onks kukaan nähny dogostaffii??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oisko hyvä yhdistelmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei mitään vikaa kummassakaan :) ihania koiria. kunhan kyselin ihmisten kokemuksista. mein tyttö on jo 4v et viissiin liian vanha ekaa pentuetta kantamaan :(

Jätä jalostushommat kokeneille kasvattajille, joilla on motiivina muukin kuin uteliaisuus nähdä mitä syntyy... Tollanen huvikseen yhdistely on turhaa ja typerää.

luonto kyllä keinot keksii:) isompi koira kyl osaa niiata tai mennä maate.

Aivan. Tutulla kävi niin, et naapurin kääpiömäyräkoira oli käyny astumassa Alaskanmalamuuttinartun...ja vielä häkin läpi...kesken meni se tiineys ja kaikenlisäks niin paha kohtutulehdus, et joutuivat leikkauttamaan nartun. Oli vielä jalostuskoira se narttu... :( No nyt jäi pennut sen osalta tekemättä...

luonto kyllä keinot keksii:) isompi koira kyl osaa niiata tai mennä maate.

No joo, tiedän että tätä tapahtuu vahingossa, mutta tuntuisi jotenkin kornilta ihan tarkoituksella...Muutenkin sekarotuisten tekeminen "tarkoituksella" on minusta huono idea.

ymmärrän palma silti mitä tarkoitat :) tarkoitan vaan et joka aloituksessa täällä tulee jollekin jotain nokan koputtamista ja se on ikävää.

Jos joku suunnittelee jotain omasta mielestä älytöntä niin saa kai siitä sanoa? Sorry, mutta en mä pysty päätä silittämään jos joku suunnittelee vaattivien koirien risteyttämistä ulkonäkösyistä, tai ainakin sen kuvan aloituksestasi sain. Jos halusit vain leikkiä ajatuksella, se ei käynyt viestistäsi ilmi.

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
ymmärrän palma silti mitä tarkoitat :) tarkoitan vaan et joka aloituksessa täällä tulee jollekin jotain nokan koputtamista ja se on ikävää.

Jos joku suunnittelee jotain omasta mielestä älytöntä niin saa kai siitä sanoa? Sorry, mutta en mä pysty päätä silittämään jos joku suunnittelee vaattivien koirien risteyttämistä ulkonäkösyistä, tai ainakin sen kuvan aloituksestasi sain. Jos halusit vain leikkiä ajatuksella, se ei käynyt viestistäsi ilmi.

ei mun päätä tarvii silittää :D toi on jännä, ku puhutaan vaativasta koirasta. Mein koira on ollu just sopiva koira mein luonteelle eikä oo ollu muuten vaativa ku aktiivisuuden puolesta.. tä ei ny sit tarkoita etten tiedosta millainen dogo voisi olla. oon kouluttanu hankalia yksilöitä joita on kasvatettu väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja palma:

ei mun päätä tarvii silittää :D toi on jännä, ku puhutaan vaativasta koirasta. Mein koira on ollu just sopiva koira mein luonteelle eikä oo ollu muuten vaativa ku aktiivisuuden puolesta.. tä ei ny sit tarkoita etten tiedosta millainen dogo voisi olla. oon kouluttanu hankalia yksilöitä joita on kasvatettu väärin.

Jos mietitään mihin noi molemmat rodut on jalostettu, niin eihän ne ihan joka kotiin sopivia sohvakoiria ole. Jo voimaa löytyy molemmilta sen verran, että omistajan täytyy tietää mitä on hankkimassa.

No kiinnostais tietää, mitähän dogo argentinojen kasvattajat tästä sanois. Ja mistä oot omasi dogomixin ostanut? On kuitenkin kyse sellaisesta koirarodusta, siis jos puhutaan dogo argentinosta, että sen kans nyt ei voi pelleillä eikä niitä tule myydä kelle tahansa..eikä se homma ole mitään rahastusjuttuja (vaikka toki pitää kattaa kulut ja saada hieman voittoa, jotta homma voi pyöriä ja rotua kehittää). Staffit sitten kaikki tuntemani ovat äärettömän kilttejä, joten sekin viakuttaa koiraasi, huomaapa se.

Itselläni on rotikkamix ja voisin toki aidonkin ottaa, jos vielä koiran ottaisin. En silti ajattele, että tämä koirani nyt edustaa tyypillistä rotikkaa, koska joukossa on hyvin paljon lempeämpää rotua..jopa sohvakoiramaista (onhan rotikkaki toki tätä, mutta eri tavalla). Tietysti vielä pitää ottaa huomioon se yksilönvaihtelu.

Ite nimettäin tiiän, että monet risteyttää noita vähän "vaikeampia" rotuja ja vetävät hirveet voitot niistä. Ei kiinosta pätkääkään se rodun kehittäminen eikä mikään muukaan. Kiva vähä tehä pentuja ja saada rahaa. Sit otetaan itelle ehkä siitä miksistä yks, jonka kans ei välttämättä enää pärjätäkkää. Tiesitkö, että narkkarit esmes ostelee tollasia?

Se, että sulle nyt sopii se yks koira, niin ei tarkota että tionen sopisi. Edes sitä samaa miksiä. Yksinkertaisesti siitä syystä, että yksilöerot ovat niin isoja. Mun mielestä esim. itelle on helpompi kouluttaa sellanen keskikastin koira ku kovin pehmeä luonteeltaan (ja kovin kovaa taas en haluais). Vaikka itellä on vain kaksi koiraa, niin voin kummanki kanssa osoittaa hyvin, että ei niitä ihan samaan tyyliin voi kasvattaa. Aivan erilaisia. Ja ihan rodusta viis.

Ja tuo teidän dogostaffi-mix ei ole mikään lajinsa edusta. Ei staffin eikä dogon. Se on siis luultavasti myös hyvin erilainen kuin kumpikan noista tai siinä voi olla enemmän sitä toista luonnetta. Jos lähdet noita sekottelemaan, niin varmasti kasvattajia kiinnostais tietää, mistä nuo on lähteny, koska kasvattajat pyrkivät varsinki vaativissa roduissa olemaan erittäin tarkkoja siitä, kelle koirat menee. Sun pitäis siis tosi tarkasti valkata ostajat, ootko valmis siihen? Entä ottamaan takas ne koirat, jos ostajalla ongelmia? Mikä ois laadun tae? Ja mitä pyrkisit tällä mixillä tekemään, siis mitä piirteitä jne? Entä' miten terveyspuoli?

Ittee vaan hirvittää, kun dogo argentinon tyyliset koirat menee mixin kautta myyntiin ties kelle. Ja sitten ollaan pulassa, niin että itkettää..kirjaimellisesti. Kyllä siihen pitää olla sellainen omistaja, joka on soppeli..jo pelklän harrastustoiminnan myötä.

oon kouluttanu hankalia yksilöitä joita on kasvatettu väärin.

Ja tääkään ei kerro yhtään mitään. Itekki oon koulutellu useampaa koiraa enkä lähe sanomaan, että varmasti pärjäisin jokaisen yksilön kanssa. Ees Pertti Vilander ei ole pärjännyt ihan joka ikisen yksilön kanssa. Ja hän on sentääs kouluttanut koiria lähestulkoot koko ikänsä ja osaa käsitellä koiria ilmiselvästi.

On selviä aste-eroja noissa, mikä on hankala koira ja mikä on sitten ihan ongelmakoira. Ja ainahan se vika, noin 99% on hihnan toisessa päässä, mutta en ite lähtis mitään hyökkijä-purijaongelmatapauksia lähestymään ollenkaan. Taas jos koira h yppii ja vetää ja vähän ongelmallisesti tervehtii ihmisiä..niin tämmönen koulutus taas on ihan eri luokkaa kuitenki. Ja onnistuu omistajalta itseltäänkin, jos on aikaa ja viitsimystä ja pyytää apua, jos ei pysty yksinään.

JOka tapauksessa, muistetaan, että aina voidaan pyytää apua..ja kantsii pyytää sitä ennen ku ne ongelmat on hevosen kokosia =)

mulla ei ole dogastaffia. juttu lähti miehen kanssa ihan siitä että yhden tutun staffi oli säikäyttäny tutun kissan jne. todettiin olevan niin samanlaisii ulkoisesti ym.. kasvattajan piti astuttaa mein narttu ja pohdittiin sitä et onko aika menny jo täyteen koiran fyysikan ottaen huomioon, sijoitus sopimus 4 vuotta... tästä heräs ajatus jolla leikiteltiin et millainen yhdistelmä todellisuudessa on dogostaffi..

Älä sekoita niitä ainakaan noilla syillä. Lisäksi rotuina ovat aivat eri luonteiset. En ainakaan vielä ole tavannut argentinoa, joka rakastaa kaikkia ihmisiä ojista löytyvistä spurtguista asti... Staffi on vierailleihmisille hyvin avoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Ennemmin staffi dogon kans ku amstaffi, mut en kyllä lähtis leikkimään noilla roduilla.

Niin ja en oo nähnyt tuollasta yhdistelmään, mut voisin kuvitella varsinkin amstaffin kans sen muistuttavan jonkin verran XLbittiä

Koirien sekoittaminen onnistuu joskus vallan upeasti ja tuloksena on kertakaikkisen ihana ja kelpo yksilö mutta sitten on niitä tapauksia kun ei kaikki ole ihan parasta.

Itsellä on sakemannin ja erään mastiffin sekoitus. Ihana,mielettömän rauhallinen perhekoira. Ei hötkyile turhia, ei edes pentuna. Mutta se suojeluvietti. Ihan pommi. Todella varautunut vieraita kohtaan,itsenäinen vartija ja nimen omaan itsenäinen.. Eli se sakun ohjattavuus on korvautunut mastiffin itsenäisellä vietillä ja vieraiden kyräilyllä.

Yhteistyössä