Onkos lappalaisia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lappiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lappiin

Vieras
Ollaan tulossa huomenna aamulla lomailemaan Kemijärven korkeudelle.
Millanen keli siellä on? Paljonko pakkasta?
Meidän tuurilla varmaan vietetään koko viikko sisällä mökissä pakkasten takia.

Aika raitista on juu.Kannattaa ottaa etenkin kasvoille suojaa,vaikka kaulahuivit tai kaulurit mitkä voi laittaa ihan nenän yli asti.On aika petollinen tuo tuuli,paleltuu kasvot helposti =(

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Tiesitkö että lappalainen ja lappilainen tarkoittaa eri asiaa? Kaikki Lapissa asuvat eivät ole lappalaisia.

Tosiaan eri asiaa tarkoittaa nuo:)
lappalainen - saamelainen
lappilainen - Lapin läänin asukas

Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Tiesitkö että lappalainen ja lappilainen tarkoittaa eri asiaa? Kaikki Lapissa asuvat eivät ole lappalaisia.

Tosiaan eri asiaa tarkoittaa nuo:)
lappalainen - saamelainen
lappilainen - Lapin läänin asukas

Onko muuten Suomutunturi virallisesti lappia? Ollaan siitä nyt viikon verran kinattu ukon kanssa.

mä taas olen joskus Roin seutuvilla oleillessani kuullut että pohjoisessa suomessa asuvat loukkaantuvat jos heitä sanotaan lappalaisiksi, koska lappalaiset ovat näitä nunnuka nunnuka -tyyppejä, eli sama kuin kutsuisi ruotasaisia hurreiksi ym

Suomutunturi on lappia,ruka ei. Tosi kylmää on luvannu,nytki ollu monena yönä -35-37 astetta pakkasta. Päivällä aurinko kyllä vähän jo lämmittää,että tarkenee ulkoilla. Tunturissa yleensä lauhempaa.

Noh, kyllähän me saamelaisetkin loukkaannutaan jos jotain hesalaista (tai ylipäänsä eteläläistä) lappiin muuttanutta sanotaan lappalaiseksi.. Eihän raukka osaa edes tulia tehä ja vielä saamelaiseksi sanotaan..
Ja kyllä, olen nähnyt monia kädettömiä hesalaisia erämaassa itkemässä koti-ikävää..
Enhän mie niitä tyhmiksi hauku, ovat vain väärään paikkaan eksyny..

Kyllä täällä vielä tarkenee, pakkasta on, mutta ku ottaa villahousut matkaan ja karvalakin päähän niin ei vilu iske..

Yhteistyössä