Onneksi on vain yksi lapsi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "onnekas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"onnekas"

Vieras
Lapsi saa kaiken huomion ja saa harrastaa kaikkea mitä haluaa. Minulle aikoinaan kokenut lastenlääkäri sanoi että huomaa että lapseemme on panostettu, useamman lapsen perheessä ei usein niin ole.

Voi voi... otan osaa lapsesi tulevan puolison puolesta.
Olen parisuhteessa perheensä ainoana lapsena olleen kanssa ja itsekkäämpää/itsekeskeisempää ihmistä saa hakea. Syö jopa lastensa edestä ruuat alta ettei varmaan jäisi itte ilman.

Meillä myös yksi lapsi, nyt noin vuoden ikäinen. Toista lasta ei myöskään meille tule. Olen asiasta usein sanonut kun on kyselty, että koskas se sisarus tulee. Ja aina jaksetaan sanoa ja päivitellä, että kyllähän sitä lapsella sisarus pitäisi olla. No itselläni on viisi vuotta vanhempi isoveli eikä juurikaan pidetä yhteyttä. Ei lapsenakaan leikitty tai tehty mitään yhdessä. En sitten tiedä, jos ikäero olisi ollut pienempi tai oltaisiin oltu samaa sukupuolta, että olisiko tilanne ollut toinen.

Yhden lapsen kanssa elämä tuntuu vain olevan niin paljon helpompaa, että en halua luopua omasta mukavuudenhalustani kun tämä lapsosemme on kaikinpuolin ollut helppo tapaus.

Olen parisuhteessa perheensä ainoana lapsena olleen kanssa ja itsekkäämpää/itsekeskeisempää ihmistä saa hakea. Syö jopa lastensa edestä ruuat alta ettei varmaan jäisi itte ilman.

puolison valinnan tekee jokainen itse,vanhempiaan ei voi valita ;) että jos noin itsekkään puolison olet itsellesi kelpuuttanut,et voi syyttää kuin itseäsi..mun tyttö on ollut ja on vielä hetken ainoa lapsi ja kaikkea ei ole saanut,rakkautta kyllä yllin kyllin..olen sen tehnyt selväksi jo pienestä pitäen,että kukaan ei saa kaikkea mitä haluaa.

Onneks on viisi lasta, ihan varmasti saavat huomiota (mutta oppivat myös ottamaan muut huomioon) ja saavat kyllä harrastaa mitä haluavat (paitsi sitä kartingia joka maksaa monta tuhatta euroa kuukaudessa, kukaan ei oo kyllä vielä halunnutkaan, ja vaikka lapsia olis vaan yksi niin ei silti saisi).
Mä olen itse ainoa lapsi, ei siinäkään mitään vikaa ollut.

Meillä ei yksi lapsikaan saisi kaikkea huomiota, koska me vanhemmat huomioimme myös toisiamme, itseämme, ystäviämme, jne. Ei meidän maailma ole koskaan pyörinyt, tai tule koskaan pyörimään vain ja ainoastaan lasten ympärillä. Lapsen on erittäin hyvä oppia, ettei hän ole maailman keskipiste.

Harrastaa nuo saavat sitä mitä haluavat. Tai no joo, pojan astronauttihaave piti kyllä torpata, ikävä kyllä en kyennyt mahdollistamaan sitä, mutta tuskin olisin siihen kyennyt vaikka poika olisi ainokainen.

• Tykkää
Reactions: Champion
Meitä on neljä sisarusta, ja välit ovat olleet melko etäiset monella. Jatkuvaa riitaa ja mustasukkaisuutta. Lapset eriarvoisia, lapsenlapset vielä huomattavammin eriarvoisia. Myös äidilläni on useampi sisar, ja välit ovat olleet etäiset. Ja huonotkin.
Minulla on yksi lapsi, olisin halunnut toisen. Mutta hyvä näinkin. Nyt riittää rahat ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin, yllätyksiin, lemmikeihin yms. No, onhan tuolla siskopuoli isän puolelta, mutta ei kovin usein näe...

[QUOTE="onnekas";24823425]... Minulle aikoinaan kokenut lastenlääkäri sanoi että huomaa että lapseemme on panostettu, useamman lapsen perheessä ei usein niin ole.[/QUOTE]

Ja meille on monesti sanottu, että huomaa että meillä on monta (=viisi) lasta, lapsemme ovat sosiaalisia, osaavat ottaa toiset huomioon, ja varsinkin isommat huolehtivat että pienetkin pääsevät leikkiin ja saavat "osansa".

Asioilla on aina puolensa, ;)

En tiedä sinusta ap, mutta minä pystyn huomioimaan elämässäni moniakin asioita, en vain yhtä :) Minula löytyy hienosti aikaa kaikille kolmelle lapsellemme. Tietenkin se aika on pois minun omasta ajastani, mutten koe sitä mitenkään negatiivisena. Ja mikään ei ikinä voi olla ihanampaa kun lasten rakkaus omia sisaruksiaan kohtaan. Näin meillä :)

En usko että pelkkä ainoana lapsena eläminen tekisi itsekkääksi. Koska koulussa ja työelämässä on kuitenkin osattava joustaa ja tultava toimeen muiden kanssa. Elämä on hyvä kouluttaja. Se on vaan tuollainen ikivanha myytti johon sokeasti uskotaan. Paljon on riitaisia ja kateellisia sisaruksia.

Minä olen nelilapsisen keskisarjaa. En ole oppinut ottamaan muita huomioon.
En tule sisaruksieni kanssa toimeen.
Moni voisi luulla, että olen kasvanut perheen ainoana lapsena.

Meillä on 22-vuotias poika, 20-vuotias tyttö sekä juuri 7-vuotta täyttänyt Iltatähti-tylleröinen. Isojen ollessa pieniä heillä oli leikkiseuraa toisistaan. He kasvoivat yhdessä tukien toisiaan. He kyllä saivat harrastaa mitä tahtoivat ja harrastavat vieläkin.
Iltatähtemme on ihme, jonka saimme silloin kun emme enää edes odottaneet. Ja minusta tuntuu pahalta, se ettei hän saa enää leikkikaveria... :(
No, hänellä on meidät:)

mä olen onnellinen, että rakkautta riittää neljälle, kurjaa elämä olisi jos olisi vain yksi lapsi. säälin yksilapsisia perheitä, jossa rakkautta riittää vaan ja ainoastaan yhdelle.

puolison valinnan tekee jokainen itse,vanhempiaan ei voi valita ;) että jos noin itsekkään puolison olet itsellesi kelpuuttanut,et voi syyttää kuin itseäsi..mun tyttö on ollut ja on vielä hetken ainoa lapsi ja kaikkea ei ole saanut,rakkautta kyllä yllin kyllin..olen sen tehnyt selväksi jo pienestä pitäen,että kukaan ei saa kaikkea mitä haluaa.
Just näin. Useammankin lapsen voi kasvattaa kieroon ja passata pilalle, ja anoppini on tehnyt juuri niin. Onneksi mies on ollut kiltti ja helposti koulutettava ;-)

Niin, minustakin se on enempi kyseessä kasvatus, kuin sisarusten määrästä johtuvaa, että miten lapsi käyttäytyy. Tiedän tosi monta isosta perheestä olevaa, jotka ovat niin saakelin ahneita ja itsekeskeisiä. Kun on täytynyt pitää puoliaan jopa ruoassa... Mutta en väitä, että kaikilla isossa perheissä näin on. Kuten sanoin, se kasvatus.
Yksilapsisia en juuri tunne :) Omani on minun ainoa, mutta ei isänsä.

• Tykkää
Reactions: versatile

Niin saman huomasin aikanaan kun yhden tenavan tuollaiselle miehelle menin erehdyksissäni tekemään :(
Lasta en kadu mutta piirteet jotka miehestä paljastui etenkin lapsen synnyttyä niin olisipa näyttänyt karvansa jo aikaisemmin.
Tosin ero oli helppo isä ei edes tavata halua lastaan, tosin olisi halunnut kaikki rahalliset tuet, joten se lienee jotain kertoo:headwall:

Koulussa aikanaan minun luokallani oli tyttö joka oli perheensä ainokainen ja voi luoja sitä itsekeskeisyyttä ja määräilyä muita kohtaan :(
Ei edes ruokajonossa osannut odottaa ja suuttui jos ei ensimmäisenä saanut.
Samoin jos ope pyyti jotain tekemään ja luokassa oli toinenkin saman niminen niin tämä huusi hyvin kovalla äänellä että eiköhän ope minua kuitenkin tarkoittanut.
Ennenkuin ope väliin kerkesi korjaamaan ketä tarkoitti niin se asia oli siis tehty. Eli hyvin, minä minä asenne :(

Ex-työkaverillani oli yksi lapsi ja voi luoja jos neidin mieleen ei heti ollut asia tai voi luoja jos kahvihuoneessa ei hänelle ollut mitä pikku printsessa tahtoi.
Voi luoja mikä vinkuminen milloin mihinkin harrastukseen (rahaa) tai voi luoja kuinka ei halunnut näitä vaatteita joten palautin ja mälläsin rahat. Muistan kerrankin kun äitinsä oli ostamassa työpaikkamme kautta avonilta itselleen lopuksi tilanne oli niin ettei äiti ostanut itselleen mitään kun printsessa taas kiukkusi kuinka häneen ei annta rahaa. Jokapäivä tuo rintsessa tuli kerjäämään rahaa ja jopa tilanteita että äidillä ei ollut ja äiti nolona lainasi meiltä, voi sitä nyrpistelyn määrää jos meillä ei ollut 20e vaan löytyi 15e
pakko kai tämän on kelvata oli vastaus.
Arvata saattaa ettemme enään mekään lainanneet kun kiitosta ei tullut :(

Toki kieroon voi kasvattaa vaikka 10 lasta mutta kyllä se totuus on ihan itse omin silmin nähty niin moneen otteseen (enemmänkin kuin nämä 4)
että suurin yksilapsisita on erittäin kieron asenteen omaavia.

Ja sen vielä lisään, auta armias jos saat yksilapsisen perheen lapsen esimieheksesi, niin että hän ei vielä siellä korkeimmalla pallilla.
Tämä jättää työnsä tekemättä syyttää alaisiaa, jos joku hyvä idea alaiseltaan niin johan se esitellään hänen omana ideanaan jne.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä