Oon lihonut eron jälkeen 5 kg. Mikä avuksi? Karppaus? Kalorit? Liikunta?

• Viestiketjun aloittaja läskipallo
  • Ensimmäinen viesti
läskipallo
Aikaa kulunut pian vuosi erosta ja vaaka näyttää + 5 kg ja vyötärönmitta + 5 cm (tasan 80cm :( ). Syinä tähän on varmaan stressi, epäsäännöllinen ruokarytmi, univelka, liikunnan vähäisyys ja herkuttelu, nimenomaan tässä järjestyksessä. Tässä alkaa jo ylipainon rajat paukkua, BMI lähentelee 25:ttä. Pituutta minulla 158 cm ja paino nyt ~ 62 kg. Nyt tässä mietin, että alkaisiko karppaamaan, jolloin tulokset ovat nopeita mutta ei pysyviä vai vähentämään kaloreita? Karppausta olen kokeillut muutaman kerran ja paino on pudonnutkin, mutta tullut takaisin, koska olen kyllästynyt näkemään vaivaa aterioiden eteen ja tekemään kahta eri ruokaa lähes joka päivä. Lisäksi en pitänyt karppauksessa siitä, etten jaksanut harrastaa liikuntaa. (lihakset tarttee hiilareita?)

Olen nyt muuttanut syömisiäni enemmän tähän usein ja vähän kerrallaan malliin ja paino on noussut kai lisää. Ennen saatoin syödä aamupalan, lounaan ja päivällisen enkä muuta. Sitten viikonloppuna sipsipussi stressiin. Pitää kai vielä pienentää annoskokoa.

Liikunta on jäänyt eron jälkeen lähes kokonaan pois, koska en voi enää vain lähteä kun siltä tuntuu. Lapsia en viitsi raahata jonnekin hoitoon vähän väliä eikä mulla ole sellaista hoitajaa joka tulisi meille kotiin hoitamaan. Ja lisätään nyt vielä, että salikorttiin ei ole varaa. Olen nääs opiskeleva yh.

Nämä on kaikki sellaisia "seli seli" syitä, jotka olisi ratkaistavissa hyvinkin helposti. Ehkä suurin ongelma mulla on tuo jatkuva stressi ja univelka. Ne on niin kuluttavia etten oikeastaan jaksa tehdä juuri mitään. Tämä yh:n elämä on minusta raskasta, opiskelut ja äitiys yleensä stressaa ja valvon myöhään saadakseni edes hiukan omaa aikaa. Ja te kaikki tiedätte kuinka siinä käy.

No, tämä nyt oli tällainen purkaus. Eniten ahdistaa tuo vyötärönmitta. Pakko tässä jotakin on tehtävä. Kaikenlaiset vinkit ovat tervetulleita.

simple
No yhtä nopeeta ne kilot tulee takas laihdutit sä karppaamalla, kaloreiden vähentämisellä tai liikunnalla. Sitten kun sä palaat normaaliin mättöilyyn niin kilot tulee takaisin jollet oo sitten lapamatoa hommannut. Laihduta sillä tyylillä mikä sulle sopii ja noudata sitä loppuelämä jos vielä haluat pysyä samoissa mitoissa.

Ala syömään sillä lailla terveellisesti ja kevyesti (+liikkumaan), miten pystyt syömään lopun elämääsi. Ei tuohon painonhallintaan ole oikein muuta vaihtoehtoa, muuten paino jojottaa. Eli ei liian rankkaa dieettiä, ei mitään kiellettyä. Jos karppaus ei ole aiemmin kestänyt, niin en suosittelisi sitä. Kaikki varmaan tietää suunnilleen, miten tulisi syödä. Jos ei, niin esim. Sydänliiton sivuilla on hyvät vinkit (Terveellinen ruoka ja syöminen - Suomen Sydänliitto ry). Hyvä, että olet herännyt ajoissa. :)

läskipallo
Kiitos vastauksista. En ajatellutkaan pitää mitään dieettiä vaan tehdä sellaisia muutoksia jotka pystyn pitämään. Jotainhan tässä on pielessä, koska painoni on noussut 8 kg kolmessa vuodessa. Painoin 54 kg kun lopetin kuopuksen imetyksen ja siitä se on pikkuhiljaa noussut. Eihän tuo nyt niin kamalan paljon ole, mutta jos tahti jatkuu samana niin...

Kaipaisin vielä vinkkejä tuohon stressin selättämiseen. Mulla on muutenki mennyt elämänhallinta eron jälkeen ihan retuperälle. On ollut niin vaikea sopeutua tähän, ettei enää ole sitä toista aikuista jakamassa arjen pyöritystä.

Yhteistyössä