrä lääkkeestä menisi niinkin hukkaan. Jos taas sekoitan sen esim. lusikalliseen niin lapsi maistaa sen ja oksentaa.

Enkä tosiaan tiedä mistä tämä johtuu. 2 muuta lasta ottaa lääkkeet hyvin. Toinen jopa liian innokkaasti.
Soitin aamulla sairaanhoitajalle ja se oli sitä mieltä ettei muuta keinoa ole. Pistoksen mainitsi ohimennen jossain sivulauseessa mutta sain käsityksen ettei se kuitenkaan tule kysymykseen. Koetan tabletteja nyt sitte ja katsotaan kuinka käy.[/QUOTE]

Soitat seuraavan kerran lääkärille. Tokihan niiden täytyy pistoksena tuo antaa, jos tulehdus jää muuten hoitamatta. Jälkitauteja tuskin kukaan laiskistunut hoitsu haluaa omalletunnolleen ottaa. Tai vaikka kuulonalenemaa tms.
 
Mies käytti lapsen uudestaan lääkärissä tänään jotta saatiin varmuus siitä että antibiootti on oikeasti välttämätön. Ja onhan se. Mutta lääkäri kirjoitti sen vain tableteille uudestaan sen kuurin. Kokeiltiin puolikkaalla ja eka puolikas meni kakomisen kanssa mutta toinen puolikas tulikin samantien oksennuksen kanssa ulos. Eli puolikas saatiin pysymään sisällä. Illalla on kai kokeiltava kokonaista kerrallaan että menis yhdellä kulauksella vaikka onhan se suurempi sitten. :/
Tää on niin hermoja raastavaa. Ahdistaa kun tietää että ilman lääkettä ei lapsen olo parane mutta kun se ei vaan mene vaikka mitä tekisin.
 

Similar threads

Yhteistyössä