Onnettomuusautossa 3 aikuista ja 2lasta, eikä kellään ollut turvavöitä eikä lapsilla turvaistuimia!

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
toinen vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun ymmärtääkseni vakuutukset ei korvaa mitään, jos kuski on ollut humalassa tai huumeissa tai lääkkeitten vaikutuksen alaisena.

Tässä tapauksessa mun mielestäni on osoitettavissa, että kuski ja kyydissä olleet aikuiset eivät ole toimineet järjellisesti. Samasta syystä tulisi jättää korvaamatta KAIKKI vahingot. Jokainen ilman turvavyötä matkustanut korvaa hoitokulunsa ym kulut täydellisesti itse ja lasten kuluista vastaa huoltajat mikäli ovat olleet kyydissä. Jos eivät, kuluista vastaa kuski. Autoa ei korvata mistään vakuutuksesta, koska autossa on matkustettu lain vastaisesti. Kaikki pelastusväen kulut korvaa edelleen kuski.

Pikku sakot ei auta yhtään mitään, täytyy purra rahallisesti mun mielestä kunnolla rangaistusten. Valistuskaan kun ei ole tulosta tuottanut.

Kannatetaan!!! Mä pistän ainakin nimen alle adressiin.....

Alkuperäinen kirjoittaja toinen vieras:
Mun ymmärtääkseni vakuutukset ei korvaa mitään, jos kuski on ollut humalassa tai huumeissa tai lääkkeitten vaikutuksen alaisena.

Tässä tapauksessa mun mielestäni on osoitettavissa, että kuski ja kyydissä olleet aikuiset eivät ole toimineet järjellisesti. Samasta syystä tulisi jättää korvaamatta KAIKKI vahingot. Jokainen ilman turvavyötä matkustanut korvaa hoitokulunsa ym kulut täydellisesti itse ja lasten kuluista vastaa huoltajat mikäli ovat olleet kyydissä. Jos eivät, kuluista vastaa kuski. Autoa ei korvata mistään vakuutuksesta, koska autossa on matkustettu lain vastaisesti. Kaikki pelastusväen kulut korvaa edelleen kuski.

Pikku sakot ei auta yhtään mitään, täytyy purra rahallisesti mun mielestä kunnolla rangaistusten. Valistuskaan kun ei ole tulosta tuottanut.

Kannatetaan!!! Mä pistän ainakin nimen alle adressiin.....
Minä myös ole samaa mieltä!!

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lyylikki:
Mä en ikinä opi ymmärtämään syytä, miksi lähdetään liikkeelle ilman turvaistuimia tai -vöitä. Eikä mun onneksi tarvitsekaan.

Syyksi ei käy se, ettei 30 vuotta sittenkään ollut, autotkin oli turvattomampia ja elossa ollaan. 30 vuotta sitten liikennettä oli vähemmän, ajonopeudet alhaisempia ja kolarin sattuessa kuoltiin varmemmin.
Ajonopeudet oli kyllä suurempia, monilla teillä ei ollut nopeusrajoituksia lainkaan mun lapsuudessani. Mutta olen samaa mieltä kanssasi.

Mää en voi sille mitään, mutta mulle tulee heti mieleen että nämä olis olleet .....no en voi sitä täällä ääneen sanoa, mutta joku jo tuossa aiemmin sanoi että vähemmistöheimo, jotka ainakin meilläpäin ajavat niin ettei lapset ole vöissä :ashamed:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä en ikinä opi ymmärtämään syytä, miksi lähdetään liikkeelle ilman turvaistuimia tai -vöitä. Eikä mun onneksi tarvitsekaan.

Syyksi ei käy se, ettei 30 vuotta sittenkään ollut, autotkin oli turvattomampia ja elossa ollaan. 30 vuotta sitten liikennettä oli vähemmän, ajonopeudet alhaisempia ja kolarin sattuessa kuoltiin varmemmin.
Ajonopeudet oli kyllä suurempia, monilla teillä ei ollut nopeusrajoituksia lainkaan mun lapsuudessani. Mutta olen samaa mieltä kanssasi.
Joo, teillä sai ajaa vaikka 140 kymppiä jos siltä tuntui. Turvavyötkin tais yleistyä vasta 80-luvulla.

harmaana
Näin taasen kirjoittaa paikallislehtemme;

Sylilapsi lensi autosta rajussa ulosajossa

Satakunnan Kansa

Kokemäki

Autosta ulos lentänyt sylilapsi ja hänen perheensä selvisivät kuin ihmeen kaupalla vähillä vammoilla rajusta ulosajosta Kokemäellä Huittisten rajalla sunnuntaina.

Autossa oli kyröläisperhe, heidän kaksi pikkulastansa ja sukulaismies. Seurueen aikuisilla ei ollut turvavyö kiinni eikä pikkulapsille ollut laina-autossa turvaistuimia.

Kyröläisperhe oli ajamassa sukulaismiehen kyydissä valtatie 2:ta Helsingin suunnasta kohti Poria. Kuljettaja joutui jarruttamaan välttääkseen peräänajon, jolloin auto lähti käsistä. Auto suistui kulkusuunnassa tien yli vasemmalle ja edelleen ojaan, jossa kulkupeli meni useita kertoja katon kautta ympäri.

Palokunta joutui leikkaamaan auton katon pois, jotta takapenkille puristuksiin jäänyt perheen äiti saatiin ulos autosta. Hänen vammansa näyttivät kaikista vakavimmilta.

Kaikki kuljetettiin sairaalaan hoitoa saamaan. Autosta lentänyt pikkulapsi joutui yöksi tarkkailuun. Viime tietojen mukaan turmasta selvittiin pitkälti ruhjeilla ja mustelmilla.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Joo, teillä sai ajaa vaikka 140 kymppiä jos siltä tuntui. Turvavyötkin tais yleistyä vasta 80-luvulla.
Niin ja liikenteessä kuoli kolme kertaa enemmän vuosittain ihmisiä kuin nykyään, vaikka liikennemäärät olivat olennaisesti pienempiä. Eli ei sitä todellakaan hengissä pysytty.

mantelisuklaa
Niin, no, voihan nuo olla ihan ketä tahansa, mutta ei tuota yhtä "vähemmistöheimoa" kannata syyllistää, sillä meillä ainakin usein näkee myös muiden vähemmistöryhmien edustajia samalla asialla. Kerrankin kaupasta lähtiessäni viereen ajoi eräs tahimaalainen rouva parin lapsensa kanssa, joista toinen varmaa about 5 ja toinen sitten korkeintaan pari vuotias ja siellä isompi hyppi etupenkillä ilman vöitä ja pienempi takapenkillä... :( Eikä niilläkään näyttänyt olevan istuimia edes olemassa. Hirvitti jo ajatuskin, että mitäs jos ne ajaakin lähtiessään jo tuossa parin kymmenen metrin päässä olevassa vilkkaassa liikenneympyrässä jonkun alle tai joku muu ajaa kylkeen... :/

tiukkapipo miniä
Toivottavasti kyseinen onnettomuus osuu myös mun appivanhempien silmiin. Heidän mielestään autossa voi matkustaa silleen, että sylilapsi istuu mummin sylissä ja pappa köröttelee hitaasti ja varovasti...varmasti oon oikean mäkättäjän maineessa, mutta mun lapsille ovat joutuneet laittamaan turvakaukalon tai istuimen lyhyillekkin automatkoille.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tiukkapipo miniä:
Toivottavasti kyseinen onnettomuus osuu myös mun appivanhempien silmiin. Heidän mielestään autossa voi matkustaa silleen, että sylilapsi istuu mummin sylissä ja pappa köröttelee hitaasti ja varovasti...varmasti oon oikean mäkättäjän maineessa, mutta mun lapsille ovat joutuneet laittamaan turvakaukalon tai istuimen lyhyillekkin automatkoille.
Et tosiaan ole mikään mäkättäjä.Noinhan sen pitää mennäkin.Ja jos lapsi on aikuisen kanssa samassa turvavyössä,voi se vaikka rutistua siihen jos tulee tarpeeksi kova törmäys.

Sylissä kuljettaminen

* Lapsen kuljettaminen autossa matkustavan sylissä on aina vaarallista. Jos lapsi on ilman turvavyötä olevan sylissä, hän jää törmäyksessä auton sisäosien ja matkustajan väliin, kun molemmat lentävät eteenpäin.
* Jos turvavöissä istutaan sylikkäin, sylissä istuva puristuu törmäyksessä sylissä pitävän ja turvavyön väliin.
* Jos lapsi istuu turvavyötä käyttävän sylissä, tämä ei kykene käsivoimin pitämään lasta sylissä. Törmäyskokeissa aikuinen ei kyennyt pitämään 8 kg painoista nukkea sylissään 24 kilometrin tuntinopeudesta.

http://www.liikenneturva.fi/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/index.php

mie
Alkuperäinen kirjoittaja tiukkapipo miniä:
mä myös lukeudun tähän mäkättävä miniä- klubiin.. Kun en suostu ilman turvaistuimia antamaan lapsia kyytiin. Menee välillä hermo kun vähän väliä tulee tilanteita joissa yrittävät että "ei kai sitä nyt tartte kun niin lyhyt matka" jne.. Argh!

mii
No just. Yhtä "vastuullisia" vanhempia on yks tuttavaperhe, kellään lapsista ei ole turvaistuimia (lapsia 4), vanhin ei enää tarvitsisikaan kuin korokkeen. 3v kaksoset istuvat vain turvavöissä, jotka saattavat avata kesken ajon. Nuorimmainen on turvakaukalossa, josta jalat tulevat yli varmaan puol metriä (ikää lapsella 1,5v). Ei oo kuulema varaa ostaa turvavälineitä..

Onko muuten takseilla turvaistuimia?mietin vaan, että jos tulee tilanne, ettei ole autoa käytössä ja tarttis lääkäriin päästä viikonloppuna, jolloin ainoa vaihtoehto olisi taksi, niin kuinka siinä voidaan lasta kuljettaa turvallisesti?kenen vastuulla on, jos lapsi ei ole istuimessa ja taksi ajaa kolarin ja lapsi vaikkaa loukkaantuu vakavasti tms?
Mietinpä tälläisia :/

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Onko muuten takseilla turvaistuimia?mietin vaan, että jos tulee tilanne, ettei ole autoa käytössä ja tarttis lääkäriin päästä viikonloppuna, jolloin ainoa vaihtoehto olisi taksi, niin kuinka siinä voidaan lasta kuljettaa turvallisesti?kenen vastuulla on, jos lapsi ei ole istuimessa ja taksi ajaa kolarin ja lapsi vaikkaa loukkaantuu vakavasti tms?

Taksia tilatessa kannattaa mainita että tarvitaan istuin. Kyllä niillä niitä on, muttei joka autossa vakiovarusteena.

mie
joissakin taxeissa on, ja kannattaa taxia tilatessa mainita että tartteis sellasen jossa on istuin. Tai sitte ottaa oman istuimen mukaan?

nii
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
joissakin taxeissa on, ja kannattaa taxia tilatessa mainita että tartteis sellasen jossa on istuin. Tai sitte ottaa oman istuimen mukaan?
ja huoltajan vastuullahan se lapsi on

kuulees
Mersulla ajeltu ilman turvavöitä... Tulee yks vähemmistöheimo mieleen, joita näkee silleen harva se päivä...
Uudehko mersu. Yleensä näkee sitä 80-luvun autokantaa kyseisellä heimolla enemmän.
kyl meil päin löytyy aika uusiakin merssuja heil ....

Yhteistyössä