Onkos tää nyt riippuvuutta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siidu*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

siidu*

Vieras
Olemme seurustelleet vuoden päivät. Puolisolleni maistuu kivasti alkoholi. Pohdin tässä vain onko se riippuvuutta, että yhdestä siideristä tai oluesta on hyvällä tuulella. Kolme päivää menee ihan kivasti, mutta sitten alkaa nälviminen ja kiukkuisesti vastailu ihan ilman syytä.

Muutoin menee kivasti ei ongelmia, paitsi tuossa eilen kävin pohtimaan onko puolisoni alkoholisti. Askarruttaa vain onko riippuvuudella tapana pahentua ja kuin se alkoholin kanssa hmmm muuttaa muotoaan??

se tapa pahenee yleensä aina. Valitettavasti. Muut tiedot kannattaa katsoa mm. A-klinikan sivuilta. Alkoholihan on riippuvuutta aiheuttava aine, riippuvuus on yleensä vielä enemmän henkistä kuin fyysistä ja se henkinen voi olla koko ajan olemassa pienilläkin määrillä ja silti riippuvuutta. Se myös vaikuttaa aivokemiaan, esim. säännöllinen vähäinenkin käyttö voi pitää yllä pientä masennusta, jos siihen on pohjaa olemassa. Kysy asiantuntijoilta, mutta älä välttämättä niiltä paljon käyttäviltä, jotka eivät vielä pysty myöntämään riippuvuutta.

Onkos tässä sitten näkymiä minun toiminnalla? Hänen juoma tapaa en voi muuttaa, joten onko tässä vain sitten kerrottava että en voi elää ihmisen kanssa jolla alkoholi pyörittää eloa miten käyttäytyy minua kohtaan kun tekis mieli sitä yhtä kaljaa tai siideriä.. Itselläni ei alkoholin riippuvuuksista ole kokemusta ei ole suvussa eikä muutenkaan. Jotenkin tuntuu että hyvä ihminen menee hukkaan, jos jatkaa tuohon tahtiin.
Kiitti muuten epäilysteni vahvistamisesta.

No jos se juominen on tosiaan jokapäiväistä, että joka päivä pitää saada ainakin se yksi kalja tai siideri, niin kyllä jonkunlaisesta riippuvuudesta on kyse.

Parasta taitaa olla, että sanot tälle kumppanillesi, että et pidä siitä kun hänen pitää saada joka päivä se tavallinen annos. Ja kerro, että sinua ahdistaa se kun hän ei voi olla ilman, ja jos on, niin saa ihme kohtauksia.

Ei tuo tilanne tosta ainakaan parane. Kokemusta on miehistä, joiden pitää ryypätä kaikki vapaat, ja ottaa joka päivä jos mahdollista. Ei niistä ole kumppaneiksi. Kun se viina, kalja ja siideri on aina se ykkönen, ja sinä vasta kakkonen.

Etsi kumppani, jolle alkoholi ei ole mikään pakko.

No täytyy puhua tälle puolisolle että rassaa tuo yksikin, juurihan mie ajatukseen heräsin.. Eikä se päivittäistä ole mut eri riippuvuuksista tiedän ettei niissä voi auttaa. Siksi varmaan itsekkin olen heti varpaillani. Kiitti vastauksita:)

Vielä yksi siideri tai olut illassa kenestäkään alkoholistia tee. Se mihin se johtaa niin on asia erikseen, mutta kun vielä sanot, että ei ihan jokapäiväkään ota, niin ollaankos sitä nyt siellä vähän liian kriittisiä asian suhteen.

Mä en edes oikein tajunnut koko aloitusta.. Siis tuleeko se kolmen päivän päästä kiukkuiseksi, jos ei ota ollenkaan, vai silloin kun ottaa sen yhden joka päivä??

En kyllä itse pitäisi yhden ottamista alkoholiongelmana, jos se todellakin on YKSI siideri/olut - vaikka sitten joka päivä. Eikä se mitenkään itsestäänselvästi lähde pahenemaan. Jollei ole vuodessa vielä pahentunut yhtään niin tokkopa se mihinkään syöksykierteeseen siitä ihan heti lähde.

Itsekin otin viiden viikon kesälomalla melkein joka päivä YHDEN oluen/viinilasin ruokailun yhteydessä, ja silloin tällöin arjessakin on alkoholia ruokajuomana lasi tai korkeintaan 2, eikä ole tullut mieleenkään että se olis jotenkin ongelmakäyttöä :))

Se on tietty ongelma, jos tyyppi käyttäytyy v--maisesti, mutta enpä luule että se tuohon yhteen siideriin liittyy.

No tuohon siideriin mie sen yhdistin kun edellisestä juomisesta oli hetki.. ok en itsekkään pidä siideriä olutta pahana, mutta sjotenkin mietin vain että puoliso selkeesti sanonut on että hänelle maistuu ja ei lasiin sylje. Oikeastaan itse olen miettinyt kanssa, että ehkäpä olen ylireakoinut. Ja tuo tiuskiminen voi joutua ihan siitäkin, kun olin ainoa tuttu vieraiden joukossa jolle huonoa tuulta näyttää. Onhan se ymmärrettävää vuosi ei ole pitkä aika elämässä, katsellaan ja tutustutaan rauhassa:)

Yhteistyössä