Onpa ihanan köyhä kevät tiedossa... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en kerro kuka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en kerro kuka

Vieras
Opintoni lähenee loppuaan, valmistun maaliskuussa. Töitä ei ole tiedossa ja tuskin saankaan kun raskaana oon. Aion kyllä töitä ettiä enkä raskaudesta kerro mitään niin kauana kun se ei näy eikä siitä kysytä. Opintotuen maksaminen loppu vuoden vaihteessa. Lapsen hoitomaksu on ollu maksettavana mulla ja siihen on menny lapsilisä eikä enää ihan riitä sekään. Miehellä vaan palkka nousee koko ajan ja samalla nousee sitten hoitomaksu. Lisäks miehellä on pääomatuloja. Tämä tarkottaa sitä, että työttömänä en tuu Kelasta saamaan yhtään mitään. Se kun on tarveharkintaista ja miehellä niin isot tulot et menee kaikkien rajojen yli. Kunhan nykyset rahat loppuu, ni mulla ei siis oo omaa rahaa käytössä yhtään. Kaikki jää miehen maksettavaks. Tosi kiva.... :( Masentaa jo valmikks.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No miksi masentaa. Jos miehellä on jopa pääomatuloja, niin ei teillä huono rahatilanne ole.

No ei oo huono rahatilanne. Mut ihan kiva ois saada jotain omaaki. Tilanne tulee olemaan se, et jos mä haluun ostaa itelleni jotain joudun pyytämään siihen mieheltä rahaa koska oma tili on nollilla. Vaikka naimisissa ollaan, ei silti oo kiva jos mies joutuu maksamaan kaiken ja mä oon taloudellisesti riippuvainen siitä.

No miehesi maksaa hoitomaksun, niin ei niin nopeasti kulu sinun säästöt, tai laittaa kerralla enemmän rahaa, tai yhteinen kortti, jos sinusta on kurjaa pyytää. Tai sitten hankit nopeasti mitä vaan työtä.

Miten olisi yhteinen tili? Tai jos vaikka saisit käyttöoikeuden miehesi tiliin? Loogistahan olisi, että perheellä on yksi tili ja yhteiset rahat, kun kerran yhdessä ollaan ja yhteistä taloutta asutaan.

No miehesi maksaa hoitomaksun, niin ei niin nopeasti kulu sinun säästöt, tai laittaa kerralla enemmän rahaa, tai yhteinen kortti, jos sinusta on kurjaa pyytää. Tai sitten hankit nopeasti mitä vaan työtä.

Tarkotuksena olis kyllä ettiä töitä, mut tuo raskaus hieman mietityttää. La syyskuussa.

jos ottasit lapsen kotii ku itteki jäät?millon laskettu aika?sillonha tulot nousee edes hiuka ku toinen syntyy!ei varmaa paljoo lohduta,mut en nyt keksi mitää järkevää sanottavaa!ehkä o parempi olla hiljaa!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tarkotuksena olis kyllä ettiä töitä, mut tuo raskaus hieman mietityttää. La syyskuussa.

No sitten pyydät miestäsi laittamaan joka kuukausi tietyn rahasumman, jos hänellä on rahaa.

Tiedän ettei se oo kivaa, mutta onhan mies elatusvelvollinen eli kyllä sä saat käyttää "miehen rahoja" ihan hyvällä omalla tunnolla.

Meillä on onneks ollu niinkinpäin että miehellä ei ollut tuloja ja mulla oli, sen jälkeen ei oo tuntunu missään kun omat tulot on puuttuneet ja joutunu käymään ukon lompakolla.

Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:
Tiedän ettei se oo kivaa, mutta onhan mies elatusvelvollinen eli kyllä sä saat käyttää "miehen rahoja" ihan hyvällä omalla tunnolla.

Meillä on onneks ollu niinkinpäin että miehellä ei ollut tuloja ja mulla oli, sen jälkeen ei oo tuntunu missään kun omat tulot on puuttuneet ja joutunu käymään ukon lompakolla.

Näin. Meillä mies opiskeli kun esikoinen syntyi ja minä elätin perheen äitiysloman jälkeen. Sitten on ollut ihan pokkaa elää miehen rahoilla myöhemmin, kun on itsekin maksanut kaikki laskut ja ruokkinut miehen.

Kai sä saat työttömyyspäivärahaa jos et ole töissä ja sitten äippärahaa? Ja eikö miehes vois siirtää sun tilille tietyn summan rahaa niin ei tarvis joka asiaan erikseen pyytää? Meillä mies siirtää mulle pari sataa euroa ettei tarvi joka kauppa reissulle pyytää. Se kun ei osaa oma-alotteisesti käydä kaupassa. Käy kyllä kun pyydän.

Alkuperäinen kirjoittaja Sinterella:
Kai sä saat työttömyyspäivärahaa jos et ole töissä ja sitten äippärahaa? Ja eikö miehes vois siirtää sun tilille tietyn summan rahaa niin ei tarvis joka asiaan erikseen pyytää? Meillä mies siirtää mulle pari sataa euroa ettei tarvi joka kauppa reissulle pyytää. Se kun ei osaa oma-alotteisesti käydä kaupassa. Käy kyllä kun pyydän.

Tiedän jo nyt etten tuu saamaa työttömyyskorvausta. Opiskelujen jälkeen saa vaan työmarkkinatukee kun ei työssäoloehto täyty. Työmarkkinatuki on tarveharkintainen. Siinä on tulorajat et kun ne ylittyy ei saa mitään. Puolison tulot vaikuttaa. Mut esim. lapsen olemassaolo tai lainat ei vaikuta.

Teillä on keskustelun paikka miehen kanssa. Selvää lienee, että kun yhteistä perhettä ja kotia pidetään, niin miehesi auttaa sinua taloudellisesti väliaikaisesti, tuntuipa se sinusta miten vastenmieliseltä ajatukselta tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Itsetunnolle ottaa jos joutuu käymään ukon kukkarolla. Ikää on jo sen verran et normisti pitäs olla jo vakityö tähän mennessä.

Mikä on miehen mielipide? Jos sitä ei haittaa lainkaan antaa sulle rahaa (könttäsumma/kk tai tarpeen mukaan ja sulla saa olla ihan itsekkäitäkin tarpeita) niin mitään ongelmaa ei ole.

Elämä nyt ei vaan aina mene normisti, joten turhaan sellaista vatvot. Te olette kuitenkin perhe, jonka on puhallettava yhteen hiileen.

Ei kai se auta kun niellä ylpeytensä ja kinuta ukolta rahaa. Itse tunto vaan saa TAAS ison kolauksen ja se on jo muutenkin niin kehno ettei kukaan uskokaan. Ärsyttää tää tilanne vaan niin suunnattomasti.

Alkuperäinen kirjoittaja en kerro kuka:
Opintoni lähenee loppuaan, valmistun maaliskuussa. Töitä ei ole tiedossa ja tuskin saankaan kun raskaana oon. Aion kyllä töitä ettiä enkä raskaudesta kerro mitään niin kauana kun se ei näy eikä siitä kysytä. Opintotuen maksaminen loppu vuoden vaihteessa. Lapsen hoitomaksu on ollu maksettavana mulla ja siihen on menny lapsilisä eikä enää ihan riitä sekään. Miehellä vaan palkka nousee koko ajan ja samalla nousee sitten hoitomaksu. Lisäks miehellä on pääomatuloja. Tämä tarkottaa sitä, että työttömänä en tuu Kelasta saamaan yhtään mitään. Se kun on tarveharkintaista ja miehellä niin isot tulot et menee kaikkien rajojen yli. Kunhan nykyset rahat loppuu, ni mulla ei siis oo omaa rahaa käytössä yhtään. Kaikki jää miehen maksettavaks. Tosi kiva.... :( Masentaa jo valmikks.

Mie oon muuten ihan samassa tilanteessa, paitsi että raskaus jo näkyy eikä miehen tulot nouse eikä pääomatulojakaan ole... yhteisesti kyllä maksetaan laskut, mut aika tiukkaa tekee tää kevät. On meillä sentään melkein 120 euroa täksi viikoksi kolmen hengen talouteen, joten ehkä tässä pärjätään...

Miksi sun pitää ajatella sitä kinuamisena? Sä otat liian suuren stressin tästä itelles. Se ole mikään häpeä jos ei heti koulun loputtua saa töitä ja vielä ku olet raskaana! Aika nopeasti se raskaus alkaa näkymään ja sitten onki todella vaikea saada töitä. Joskus voi tilanne olla toisin päin ja haluaisitko sinä että miehes ei kehtais "kinuta" sulta rahaa kun tarvis ostaa jotain? Meillä on kans ollu sillain että mä olen ollu miehen "siivellä" ja kun mies opiskeli niin se oli mun "siivellä". Elämä tekee välillä yllättäviäki käänteitä.

Yhteistyössä