Ei tunteita voi valita tai pakottaa itseään tuntemaan tietyllä tavalla. Jos et tunne odotuksen onnea, se ei tee sinusta huonoa ihmistä tai äitiä, luultavasti kuitenkin tunteet syttyy viimeistäänkin vauvaa kohtaan jossain vaiheessa, ja jos tuntuu hankalalta elää noitten negatiivisempien tuntemusten ym. Kanssa, niin kannattaa kyllä harkita, josko voisi käydä juttelemassa niistä tuntemuksista jossain.
Mulla on ollut enemmänkin huolia siitä, että mitä jos kuvittelen vaan raskauden, kun eka raskaus ja takana pitkä lapsettomuus, ärsytti alussa hirveästi kun siskoni (joka tuli yhdestä napsauksesta raskaaksi ja kaikki meni kutakuinkin täydellusyyttä hipoen -_- ) jankutti että nyt alat vaan nauttia kun oot kerran plussannu ja raskaana, lopeta pelkääminen ja murehtiminen! No kun ei niitä niin vaan lopeteta.. Niinpä päätin antaa itselleni luvan tuntea ihan kaikkia tunteita, mitä vaan tuleekin. Alkuraskaus meni epäuskoisissa tunnelmissa, mutta np-ultrassa kun näin että katkarapu oli muuttunut ihka oikeaksi minivauvaksi, tuli hirmusen helpottava itku - en minä enää kuvittele mitään. Kun ekat liikkeet alkoivat tuntua, ja nyt kun liikkeet ovat jo ihan selkeitä, raskaus puolivälin yli, tunteet ja rakkaus vauvaa kohtaan ovat tosi voimakkaita, mutta niin myös menettämisen pelko. Kai tää on sitä äidinrakkautta ja -huolta..
Mun ohje on, että hyväksy negatiivisetkin tunteet ja käsittele niitä; mistä ne johtuvat, voitko tehdä mitään itsesi hyväksi, jotta tuntisit olosi paremmaksi jne. Ja hae apua, jos tuntuu että et pärjää ajatusten kanssa. Tsemppauksia!