Onkos täällä kasviskokkeja paikka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nocturne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nocturne

Jäsen
26.06.2007
879
0
16
saisko hyviä vinkkejä kun haluis jotain uutta pöytään. Siis olen keventänyt ruokiani ja lihat melkeinpä unholassa.
Punajuurista ja kesäkurpitsasta jos jollain ohjetta tai linkkiä nam herkkuihin siis ruokiin.
Muutkin ohjeet kuin punajuuri/kesäkurpitsa ilolla otetaan vastaan.
Olisin kiitollinen =)

Meillä kohoaa juuri sämpylätaikina, jossa on runsaasti raastettua kesäkurpitsaa. Kesäkurpitsa, porkkana ja sipuli ovat hyvä lähtökohta kasvispannarille: freesattuja kasviksia pellille ja siihen päälle yrteillä maustettu pannaritaikina. Toimii punajuuriraasteestakin.

Punajuurista nyt saa mitä vaan: raakaraastetta, pienista uuni- tai nuotiohaudukkaita, keitettyjä punajuuria voi leikata lanteiksi, leivittää ja paistaa kevyesti ja tarjota persiljaisen aurajuustokastikkeen kanssa.

Ja nyt on kasvisgratiinien luvattu aika: paljon kasviksia, päälle juustokastike joko pussista tai itse tehtynä. Käy lounaasta salaatin kanssa tai sitten maistuu liharuuan kanssa.

Kaikki kasvikset sopivat myös piirakoihin lihan tai kalan kanssa, tai kuten meillä, ilman niitä. Joku suolaisenpiirakan pohja, päälle sipulia, punajuuriraastetta, aurajuustoa ja pikkuisen ananasta, siihen munamaito ja juustoa.

Kesäkurpitsan maku on ohut, sen kaveriksi pitää piirakkaankin laittaa paljon muita kasviksia, erityisesti sipulia ja purjoa sekä mausteita. Jos kantarelleja on saatavilla, neutraali kesäkurpitsa korostaa niiden hienoa. hentoa makua porkkanan kanssa esim. kermaisessa pastakastikkeessa.

Piika-äiti

Tee herkkusoppa, vie kielen mennessään!
*Paparika, sipuli ja 2 porkkanaa -> pilko kaikki ja käytä paistinpannulla niin että pehmenee jonkinverran.
*Samalla kun kasvikset on pannussa - kuumenna kattilassa 2prk tomaattimurskaa esim. chilimaustettua.
*Lisää kattilaan pehmentyneet kasvikset.
*Soseuta sauvasekoittimella.
*Lisää vettä sen verran että ohenee keitoksi.
*Mausta mustapip.rouheella, suolalla ja esim pitsamausteella/oreganolla.
*Anna muhia jonkin aikaa.
*Tarjoile esim. bulgarian jogurtin kanssa, jota voi lisätä lautasella keiton päälle

1sipuli silputaan ja freesataan pannulla,3tomaattia pieneksi silpuksi ja pannulle ja pyöritellään pari minuuttia.
Lisätään 1rkl tomaatti pyrettä sekä 1 kesäkurpitsa pienen pienenä silppuna. Lisätään mausteet(meillä mustapippuri,kumina/juustokumina,paprika,valkosipuli,inkivääri,suola,korianteri ja persilja ). Lisätään 2dl vettä ja haudutellaan n.20-25min kannen alla(tarvittaessa lisätään vettä ).

voi syödä leivän kanssa,kastikkeena spaghetin kanssa ihan miten vaan.
Tai sitten lihansyöjät voi lisätä haudutettua lihaa tuohon.

Äh, laitoin just lasagneohjeen tonne toiseen ketjuun..
Tässä olis bataattikeitto-ohje:
1 keskikokoinen bataatti
1pkt keittojuureksia (siis tuoreita hevi-osastolta, ei pakaste)
½pkt koskenlaskijaa
vettä
mausteita maun mukaan, itse olen käyttänyt china-maustetta, paprikaa, valkosipulia ja valkopippuria

Keitä kasvikset ja bataatti. Soseuta. Lisää koskenlaskija, mausteet ja tarvittaessa vettä. Hauduta kunnes juusto on kokonaan sulanut.

Yhteistyössä