Onkos tämä jo ollut täällä? Aika hurjia vastauksia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26819429]Opetettu? ei mua ole mitenkään "opetettu" pelkäämään ja kammoamaan vanhempien seksiä, miten se tehdään? silti en halua ajatella vanhempieni sekstailua. Tai miten lapselle opetetaan olemaan pelkäämättä?

Miksi siinä on jotain sairasta, jos ei aikuisenakaan halua ajatella eikä kuulla vanhempien seksielämää? :D mä en kyllä keksi yhtään syytä miksi mun pitäisi koko asiaa ajatella.[/QUOTE]

Miksi et halua vanhempiesi parisuhteen olevan kaikilla tasoillaan toimiva?
Toivotko itsellesi huonoa suhdetta kun olet öiti tai äitisi ikäinen?
Miksi?
:O

Miksi et halua vanhempiesi parisuhteen olevan kaikilla tasoillaan toimiva?
Toivotko itsellesi huonoa suhdetta kun olet öiti tai äitisi ikäinen?
Miksi?
:O

Eihän tuossa puhuttu mitään siitä, ettei haluaisi vanhempiensa harrastavan seksiä, vaan kyse oli siitä, ettei halua tietää siitä, eikä ajatella sitä. Vai onko se parisuhde onnellinen ainoastaan silloin, kun seksistä puhutaan avoimesti myös lasten kanssa tai muulla tavoin tehdään lapset tietoiseksi asiasta?

[QUOTE="vieras";26819454]Kyllä mä olen nähnyt vanhempien halailua ja pusuja, mutta en silti todellakaan olisi halunnut lapsena vahingossa nähdä vanhempiani sängyssä, enkä olla tietoinen koko asiasta. Mutta joo, tämä nyt on muutenkin niin naurettavaa, ei lapsen tarvitse edelleenkään osata ajatella tuollaista. Siis vaikka sä olisit osannut ajatella noin "aikuismaisesti" jo 3-vuotiaana.[/QUOTE]

Olen kanssasi samaa mieltä.
Lapsen ei tarvitse ajatella aikusimaisesti 3-vuotiaana.
Eli jos sen ikäinen keskeyttää vanhempien kahdenkeskisen hetken, vanhempien pitää ottaa ensisijaisesti lapsi huomioon.

MUTTA silti lapselle ei pidä opettaa että näkemänsä on "kammotus ja kauhistus" vaan kertoa rauhallisesti että se on "aikuisten keskinäisen rakkauden muoto;, joka ei lapsille kuulu"... ei siis ennen kuin lapsi on aikuinen ja yhdessä oman kumppaninsa kanssa.

Seksi itsessään ei ole lapsellekaan mainittuna "sairasta", "likaista", "vanhemmille sopimatonta" vaan ihan vain lapsen ikätasolle sopimatonta nähtävää/kuultavaa.
Väliin moista sattuu.
Voi vaikka uutisissa nähdä lapsen ikätasoon sopimattoman kuvan (esim kuolemasta) tai jos oppii varhain lukemaan, niin lukemaan pahan uutisen. Se ikävää.... mutta ei kaada maailmaa.
Ei siis syytä traumaan.

:)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26821157:
Eihän tuossa puhuttu mitään siitä, ettei haluaisi vanhempiensa harrastavan seksiä, vaan kyse oli siitä, ettei halua tietää siitä, eikä ajatella sitä. Vai onko se parisuhde onnellinen ainoastaan silloin, kun seksistä puhutaan avoimesti myös lasten kanssa tai muulla tavoin tehdään lapset tietoiseksi asiasta?

Minun ei tarvitse puhua vanhempieni kanssa seksielämästään, TOIVOAKSENI jotta se on rikas ja antoisa. Sattumoisin tiedän, ei siis vanhempien tai omasta inteensiivisestä halusta moista tietää, että se juuri tuota.
Ja koen tiedon lahjana.
Hyvin eväin mennään tuleviin sukupolviin.

Joku toinen taas kokee vanhempiensa onnen "traumatisoivana" juttuna?
MIKSI?

Minun ei tarvitse puhua vanhempieni kanssa seksielämästään, TOIVOAKSENI jotta se on rikas ja antoisa. Sattumoisin tiedän, ei siis vanhempien tai omasta inteensiivisestä halusta moista tietää, että se juuri tuota.
Ja koen tiedon lahjana.

MIKSI?

Luetko sä edes mihin vastaat kun et vastaa ollenkaan kysymykseen joka esitettiin ja muutenkin ihan aiheen vierestä...?

Ja koen tiedon lahjana.

MIKSI?

Edelleen kysyn, miten se vanhempien onni on siinä, että lapset ovat tietoisia heidän seksielämästään? Se, että lapset eivät halua tietää vanhempien seksielämästä, ei tarkoita sitä, että toivoisi vanhempien olevan onnettomia.

Ja miksi pitäisi itse toivoa, että vanhempien seksielämä olisi antoisaa? Minä näen parisuhteessa monia muitakin ulottuvuuksia, kuin sen, että seksi sujuu.

Ja koen tiedon lahjana.

MIKSI?

Ihan vilpitön kysymys. Haluatko ihan tahallasi ymmärtää kaiken väärin, vai oletko todella niin yksinkertainen ettet vain voi sille mitään?

no joo. oksennelkaa nyt sitten rivissä.

meillä kyllä on harrastettu seksiä ,kun vauva on nukkunut samassa huoneessa ja itseasiassa edelleen niin tehdään,lapsi on pian 4v. ei tietenkään ole hereillä.

yleensä kyllä aamuisin jäädään sänkyyn ja lapset katselee telkkaria olkkarissa .. näin siis viikonloppuisin.

häpeisit:x

no kyse on ollut alle 6kk vauvasta. Toki sitten ollaan siirrytty muualle kun vauva alkanut vaikuttaan siltä että "ymmärtäisi". Mutta ihan pienen vauvan kanssa joka nukkuu se on aivan luonnollista eikä siitä sairasta saa millään. Seksikin voi olla kaunista kun tuoreet vanhemmat sitä tekee rakkaudesta eikä mitään rietastelua.

Muna menee pilluun ja sillä hyvä. Seksi on aikuisten välistä,en ikinä pakottaisi omaa lastani tuijottamaan vieressä kun vanhemmat harrastaa seksiä,oli sitten kaunista tai ei. Vai voiko isommatkin lapset siinä vieressä toljottaa ihan vaan sillä verukkeella että "se on niin kaunis ja romanttinen tuoreiden vanhempien yhteinen hetki"? Saako sun mies jotain kiksejä jos on ulkopuolinen silmäpari vieressä tuijottamassa?

tää(kin) keskustelu repeää ihan älyttömyyksiin mun mielestä.
kun lapsiperheessä se seksin harrastaminen on jo muutenkin ihanan tuskallista ja rajoitettua niin joku on jo sitä mieltä, että ei samassa huoneessa, ei kun lapset on hereillä tms.
taitas jäädä näillä rajoituksilla useille haaveilemiSEKSI :D

kyllä terveellä järjellä varustetut ihmiset tietää mikä on liikaa ja mikä ei. perhepetiseksi ei varmasti ole niin tavatonta, kuin annetaan ymmärtää - sitä ei vaan jakseta tunnustaa edes anonyymisti ( perhepeti käsitehän jo itsessään on aika laaja,huom! ) . harvassa perheessä varmaan vedetään estottomasti ähkien puhkien ja tissit ja pippelit kirkkaan kattolampun hehkussa, kun lapsi nukkuu sängyssään. totuus taitanee olla ennemminkin ,että hiljaa siellä peiton alla ährätään ja takaraivossa kolkuttaa ajatus "herääköhän se,näkeeköhän se" ja purraan tyynyä ja
varotaan, että peitto ei pimeässä lipeä kokonaan pois.

itseasiassa perheellisten perusarkiseksi alkoikin nyt vaikuttaa niin hemmetin huonolta, että taidankin lopettaa moisen harrastamisen kokonaan :xmas:

Noh,meillä on kolme lasta ikähaarukalla 1-7 vuotta. Asumme kerrostalokolmiossa ja nuorin nukkuu kanssamme samassa huoneessa,mutta ikinä,siis IKINÄ ei ole tarvinnut harrastaa seksiä niin että lapsi nukkuu samassa sängyssä tai on hereillä toisessa huoneessa. Ja silti meillä on seksiä monta kertaa viikossa. Lapset menevät nukkumaan kahdeksan-yhdeksän välillä ja meillä on muutaman tunti omaa aikaa joka ilta,koko olkkari on käytössä ;) Omassa sängyssä silloin kun vauva nukkuu ja meillä on sänkyjen välissä vaatekomero joten suoraa näköyhteyttä ei ole. Kohta nuorin siirtyy samaan huoneeseen veljensä kanssa joten makkarikin on kokonaan meidän. Joskus käymme myös iltaisin yhdessä suihkussa,kylppärin oven saa lukkoon jne. =) Kato kyllä normaalit ihmiset osaa aktinsa hoitaa ilman yleisöäkin ;)

[QUOTE="vieras";26824254]Noh,meillä on kolme lasta ikähaarukalla 1-7 vuotta. Asumme kerrostalokolmiossa ja nuorin nukkuu kanssamme samassa huoneessa,mutta ikinä,siis IKINÄ ei ole tarvinnut harrastaa seksiä niin että lapsi nukkuu samassa sängyssä tai on hereillä toisessa huoneessa. Ja silti meillä on seksiä monta kertaa viikossa. Lapset menevät nukkumaan kahdeksan-yhdeksän välillä ja meillä on muutaman tunti omaa aikaa joka ilta,koko olkkari on käytössä ;) Omassa sängyssä silloin kun vauva nukkuu ja meillä on sänkyjen välissä vaatekomero joten suoraa näköyhteyttä ei ole. Kohta nuorin siirtyy samaan huoneeseen veljensä kanssa joten makkarikin on kokonaan meidän. Joskus käymme myös iltaisin yhdessä suihkussa,kylppärin oven saa lukkoon jne. =) Kato kyllä normaalit ihmiset osaa aktinsa hoitaa ilman yleisöäkin ;)[/QUOTE]

meillä myös on kerrostalokolmio tällä hetkellä. ja lapsia on kaksi tuossa samassa haarukassa. todellakin paneskelemme esim.viikonloppuaamuisin,kun lapset möllöttävät aamuohjelmia olkkarissa. ovi kiinni ,missä ongelma ?
tai paneskelemme illalla sängyssä ,kun pienempi nukkuu samassa makuuhuoneessa.

ihan turha väittää,että olisin liputtanut mitenkään yleisön puolesta.ei meilläkään sellaista ole.
ihan samalla tavalla kun te hässitte olohuoneessa, voi yks kaunis kerta joku lapsista siihen keskenkaiken hipsiäkin. joidenkin mielestähän jo pelkkä tuon mahdollisuus on kertakaikkiaan oksettava.

"Sanomme että halimme ja pussailemme, lapsi yleensä nukahtaa uudelleen, ja vaikkei nukahtaisikaan, niin ei se häntä tunnu haittaavan."

Tämän yhden äidin kommentti nosti oikein niskakarvat pystyyn. On siis ihan ok, kun lapsi tapittaa vieressä vanhempien seksitouhuja, koska se ei näytä lasta haittaavan, voi jumantsuikka! Mainittakoon vielä, että kyseessä oli siis kohta kolmevuotias tyttö äidin kertoman mukaan.

meillä myös on kerrostalokolmio tällä hetkellä. ja lapsia on kaksi tuossa samassa haarukassa. todellakin paneskelemme esim.viikonloppuaamuisin,kun lapset möllöttävät aamuohjelmia olkkarissa. ovi kiinni ,missä ongelma ?
tai paneskelemme illalla sängyssä ,kun pienempi nukkuu samassa makuuhuoneessa.

ihan turha väittää,että olisin liputtanut mitenkään yleisön puolesta.ei meilläkään sellaista ole.
ihan samalla tavalla kun te hässitte olohuoneessa, voi yks kaunis kerta joku lapsista siihen keskenkaiken hipsiäkin. joidenkin mielestähän jo pelkkä tuon mahdollisuus on kertakaikkiaan oksettava.

Lastenhuoneen ovi on kiinni ja se on niin jäykkä että siitä kuuluu kyllä ihan kunnon ääni kun ovi aukeaa. Kuullaan ajoissa jos ovi avataan että ei kyllä kukaan voi hipsiä salaa yhtään mihinkään.

mistä se lapsi tän tajuaa ? esim kolmevuotias, joka vahingossa vaikkapa herää ? tajuaa että nyt jotain sopimatonta, ja jää hiljaa teeskentelemään nukkuvaa.

anteeks, mutta mitä ihmettä ?

ennemminkin voisin kuvitella, että oma 3-v sanoisi "äiti?" tai "isä?" johon vastattais jotain rauhoittavaa ja lapsi kävisi takaisin nukkumaan. mitään nukkumisen teeskentelyä ei kyllä osaa - kyllä hän ilmoittaa jos on hereillä.

monella voi olla huonoja muistoja, varmasti. mutta väitän ja uskon, että ehdottomasti suurimmalla osalla ei ole mitään traumoja tai huonoja muistoja.trauma ei voi syntyä pelkästään siitä,että pienenä vahingossa näkee tai kuulee vanhempien seksiä. joka muuta väittää,valehtelee (uskallan näin sanoa).

Niinhän sä luulet etteikö lapsi osaisi teeskennellä. Niin munkin vanhemmat varmasti luulivat. Lapsi kun herää pimeässä keskellä yötä, huoneesta kuuluu ihmeellisiä ääniä (vaikkakin vaimeita), äiti ja isä ovat toistensa kimpussa. Se voi olla todella todella pelottava kokemus. Ja vaikka lapsella ei mitään hajua mistään seksiasioista vielä olekaan, niin kyllä vain itsekin tajusin, että jostain ihan kummallisesta ja pelottavasta on nyt kyse.

Traumaa ei ole jäänyt mutta muisto asiasta on ollut sen verran epämiellyttävä etten missään nimessä halua omalle lapselle sitä. Jotakin kertonee sekin, että minulla oli ikää n. 4 vuotta. Kovin paljon ei ole vielä muistoja tältä ajalta mutta tämä seksin todistaminen on yksi niistä. Ja se ei todellakaan ole mikään miellyttävä muisto.

Itse olen taas sitä mieltä, että nämä lasten vieressä paneskelevat taas yrittävät kaikin konstein vähätellä sitä kuinka inhottava kokemus se saattaa lapselle olla. Yritetään putsata omaatuntoa ja oikeuttaa paneskelu jatkossakin lapsen vieressä.

Niinhän sä luulet etteikö lapsi osaisi teeskennellä. Niin munkin vanhemmat varmasti luulivat. Lapsi kun herää pimeässä keskellä yötä, huoneesta kuuluu ihmeellisiä ääniä (vaikkakin vaimeita), äiti ja isä ovat toistensa kimpussa. Se voi olla todella todella pelottava kokemus. Ja vaikka lapsella ei mitään hajua mistään seksiasioista vielä olekaan, niin kyllä vain itsekin tajusin, että jostain ihan kummallisesta ja pelottavasta on nyt kyse.

Traumaa ei ole jäänyt mutta muisto asiasta on ollut sen verran epämiellyttävä etten missään nimessä halua omalle lapselle sitä. Jotakin kertonee sekin, että minulla oli ikää n. 4 vuotta. Kovin paljon ei ole vielä muistoja tältä ajalta mutta tämä seksin todistaminen on yksi niistä. Ja se ei todellakaan ole mikään miellyttävä muisto.

Itse olen taas sitä mieltä, että nämä lasten vieressä paneskelevat taas yrittävät kaikin konstein vähätellä sitä kuinka inhottava kokemus se saattaa lapselle olla. Yritetään putsata omaatuntoa ja oikeuttaa paneskelu jatkossakin lapsen vieressä.

mä en taas ymmärrä, miksi te olette pieninä lapsina jäneet peloissanne ökuuntelemaan ? miksi sä et ole neljä vuotiaana ilmaissut ,että olet hereillä ? meillä lapset on heräilleet joskus yöllä pelottaviin ääniin ( esim.ukkonen ) ja kyllä he silloin kysyvät "mikä se oli" tai kutsuvat mua tai miestä.eivät he ole maanneet lammantuneina ja teeskennelleet nukkuvaa.
mä en ymmärrä miten terveessä perheessä se, että lapsi ne vanhemmat sattumalta näkisikin tai kuulisikin . aiheuttaisi hirveän trauman ? en vaan ymmärrä, kun ei mullekaan sellaista tullut enkä tunne ketään joka olisi trauman siitä saanut - ja monien kavereiden kanssa ollaan asiasta aikanaan puhuttu.

mutta mä luulen kyllä,että ehdottomasti suurin osa osaa pitää nää asiat järkevissä rajoissa ,niin sinä kuin minäkin ja silloinhan asia on ok ja ollaan oikeestaan samaa mieltä asioista :)

mä en taas ymmärrä, miksi te olette pieninä lapsina jäneet peloissanne ökuuntelemaan ? miksi sä et ole neljä vuotiaana ilmaissut ,että olet hereillä ? meillä lapset on heräilleet joskus yöllä pelottaviin ääniin ( esim.ukkonen ) ja kyllä he silloin kysyvät "mikä se oli" tai kutsuvat mua tai miestä.eivät he ole maanneet lammantuneina ja teeskennelleet nukkuvaa.
mä en ymmärrä miten terveessä perheessä se, että lapsi ne vanhemmat sattumalta näkisikin tai kuulisikin . aiheuttaisi hirveän trauman ? en vaan ymmärrä, kun ei mullekaan sellaista tullut enkä tunne ketään joka olisi trauman siitä saanut - ja monien kavereiden kanssa ollaan asiasta aikanaan puhuttu.

mutta mä luulen kyllä,että ehdottomasti suurin osa osaa pitää nää asiat järkevissä rajoissa ,niin sinä kuin minäkin ja silloinhan asia on ok ja ollaan oikeestaan samaa mieltä asioista :)

Miksikö? Hyvä kysymys :) Miksi nyt ihmiset käyttäytyvät eri tilanteissa eri tavalla. Siksi varmaan että jokaisella on oma tyylinsä reagoida tilanteisiin. Ihan yhtälailla kun joku aikuinen ihminen lamaantuu pelon edessä, sen voi tehdä myös lapsi. Joku toinen olisi ehkä räjähtänyt parkuun saman tien. Ja ehkä tilanteen tekee vielä pelottavammaksi se, että siinä pelottavassa tilanteessa on ne omat vanhemmat. Silloin ei USKALLA tehdä muuta kuin esittää nukkuvaa kun on hämmentynyt ja peloissaan.

Vaikka sulla ja sun kavereilla ei olekaan asiasta traumoja ja huonoja muistoja, niin ei se koko maailman populaatiota kata. Tähänkin ketjuun on vastannut aika moni, joka ei tapahtunutta lämmöllä muistele ja haluaa sen takia suojella omia lapsia samalta.

Miksikö? Hyvä kysymys :) Miksi nyt ihmiset käyttäytyvät eri tilanteissa eri tavalla. Siksi varmaan että jokaisella on oma tyylinsä reagoida tilanteisiin. Ihan yhtälailla kun joku aikuinen ihminen lamaantuu pelon edessä, sen voi tehdä myös lapsi. Joku toinen olisi ehkä räjähtänyt parkuun saman tien. Ja ehkä tilanteen tekee vielä pelottavammaksi se, että siinä pelottavassa tilanteessa on ne omat vanhemmat. Silloin ei USKALLA tehdä muuta kuin esittää nukkuvaa kun on hämmentynyt ja peloissaan.

Vaikka sulla ja sun kavereilla ei olekaan asiasta traumoja ja huonoja muistoja, niin ei se koko maailman populaatiota kata. Tähänkin ketjuun on vastannut aika moni, joka ei tapahtunutta lämmöllä muistele ja haluaa sen takia suojella omia lapsia samalta.

Niin ja muutenkin ihmettelen tätä hinkua vähätellä toisten muistoja asiasta. Miksi vaan ei voi hyväksyä, että se paneskelu siinä lapsen vieressä voi olla todella epämiellyttävää sille lapselle. Vaikka itse ei olisikaan aikoinaan asiasta saanut "traumoja", niin joillekin lapsille se voi olla hyvin ahdistava kokemus. Jokainenhan päättää milloin seksiä harrastaa ja missä, mutta se nyt on vaan totuus, että se oma maijapetteri voi saada slaagin jos herääkin kesken äidin ja isän rakkauden teon. Se ei ole multa pois jos naapurissa pannaan perhepedissä. Itse sitä vain en tekisi ikinä johtuen omista kokemuksista.

Niin ja muutenkin ihmettelen tätä hinkua vähätellä toisten muistoja asiasta. Miksi vaan ei voi hyväksyä, että se paneskelu siinä lapsen vieressä voi olla todella epämiellyttävää sille lapselle. Vaikka itse ei olisikaan aikoinaan asiasta saanut "traumoja", niin joillekin lapsille se voi olla hyvin ahdistava kokemus. Jokainenhan päättää milloin seksiä harrastaa ja missä, mutta se nyt on vaan totuus, että se oma maijapetteri voi saada slaagin jos herääkin kesken äidin ja isän rakkauden teon. Se ei ole multa pois jos naapurissa pannaan perhepedissä. Itse sitä vain en tekisi ikinä johtuen omista kokemuksista.

no ehkäpä tosiaan niitä traumoja saavat sitten lapset jotka jo taaperoiästä alkaen hiljaa laamantuvat sängyssäänn,kun pelkäävät,eivätkä saa koskaan apua siihen tai lohdutusta siihen pelkoonsa.

en minä tarvitse oikeutusta tähän(kään) asiaan. kun tiedän,että meillä asia toimii parhaiten ja fiksusti tällä tavalla.

Niin, teidän perheessä tehdään siten miten teidän perheessä tehdään. Mutta kannattaa tosiaan pitää mielessä se, että ne lapset eivät välttämättä aina käyttäydykään niin kuin sitä omassa pikku päässään etukäteen ajattelisi. Ja eivätkä suhtaudu asioihin kuten itse haluaisi niiden suhtautuvan. Mutta rentoja seksihetkiä teille! :D :D

Yhteistyössä