Oon miettiny noita lasten tieokoneita...

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
et edistääkö ne sitä et koko ajan roikutaan koneella eikä enää muuta elämää, näin kärjistettynä. Ku puhutaan et nykyään lapset liikaa tietokoneella niin onko ihan ok et jo ihan pikkusille hommataan oma kone! En halua tappelua tästä, enkä syyllistä ketään, itsekkin miettiny et jos ostasin joululahjaks esim rölliläppärin, mut keskustelua aiheesta! :)
 
vieras
meil on joku lasten muovinen läppäri, ollu jo vuoden vai kaks. arvaa onko sille käyttöä?? ei. tähä oikeelle koneelle meidän 5 vuotias haluaa eikä milleen leikkiläppärille
 
No sitä minäkin olen miettinyt, kun samaista rölliläppäriä olen katellut pojalle :).. Mutta ajattelin, että jos laittaa heti rajan käytölle niin eiköhän se siitä suju. Vaikkapa 30min/pvä tai jotain..
 
Meillä on 4vee pojulla muumiläppäri. Sillä kovasti tykkää leikkiä,mutta ihan oikeeseen tietokoneeseen ei oo koskaan vielä koskenutkaan. Eikä edes pyydä koneelle kun ei olla siihen opetettu. Muuten haluais 2vee ja 1veekin koneelle räplään ja sit ois kone sekasin... :flower:
 
vieras
En tykkää, en ostais. En ymmärrä, miksi pienelläkin pitää olla oma kone. Minusta se on liikaa. Vähän tuntuu,että ihmiset ei enää muuta lahjaa keksi kaiken sen lelupaljouden keskellä... Vain se läppäri puuttuu lapselta. Niin typerää ja väärää jotenkin.
 
ss
osta legoja, ne kehittää luovuutta, ongelmanratkaisukykyäkin, ja ihan 100 varmasti niillä leikitään enemmän kuin jollain elektroniikkapelillä joka hajoaa 2v kulessa, legot estää isältä pojalle. :)
 
Ei sillä lasten läppärillä tule oltua niin kuin tavallisella koneella =) Meidän esikoinen sai viime jouluna anopilta lahjaksi muumi-tietokoneen ( ikää sillon pikkasen yli 3v ) ja jaksaa ehkä 20 minuuttia leikkiä sen kanssa ja sitten keksii jotain muuta. Nykyään pelailee muumi ja nalle puh peliä ihan oikealla tietokoneella ja siihen voisi kyllä jumehtua pitkäksikin aikaa jos ei rajoitettaisi.

Mutta tuo muumi-tietokone ja Herra Hakkaraisen aapinen ( sai senkin joululahjaksi ) on ollu hirmusen tärkeitä tytölle. Oppi aakkoset ulkoa jo vajaa 3½ vuotiaana ja nyt osaa kirjottaa kun kertoo missä järjestyksessä kirjaimet tulee. Oman nimen kirjoittaa ilman mitään neuvoja. Esim. kysyy miten kirjoitetaan kauppa ja minä sanon että "K-A-U-P-P-A" ja typy kirjottaa sanan =)
 
Meillä on neiti pelaillut muumipeliä, palapeliä yms. väritystehtäviä 3-vuotiaasta lähtien. Aina silloin tällöin haluaa pelailla n.30min. ei edes joka viikko, eli en joudu edes rajoittamaan.. Jotenkin tuntuu, että meillä se vaan lisäis intoa jos sanois heti et sen ja sen aikaa saat pelata.
 
vieras
Suuntaus pitäis olla, että lapsi leikkii "vapaasti", eli mielikuvitustaan käyttäen. Vapaa leikki kehittää lasta kaikista eniten. Sitä paitsi lapsi nauttii siitä. Surullista, että pienilläkin on läppärit ja lapsi oppii jo pienestä pitäen istumaan koneella ja "oppivan koneenkäsittelyä". Kyllä siihen ehtii, kyllä sitä oppii, kylläs siihen jopa kyllästyy sitten joskus.

Legoja, kirjoja, kyniä ja paperia sanon minä ja moni muu varhaiskasvatuksen ammattilainen.
 

Yhteistyössä