Onnistuuko vaihto amkista toiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muutto edessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muutto edessä

Vieras
Onko jollain tietoa siitä, kuinka helposti pystyy siirtymään amkista toiseen. Tarkoitan tietenkin samansisältöiseen opinto-ohjelmaan, jossa ei kuitenkaan ole joka ikinen kurssi ihan vastaavaa kun toisessa.

Muutto on edessä ja olisi tietenkin kätevää, että saisi jatkaa uudessa koulussa. Etäisyyttä noin 300 kilsaa, joten ei oikein perheen kannalta onnistu tässä nykyisessä koulussa jatko.

Mulla on sellainen kuva ammattikorkeakouluopiskelusta, että se on hallinnollisesti kamalan joustamatonta ja nihkeää. Kuinkahan siirto onnistuisi? Tiedän, että pitää kysellä kouluista täsmällisesti, mutta nyt kun tämä muuttoasia on vielä makusteluasteella, olisi kiva kuulla muiden kokemuksia.

Voivoi.. riippuu toki koulutusohjelmasta, mutta itse opiskelen eräällä sos. ja terv. linjalla ja vaihdoin 1,5 opintovuoden jälkeen amk:sta toiseen. Toivon tänä päivänä vieläkin, etten olisi koskaan vaihtanut. Byrokratia on ihan helvetillistä ja sinun täytyy itse osata taistella joka helvetin kurssi hyväksiluetuksi. Siltikin häviät. Itse hävisin n. 15 opintopistettä, koska vapaasti valittavatkin tuli täyteen ja näitä opintoja ei vain luettu hyväksi ammattiopintoihin syystä tai toisesta.

Sun pitää olla tosi skarppina ja verrata opintosisällyksiä toisiinsa, jotta löydät vastaavat. Opettajat ei sinua auta, tai ainakaan meidän koulutusohjelmassa! Mutta olen kuullut, että ei ne muissakaan koulutusohjelmissa sen helpompaa ole...

Jos sulla on jäljellä <2 vuotta opintoja, suosittelen käymään ne vanhassa amk:ssasi. Mun valmistumiseni mm. viivästyi puoli vuotta tämän siirron takia. :/

Tein pientä googlehakua. Sen mukaan joissain koulussa on joku opintopisteraja, jonka jälkeen saa vaihtaa. Osa on mennyt toiseen kouluun pääsykokeiden kautta. Ja joku sanoi, että siellä toisessa koulussa pitää jonkun lähteä, että toinen voi tulla, eli siis paikka vapautua. Eikös sen sillon pitäisi mennä niin, että se vaihtajan paikka vähennetään sisäänotettavien uusien määrästä? Huh. TÄytynee siis selvittää näiden koulujen systeemit.

Alkuperäinen kirjoittaja mieti vielä;24988953:
Voivoi.. riippuu toki koulutusohjelmasta, mutta itse opiskelen eräällä sos. ja terv. linjalla ja vaihdoin 1,5 opintovuoden jälkeen amk:sta toiseen. Toivon tänä päivänä vieläkin, etten olisi koskaan vaihtanut. Byrokratia on ihan helvetillistä ja sinun täytyy itse osata taistella joka helvetin kurssi hyväksiluetuksi. Siltikin häviät. Itse hävisin n. 15 opintopistettä, koska vapaasti valittavatkin tuli täyteen ja näitä opintoja ei vain luettu hyväksi ammattiopintoihin syystä tai toisesta.

Sun pitää olla tosi skarppina ja verrata opintosisällyksiä toisiinsa, jotta löydät vastaavat. Opettajat ei sinua auta, tai ainakaan meidän koulutusohjelmassa! Mutta olen kuullut, että ei ne muissakaan koulutusohjelmissa sen helpompaa ole...

Jos sulla on jäljellä <2 vuotta opintoja, suosittelen käymään ne vanhassa amk:ssasi. Mun valmistumiseni mm. viivästyi puoli vuotta tämän siirron takia. :/

Uh. Tuota juuri pelkään. En vain tiedä, miten ihmeessä saa arjen sujumaan, kun on pieni koululainenkin talossa... No, hyvä kuulla kokemuksia, niin ei suin päin lähde sohimaan. Täytyy miettiä, miten tän sais fiksuiten hoidettua.

Kehotan tosiaan ottamaan yhteyttä sen amk:n opintojen ohjaajaan johon suunnittelet siirtyväsi.

Periaatteessa siirto on ihan mahdollinen, kuten täällä useampi on jo todennut. Ja joudut tosiaan tekemään tuota hyväksiluentahakemusten täyttöä varmaan ahkerasti. Harvassa paikassa taitaa olla mahdollista siirtyä suoraan lennosta vastaavan koulutuksen samalle vuosikurssille.

Yhteistyössä