Onkohan tuo ammattivalittaja yksi tuttuni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuli mieleen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuli mieleen

Vieras
No ei varmaankaan ole, mutta hyvin rasittavaa ja voimiavievää ihmistyyppiä kutenkin edustaa tämä tuttuni. Hän soittelee minulle viikon-kahden välein (itse en pidä yhteyttä juuri edm. syystä). Joka kerran puhelu alkaa sillä, että hän vetää henkeä ja alkaa kamalan paapatuksen: "et arvaa mitä hirveetä on taas tapahtunut" tai "meillä on taas ihan kamalaa". Ja asiat on omalla mittapuullani tosi pieniä, mutta hän tekee kamalan haloon ihan pienistä jutuista.

Hänella on toki neljä lasta jotka joutuu hoitamaan pääasiassa, koska mies ei ole kovin avulias. Mutta kun ne hirveät ja kamalat asiat on tätä tyyliä: "XXX rikkoi pyöränsä ja sitten piti lähtä ostamaan uusi vaikka olis ollut kiire jalisharkkoihin!". Hän kertoo tällaisia mielestäni normaaliarkeen kuuluvia juttuja muutaman putkeen, ja sitten huokailee, että miten aina meillä voi olla näin hirveetä, ei kellään muulla ole. No niin kai hän luulee, kun muut eivät valita joka käänteessä vastaavista asioista. Itselläni on paljon suurempiakin murheita, mutta en viitsi niistä hänelle kertoa.

Ärsyttää vaan niin, että ensi kerralla en varmaan vastaa puheluun. Tunnetteko muut tällaisia ihmisiä? Mitä tohon vaahtoamiseen pitäisi sanoa?

Eikö ookkin kivaa, kun kaverillesi aina sattuu ja tapahtuu. Ei ole tylsää, vaikka kaveria niin ahdistaakin. Koita seuraavalla kerralla keksiä vaahdottavaa vielä merkityksettömimmistä asioista. Treenaa oikeaoppista voivottelua...

Mulla on kaveri joka teki ennen tota samaa. Minä sitten aloin vastailemaan hänelle näin: Jos hän vaikka sanoi "Kauheeta! Taas mä oon lihonu!", vastasin "Kauheeta! Maailmassa on paljon ihmisiä joilla ei ole ruokaa!" tai jos hän sanoi "Ahdistaa olla kotona!", vastasin "Ahdistaa varmaan niitäkin joilla ei ole kotia" jne. Ei jaksanut kauaa valittaa...

Mulla on yksi työkaveri jonka jutut alkaa aina huokauksella ja tyyliin "voi kun masentaa ja pääsis pois", ja jatkuu isolla litanialla vinkumista siitä miten kaikki on pielessä.
Aikani ehdottelin erilaisia vaihtoehtoja liittyen työhön kuin ihan siviilissä avun hakemiseen.. Jokaiselle kieltävälle vastaukselle kyllä löytyi yhtä paska tekosyy.
Onneksi ei nähdä usein.

Yhteistyössä