oon huomannu että taidan olla todella surkea äiti.. muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
tätä kun lukee, saa joka päivä lukea siitä kuinka lapsille syötetään vääränlaista ruokaa. nytkin tuo kouluruokakeskustelu. mä en ymmärrä totakaan ketjua.. mä teen jokapäivä kaks lämmintä ruokaa ja meillä joskus syödään jopa kalapuikkoja, eineslihapullia ja pinaattilättyjä. tänään ollaan menossa mäkkäriin. eilen lapset söi jauhelihakeittoa, sitä edellispäivänä kalapuikkoja, perunoita, kasviksia ja munakastiketta. mä oon jotenki tyhmänä ollu siinä käsityksessä että tollanen peruskotiruoka on terveellistä ja yhtäkkiä täälä saa koko ajan lukea kuinka tollanen ruoka on suunnilleen lasten myrkyttämistä.
aamulla tänään lapset on syönyt mannapuuroa, sitä kuitupitoisempaa. eihän tän palstan mukaan lapsille enää edes sais syöttää puuroa, ku ei ne siitä tykkää (meillä muuten tykkää) ja hiilareitaki on liikaa.. ja normaalisti meillä lapset syö kaura-ruispuuroa. mannapuuro oli lauantai aamun herkkupuuro :)
meillä syödään jopa sokeriällötys paulajugurttia.. margariinia käytetään rasiasta leivän päälle ja pullosta ruoan valmistukseen, rasvatonta maitoa.. kaikki kauhistukset siis käytössä.
mä jotenki en nää että nuo teolliset tuotteet olis niin paha, kun ne on vaan osa ruokavaliota. meillä lapset 1 ja 4v. ovat kotihoidossa molemmat ja syövät kerrallaan 1-2 eineslihapullaa, siihen lisäks aina kasviksia ja perunaa/pastaa.

mä ku luulin olevani ihan normaali hyvä ja lapsiaan kunnolla hoitava äiti. mutta taidan olla ainoa laatuani enää joka lapsiaan näin huonosti syöttää.

Kyllähän äitiys on muutakin kuin ruuan laittamista. Hyvä, jos sulla on omatunto alkanut kolkuttamaan, niinhän sen pitää tehdäkin tarvittaessa. Et ole suinkaan mikään epänormaali tapaus, nykyään aika monissa perheissä einekset on valloittaneet jääkaapin. Itsekin yritän tehdä ruokaa mahdollisimman pitkälle itse, mutta lapset on tykästyneet enemmän noihin eineksiin.

Älä huoli- ihme ruokahysteria vallannut tämän maan äidit. Einekset ei ketään tapa. Vähän perspektiiviä asiaan ulkomailta saaneena: suomalaiset lapset syövät esim. verrattuna englantilaisiin todella terveellisesti ja ihan sielläkin kasvaa normaaleja lapsia (ylipaino-ongelmia on tosin enemmän varmasti kuin täällä).

Entäpä kuinka moni on syönyt noita samoja ruokia lapsesta asti? Minä ainakin ja ihan olen hengissä vielä. Tuskinpa niiden ruokien koostumis on kovasti 30 vuodessa muuttunut. Nyt meillä tosin juodaan rasvatonta maitoa, kun aikasemmin se oli kevyt maitoa ja leivänpäällekin taidetaan levittää vähärasvaisempaa margariinia kuin 80-luvulla.

Kuulostaa aika pitkälti samantyyppiseltä ruoalta, mitä itse olen syönyt lapsesta asti. Hengissä olen ja voin jopa hyvin, eineksistä huolimatta. Kaikesta tehdään niin hirveen iso juttu nykyään ja tärkeimmät asiat unohtuu. Mieluummin väännetään hiki hatussa ruoka kanan nylkemisestä asti omin pikku kätösin ja aika on pois lasten kanssa vietetystä. Sama vääntö kaikesta, imetyksestä, vaipoista, vauvan soseista, kotiäitiydestä jne.. Eiköhän kaikki tee niinkun parhaaksi näkee oman ja lastensa hyvinvoinnin kannalta.

Ja ihan varmasti ostan lapselleni joskus pinaattilättyjä. Ja mannavelli oli pienenä mun lempiruokaa.

Voi kuule. Suurinosa perheistä syö juuri tuon kaltaisesti! Niin mekin.

En todella ymmärrä miten se pieni hysteerinen vähemmistö on päässyt täällä jyräämään niin, että jatkuvasti on aloituksia vaikka mistä "myrkyllisistä" ruoka-aineesta. En tiedä lähipiirissäni ketään joka ei söisi juuri noin kun kuvailit! Ihan oikeasti! Onneksi näin. En kestäisi jos joku ystävistäni saarnaisi jatkuvaan asiasta...

Entäpä kuinka moni on syönyt noita samoja ruokia lapsesta asti? Minä ainakin ja ihan olen hengissä vielä. Tuskinpa niiden ruokien koostumis on kovasti 30 vuodessa muuttunut. Nyt meillä tosin juodaan rasvatonta maitoa, kun aikasemmin se oli kevyt maitoa ja leivänpäällekin taidetaan levittää vähärasvaisempaa margariinia kuin 80-luvulla.

Tähän on pakko sanoa että onhan ne muuttunut 30 vuoden aikana ja radikaalisti. 30 vuotta sitten valmisruokia ei paljoakaan ensinnä ollut, kukaan ei tuntenut kevyt tuotteita, lisäaine lista oli ehkä 10% nykyisestä... Oikeasti, ne ruuathan on muuttunut valla radikaalisti. Ennen oli juustoa nyt halppismerkki myy "juustonkaltaista kasvisrasvavalmistetta" (suoraan pussista luettuna tuo sanahirviö)

Tähän on pakko sanoa että onhan ne muuttunut 30 vuoden aikana ja radikaalisti. 30 vuotta sitten valmisruokia ei paljoakaan ensinnä ollut, kukaan ei tuntenut kevyt tuotteita, lisäaine lista oli ehkä 10% nykyisestä... Oikeasti, ne ruuathan on muuttunut valla radikaalisti. Ennen oli juustoa nyt halppismerkki myy "juustonkaltaista kasvisrasvavalmistetta" (suoraan pussista luettuna tuo sanahirviö)

Totisesti....itsellä alkoi suolistosairaus suunnilleen samoihin aikoihin kun lehmien pito kotona lopetettiin. Siihen asti maito haettiin sellaisenaan navetasta + mummo kirnusi voinkin itse.

Tuskin kukaan pahasti reagoi (normaali-terve, ei allergioita) satunnaiseen einesnugetin syöntiin, mutta ihan hyvää tekis ihmisten herätä siihen, ettei sekään ole jokapäiväisessä käytössä terveellistä. Ja HALUATKO syödä kanan nahkaa + muuta roippeita pääasiallisena ravinnonlähteenäsi vai ihan oikeaa lihaa?
Ja miten juoksevasta öljystä tehdäänkään margariinia....jääköön tilittämättä nyt tässä.
Voi mm. on elintärkeää lasten aivojen kehitykselle + silmille.

Suurin osa suomalaisista perheistä syö kuvailemallasi tavalla, katsopa ensi kerralla kaupassa perheen ruokakärryyn esimerkiksi kassajonossa, niin sen huomaat.

Ei kaupat notkuisi kaikenlaista jos niillä ei olisi niin suurta menekkiä. Mutta hyvähän on olla valveutunut ja kyseenalaistaa ja vaikka hieman muuttaa ruokavaliota jos onnistuu. Lapsethan sen yleensä määrää mitä ostetaan, kun ei noita voi pakottaa syömään jotain josta eivät tykkää ja nälässäkään ei voi pitää.

Yhteistyössä