onkos ketään jolta poistettu sappirakko?

Ex-apelta poistettiin sappirakko sappirakon syövän takia. Muuta kokemusta ei ole.

Kivut pitää olla varmaan aika invalidisoivat, että lähetään noin radikaaliin toimenpiteeseen kun koko rakon poisto.

Se varmaan riippuu siitä, millaisia kiviä sinne rakkoon kerääntyy. Mulla tuli muutama kova sappikohtaus ja kävin lääkärissä. Koskaan ei selvinnyt, että mistä ne kohtaukset johtui, kun ne oli jo ehtineet loppua päästessäni lääkäriin. Sitten tuli kovaakin kovempi kohtaus ja jäin sairaalaan samantien. Mulla ne sappikivet oli sellaista pienen pientä murua, joka on tosi helposti liikkeelle lähtevää. Sitten sellainen muru oli mennyt ja tukkinut sappitiehyen ja haimatiehyen. Se aiheutti haimatulehduksenkin. Makasin viikon sairaalassa tipassa ja kun tulehdusarvot laskivat tarpeeksi, niin leikkasivat heti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Ex-apelta poistettiin sappirakko sappirakon syövän takia. Muuta kokemusta ei ole.

Kivut pitää olla varmaan aika invalidisoivat, että lähetään noin radikaaliin toimenpiteeseen kun koko rakon poisto.

Hitto kun men muista poistettiinko miulta samalla koko rakko :ashamed:

en tiedä. tähystyksellähän se poistetaan ja tilalle laitetaan t-suntti. ja kun vallan hyvin ilman sitä kipuja aiheuttavaa laitosta pärjää niin olisin kovin mielissäni jos sen nyhtäisivät pois häirittemästä.

Ihminen ei tarvi sappirakkoa, eli ottavat sen yleensä pois jos kivet vaivaa. Eli ensin laserilla kivet ja rakko myöhemmin.

Millaisia vaivoja teillä on?
Itse kärsin parhaillani taas kyseisestä kohtauksesta. Tai eihän sitä ole varmuudella todettu. Kävin synnytyksen jälkeen uä, mutta ei löytynyt kiviä. Ei niitä tosin poissuljettukaan.

Tänään kävin taas hakemassa lääkäriltä uuden reseptin Litalginiin. Sanoi vain ettei voi olla sappikipuja, kun kipuni ovat väärällä puolella.

Eli siis mulla alkaa repivät, kramppimaiset kivut sydämen ympäriltä, lähinnä alapuolelta. Leviävät siitä sitten selkään ja rintaan. Lamaavat samalla hengitystä. Eikä istuminen tee ollenkaan hyvää, pahentaa oloa vaan.

Miun eka kunnon kohtaus tais olla sellanen että luulin saaneeni suurinpiirtein sydänkohtauksen ja sen takia tais tulla joku paniikki päälle kun aloin hyperventiloimaan... Olin kahelleen likan kanssa kotona ja soitin äitille että koskee rintaan... Äiti sit päätti soittaa ambulanssin... Ambulanssissa tarkastivat, puhalluttivat pussiin ja päästivät pois... Menin sitten mun systerille, onneks, meinaa varmaan puol tuntia meni kun se kohtaus uusi taas...

Alkuperäinen kirjoittaja vartooja:
Miun eka kunnon kohtaus tais olla sellanen että luulin saaneeni suurinpiirtein sydänkohtauksen ja sen takia tais tulla joku paniikki päälle kun aloin hyperventiloimaan... Olin kahelleen likan kanssa kotona ja soitin äitille että koskee rintaan... Äiti sit päätti soittaa ambulanssin... Ambulanssissa tarkastivat, puhalluttivat pussiin ja päästivät pois... Menin sitten mun systerille, onneks, meinaa varmaan puol tuntia meni kun se kohtaus uusi taas...

mulla oli niinkin raju että oksentelin muutaman päivän putkeen ja ripuloin pelkkää vettä. Näitä ollut kaksi ainakin, enkä kummallakaa kerralla oo tajunnu mennä hoitoon.

Mä en nyt tarkkaan muista jotta kauan mulla meni että pääsin leikkaukseen, alle vuos kuitenkin... Olin kuitenkin sillon jo eronnu miehen kanssa (syyskuussa 2004 erottiin ) ja leikkaus oli kesäkuussa 2005.... En siis muista kävinkö lekurissa 2004 vai vasta 2005 alussa... Miulla se piti olla tähystys, kaks tähystysarpea onkin, mutta siitä tulikin avoleikkaus kun oli kiinnikkeitä niin paljon... Nyt koristaa sellanen 15cm arpi tossa toisen rinnan alla, mutta onpahan kivut poissa...

Mun mielestä ne sappikohtauskivut on pahempia kuin synnytyskivut. Siis silloin ainakin, kun se kivi oli jumissa siellä tiehyessä. Mulla oli 3 kk synnytyksestä se sappileikkaus, joten varsin tuoreessa muistissa oli synnytyskivutkin.

Niin, se johtuu siitä, että sulaakseen vatsalaukussa ruoka taravitsee sappinestettä, jota on sappirakossa. Kun ruoka menee mahaan, sappirakko "purskauttaa" sitä nestettä ja samalla niitä kiviä voi lähteä liikkeelle. Sitten kun vatsa on tyhjä, sappirakollakaan ei ole mitään syytä "puristella ja purskautella". Ei siis tule niitä kipuja niin tiheästi.
Tilaa lääkäri ja vaadi pääsyä siihen poistoleikkaukseen. Sano, että kohtauksia tulee, syötpä mitä tahansa.

katarrille tyypillistä oli minulla röyhtäily, ruokailun aiheuttamat kivut; laihduin 6 kiloa kun en lopulta syönyt kuin näkkäriä ja join teetä, vähän hapankaalia että saan mh-bakteereja mahaan.
Antiboitti auttoi noin tunnissa (kun vihdoin menin lääkäriin).
Ei mahahaavaa enää likatakaan, vaan häädetään heliko, joka sen aiheuttaa.

Mulla ehti olla vaan kaks sappikivikohtausta jotka molemmat vei päivystykseen. Toisen kohtauksen jälkeisenä päivänä sappirakko otti ja tulehtu ja sitä seuraavana päivänä leikattiin pois.
Jonossa olin jo, mutta jos rakko tulehtuu niin leikataan heti.
Mulla se pistävä kipu tuntu oikella puolella rinnan alla ja lääkäri sano että se on juuri se paikka missä sappikivikohtauksen tai sappirakkotulehduksen kivun pitäisikin tuntua. Kipu säteili selkään oikean lapaluun viereen ja tuntu siltä niin ku ois ollu selässä niin hankala lukko, ettei pystyny seisomaan suorassa...
Se kipu oli kyllä ihan erilaista mitä jotku synnytykseen tms liittyvät kivut ja ei sitä kyllä kotona kestäny mitenkään!
Onko se sit ihan varmaa että nuo sun kivut tekee se sappirakko jos sulla ei oo ollu kiviä ja kipuki on ihan eri paikassa missä se rakko?

Alkuperäinen kirjoittaja Eräs:
Millaisia vaivoja teillä on?
Itse kärsin parhaillani taas kyseisestä kohtauksesta. Tai eihän sitä ole varmuudella todettu. Kävin synnytyksen jälkeen uä, mutta ei löytynyt kiviä. Ei niitä tosin poissuljettukaan.

Tänään kävin taas hakemassa lääkäriltä uuden reseptin Litalginiin. Sanoi vain ettei voi olla sappikipuja, kun kipuni ovat väärällä puolella.

Eli siis mulla alkaa repivät, kramppimaiset kivut sydämen ympäriltä, lähinnä alapuolelta. Leviävät siitä sitten selkään ja rintaan. Lamaavat samalla hengitystä. Eikä istuminen tee ollenkaan hyvää, pahentaa oloa vaan.

aivan samanlaisia oli mullakin ja oksensin kivusta.
poistettiin sekä ne 100 kiveä ja koko sappirakko, eikä sen jälkeen ole ollut kipuja. äkkiä siitä parani

Mulla itselläni se poistettiin jo vuosia sitten siksi että tulehdusarvot olivat pilvissä, kuumetta oli yli 40 ja luulin että kuolen niihin vatsakipuihin. Aluksi luulivat sairaalassa että siellä olisi sappikiviä, joten kuvattiin ja ultrattiin pariinkin kertaan ( ei sitten kuitenkaan ollut ) Oletin että sappitulehdus olisi mennyt pois lääkityksellä,koska en olisi halunnut ns. turhaa leikkausta mutta kun EI ! Leikkasivat tähystyksellä josta mahaani 6 reikää. Ainoa harmi on se että pitäisi syödä vähän kerrassaan ja usein ( parin tunnin välein )... ja sitten se että maha on usein kuralla heti kun jotain on syönyt.

Yhteistyössä