Onpa suuret erot päivähoitomaksuissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja me köyhät
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

me köyhät

Vieras
Vaikuttaen se kuinka monta lasta perheessä on. jos perheessä on neljä lasta voi maksu olla 80e/kk, jos vain yksi lapsi, maksu voi olla yli kaksi ja puoli sataa.. Mun mielestä vähän kohtuutonta. Jos perheessä on neljä lasta, on ne lapsilisätkin jo aika suuret.

Sanokaa mitä sanotte mutta joissain tapauksissa on kannattavampaa taloudellisesti se että lapsia on LIUTA.

[QUOTE="vieras";26947923]Meillä on 5 lasta ja kuopuksen maksu on 120e/kk. Perheen bruttotulot vaikuttaa myös, meillä 3800e/kk.[/QUOTE]

Miten olette noin pienillä tuloilla uskaltaneet tehdä 5 lasta?

Hassua miten oletetaan että jos on monta lasta tulee paljon lapsilisiä joilla voikin seítten ostella vaikka mitä :snotty:
On ne menotkin kuule aikamoiset- jos on vaikka viisi lasta, niin laske harrastusmaksut, isompi asunto, vaatteet, ruoka, synttärikulut, fillarit, ym. ja vaikka mitä muuta viidelle lapselle...Sitten voi sanoa onko se päivähoitomaksu vieläkin epäreilu..

Joutuuhan se viiden lapsen perhe maksamaan useammasta sitä päivähoitomaksuakin- esmes jos kolme lasta on yhtäaikaa päivähoidossa, niin onko sekään halpaa..

[QUOTE="vieras";26948268]Lapsilisillä pitäisi olla maksimäärä mikä ei liity lapsilukuun, esim. 100 e/kk. Jos haluaa enemmän lapsia niin niiden ylläpito pitää kustantaa itse.[/QUOTE]

Ai. Mä en tiennytkään että kustannan lapsilisillä lasteni kustannukset. Olen koko ajan luullut että tuo satanen on vaan rikka rokassa- menee jo muutamaan vaatteeseen :whistle:
Se, onko lapsilisä 100e vai 120e, niin onko se nyt niin kovin suuri tulonlähde? En mä ainakaan väsää vauvaa sen takia että saan toisesta, kolmennesta, jne. aina vaan enemmän- rahantuloahan ei voi estää :laugh:

Kerro- mksi lapsiperheet sitten ovat "köyhiä" ja joutuvat säästämään monessakin asiassa? Lähdepä viiden lapsen kanssa etelän matkalle..

• Tykkää
Reactions: as if
Ai. Mä en tiennytkään että kustannan lapsilisillä lasteni kustannukset. Olen koko ajan luullut että tuo satanen on vaan rikka rokassa- menee jo muutamaan vaatteeseen :whistle:
Se, onko lapsilisä 100e vai 120e, niin onko se nyt niin kovin suuri tulonlähde? En mä ainakaan väsää vauvaa sen takia että saan toisesta, kolmennesta, jne. aina vaan enemmän- rahantuloahan ei voi estää :laugh:

Kerro- mksi lapsiperheet sitten ovat "köyhiä" ja joutuvat säästämään monessakin asiassa? Lähdepä viiden lapsen kanssa etelän matkalle..

Jos itse kustannat täysin kaikki lastesi kulut (vaikka nyt sitten pois lukien tuo 100 e/kk) niin ymmärrätkö edes kuinka paljon rahaa yhteiskunnalta YHTEENSÄ säästyy? Vaikka sillä satasella ei sinulle ole paljon merkitystä niin kokonaisuuden kannalta sillä on!

Kyllä mukain sapettaa maksaa 2 lapsesta 450e hoitomaksuja :/ ei ihan oo se maximi.. se on vielä kaikenlisäksi tosi pieni se tuloraja, kun tulee jo se maksimi hinta :/ Kaverilla on 4 lasta ja se ei maksa niiden hoidosta mitään.. huoh.. se tosin opiskelee nii varmaan siks ei tarvii maksaa yhtään.. mut kyl miusta silti muutaman kympin/kk pitäis olla heijänki maksu.

Tuntuu siltä että palstamammoja kiinnostaa lähinnä se kuinka paljon he ITSE voivat saada rahaa yhteiskunnalta eikä se kuinka saadaan valtion menoja ja sitä kautta kestämätöntä verorasitetta laskettua.

[QUOTE="vieras";26948364]Jos itse kustannat täysin kaikki lastesi kulut (vaikka nyt sitten pois lukien tuo 100 e/kk) niin ymmärrätkö edes kuinka paljon rahaa yhteiskunnalta YHTEENSÄ säästyy? Vaikka sillä satasella ei sinulle ole paljon merkitystä niin kokonaisuuden kannalta sillä on![/QUOTE]

En sano että lapsilisälllä ei olisi merkitystä, sanon vaan että se ei ole niin iso raha että sitä kannattaisi kahdehtia tai sen takia lapsia tehdä :snotty:

Lapsilisästä nyt keskustellaan aina ja meni mullakin aikaa ymmärtää sen perimmäinen tarkoitus.

Olenko ainoa kenen mielestä päivähoitomaksu ei loppujen lopuksi ole kovinkaan korkea? Noin 40 tuntia/viikko, tekee kuussa 160 tuntia. Maksu on 264 €/kk eli 1,65 tunti. Seuraavilta lapsilta vielä vähemmän. Siihen saa vielä ruuat ja muun toiminnan. Oikeasti hei, MISTÄ te saatte hoitajan lapsellenne tuohon hintaan?

[QUOTE="äiti";26947942]Miten olette noin pienillä tuloilla uskaltaneet tehdä 5 lasta?[/QUOTE]

Onko nää muka pienet tulot? Ihan normaalit eikös? Lapsilisät toki tuohon päälle, nuo on miehen ja mun palkkatulot. Ei me kuluteta kauheasti rahaa, ei ole tickettejä sun muuta härpäkettä. Tuhlataan rakkautta ja terveitä elämäntapoja :)

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;26948379:
Kyllä mukain sapettaa maksaa 2 lapsesta 450e hoitomaksuja :/ ei ihan oo se maximi.. se on vielä kaikenlisäksi tosi pieni se tuloraja, kun tulee jo se maksimi hinta :/ Kaverilla on 4 lasta ja se ei maksa niiden hoidosta mitään.. huoh.. se tosin opiskelee nii varmaan siks ei tarvii maksaa yhtään.. mut kyl miusta silti muutaman kympin/kk pitäis olla heijänki maksu.

Alle 50€ maksuja ei peritä. Mulla nimittäin olisi ollut maksu 23€/kk ja kun se on alle 50€ niin sitä ei peritä.

Olenko ainoa kenen mielestä päivähoitomaksu ei loppujen lopuksi ole kovinkaan korkea? Noin 40 tuntia/viikko, tekee kuussa 160 tuntia. Maksu on 264 €/kk eli 1,65 tunti. Seuraavilta lapsilta vielä vähemmän. Siihen saa vielä ruuat ja muun toiminnan. Oikeasti hei, MISTÄ te saatte hoitajan lapsellenne tuohon hintaan?

Näinpä. Sais päivähoito maksaa kaikille (poislukien lastensuojelutapaukset) todellisten kustannusten verran niin loppuis nää rutinat.
Tosin mä kannattaisin kansalaispalkkaa ja tasaveroakin enkä tällaista prkl hyysäysyhteiskuntaa missä ei kannata mennä töihin kun saa enemmän korvauksia makaamalla pers homeessa sohvalla ja kiikuttamalla muksun ilmaiseen virikehoitoon.

Et todellakaan ole ainoa, mielestäni maksut ovat erittäin edullisia Suomessa.

[QUOTE="vieras";26948268]Lapsilisillä pitäisi olla maksimäärä mikä ei liity lapsilukuun, esim. 100 e/kk. Jos haluaa enemmän lapsia niin niiden ylläpito pitää kustantaa itse.[/QUOTE]

Tuolla nyt ei olisi saanut edes meidän esikoisen lukion ensimmäisen jakson kirjoja, vaikka osa käytettynä ostettiinkin (valmiiksi täytetyt kielten tehtävät ja yksi sarja, mitä ei käytettynä olllut missään kaupan päätettiin ostaa uusina) ja kohta loppuu hänen lapsilisänsä kokonaan. Mietti tuo lapsi, että mitenkä sitten niillä, joilla ei ole varaa noita kirjoja ostella, miten he ne saavat ne.

Yhteistyössä