Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26418921:
Useasti itsekin miettinyt, että ei kuuluta kirkkoon, tehdään siitä numero (en tarkoita tämän ketjun aloittajaa, ihan irrallaan aiheesta, huom!) mutta silti halutaan samanlaisia perinteitä- kummit, häät kirkossa (kyllä, kirkossa), rippijuhlat, seurakunnan kerho lapselle (ja sitten vikistään siitä kun siellä puhutaan uskonnosta, maksuttomassa kerhossa).
Kummius ei liity meillä niin pätkääkään uskonnollisiin asioihin.
Meillä kummit ovat vain lapselle "merkityt" läheiset ihmiset, eikä sillä ole niin mitään tekemistä kristillisen kasvatuksen kanssa. Jaa miksikö me haluamme kummit...no siksi että mun mielestäni on mukavaa kun lapselle on ns. nimetty läheisiä ihmisiä. Ja nämä aikuiset jotka kummeina lapsillemme ovat, haluavat kummilapsen.
Mä itse olen kummi myös ja tykkään kovasti. On mukavaa kun on periaatteessa yksi lapsi lisää, vaikkei oikeasti olekaan
Mä en ymmärrä miksi perinteitä ei saisi muunnella itselleen sopivaksi, jos siltä tuntuu. Perinteiseen joulupöytään kuuluu kinkku, mutta varsin monessa perheessä se on korvattu nykyään kalkkunalla. Ja jos se tälle perheelle paremmin näin sopii, niin mikäs siinä sitten.
Me tosiaan juhlitaan myös joulua, pääsiäistä yms. kirkollisia juhlapyhiä. Mutta ei siksi että niillä olisi jotakin tekemistä jeesuksen tai jumalan kanssa meidän kohdallamme vaan siksi, että ne ovat superihania lastenjuhlia. Juhlia ei voi koskaan olla liikaa, joten miksi me emme juhlisi kun koko muukin Suomi juhlii ja meitä kuitenkin juhlituttaa?!
Häitä emme viettäneet kirkossa, mutta kyllä sitäkin alussa vaihtoehtona pohdin. Ja vain ja ainoastaan siksi, että halusin viettää hääni mahdollisimman kauniissa paikassa. Kyllä kirkko vaan on niin tajuttoman hieno paikka, ettei tosikaan. Kuka EI haluaisi häitään paikkaan, joska on kaunis? Jälleen kerran mä olen henk. koht. erottanut sen jumaluuden ko. asiasta...mulle kirkko merkitsee kaunista ja rauhallista paikkaa, ei muuta.
Jos lapseni haluaa liittyä kirkkoon ja käydä riparin, niin kyllä mä näkisin että ne rippijuhlatkin sitten juhlitaan.
Ja mitä siihen seurakunnan kerhoon tulee, niin joillekin se on ainoa kerhovaihtoehto. Ei kaikkialla yksinkertaisesti ole muita kerhoja tai ne muut ovat niin täynnä. Ja mitä siihen maksuttomuuteen tulee, niin ei se ainakaan täälläpäin ole maksuton. Ja mitä siihen osallistumiseen noin niinkuin muutoin tulee, niin sinne on täysin tervetulleita myös muita uskontoja edustavat lapset...joten hyvin hassuna pidän sitä, että vaikka seurakunta ottaa ne lapset avosylin vastaan, niin palstalla ne ammutaan alas.
Lisäksi peräänkuulutan sitä, että se ettei kuulu kirkkoon, ei tarkoita automaattisesti kristinuskon vihaamista tms. Me emme kuulu kirkkoon, mutta olen antanut lapsilleni vapauden valita mitä he haluavat. He saavat osallistua halutessaan koulun uskonnontunneille, koulun joulunäytelmiin, päiväkodin joulujuttuihin ja joulukirkkoon, he voivat halutessaan myös ottaa osaa seurakunnan järjestämille leireille, kerhoihin, pyhäkouluun, retkiin, you name it...
Jotakin olisi lasten ihan hyvä suomen valtauskonnosta oppia. Joten siksi lapseni saavat ottaa osaa em. tapahtumiin.