Onkos kukaan teistä tehnyt Mensan testiä

"testin tehnyt"
Kävin pari vuotta sitten tekemässä mensan virallisen testin ja sain tuloksen joka oikeuttaa mensan jäsenyyteen. En edelleenkään ajattele olevani parempi kuin muut, mutta jonkinlainen vahvistus huonohkolle itsetunnolle se oli: "en mä nyt sitten ihan tyhmä olekaan!". :)

Viisautta ei tulos takaa, mutta on jonkinlainen osoitus se on kyvystä loogiseen ajatteluun.

Saattaisi olla yllätys monelle tutulle, jos kuulisivat. Olemukseltani olen hieman epävarma (tiedän että harvempi asia on 100% varma, ja tämän hetken tiedot pitävät paikkansa vain kunnes ne kumotaan uudella tiedolla) ja hidas (mietin mielessäni useamman askeleen verran asiaa eteenpäin ja koitan ottaa huomioon kaikki mahdolliset asianhaarat).

Ei se korkea äo-numero siis välttämättä päälle päin häikäisevästi aina säteile :)

Millä tavalla yllätyit tuloksesta?
 
mä en itse tehnyt testiä, tai yritin, mutta se tuntui tosi vaikealta, mutta tyttö, joka on vasta 12, sai nettitestissä tuloksen, jolla pääsisi kerhoon. Tietty nettitesti ei riitä, vaan pitäisi tehdä oikea testi, ja se on vasta oli 16-v:lle. Mut - tyttö kuten äitinsäkin on kokenut itsensä aina jotenkin erilaiseksi ja ulkopuoliseksi, ehkä toi testi seliittää jotain, en tosin tiedä mitä.
 
Viimeksi muokattu:
"bimbo"
Hö, tein just ton nettitestin ja sain 130. 131 ois raja Mensaan. Pitäskö uskaltaa oikeisiin testeihin? Kyl varmasti ärsyttäis sit jos jäis pisteen päähän rajasta.
 
hohhohoo
Tein joskus ja sain 147. Loogista päättelykykyä se mittaa ja loogista päättelykykyä voit odella opetella, ja sitä opetetaan meillä kouluissa hyvin vahvasti. Kuitenkaan varsinaista älykkyyttä se ei yksinään mittaa. En missään nimessä liittyisi Mensaan, yhdistän mensalaiset sellaiseksi porukaksi jotka brassailee esim. tutkinnoillaan (on itsellänikin ylempi korkeakoulututkinto). Itse väistän kysymystä kun joku utelee koulutusta. Koulutus eri myöskään, samoin kuin mensan testit, takaa mitään, olen tavanut täysjuntteja korkeasti koulutettuja, sekä todella lahjakkaita ja älykkäitä kouluttamattomia. Esim. oma enoni on täysin kouluttamaton keksijätyyppi, kehittelee vaikka minkämoisia vempaimia ja on tullut keksinnöistään myös palkituksi.
 
"bimbo"
Tein joskus ja sain 147. Loogista päättelykykyä se mittaa ja loogista päättelykykyä voit odella opetella, ja sitä opetetaan meillä kouluissa hyvin vahvasti. Kuitenkaan varsinaista älykkyyttä se ei yksinään mittaa. En missään nimessä liittyisi Mensaan, yhdistän mensalaiset sellaiseksi porukaksi jotka brassailee esim. tutkinnoillaan (on itsellänikin ylempi korkeakoulututkinto). Itse väistän kysymystä kun joku utelee koulutusta. Koulutus eri myöskään, samoin kuin mensan testit, takaa mitään, olen tavanut täysjuntteja korkeasti koulutettuja, sekä todella lahjakkaita ja älykkäitä kouluttamattomia. Esim. oma enoni on täysin kouluttamaton keksijätyyppi, kehittelee vaikka minkämoisia vempaimia ja on tullut keksinnöistään myös palkituksi.
Totta tuo. Haluisin jäsenyyden sen takia, että sitten kun sitä mun älykkyyttä epäillään, mua vähätellään tai "tytötellään", voisin vetää jäsenpaperit takataskusta "ähäkutti"-tyyliin. Se saattaisi sulkea ääliöiden suut...
 
mensalainen
Olen tehnyt. Sain jäsenyyteen oikeuttavan tuloksen ja olen myös liittynyt jäseneksi.

Mensan testi mittaa ns. yleisälykkyyttä. Testejä voi jonkin verran, tavallaan, harjoitella, mutta loppujen lopuksi se on melko lahjomaton. Jos kapasiteetti ei riitä, niin se ei riitä harjoittelemallakaan.

Kannattaa kokeilla mensan kotisivuilla nettitestiä, jos asia kiinnostaa. Tai käydä ihan varsinaisessa testissä.

Toisin kuin joskus luullaan, niin testi ei mittaa eikä tulos kerro mitään ihmisarvosta, tunneälystä, sosiaalisista taidoista tai kauneudesta, vaikka joillakin mensalaisilla on kaikkea edellämainittua.

Kerho ei ole myöskään mikään brassailupaikka, vaikka niinkin luullaan. Joillekin se on poliittista keskustelua, joillekin lautapelejä, joillekin biletystä. Jäsenistö on tosi kirjavaa, eikä kaikilla suinkaan ole korkeakouluja käytynä. Kaikki mahtuvat mukaan, kunhan saavat riittävät pisteet testistä. Suosittelen testiä, jos kiinnostaa aihe.
 

Yhteistyössä