Oon alkanu inhoomaan omaa lastani ja karjumaan sille :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmaana

Vieras
oon vaan niiin väsyny... ruokailu saa minut hermoromahduksen partaalle. Ikää lapsellani melkein 8kk ja kun ei syö mitään millään konstilla ja kaikkeni oon yrittäny :( oma tekosii ruokia, kaupan erilaisia ruokia mut kun ei niin ei. Muutaman lusikallisen saa soseita jotka on ihan sileitä ja litkua, mutta vähän ajan päästä oksennetaan nekin. Maitoa menisi kyllä ja sitä juokin, mutta onko oikein etten anna enää soseita tuon ikäselle ja elätän sen vain maidolla?? ei varmasti oo hyvä juttu. Miks neuvolassakaan ei oteta minua vakavasti ja auteta?? :( alkanu todella menemään siihen että kiukkuan ja karjun lapselle kun ei suostu mitään syömään ja raapii ittensä verille ja heiluttaa kädessä olevaa lusikkaan niin ettö ruoat lentää pitkin seiniä...en jaksa enää...

Meillä oli tuo syöminen tuossa iässä samalaista. Itteä rupesi siinä jo pelottamaan ettei poika kuukahda mutta sitten pikku hiljaa rupesi syömään hyvin. Meilläkin tuo maito on sellainen mitä voisi juoda litratolkulla:)

Varaa aika lääkärille heti huomenna. Ei ole normaalia, jos lapsi oksentaa aina kaikki kiinteät pois. Nyt annat vain sitä maitoa, rauhoitat tilanteen, erityisesti itsesi. Miksi raapii itsensä verille? Onko hänellä ihottumaa?

Ymmärrän väsymyksesi ym, mutta oletko ajatellut ettei se karjuminenkaan auta asiaa ainakaan yhtään eteenpäin!?
Joskus voi olla sellaisia kausia vauvoilla ettei ruoka vain maistu, siksi en ottaisi niin kauheasti pulttia asiasta.. eikä se huutaminen ainakaan auta asiaa yhtään eteenpäin..
Suosittelisin, että ottaisit nyt määrätietoisen asenteen ja jos lapsesi ei syö enempää, niin sitten ei.. Jos sitä jatkuu pitkään, niin sitten ota asia puheeksi vaikka lääkärissä.. Mutta voi mennä hyvinkin pian ohi! Eikä se lapsi nyt mihinkään kuole, vaikkei niin kauheasti aina söisikään, lapset pärjäävät yllättävän pienellä tarvittaessa.
Kun tilanne rauhoittuu kummankin puolelta eikä syöminen ole ainaista karjumista ja taistelua, niin voit hyvinkin huomata yhtenä päivänä, että ruoka maistuikin oikein hyvin!!

Tsemppiä sinulle!

Voi ei =( Jospa vauvalle on hampaita tulossa eikä siksi halua syödä? Voisko joku muu hoitaa ruokailut vähän aikaa? Jos ei onnistu niin yritä pitää hermot kuitenkin kasassa ja muistaa että ei vauva tahallaan ole ilkeä... Helppo varmaan sanoa, mutta... Itselläni on samanikäinen tyttö ja ruokailut hoidetaan valtavan lelukasan/muovikippojen/kauhojen yms. kanssa. Ilman virikkeitä ei uppoaisi lusikallistakaan.

jatkunut jo jonkun aikaa, huomaan hyvin jos on päivä jolloin poika ei kiukkua ruoan kanssa (on harvassa) niin olen niin iloinen ja pirteä ja jaksan lastani katsoa ja leikkiä. mutta näitä päiviä on jo liikaa kun mikään ei onnistu. Alotan soseiden annon aina samalla rutiinilla ja saatan leikkiä ja naurattaa että on kiva juttu, mutta kyllä siinä hermo palaa kun lapsi alkaa naama punasena vaan huutamaan eikä mikään olisi hyvin. maitoa en viitsisi tarjota ruoan kanssa, joskus anna vettä samalla. Hampaita on nyt kolme, kaks alhaal ja yks ylhääl ja ei ainakaan näkyis että tulisi, mutta eihän sitä tiedä.. noi hampaat kun tuli niin ei kyllä maitokaan mennyt. nyt se menee kuitenkin..

Jos lapsi raapii itseensä syönnin yhteydessä niin syy voi olla allergia. Meillä esikko oli tosi allerginen -aina raapi itsensä verille syötyään sopimatonta.

Muuten tuon ikäisen "metkuja" voi olla tuommoiset huuto kilarit syömisen yhteydessä. Tapaan itse ottaa aina pojan syliin ja syöttää siinä jos alkaa huuto vaikka nälkä olisikin.

Ei huuto ja itsensä syyttely auta asiaa. Lapsi oppii pian pelkäämään koko syömistä jos äiti raivoaa aina syöttämisen yhteydessä. Mielestäni sun pitää selvittää onko lapsella joku allergia joka aiheuttaa kovia oireita ja sitä kautta tuota raapimista.

Hali :hug: koita jaksaa, ei se helppoo ole mutta sä olet äiti ja se ei aina ole kovin helppoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen näitä:
Heiluttaa kädessään olevaa lusikkaa?? 8 kk ikäinen?? Ja se raapimishomma oli mikä??

lusikka joka on minun kädessä ja jos kerkee huitoo sitä kun ei halua ottaa siintä ruokaa niin heilauttaa niin että ruoka lentelee mihin sattuu..

Kannattaa se pelleily jättää heti pois, siitäkin tulee muuten kierre että syödessä pitää olla vaikka mitä viihdykettä. Jos lapsi kasvaa normaalisti niin älä huoli, kattele tilannetta. Jos ruoka ei maistu niin ei maistu, lämmitä vain pieni määrä kerrallaan niin ei mene niin paljoa hukkaan jos ei maistukaan. Jos toi on toistuvaa, niin sitten lekurille. Rauhota nyt itsesi! Terve lapsi syö kyllä sen verran mitä tarvii.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelen näitä:
Heiluttaa kädessään olevaa lusikkaa?? 8 kk ikäinen?? Ja se raapimishomma oli mikä??

lusikka joka on minun kädessä ja jos kerkee huitoo sitä kun ei halua ottaa siintä ruokaa niin heilauttaa niin että ruoka lentelee mihin sattuu..

No kyllä 8 kuukauden ikäisenä jo pitää olla oma lusikka kädessä. Meillä on ainakin AINA lapsilla ollut heti pienestä pitäen oma lusikka. Ovat kyllä jo vuoden ikäisinä osanneetkin syödä nätisti itse. Esikon kanssa tein sen virheen että syötin vielä isoa lasta.

Meillä lapsi alkoi syömään kiinteitä kunnolla vasta 1v 1kk ikäisenä, sitä ennen eli melkeinpä vaan maidolla ja pikku makupaloilla. Jos yrittäisit olla tekemättä soseiden syönnistä suurta juttua, annat vaan lapsen olla sun seurana ruokapöydässä kun itse syöt ja entä jos kokeilisit jos sormiruuat (Laatupaakarin maissinaksut, kurkunpalat jne) menisi alas paremmin lapsen seuratessa sun ruokailua.

Oletko yksinhuoltaja? Jos et, niin voisitko sopia että miehesi olisi hoitovastuussa lapsesta ensi viikonloppuna (jos siis on ma-pe töissä), nyt loppuviikon yrittäisit mennä ajatellen viikonloppua, jolloin saat nukkua ja levätä rauhassa. Oletko itse muistanut syödä hyvin? Ainakin mulla huonosti syöminen vetää mielialan heti ärtyisäksi.. Tilaa vaikka pitsa itelles kotiin jos et jaksa kokata tms.

:hug:

ja kaikille tiedoksi, ei se oo kunnolla karjumista mutta kovasti sanomista, ja tiedän että se ei ole oikein, todellakin :( ja yritän rauhoittaa itseni..
eikä kaikki oo niin kiinni että ei jaksa.. kyllä lastani hyvin jaksan mutta kyllä toi ruoka sota vie minut ihan alas. ongelmia tulee lasten kanssa, mutta kyllä niistä selviää, tää ei vaan selviä millään.

Alkuperäinen kirjoittaja AnalÖppning:
Kannattaa se pelleily jättää heti pois, siitäkin tulee muuten kierre että syödessä pitää olla vaikka mitä viihdykettä. Jos lapsi kasvaa normaalisti niin älä huoli, kattele tilannetta. Jos ruoka ei maistu niin ei maistu, lämmitä vain pieni määrä kerrallaan niin ei mene niin paljoa hukkaan jos ei maistukaan. Jos toi on toistuvaa, niin sitten lekurille. Rauhota nyt itsesi! Terve lapsi syö kyllä sen verran mitä tarvii.

Niinpä. Muuten ei enää mikään riitä viihdykkeeksi. On niitäkin nähty että toinen vanhemmista tekee sirkustemppuja toisen syöttäessä lasta. On meinaan tosi huvittavaa katsottavaa. Myös roinaa pitää joillakin olla iso loota vieressä josta aina uutta ja uutta soivaa ja vilkkuvaa ja välkkyvää lapselle viihdykkeeksi annetaan. Aika hauskaa :laugh: :laugh: :laugh: eikä ollenkaan ole lapsen vika, vanhemmat se niille opettaa.

Jos ei syö,niin ei syö.minäkin esikoista yritin väkisin syöttää,kun en tajunnut seuraavaa asiaa: kyllä iltaan mennessä joku ruoka maistuu...
Siis anna vaikka leivänkannikka käteen lapselle tai kurkkupätkä,jota jäystää samalla ja syötä normaalisti monipuolista,mut jos ei syö,niin that´s it.Pois pöydästä ja taas seuraavalla aterialla uudestaan.ÄLÄ HUUDA,minä tein sen virheen myös,en tosin alle 1 vuotiaalle,mut vähän isommalle sitten....Ota rennosti,syö ite samalla jotain,et näkee mallin syömisestä.Tsemppiä

meillä oli sama juttu poika ei syönyt vauvana maitoa olis menny litra tolkulla mut ei ruokaa. tätä on nyt jatkunut 4vuotiaaseen asti! tuossa toi on istunut nytkin pöydässä kohta tunnin eikä meinaa syödä! maitoa menee kyllä äkkiä purkillinen jos vain jää pöytään. välillä menee hermot täysin koska joka päivä monta kertaa aina sama juttu! huudon kanssa syömään puolin sun toisin. |O

ota vaan jotain kirjaa tai lelua esille ja yritä saada syömään muutama lusikka ja anna hälle oma lastenlusikka vaikka käteen. ja yritä olla hermostumatta. jos pysyt rauhallisena lapsi heti vaistoo sen ja voi jopa ottaa lusikallisen kaksi ja siitä se lähtee. muistan, että meilläkin molemmilla piti olla tuohon ikään ihan tasaset ruoat, ei mitään palasia. ja se menee sitten ohi tuossa vuoden iässä ja jälkeen.

meillä ei otettu mun huolta kuuleviin korviin vaikka lapsi ei vielä edes 2v vanhana syönyt enempää kuin 2tl joka aterialla, turhaa ilmeisesti stressasin nyt 0n hyvin syövä 3v(välillä on päiviä jolloin ei syö oikein mitään,mutta yleensä syö hyvin).
ja meillä alkoi tuo huonosti syöminen kun lähti liikkeelle 7kk 2vko vanhana. jatkui 2vuotta.. :headwall:

Yhteistyössä