Onks ihan kamalaa jos yhdellä lapsella ei ole kummeja tai "kummeja"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja as if
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

as if

Aktiivinen jäsen
23.08.2007
18 068
4
38
Meille on tulossa kuudes muksu ja ei oikein ketään kenet välttämättä haluttais kummiksi (ei kuuluta kirkkoon eikä muksua kasteta mutta siis "kummiksi").
Isommilla on kummeja joista osa on kovin aktiivisesti kummilastensa kanssa tekemisissä ja osa ei yhtään eli sinänsä lapsilla on nyt jo epäreilu kummitilanne.

Oisko ihan hullua jos tälle yhdelle ei tulis kummeja lainkaan?
Lisäksi musta on jo pitkän aikaa tuntunut siltä etten jaksa järkätä mitään nimiäisiäkään, eipä se vauva ainakaan niitä juhlia kaipaa. Mutta onko se isompana sit kova paikka jos ja kun saa tietää että isommilla sisaruksilla on ollut ristiäiset/nimiäiset ja itsellä ei? Omalla perheellä voitais pitää vauvan kunniaksi vaikka jätskisyömingit, mikään sukulaisten kestitseminen ei jaksa napata...

Kyllä mä jotkut kummitukset hommaisin, jos kerran muillakin on. On ainakin samat lähtökohdat, vaikka joskus tilanne muutoin osoittautuisi epäsuhtaiseksi muihin kummituksiin verrattuna.

Mun mielestä on epäreilua. Lällyslää, mulla onkin kummit ja sä et edes saanut juhlia! Mitäs kun muilla on muistoja nimiäisistä, lahjoja ja kuvia ja tää kuudes on sitten ihan ulkopuolinen. Järkkäätkö synttäritkin vain parille vanhimmalle, tai ainoastaan keskimmäiselle? Ellet jaksa itse keitellä kahvia niin palkkaa joku hoitamaan homma. Jotenkin tuntuu hullulta tehdä liuta lapsia, jollei niille sitten halua olla tasaveroinen. :(

Jos ongelma on vaan siinä, että ette keksi enää uusia ihmisiä, jotka haluaisitte kummin tehtävään, niin pyytäkää jotain semmoista, joka on jo jonkun vanhemmista lapsista kummina.

Itse en kehtaisi jättää juhlia pitämättä, jos aiemmillekkin lapsille pidetty.

Mun mielestä on epäreilua. Lällyslää, mulla onkin kummit ja sä et edes saanut juhlia! Mitäs kun muilla on muistoja nimiäisistä, lahjoja ja kuvia ja tää kuudes on sitten ihan ulkopuolinen. Järkkäätkö synttäritkin vain parille vanhimmalle, tai ainoastaan keskimmäiselle? Ellet jaksa itse keitellä kahvia niin palkkaa joku hoitamaan homma. Jotenkin tuntuu hullulta tehdä liuta lapsia, jollei niille sitten halua olla tasaveroinen. :(

Itseasiassa ihan kamalasti en järkkää synttäreitä kellekään. Senkö takia pitäis jättää lapset tekemättä? :D

Ja jotenkin väärältä sekin tuntuu että pyytäis kummeiksi ihmisiä joita ei oikeastaan haluis?

Ja laitoinhan mä että voidaan omalla perheellä pitää "jätskikestinimiäiset", sais valokuvia vauvakirjaan ;)

Munkin mielestä kuulostais aika epäreilulta nuorimmaista kohtaan. Eihän hän vielä pienenä osaa vaatia kummeja mutta myöhemmin hän kyllä ymmärtää mitä toisilla lapsilla on mutta ei hänellä.

minä en edes tajua mitä ihmeen kummeja jos kerran ei kuuluta kirkkoonkaan, lahja-automaatteja. Eikö niitä samoja aikuisia voi tasapuolisesti kuitenkin kutsua kaikkien lasten juhliin?

[QUOTE="Eee";26418818]Jos ongelma on vaan siinä, että ette keksi enää uusia ihmisiä, jotka haluaisitte kummin tehtävään, niin pyytäkää jotain semmoista, joka on jo jonkun vanhemmista lapsista kummina.

Itse en kehtaisi jättää juhlia pitämättä, jos aiemmillekkin lapsille pidetty.[/QUOTE]

No kun en halua ketään niistä isompien lapsien kummeistakaan, jotenkin typerää pyytää samoja ihmisiä sisarusten kummeiksi imho.

No en mä tiedä onko se mikään maata mullistava juttu että onko niitä kummeja tai "kummeja" vai ei. Mulla on samassa perheessä kaksi kummilasta, eikä nekään lapset aina muista kuka on mun kummilapsi, koska samalla lailla mä suhtaudun kaikkiin lapsiin siellä. Musta on vaan tärkeää, että kaikilla lapsilla sitten olisi heille tärkeitä aikuisia, tää tietenkin riippuu siitä, millä lailla ne teidän vanhempien lapsien kummit tuppaa lapsia muistamaan ja miten paljon käy jne. Munkaan lapset ei varmaan muista omia kummejaan, tietävät vaan että on ihmisiä, jotka käy meillä ja on heille molemmille yhtä lailla läheisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26418836:
Isovanhemmat kummeina?

Meidän suunnattoman suuresti sikiävässä suvussa on isovanhemmat hoitaneet kummin tehtäviä monesti, myös aikuisiksi kasvaneet sisarukset, mutta teidän tenavat ei ihan vielä taida olla niin isoja :D

Itseasiassa isoin veli täyttää tänä vuonna jo 15, haluiskohan hän alkaa myös pikkuveljelleen kummisedäksi? Oispa aika hauska juttu, kiitos ideasta :D

Voisko perheenne vanhimpia lapsia miettiä uuden vauvan kummiksi? Ei ehkä ihan tyypillistä, mutta mä voisin itse käyttää tätä.

Ja ne jätskikekkerit on ihan riittävät, onhan nekin juhlat, vaikkakin vain perheen kesken.

Muoks: jaah, joku ehti jo ennen :)

• Tykkää
Reactions: as if
Minun mielestä ei olisi kamalaa. Liikaakin tehdään asioita vain sen vuoksi kun "pitää". Siinä hyvä esimerkki lapsellekin, että "sääntöjä" voi joskus muuttaa halutessaan :). Parempi olla hyvillä mielin kuin tehdä mitään väkisin.

Mutta ideana esim. tuo ison veljen kummiksi pyytäminen on kyllä ihan kiva :).

Meillä on 3 lasta ja emme kuulu kirkkoon. Nimet jokaisella on ja ilmoitus maistraattiin tehtiin :)
Ei tullut mieleenikään että ottasimme näille kummit.
Miksi kummi pitää olla jos ei kuulu kirkkoon? Luulin että kummi jutut on näillä kirkko hihhuleilla :O
Voinkohan vielä jälkikäteen otaa jotain "kummeja"?
Miten te kirkkoon kuulumattomat järjestätte sen kun ikätoverit pääsee ripille , meneekö lapsenne jonnekin leirille ja siitä sitten järkätään jotkut juhlat?
(itse siis aikanaan kuuluin kirkkoon mutta erosin ennen lasten tuloa)
Kun minä erosin kirkosta ja kuvittelin ettei nyt tarvitse stressata kirkon mukaan kuten muillakin että pitää olla kummit ja ristiäiset ja ehkä rippijuhlat..

Meillä on 3 lasta ja emme kuulu kirkkoon. Nimet jokaisella on ja ilmoitus maistraattiin tehtiin :)
Ei tullut mieleenikään että ottasimme näille kummit.
Miksi kummi pitää olla jos ei kuulu kirkkoon? Luulin että kummi jutut on näillä kirkko hihhuleilla :O
Voinkohan vielä jälkikäteen otaa jotain "kummeja"?
Miten te kirkkoon kuulumattomat järjestätte sen kun ikätoverit pääsee ripille , meneekö lapsenne jonnekin leirille ja siitä sitten järkätään jotkut juhlat?
Kun minä erosin kirkosta ja kuvittelin ettei nyt tarvitse stressata kirkon mukaan kuten muillakin että pitää olla kummit ja ristiäiset ja ehkä rippijuhlat..

No siis kummius on kirkon järjestelmä, jotka virallisesti kirjataan kirkon kirjoihin. Jos ei kuulu kirkkoon, niin voi tietenkin sopia että joku toimii "kummina" mut se on sitten ihan teidän välinen juttu, ei mikään "virallinen" juttu. Tietenkin voit jälkikäteenkin sopia jonkun kanssa että hän toimii lapsenne "kummina" jos haluat.

Miksi kummi pitää olla jos ei kuulu kirkkoon?

Useasti itsekin miettinyt, että ei kuuluta kirkkoon, tehdään siitä numero (en tarkoita tämän ketjun aloittajaa, ihan irrallaan aiheesta, huom!) mutta silti halutaan samanlaisia perinteitä- kummit, häät kirkossa (kyllä, kirkossa), rippijuhlat, seurakunnan kerho lapselle (ja sitten vikistään siitä kun siellä puhutaan uskonnosta, maksuttomassa kerhossa).

Meillä kuopusta ei ole kastettu eikä hänellä ole kummeja vaikka isommilla on. Itse en näe siinä ongelmaa, aktiivisimmillaan tuo kummeus on meillä sitä että lähetetään synttäri- ja joululahjat ja nähdään ehkä kerran vuodessa, lapsille käytännössä vieraita ihmisiä. Ei haluta enää sitoa ketään noin lapsiin, mielummin niin että kuopuksen elämässä on mukana niitä aikuisia jotka siinä sillä hetkellä haluaa olla, ilman mitään velvollisuuksia.

Rehellisesti, en tänä pävänä enää kenenkään kummiksi itsekään haluaisi.

• Tykkää
Reactions: as if
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26418921:
Useasti itsekin miettinyt, että ei kuuluta kirkkoon, tehdään siitä numero (en tarkoita tämän ketjun aloittajaa, ihan irrallaan aiheesta, huom!) mutta silti halutaan samanlaisia perinteitä- kummit, häät kirkossa (kyllä, kirkossa), rippijuhlat, seurakunnan kerho lapselle (ja sitten vikistään siitä kun siellä puhutaan uskonnosta, maksuttomassa kerhossa).

Juuri tätä hain takaa :D
Itse erosin kirkosta juuri näistä kirkollisista juhla syistä ym ja lapsemme saa siihen liittyä jos aikanaan haluaa.
Miksi siis ei kuulua kirkkoon jos kuitenkin halutaan kirkollista metodia pitää yllä?

• Tykkää
Reactions: Madicken04

Meillä esikoinen olis nyt rippikouluiässä, aikoinaan hänet on kastettu että sinänsä rippikoiluun meno ei olisi vaikeaa (senkun liittyisi takaisin kirkkoon jos haluaisi) mutta eipä tuota vois vähempää kiinnostaa, vaikka juttua on kuulemma koulu- ja joukkuekavereiden kanssa rippijuhlista ja -lahjoista ollutkin. Kesällä on menossa jääkiekkoleirille ja kielimatkalle Jenkkeihin eikä mitään juhlia järjestetä eikä varmaan kaipaakaan.

Niin ja siis ollaan aiemmin kuuluttu kirkkoon ja neljä lapsista on kastettukin, sittemmin erottu (en tajua miksei aiemmin tullut erottua, ihan tavan vuoksi vaan on tullut seurakunnan jäsen oltua). Viidennelle sitten pidettiin ne nimiäist ja pyydettiin "kummit" kun muillakin on vaikka vähän tyhmältä tuntuikin (ja toisaalta silloin oli ne kaks ihmistä jotka haluttiin kumpikin pyytää kummeiksi, nyt mitään sellaisia "must-tyyppejä" ei ole).

Ja kirkkoon kuulumattomien kirkkohäitä en ymmärrä minäkään, enkä monien pelkästään tapauskovaistenkaan ;)

Itse monen mielestä näen tuon liikaakin kirkkoon liittyvänä asiana. Siis siinä vaiheessa kun en enää usko lapsikasteeseen en osaa nähdä mieltä ristiäisissä sen enempää kuin kummeissakaan enkä koe tarvetta järjestää lapselle tuon puitteissa mitään "korvaavaa" juhlaa/"kummeja".

No kai se on lapsesta ihan hauskaa omata kummi, olkoon vaikka mummi ja pappa. Itse olen kuitenkin halunnu ns. ulkopuoliset kummeiksi.
Ja ehdoton juttu on se, että kyllä ne nimiäiset tulee järjestää jos kerran lapsia ruvetaan tekemään. Mun mielestä ei auta vedota siihen, että "ei jaksa", mutta eipä ole minun asiani ;)

Kummius ei liity meillä niin pätkääkään uskonnollisiin asioihin.

Meillä kummit ovat vain lapselle "merkityt" läheiset ihmiset, eikä sillä ole niin mitään tekemistä kristillisen kasvatuksen kanssa. Jaa miksikö me haluamme kummit...no siksi että mun mielestäni on mukavaa kun lapselle on ns. nimetty läheisiä ihmisiä. Ja nämä aikuiset jotka kummeina lapsillemme ovat, haluavat kummilapsen.

Mä itse olen kummi myös ja tykkään kovasti. On mukavaa kun on periaatteessa yksi lapsi lisää, vaikkei oikeasti olekaan :)

Mä en ymmärrä miksi perinteitä ei saisi muunnella itselleen sopivaksi, jos siltä tuntuu. Perinteiseen joulupöytään kuuluu kinkku, mutta varsin monessa perheessä se on korvattu nykyään kalkkunalla. Ja jos se tälle perheelle paremmin näin sopii, niin mikäs siinä sitten.

Me tosiaan juhlitaan myös joulua, pääsiäistä yms. kirkollisia juhlapyhiä. Mutta ei siksi että niillä olisi jotakin tekemistä jeesuksen tai jumalan kanssa meidän kohdallamme vaan siksi, että ne ovat superihania lastenjuhlia. Juhlia ei voi koskaan olla liikaa, joten miksi me emme juhlisi kun koko muukin Suomi juhlii ja meitä kuitenkin juhlituttaa?!

Häitä emme viettäneet kirkossa, mutta kyllä sitäkin alussa vaihtoehtona pohdin. Ja vain ja ainoastaan siksi, että halusin viettää hääni mahdollisimman kauniissa paikassa. Kyllä kirkko vaan on niin tajuttoman hieno paikka, ettei tosikaan. Kuka EI haluaisi häitään paikkaan, joska on kaunis? Jälleen kerran mä olen henk. koht. erottanut sen jumaluuden ko. asiasta...mulle kirkko merkitsee kaunista ja rauhallista paikkaa, ei muuta.

Jos lapseni haluaa liittyä kirkkoon ja käydä riparin, niin kyllä mä näkisin että ne rippijuhlatkin sitten juhlitaan.

Ja mitä siihen seurakunnan kerhoon tulee, niin joillekin se on ainoa kerhovaihtoehto. Ei kaikkialla yksinkertaisesti ole muita kerhoja tai ne muut ovat niin täynnä. Ja mitä siihen maksuttomuuteen tulee, niin ei se ainakaan täälläpäin ole maksuton. Ja mitä siihen osallistumiseen noin niinkuin muutoin tulee, niin sinne on täysin tervetulleita myös muita uskontoja edustavat lapset...joten hyvin hassuna pidän sitä, että vaikka seurakunta ottaa ne lapset avosylin vastaan, niin palstalla ne ammutaan alas.

Lisäksi peräänkuulutan sitä, että se ettei kuulu kirkkoon, ei tarkoita automaattisesti kristinuskon vihaamista tms. Me emme kuulu kirkkoon, mutta olen antanut lapsilleni vapauden valita mitä he haluavat. He saavat osallistua halutessaan koulun uskonnontunneille, koulun joulunäytelmiin, päiväkodin joulujuttuihin ja joulukirkkoon, he voivat halutessaan myös ottaa osaa seurakunnan järjestämille leireille, kerhoihin, pyhäkouluun, retkiin, you name it...

Jotakin olisi lasten ihan hyvä suomen valtauskonnosta oppia. Joten siksi lapseni saavat ottaa osaa em. tapahtumiin.

Mut ja mun veli on kastettu koska meidän ukki pakotti. Meillä on 2 pukkusiskoa joita ei ole kastettu (äiti uskalsi uhmata isäänsä). Siskoilla ei ole minkäänlaisia kummeja. Pienenä toinen sisko ihmetteli asiaa ja äiti selitti että heillä ei ole kummeja koska heitä ei ole kastettu. Siihen se sitten jäi.

Meidän lasta ei ole kastettu, enkä halunnut mitään "kummituksia", koska en halua eriarvoistaa sukulaisia ja ystäviä. Meillä ei ollut edes nimiäisiä.

Mun mielestä koko kummius on nykypäivänä menettänyt täysin merkityksen!

Yhteistyössä