Ontelosyyliä muiden taaperoilla?

Kiva, nyt se on alkanut se yököttävien juttujen kirjo pikkulapsen vanhempana olemisessa. Ensin ontelosyyliä, kohta varmaan täitä ja kihomatoja :kieh:

Siis huomasin pojan peukalon taitekohdassa kevättalvella rivissä 3 pientä luufinnin näköistä näppyä. En tehnyt niille mitään, kysyin toukokuussa 1v neuvolassa ja epäili vain olevan joku ihotulehdus, jos pöpö päässyt rikkinäiseen ihoon. Käski laittaa rasvaa siihen. Parin viikon kuluessa kuitenkin puristin näpyt ja niistä tuli kova valkoinen finnimäinen pallero, jonka jälkeen peukalo on ollut ok. Eli iho tuli kuntoon ja näpyt katosivat. Tästä n. kk:n päästä huomasin pojan leuan alla muutaman samanlaisen näpyn, mutten niitä alkanut puristamaan kun huuto oli niin kova. Nyt näppyjä on leuan alla ja leuassa yhteensä parikymmentä ja rinnassa muutamia ja ympäri kehoa pari hassua siellä täällä. Olen tässä kuukausien aikana kysellyt tutuilta, ovatko ne ontelosyyliä vai eivät ja kaikki ovat olleet sitä mieltä, että eivät ole. Nyt näin kuitenkin ystävääni pitkästä aikaa ja hänen 3-vuotiaalla tytöllä on kroppa täynnä ontelosyyliä (hyvässä lykyssä on tarttuneet sieltä talvella) ja kun vertasimme näppyjä niin samoja ovat. Pojallani kaikki ovat vain niin pikkuisia vielä, eivät juuri nouse ihon pinnasta ylöspäin.

En ole muilla noin pienillä tavannut molluskoita. Ja yllättävän vähän niitä vasta on kun ekat havaitsimme kuitenkin jo puoli vuotta sitten. Molluskathan ovat max. vuoden vaiva käsittääkseni. Siihen mennessä kroppa on kehittänyt vasta-aineet niitä vastaan. Toivottavasti eivät kovin nopeasti lisäännykään. Poika ei niitä raavi joten ehkä siksi eivät niin pääse leviämään.

Onko muilla näin pienillä ollut ontelosyyliä? :x

 
Meillä kans viime syksynä alko lähemmäs kolmevuotiaalla tytöllä ilmestyä niitä molluskoita. Luulatvimmin tarttui yhden tutun lapselta kun en muilla oo sitä tavannu. Ensin oli ihan vain pari pientä, ja mie sain niiiiin ristiriitasia ohjeita siitä mitä niille pitäis tehdä, niin uskoin sitten niitä jotka sanoivat ettei niille saa tehdä mitään etteivät leviä. Lähtevät sitten itestään. Ja aikamäärite oli sitten:

-viikkoja, kuukausia, jopa vuosia, mutta viimeistään sitten ennen kouluun lähtöä...... :eek:

No olipas se helpotus kuulla :headwall:
No sitten joku mulle sanoi, että kyllä niitä saa ja pitääkin puhkoa kun kypsyvät, ettei muksu just esim. raavi kovasti jollonka molluska saattaapi tulehtua. Terkkarissa on olemassa jopa sitä varten tarkotetut "molluskapihet" jotta niitä voi lääkärikin nipsautella tarpeen tullen.

Tytöllä levis niitä sitten sisäreisiin ja lonkkataipeisiin ja polvitaipeisiin aivan järkyttävä määrä ennenkun aloin niitä pikku hiljaa poksutteleen. Hirveää hommaa kun tyttö ei tykännyt yhtään ja parku jo kun siitä edes puhuttiin! Puhistin aina huolellisesti jälkeen ja saatoin laittaa laastaria kun siitä tulee hetken aikaa kovastikkin verta. Mutta ei ole ollenkaan vaarallista.
Niin ne alko sitten pikkuhiljaa vähenemään, ja nyt niitä ei oo enää kun 1-2 sisäreidessä. Molluska on virusperäinen, ja kulkee ihon verenkierrossa ja nousee sitä kautta, niin ei tarvi sitä pelätä että se puhjetessaan leviäis muualle ihoon. Kunhan vain muistaa puhistaa hyvin!

Ja minä olen kuullu että imeväisikäistä suojaa äidinmaito, niin ei molluska virus pääse hyökkäämään. Mutta kun on imettämisen lopettanu niin aivan yhtä hyvin on alttiina sille kuin kuka tahansa muu taaperoikäinen. Ja kuulemma nimenomaan ontelosyylä on taapero- ja leikki-ikäisten vaiva.
Kun keho sitten kehittää vastustus kyvyn sitä vastaan, ei se enään koskaan uusiudu! =) =)

Meillä tuli tuolle pienemmällekkin tytölle niitä tuossa vajaa pari kuukautta sitten, kun imetyksen olin osin lopettanut n. 3kk sitten ja kokonaan 2,5kk sitten. Niitä tuli ensin yksi, ja sitten kolme, ja edelliskertaa viisaampana nippasin heti pois ne kun huomasin, niin ei ole tullut enää lisää. :whistle:

:attn: Apteekissa neuvottiin myös niin, että heti kun ilmestyy yksi tai muutama, ne kannattaa yrittää tukahduttaa esim. ilmastointi teipillä, niin ne kuolee pois. Oli tämä farmaseutti itse saanut tällä konstilla pois.

Kesäterkkuja kaikille!
T. Chicco ja tytöt 3,5vuotta sekä 8kk :heart:
 
Mikähän minä sitten olen, kun niitä ontelosyyliä on vieläkin? Ja ikää on sentään yli 30... Peruskoulussa se alkoi ja sääristä, ja kävin niitä silloin terkkarilla nypittämässä heidän tehopihdeillään. Se aina tehosi, vaikka kipeetä tekikin, ainakin vähäksi aikaa... Tänäkin keväänä oli muutama käsivarsissa, ja kun en viitsi niitä omin käsin nyppiä, niin varmaan niitä löytyy sit hautaan asti?
 
Minullakin oli itselläni nuorimmaista odottaessani molluskoita reisissä, hävisivät melko pian synnytyksen jälkeen. Tarttuivat varmaan meidän silloin puolitoistavuotiaalta pojalta, jolla myös oli niitä paljon, melko pitkäänkin. Ehkä raskausaika jotenkin vähensi vastustuskykyä, kun isompien sisarusten molluskat eivät koskaan minuun tarttuneet.
 
Itse olen poistanut vanhemmalta lapseltani molluskat, joita ilmaantui 5 kpl polvitaipeisiin. Puristin pois ja puhdistin ennen ja jälkeen ihondesifiointiaineella... eivät tulleet takaisin.

Puudutin ihon apteekista ostamalla puudutevoiteella ennen puristamista, ei tarvinnut lapsen huutaa, eikä tullut kammoa.
 
Molluskat taitaa olla enemmän vanhempia haittaava kosmeettinen haitta. Meillä saa pojalla molluskat hävitä itsestään rauhassa. Rasvataan ihoa säännöllisesti ja hyvin, eivät kutia, yhtään ei ole rikki raapinut eikä repinyt. Keskimäärin taitaa olla n.vuoden kestävä vaiva ja kerran häviää itsestään niin antaapa olla. En viitsi toista kiusata nyppimällä, koska se ei varmasti tunnu lapsesta mitenkään mukavalle enkä mitään neuvola/lääkäripelkoakaan halua sen takia aiheuttaa. Muutenkin kannattaa olla puhdistamisen kanssa todella tarkka jos niitä nyppii, ettei pääse tulehtumaan ja tule sitten sen takia ikäviä arpia.
 
Vieläköhän luontaistuotekaupoista saa osterivinokas-kapseleita? Meillä oli molluskoita 3 lapsella viime vuosituhannen loppupuolella ja sain vinkin näistä kapseleista. Purkki toisensa perään niitä syötiin (oli helppo syöttää pienillekin, kun kapselin saattoi aukaista ja jauheen ripotella ruuan sekaan) mutta syylät lähtivät kivutta
Kyselkääpä tätä kapselia!!!
 
Meillä ekat ontelosyylät ilmestyivät tytölle alle vuoden ikäisenä. En edes ensin tajunnut mistä oli kysymys, vaikka sama vaiva oli aikanaan esikoisellakin ollut.

Katselin molluskoita yli vuoden, ennenkuin päätin kokeilla osterivinokaskapseleita. Siinä vaiheessa molluskoita oli naamassa, rintakehässä, käsissä, jaloissa ja vaippa-alueellakin. Viikon ajan kun olin antanut kapseleita, alkoivat kaikki molluskat häipyä. Kaikkiaan kahden viikon ajan syötin kapseleita ja sinä aikana kaikki molluskat hävisivät.

Nyt vain harmittaa, etten jo aiemmin alkanut antaa osterivinokasta :( Syynä se, etten USKONUT että niistä voisi olla apua :ashamed:
 

Yhteistyössä