Oon miettiny, et miksei vauvaperheille järjestetä toimintaa iltaisin ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naaaaah !
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

naaaaah !

Vieras
Siinäpä se kysymys olikin, otsikko. Aina kaikki vauvakerhot yms perhekerhot alkaa joskus 8 aikoihin ainakin tällä seudulla. Iltapäivällä taas ei ole minkäänlaista toimintaa, vaikka asunkin kaupungissa. Aika pienessä sellasessa kuitenkin.

Olis kiva jos järjestäisivät myös myöhemminkin päivästä sitä toimintaa. Täällä kun heräillään ainakin vasta 9-11 välillä, niin ei ole mitään oikeastaan mihin mennä.
Sitäpaitsi olis kiva jos isätkin vois tulla välillä mukaan, yleensä ne on töissä sillon jos tekevät päivätyötä.

Te olettekin poikkeuksellinen vauva-perhe. Yleisempi heräämisaika lienee aamu 5-7 välillä.
Taaperoiässä oli helvetin tylsää ulkoilla vkonloppuisin jo aamu8 jälkeen kun kaikki muut nukkui koko alueella...Ainakin tuntui sille.

Mietin samaa mutta vauva-aika meni sitten ohi ilman mitään kerhoja yms. Meillä vauva heräs vasta 10:00, ja taaperonakin vielä tosi pitkään ja joskus kyllä ärsytti kun päivät oli vain syömistä ja nukkumista ja välissä kaupassa käyntiä. Kerhoihin jos oli mielenkiintoa niin ne olivat niin aikasteen melkein kaikki, ettei niihin ehtinyt.

Tuskin niille olisi hirveästi kysyntää, valtaosa vauvaperheistä haluaa kuitenkin omistaa illat omalle väelle ja läheisille. Tuskin monikaan isä olisi innokas enää työpäivän jälkeen lähtemään tuollaiseen ajantappo-kerhoon, joitain harrastuksia varmaan löytyy kuten vauvauintia siitä kiinnostuneille

Itse olen ymmärtänyt että tuon kerhotoiminnan tarkoituksena olisi kehitellä sitä tekemistä vauvan kanssa yksin kotonaolevalle vanhemmalle, päiväsaikaan kun usein omat kaveritkin om töissä ja sitä om aikalailla yksin. Samalla mahdollisuus tutustua muihin seudun kotona oleviin vanhempiin ja lapset saavat seuraa toisistaan.

• Tykkää
Reactions: Leenuliinukka
Samaa ihmettelen. Meillä kaikki lapset ovat vauvoina heräilleet siinä 10 aikaan ja vielä isompinakin 8.30-9.30 aikoihin, ei koskaan esim. klo 6. Monella kaverillakin lapset heräilevät siinä 7.30-9.30 välillä ja monen lapsen kanssa liikenteeseen päästään yleensä vasta klo 11 jälkeen, jolloin treffitkin aina sovitaan keskenämme. Vai onko perhekahvilat yms suunniteltu vain 1-lapsisille aamuvirkuille perheille?

Ihmettelen näitä joiden mielestä on "normaalia" että lapsi herää klo 5-6? Haloo, heräisitkö itse tuohon aikaan vapaaehtoisesti?

[QUOTE="kolmen äiti";25886781]Samaa ihmettelen. Meillä kaikki lapset ovat vauvoina heräilleet siinä 10 aikaan ja vielä isompinakin 8.30-9.30 aikoihin, ei koskaan esim. klo 6. Monella kaverillakin lapset heräilevät siinä 7.30-9.30 välillä ja monen lapsen kanssa liikenteeseen päästään yleensä vasta klo 11 jälkeen, jolloin treffitkin aina sovitaan keskenämme. Vai onko perhekahvilat yms suunniteltu vain 1-lapsisille aamuvirkuille perheille?

Ihmettelen näitä joiden mielestä on "normaalia" että lapsi herää klo 5-6? Haloo, heräisitkö itse tuohon aikaan vapaaehtoisesti?[/QUOTE]

Normaalia tai ei, mutta yleistä. Meidän tuttavapiirissä kenenkään vauvat ei nukkuneet pitkään. Nyt on ilmaantunut yksi tapaus.
Mieluiten olisin nukkunut kunnon yöunet, eipä se vapaaehtoista ollutkaan.

[QUOTE="kolmen äiti";25886781]

Ihmettelen näitä joiden mielestä on "normaalia" että lapsi herää klo 5-6? Haloo, heräisitkö itse tuohon aikaan vapaaehtoisesti?[/QUOTE]

Ei tuo minusta ainakaan harvinaista ja siinä mielessä epänormaalia ole. Muuten noihin heräämisaikoihin suhtautumiseen vaikuttaa vanhempien mieltymykset. En itse vapaa-aamuna heräisi 5-6aikaan, mutta mielummin niin että vauva herää tuolloin kuin vasta kymmeneltä.

Täällä vauvaperheiden toiminta on klo 13. No, meillä nukutaan päiväunet siihen aikaan.. Sekä vauva että tuo parivuotias.. Eli ei päästä sinne.. Aamusin on seurakunnan kerhoja, mutta ei kuuluta kirkkoon, niin ei mennä. Ja meillä parivuotias herää viimeistään kuudelta. Vauva herää seiskan ja kasin välillä. Ja siis en valita, meillä on toimintaa ihan tarpeeksi ilman kerhojakin ja nähdään kavereita joka päivä pariin otteeseen :)

Täälläkin kerhot alkaa klo 9 ja aina joudun laittamaan kellon soimaan, jos olemme sinne menossa. Heräilemme normaalisti 7-8 aikaan ja olisi kiva rauhassa tehdä aamutoimet, kun kerta kotonakin ollaan. Jos menemme oman rytmin mukaisesti niin ulkoilemaankin lähdetään vasta klo 10.

Lisäksi aamupäivästä on muutakin "kiirettä" kotona eli silloin siivoilen, laitan lounasta ja pesen pyykkiä. Iltapäivällä olisi sitten aikaa kerhoilulle, kun päiväunilta on herätty.

Itse olen ymmärtänyt että tuon kerhotoiminnan tarkoituksena olisi kehitellä sitä tekemistä vauvan kanssa yksin kotonaolevalle vanhemmalle, päiväsaikaan kun usein omat kaveritkin om töissä ja sitä om aikalailla yksin. Samalla mahdollisuus tutustua muihin seudun kotona oleviin vanhempiin ja lapset saavat seuraa toisistaan.

Tuo on varmaan se tärkein syy. Toinen merkittävä syy lienee se, että vauvat noin keskimäärin ovat iltaisin väsyneitä, eikä monta väsynyttä vauvaa samassa tilassa taida olla kenenkään ilo tai voimavara.

Ei tuo minusta ainakaan harvinaista ja siinä mielessä epänormaalia ole. Muuten noihin heräämisaikoihin suhtautumiseen vaikuttaa vanhempien mieltymykset. En itse vapaa-aamuna heräisi 5-6aikaan, mutta mielummin niin että vauva herää tuolloin kuin vasta kymmeneltä.

Meillä vauva heräsi vasta kymmeneltä mutta minkäs sille voi, että vauva on hyväuninen? Sen mukaan meillä mentiin miten lapsi nukkui, kun siihen oli mahdollisuus. Mielummin hyvin nukkunut ja iloinen ja helposti hoidettava vauva kuin huonosti nukkunut ja...

Meillä täällä kerhot alkaa 9.30. On meille sopiva aika. Meillä lapset (3kpl) heräävät 6-7, joten aamu on hyvää aikaa kerhoilla. Meillä iltapäivällä pienin nukkuu päiväunia, joten silloin kerhoilu olisi hankalaa. Illat taas lapset haluaa leikkiä isän kanssa. Itse en ymmärrä perheitä, jossa nukutaan esim.10. Mitenkäs sitten kun lasten pitää herätä päiväkotiin tai kouluun? Musta ainakin on ihana kun kaikki lapset nukkuu illalla viimeistään kahdeksalta ja on vielä monta tuntia aikaa omiin ja parisuhde juttuihin. Aamulla sit herätään koko perhe samaan aikaan, kun mies lähtee kuitenkin aamusta töihin.

[QUOTE="vieras";25886872]Täälläkin kerhot alkaa klo 9 ja aina joudun laittamaan kellon soimaan, jos olemme sinne menossa.
[/QUOTE]

Me taas ei meinattu päästä ikinä 9 alkavaan kerhoon kun lapsi oli jo menossa ekoille päikkäreille siinä vaiheessa ;)
Yksi syy saattaa olla myös se että aamupäivisin kerhotiloja on paremmin vapaana, myöhemmin on sitten IP-kerhot ja muut kouluikäisten harrastusryhmät jotka tarvivat ne tilat käyttöönsä. Arkiaamuisin harrastamaan pystyvät pääasiassa eläkeläiset, työttömät ja kotivanhemmat.

[QUOTE="vieras";25887073]Meillä täällä kerhot alkaa 9.30. On meille sopiva aika. Meillä lapset (3kpl) heräävät 6-7, joten aamu on hyvää aikaa kerhoilla. Meillä iltapäivällä pienin nukkuu päiväunia, joten silloin kerhoilu olisi hankalaa. Illat taas lapset haluaa leikkiä isän kanssa. Itse en ymmärrä perheitä, jossa nukutaan esim.10. Mitenkäs sitten kun lasten pitää herätä päiväkotiin tai kouluun? Musta ainakin on ihana kun kaikki lapset nukkuu illalla viimeistään kahdeksalta ja on vielä monta tuntia aikaa omiin ja parisuhde juttuihin. Aamulla sit herätään koko perhe samaan aikaan, kun mies lähtee kuitenkin aamusta töihin.[/QUOTE]

Miten niin et voi ymmärtää ?
Meillä esim. mies 2-vuorotyössä, 6-14 ja 14-22 vuoroja tekee joka toinen viikko. Kyllä me ainakin tykätään nukkua sillon kun saadaan, jos vauvakin nukkuu.
Sitten kun on päiväkotiin lähdön aika, niin sitten oppii eri rytmiin.
Me ei ainakaan olla aamuvirkkuja. Parisuhdejuttuihin meillä on aikaa kun vauva menee joka toinen viikko mummolaan yöksi.

Aika monessa vauvaperheessä on isompikin lapsi ja isommat yleensä nukkuvat päikkärit iltapäivällä. Sekin rajoittaa sitä, että kerhoihin ei olisi niin paljoa tulijoita iltapäivisin.

[QUOTE="vieras";25887073]Meillä täällä kerhot alkaa 9.30. On meille sopiva aika. Meillä lapset (3kpl) heräävät 6-7, joten aamu on hyvää aikaa kerhoilla. Meillä iltapäivällä pienin nukkuu päiväunia, joten silloin kerhoilu olisi hankalaa. Illat taas lapset haluaa leikkiä isän kanssa. Itse en ymmärrä perheitä, jossa nukutaan esim.10. Mitenkäs sitten kun lasten pitää herätä päiväkotiin tai kouluun? Musta ainakin on ihana kun kaikki lapset nukkuu illalla viimeistään kahdeksalta ja on vielä monta tuntia aikaa omiin ja parisuhde juttuihin. Aamulla sit herätään koko perhe samaan aikaan, kun mies lähtee kuitenkin aamusta töihin.[/QUOTE]

Itse en ymmärrä.. no et varmaan jos teillä ei nukuta niin pitkään. Mitenkäs sitten kun lasten pitää herätä päiväkotiin tai kouluun? Et keksi? Se unentarve vähenee iän myötä totta kai. Ja tämä meidän 10asti nukkuja sattui käymään nukkumaan klo 20:00. Että jos 6-7pitäisi herätä "koska kaikki muutkin" se tarkoittaisi että yöunille olisi pitänyt laittaa klo16-17....Mikä sitten on kenenkin mielestä normaalia...

[QUOTE="Anne";25887146]Itse en ymmärrä.. no et varmaan jos teillä ei nukuta niin pitkään. Mitenkäs sitten kun lasten pitää herätä päiväkotiin tai kouluun? Et keksi? Se unentarve vähenee iän myötä totta kai. Ja tämä meidän 10asti nukkuja sattui käymään nukkumaan klo 20:00. Että jos 6-7pitäisi herätä "koska kaikki muutkin" se tarkoittaisi että yöunille olisi pitänyt laittaa klo16-17....Mikä sitten on kenenkin mielestä normaalia...[/QUOTE]

Niin ja unirytmiäkin voi muuttaa. Jos ihminen herää ekat vuotensa klo 10, ei se tarkoita, etteikö voisi vaihtaa jossain vaiheessa rytmiä ja alkaa heräämään klo 7 ja mennä vain aikaisemmin nukkumaan. Ei siinä muutoksessa enimmilläänkään mene montaa viikkoa.

Minä en ihan oikeasti ymmärrä, miksi vauvan kanssa pitäisi elää koulujen rytmissä. Ihan kuin rytmi olisi ikuinen. Tuolla perusteellahan kukaan ei voisi muuttaa vaikka Amerikkaan, kun siellä on eri aikavyöhyke, eikä pystyisi vaihtamaan heräämisaikaansa. (Tai ihan kuin sisäinen kello tuntisi seinäkellon ja osaisi herätä vain sen mukaan.)

Tollaset illemmalla olevat kerhot kuulostais mukavalta jos jostain läheltä löytyis. Kun pieni syntyy niin mies varmasti touhuais sen kanssa, mutta jonkun pitää se leipäkin meidän pöytään tuoda. Ja ei voida niinkään tehdä, että minä menen töihin ja mies päivät kotona. Tai joo, mutta rahatilanne heikkenis puolella.. Itse olen opiskelija ja töitä ei paljoa ainakaan yhtähyvällä palkalla ole, kun mitä mies saa. :)

[QUOTE="Anne";25886920]Meillä vauva heräsi vasta kymmeneltä mutta minkäs sille voi, että vauva on hyväuninen? Sen mukaan meillä mentiin miten lapsi nukkui, kun siihen oli mahdollisuus. Mielummin hyvin nukkunut ja iloinen ja helposti hoidettava vauva kuin huonosti nukkunut ja...[/QUOTE]

Mildi sinun tarvisi voida sille mitään? Hyvähän se on jos olette tyytyväisiä.

Omaan rytmiini sopii vaan paremmin aikaseen heräävä ja nukahtava vauva joka nukuu puolen päivän maissa kunnon päikkärit ollen näin virkeä ja levännyt hereilläoloaikansa. Esikoisen kanssa olisi toki ollut mahdollista mukautua vauvan rytmiin, mutta kahden nuoremman en olisi pystynyt antaa nukkua kymmeneen kun isosisarusten piti olla päiväkodilla/koulussa jo 8.15-9.00 välillä.

Mildi sinun tarvisi voida sille mitään? Hyvähän se on jos olette tyytyväisiä.

Omaan rytmiini sopii vaan paremmin aikaseen heräävä ja nukahtava vauva joka nukuu puolen päivän maissa kunnon päikkärit ollen näin virkeä ja levännyt hereilläoloaikansa. Esikoisen kanssa olisi toki ollut mahdollista mukautua vauvan rytmiin, mutta kahden nuoremman en olisi pystynyt antaa nukkua kymmeneen kun isosisarusten piti olla päiväkodilla/koulussa jo 8.15-9.00 välillä.

Ei minun sille tarvitsekaan mitään voida. Olen vain kuullut tuota ihmettelyä niin paljon. Miten lapsi pärjää myöhemmin ja miten voi nukkua niin pitkään ja ei voida ymmärtää jne.

Meillekkin sopi oikein hyvin aikaisin nukkumaan käyvä vauva joka nukkui kunnon päikkärit ja oli virkeä ja levännyt koko hereilläoloaikansa. Mitä nyt vauva sattui niidenkin lisäksi nukkumaan vielä aamulla pitkään koska tarvitsi unta.